Starfield – den stora tråden

Permalänk

hittade ett helt underbart skepp nu, stronghold.
seriöst, jag tror inte jag kommer att behöva nått annat skepp nu.
skeppet tål fruktansvärt mycket stryk, sköldarna är på max, bara att duplicera motorerna så blir engine på max och även om turrets som följde med skeppet inte är de bästa, så gör de fruktansvärt mycket damage på skepp, ska se om jag kan byta ut dem mot nått bättre så att de också blir max.
skeppet kostar en hel förmögenhet, men lätt värt varje credits.
går att hitta i systemet "cheyenne" på en planet som heter "akilla" eller nått i den stilen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag spelar via pc gamepass, och försökt lägga in dlss mod'sen plus andra men inte lyckats, läste det senast igår att gamepass versionen inte går att modda?

Stämmer det eller? har försökt lägga in dessa mod filer på alla sätt som det står och lite till men inte lyckats få till det man ska trycka END knappen och få upp en meny men ignet händer..

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag spelar via pc gamepass, och försökt lägga in dlss mod'sen plus andra men inte lyckats, läste det senast igår att gamepass versionen inte går att modda?

Stämmer det eller? har försökt lägga in dessa mod filer på alla sätt som det står och lite till men inte lyckats få till det man ska trycka END knappen och få upp en meny men ignet händer..

DLSS modden (och de flesta andra) fungerar fint med Gamepass versionen. Jag kör själv en DLSS mod och StarUI just nu.
De moddar som inte fungerar och kommer fungera med gamepass versionen framöver är de som kräver Starfield Script Extender (SFSE) https://www.nexusmods.com/starfield/mods/106 . Vilket är lite tråkigt då det är många bra moddar till skyrim som bara fungerar med script extendern, så antar att det blir samma på Starfield också framöver. Samtidigt så fick jag nu 2 års gamepass för 1200 kronor jämfört med priset för att köpa spelet på t.ex steam.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt nvidias nya drivrutiner som släppted idag, möjligtvis igår. ca 10fps mer i new atlantis. Stor tumme upp.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Rekommenderar starkt nvidias nya drivrutiner som släppted idag, möjligtvis igår. ca 10fps mer i new atlantis. Stor tumme upp.

Exakt! Driver 537.34 som aktiverar "Resizable BAR", jag behövde starta om datorn för få effekt dock. Värt att tänka på och absolut värt att uppdatera. Gäller dock bara 30/40-serien om jag fattat det hela rätt.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/16grkt3/game_ready_d...

Edit: Om man vill vara säker på att den är aktiverad kan man kolla detta:

https://twitter.com/PellyNV/status/1701608011901595881

Permalänk
Medlem

Spelet är rätt dåligt optimerat eller är det min dator ?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

DLSS modden (och de flesta andra) fungerar fint med Gamepass versionen. Jag kör själv en DLSS mod och StarUI just nu.
De moddar som inte fungerar och kommer fungera med gamepass versionen framöver är de som kräver Starfield Script Extender (SFSE) https://www.nexusmods.com/starfield/mods/106 . Vilket är lite tråkigt då det är många bra moddar till skyrim som bara fungerar med script extendern, så antar att det blir samma på Starfield också framöver. Samtidigt så fick jag nu 2 års gamepass för 1200 kronor jämfört med priset för att köpa spelet på t.ex steam.

Har använt vortex men det händer inget när jag trycker END så måste man aktivera mods i spelet också?

har även lagt modsen i mods mappen, i plugin som någon annan sa etc men inget händer

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Rekommenderar starkt nvidias nya drivrutiner som släppted idag, möjligtvis igår. ca 10fps mer i new atlantis. Stor tumme upp.

Det blev verkligen natt och dag! Inga dippar under 60 fps längre.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Rekommenderar starkt nvidias nya drivrutiner som släppted idag, möjligtvis igår. ca 10fps mer i new atlantis. Stor tumme upp.

Lite roligt att när jag installerat dem och tog mig till Akila för att köra lite uppdrag så gick ett antal vakter och civila runt i underkläder. Jag tänkte då "intressant drivrutin". Men sannolikt är det förstås orelaterat.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av lolflakes:

Spelet är rätt dåligt optimerat eller är det min dator ?

Det är inte superbra optimerat, sen lär du ha en kraftig flaskhals med din processor gentemot GPU:n.
Men ja, det är inte toppen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite roligt att när jag installerat dem och tog mig till Akila för att köra lite uppdrag så gick ett antal vakter och civila runt i underkläder. Jag tänkte då "intressant drivrutin". Men sannolikt är det förstås orelaterat.

Haha, hade varit kul om nån på Nvidia hade "lekt" med koden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Snabb fråga som kanske inte är jätterelaterat. När ni installerar drivrutiner på Geforce Experience kör ni Express eller Custom installation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Snabb fråga som kanske inte är jätterelaterat. När ni installerar drivrutiner på Geforce Experience kör ni Express eller Custom installation?

Alltid custom. Jag vill nämligen inte ha ljudbiten. Det pajar en funktion jag måste ha. Dessutom kör jag alltid "clean installation".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Spelet är rätt dåligt optimerat eller är det min dator ?

Din processor är 10 år gammal, vad exakt förväntar du dig?

Spelet är helt OK optimerat. Rullar precis lika bra som alla nysläpp de senaste 3 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Din processor är 10 år gammal, vad exakt förväntar du dig?

Spelet är helt OK optimerat. Rullar precis lika bra som alla nysläpp de senaste 3 åren.

Har inte uppdaterat signaturen på ett bra tag ser jag. Det är en Ryzen 1.5 år gammal. AMD Ryzen 9 5900x. 3070 kortet stämmer. 32 gb snabbare ram numera också.

Snittar 50-60 fps i öppna miljöer med bebyggelse. Och då har jag långt ifrån maxat inställningar

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Har inte uppdaterat signaturen på ett bra tag ser jag. Det är en Ryzen 1.5 år gammal. AMD Ryzen 9 5900x. 3070 kortet stämmer. 32 gb snabbare ram numera också.

Snittar 50-60 fps i öppna miljöer med bebyggelse. Och då har jag långt ifrån maxat inställningar

Hm okej, då ska det funka betydligt bättre egentligen.

Kör själv 5600 + 6950XT och spelar på Ultra och snittar 100+ fps på alla ställen förutom storstäderna. Där är FPSen runt 60-70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Rekommenderar starkt nvidias nya drivrutiner som släppted idag, möjligtvis igår. ca 10fps mer i new atlantis. Stor tumme upp.

Skrivet av Xauro:

Exakt! Driver 537.34 som aktiverar "Resizable BAR", jag behövde starta om datorn för få effekt dock. Värt att tänka på och absolut värt att uppdatera. Gäller dock bara 30/40-serien om jag fattat det hela rätt.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/16grkt3/game_ready_d...

Edit: Om man vill vara säker på att den är aktiverad kan man kolla detta:

https://twitter.com/PellyNV/status/1701608011901595881

Läste uppdateringsnotisen tidigare och tänkte skippa drivaren men blir ett försök nu! Tack för att ni tar upp det.

Skrivet av lolflakes:

Spelet är rätt dåligt optimerat eller är det min dator ?

Skrivet av NordhNet:

Det är inte superbra optimerat, sen lär du ha en kraftig flaskhals med din processor gentemot GPU:n.
Men ja, det är inte toppen

Håller i det stora hela med.
Optimerad för AMD men inte alls för Intel och dåligt för Nvidia skulle jag säga. Sedan är spelet CPU-tungt som också nämnts, vilket kanske är värre i ditt fall. Har @lolflakes Gamepass är det "gratis", utöver tid då, att prova hur spelet rullar.

Edit: Nevermind, såg det uppdaterats en del. Kör DLSS-modden!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Stealth är sämre än i tidigare bethesdalir. Gör Ryuinuppdragen och det känns så menlöst allting.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Har använt vortex men det händer inget när jag trycker END så måste man aktivera mods i spelet också?

har även lagt modsen i mods mappen, i plugin som någon annan sa etc men inget händer

Skulle rekommendera att ta bort alla filer du lagt till o starta om från början. DLSS modden funkar fint på gamepass versionen. Markera alla filer i Starfield mappen (utom mapparna som innehåller alla feta textur filer såklart) och deleta. Sen kör en scan files and repair från gamepass appen. När filerna är nerladdade gör du exakt som guiderna säger. Glöm inte DLSS samt DLSS-G filerna som behöver laddas ner på techpowerup separat. Sen väljer du FSR2 i spelet som nu istället använder DLSS. Reglera resolution slidern till den kvalitet nivå du vill ha. Klart! Kan också rekommendera Natural LUT 50% styrka, FOV modden (några rader kod i config filen bara, jag kör 100 istället för 85 som är standard) kan också tweaka LOD bias i config (level of detail)
Lycka till
Fantastiskt mysigt spel de knåpat ihop måste jag säga 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Stealth är sämre än i tidigare bethesdalir. Gör Ryuinuppdragen och det känns så menlöst allting.

Mjo, ganska linjärt och inte utmanande med stealth, lite trist.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

70 timmar in och drömmer numera att jag spelar när jag sover, fint. Alla andra spel har upphört att existera, totalt ointressanta. Ok, förutom Microsoft flight sim, det existerar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Rekommenderar starkt nvidias nya drivrutiner som släppted idag, möjligtvis igår. ca 10fps mer i new atlantis. Stor tumme upp.

