Permalänk

High idle power

Skrivet av bopp:

High idle power has situationally been observed when using select high-resolution and high refresh rate displays on Radeon™ RX 7000 series GPUs.

Från senaste release notes för AMD drivrutin 23.2.1. Har väl hängt med sen dom släppte korten förra året.

Hur har ni det med det? Mitt 7900XT (AMD referens kort) drar ca 90-100W vid installation av nya drivrutiner när jag inte gör någonting. Har en 4K 144hz skärm.
Dock hittade jag ett sätt att lite drygt halvera förbrukningen.

Tråd på Reddit.

En "NokturnalMortallum" påstår att hen fick ner sin Idle förbrukning från 110W till 18W och skriver följande:

Uninstalled/reinstalled adrenalin. Enabled freesync, turned windows refresh rate to 30mhz, restarted PC, turned refresh rate back to 144hz, did another restart and done. You gotta leave freesync on though, which can be a bummer i guess, idk, the FPS didn't get capped in my games so i guess thats a plus.

Jag gjorde sådär fast jag kan tydligen inte gå lägre än 60hz på denna skärm. Efter jag gjorde sådär så har jag nu 35-45W när jag typ surfar lite eller inte gör något alls.

M

Permalänk
Medlem

Fick just hem ett 7900 xtx och har smått otroliga >120W i idle. Har läst runt på reddit och testat olika lösningar. Men lösningarna verkar vara specifika för vilken gpu + skärm kombination man har. Det är i alla fall vad jag förstått.

Ska ge ditt tips ett försök.

EDIT: Löste inte problemet. Har en LG OLED42C24LA 4K@120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Fick just hem ett 7900 xtx och har smått otroliga >120W i idle. Har läst runt på reddit och testat olika lösningar. Men lösningarna verkar vara specifika för vilken gpu + skärm kombination man har. Det är i alla fall vad jag förstått.

Ska ge ditt tips ett försök.

EDIT: Löste inte problemet. Har en LG OLED42C24LA 4K@120 Hz

Har du bara en skärm inkopplad?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Fick just hem ett 7900 xtx och har smått otroliga >120W i idle. Har läst runt på reddit och testat olika lösningar. Men lösningarna verkar vara specifika för vilken gpu + skärm kombination man har. Det är i alla fall vad jag förstått.

Ska ge ditt tips ett försök.

EDIT: Löste inte problemet. Har en LG OLED42C24LA 4K@120 Hz

Öppna kontrollpanelen för AMD och sätt max FPS (116fps rekommenderas för 120hz monitor) sedan Aktivera Freesync. Jag har en idle på 30-60w berorende på vad jag gör i Windows, 7900XTX Merc med 42C2.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Prova under Spel/Bildskärm/Anpassade upplösningar & skapa ny & i timingstandard välj cvt-reducerad släckning tryck skapa!

Är iofs. ett 7600 kort jag har.

Edit: Sen om adrenalin visar rätt är en annan sak!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Fick just hem ett 7900 xtx och har smått otroliga >120W i idle. Har läst runt på reddit och testat olika lösningar. Men lösningarna verkar vara specifika för vilken gpu + skärm kombination man har. Det är i alla fall vad jag förstått.

Ska ge ditt tips ett försök.

EDIT: Löste inte problemet. Har en LG OLED42C24LA 4K@120 Hz

Jag kör just nu på drivrutin 23.8.2 och för mig behövs inte "trixet" jag skrev om längre. Ligger på 35-45W ungefär.

Skrivet av Bael:

Prova under Spel/Bildskärm/Anpassade upplösningar & skapa ny & i timingstandard välj cvt-reducerad släckning tryck skapa!

Är iofs. ett 7600 kort jag har.
<Uppladdad bildlänk>

Edit: Sen om adrenalin visar rätt är en annan sak!

Jag gick in och kollade lite på det du skriver. Men vad är "G.Pixel Clock (kHz)" Eller vad skall det sättas till i så fall? För mig står det på 1291000 med ett utropstecken bredvid och det går ej att köra Create.
Jag har inte ändrat något i bilden nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Jag kör just nu på drivrutin 23.8.2 och för mig behövs inte "trixet" jag skrev om längre. Ligger på 35-45W ungefär.

Jag gick in och kollade lite på det du skriver. Men vad är "G.Pixel Clock (kHz)" Eller vad skall det sättas till i så fall? För mig står det på 1291000 med ett utropstecken bredvid och det går ej att köra Create.
Jag har inte ändrat något i bilden nedan.

<Uppladdad bildlänk>

Jag ändrar enbart timingstandard till cvt-reducerad släckning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless