Spelmotorn Unity börjar ta betalt för spelinstallationer

Permalänk
Melding Plague

Spelmotorn Unity börjar ta betalt för spelinstallationer

Från och med januari 2024 får spelutvecklare som använder sig av spelmotorn Unity betala en avgift baserat på hur många gånger spelen installeras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är ondare än när Bobby Kotick (Activisions VD) ville ta det roliga ur tv-spel

Permalänk
Testpilot

Värt att notera, att enligt denna intervju ska det endast gälla första gången ett spel startas, och sedan max en andra gång på en annan enhet.

Hur det ska fungera rent tekniskt och praktiskt med att spåra användare mellan plattformar på det viset blir intressant att se – kommer Unity-konto krävas för varje spel som nyttjar motorn, och vad händer om jag installerar om datorn eller uppgraderar komponenter?

Med det sagt.. Har Unity tappat det helt?
Detta är väl som att ge Unreal-motorn fria tyglar, speciellt efter att Epic Games nyligen lanserade sitt nya program, där spel som släpps exklusivt på EGS inte kommer betala licenskostnader över huvud taget första halvåret.

Fixade grammatik och upplägg för enklare läsning.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Alltså Unity's chef ville ju faktiskt att EA skulle ta 10kr betalt för varje magasin i Battlefield, en gång i tiden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Administrativ avgift

Not Stonks

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Godot har bara haft en uppsving på sistone, mer vind i seglen för dem.
Synd att UE släppte HTML5 build efter 4.23, hade annars varit de självklara valet för browser builds.

Permalänk
Avstängd

https://unity.com/our-company/newsroom/unity-completes-merger...
https://www.investing.com/equities/unity-software-inc-candles...
mer till storyn att det skett stor insider trading där CEO dumpa alla sina aktier precis innan merger.
detta merger är ett ruttet företag som håller på med mobile games och fremium skit.
samma CEO som avskedades från EA games för att vilja ha microtransations per ammo i skjutspel.

Permalänk
Medlem

Inga mer spel med Unity engine antar jag då, bara bättre för Unreal?

Permalänk
Avstängd

zooma ut ceo dumpa stora summor aktien föll 100 enheter candle sticksen visar att ca 100 miljoner shares försvann i volym

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Inga mer spel med Unity engine antar jag då, bara bättre för Unreal?

inga mer sales heller. dom 80% off på steam ränkas som per install så studios förlorar pengar på 5$ summer sales nu
detta är också före vinst. du betalar 0.2 per install på demo, steamdeck, family share. detta innan steam tar 30% sen tar staten 30% sen är det vat på 25% det slår hårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera, att enligt denna intervju ska det endast gälla första gången ett spel startas, och sedan max en andra gång på en annan enhet.

Hur det ska fungera rent tekniskt och praktiskt med att spåra användare mellan plattformar på det viset blir intressant att se – kommer Unity-konto krävas för varje spel som nyttjar motorn, och vad händer om jag installerar om datorn eller uppgraderar komponenter?

Med det sagt.. Har Unity tappat det helt?
Detta är väl som att ge Unreal-motorn fria tyglar, speciellt efter att Epic Games nyligen lanserade sitt nya program, där spel som släpps exklusivt på EGS inte kommer betala licenskostnader över huvud taget första halvåret.

lite mysigt att du har 3 part DRM som fungerar som malware gömt i varenda motor o ingen får se koden
företagets motto är "trust me bro" sen vet inte inte telemtrin som dom plockar för att veta att du är unik

Permalänk

Det som är värt att tillägga här är att f2p spel, speciellt mobila spel kommer nu göra en förlust då kostnaden (unity 0.2usd per install) överstiger faktiskta värdet per spelare. https://www.reddit.com/r/Unity3D/comments/16hgmqm/unity_wants...

matten går inte riktigt ihop tyvärr, ser inte hur detta skulle kunna gå live

Permalänk
Medlem

Över hos Unreal Slackers servern

Permalänk
Medlem

Det kommer tyvärr att leda till att åtminstone några små utvecklare bara slänger in handduken och tar ett vanligt jobb, för att de kanske kommit en bra bit på väg men inte har tid och resurser att lägga på att byta spelmotor. Andra kanske tvingas sälja sina rättigheter till en distributör som tar hand om "problemet". Det kan inte bli mer anti-indie.

Permalänk
Medlem

Med tanke på det dåliga rykte Unity fått under åren och det låga kvalitetsintrycket spelen ofta ger, vilket inte nödvändigtvis är Unitys fel, så är jag inte direkt förvånad. Illa om Unity försvinner från marknaden och detta är inte direkt positivt.

Trist.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Så mycket betalväggar och mikrotransaktioner i spelbranschen och nu sånt här trams. Det går utför fort!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

bUt WoN't SoMeOnE tHiNk Of tHe PoOr cEo's???

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Denna regel och allt annat som är dumt med den är ju en sak, men hur ska den ens efterföljas? Vem ska spåra det och går det rent tekniskt sett ensa att spåra på vilken enhet ett spel är installerat eller körs?

Tycker det låter nästan omöjligt att genomföra

Permalänk
Medlem

Garry Newman/Facepunch Studios (FP) som bland annat utvecklar spelet Rust, har kommenterat de förändrade villkoren på sin blogg. Bland annat nämns att saker ur FP:s perspektiv konstant blivit sämre sedan Unity’s börsintroduktion, och att det finns en känsla av att ha förslösat ett årtionde genom att inte utveckla sin egen spelmotor.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Känns som att det snart kommer behövas lagar mot att begränsa något digitalt bakom betalväggar och liknande. Jag förstår att det på många platser just nu behövs för att de ska gå runt men det gör mer och mer att kunder inte äger något som de köpt och fortsätter det så kommer normala konsumenter att stå helt utan äganderätt till något i framtiden. Fastän vi betalat för det. Och när företaget som skapat produkten går under (det gör de flesta till slut) eller vill sluta underhålla sin produkt så stjäl de vår rätt att använda den.

Det här är och har länge varit HELT FEL väg att gå och köper man en produkt så äger man den och ska kunna göra vad man vill med den.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur detta påvärkar BSG och Tarkov nu inför deras lansering av arena i slutet av året..

Vem vet är detta det som gör att dom lägger ner helt och börjar om från början?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Exakt av sådana här skäl resten av mjukvarubranschen i stor grad övergav proprietära SDKs för länge sedan. Hoppas spelindustrin kommer till samma insikt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Godot för 2d spel, UE för 3d. Låt Unity självdö.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Godot för 2d spel, UE för 3d. Låt Unity självdö.

Kommer nog tyvärr bli så. (Mer monopol i 3D space). Över 50% av kommande spel ska väl vara UE(5) motorn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag sålde nu, får se hur det går i framtiden om det var rätt beslut eller ej. Sålde på + iaf.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Kommer man kunna försätta små speltillverkare i konkurs då om man installerar och avinstallerar sitt spel 10000000000 gånger?

Eller känner dom av att spelet redan installerats en gång på en enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Jag sålde nu, får se hur det går i framtiden om det var rätt beslut eller ej. Sålde på + iaf.

Jag sålde mina när de köpte upp det där annonsföretaget för 4,4 miljarder dollar för något år sedan. Det var inte på plus men helt fel satsning tyckte jag, då hade jag hellre ägt Alphabet eller Meta

Permalänk
Medlem
Citat:

Förändringen träder i kraft från och med januari 2024. Spel lanserade innan dess påverkas inte av ändringen och får ingen retroaktiv avgift.

Det är inte vad Unity själva skriver på den länkade sidan, där skriver de:

Citat:

Yes, the fee applies to eligible games currently in market that continue to distribute the runtime. We look at a game's lifetime installs to determine eligibility for the runtime fee. Then we bill the runtime fee based on all new installs that occur after January 1, 2024.

Det känns som att det kommer försvinna en del spel från marknaden snart. Frågan är vad som händer med spel som säljs via t.ex. Steam, även om utvecklaren tar bort dem från butiken så kommer det fortfarande gå att installera spelet om man redan köpt det.

Permalänk
Medlem

ja det beslutet går säkert jääääätte bra hem hos utveklarna

Permalänk
Medlem

Väldigt korkat beslut.