Fan fan fan! Varfär måste jag till jobbet nu hahaha. Testade precis och det flyter riktigt bra nu

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har spelat 30h nu, spenderat 15h med att scanna planeter och frågar mig själv, har jag roligt?!

Just nu försöker jag scanna klart ett uppdrag men har hoppat runt över hela planeten men kan inte hitta det sista djuret. Synd att det ger så mycket XP och pengar, känns tvunget att göras.

Eftersom jag spenderat majoriteten av tiden med scouting har det slagit mig hur lata Bethesda har varit.

De flesta planet har följande händelser
- en nisse kommer springandes och håller på att ta selfies helt själv ute i ingenstans
- ett främmande skepp kommer och landar på varje planet oavsett hur avlägset det är.
- Vid nån gruva sitter en skadad person och ska hjälpas tillbaka till sitt skepp på andra sidan planeten.
- Det finns ett område med rymdpirater som ska rensas oavsett hur avlägsen planet
- Det finns nån form av settlement med folk som kanske behöver hjälp med nån tråkig sak.

Så fantasilöst. Sedan var är alla ufo'n och aliens? Flygit runt överallt och det är bara människor i hela universum, känns rätt tomt och tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Har spelat 30h nu, spenderat 15h med att scanna planeter och frågar mig själv, har jag roligt?!

Just nu försöker jag scanna klart ett uppdrag men har hoppat runt över hela planeten men kan inte hitta det sista djuret. Synd att det ger så mycket XP och pengar, känns tvunget att göras.

Eftersom jag spenderat majoriteten av tiden med scouting har det slagit mig hur lata Bethesda har varit.

De flesta planet har följande händelser
- en nisse kommer springandes och håller på att ta selfies helt själv ute i ingenstans
- ett främmande skepp kommer och landar på varje planet oavsett hur avlägset det är.
- Vid nån gruva sitter en skadad person och ska hjälpas tillbaka till sitt skepp på andra sidan planeten.
- Det finns ett område med rymdpirater som ska rensas oavsett hur avlägsen planet
- Det finns nån form av settlement med folk som kanske behöver hjälp med nån tråkig sak.

Så fantasilöst. Sedan var är alla ufo'n och aliens? Flygit runt överallt och det är bara människor i hela universum, känns rätt tomt och tråkigt.

om du menar det uppdraget på ”Oururi’… minns inte namnet 😀
finns ett djur i vattnet & vattnet finns där du landar med Coast i parantes på namnet
gav upp efter 2 timmar och kollade på reddit
man ska inte behöva springa väldigt långt, testa i så fall nån annanstans

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

om du menar det uppdraget på ”Oururi’… minns inte namnet 😀
finns ett djur i vattnet & vattnet finns där du landar med Coast i parantes på namnet
gav upp efter 2 timmar och kollade på reddit
man ska inte behöva springa väldigt långt, testa i så fall nån annanstans

Oj så är det säkert. Tack för tips, ska testa ikväll

Permalänk
Medlem

Ser inget direkt skrivet om det, men jag stör mig mer och mer på att rymdfysiken är helt off. Full gas i en riktning ger ganska snabbt en konstant maxhastighet, istället för en konstant acceleration som borde vara fallet i vakuum och tyngdlöshet. Man kan bromsa skeppet nästan omedelbart, när det egentligen borde ta lika lång tid som att accelerera. Planeter saknar helt gravitation, så man behöver inte alls ta hänsyn till omloppsbanor om man ska docka med en rymdstation.

Visst, det gör spelet mer lättspelat, men i mitt tycke väldigt mycket mindre intressant. Ge mig en mix mellan Starfield och Kerbal space program tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Du är ju guld värd!
[Hands over 5000 credits]

Jag har förstått att man ska lägga skillpoints i varje skill, och sedan göra som det står för att levla upp, så att man kan spendera ännu en skill för att levla upp.
Men jag förstod inte riktigt hur jag skulle göra för att klara själva utmaningen, men jag har sett några youtube-videos nu som förklarar hur man ska göra (utan OMG LEVEL TO MAXLEVEL WITHIN 2 MINUTES).

Gällande kapning av andra skepp.. jag bugar och bockar för hjälpen.. verkligen!

På den lilla tiden jag hade att spela igår fick jag ett mission att åka och reparera satelliter runt Maheo.. varpå man fick köra lite combat i luften.
Där efter hittade jag en lapp som sa något om att jag INTE kommer att ångra mig om jag landar på ett hemligt ställe... så nu är håller jag i det här MANTIS-uppdraget... men ännu inte klar, så jag vet inte vad det kommer att ge..

Riktigt roligt spel!

Mer tis inc, Jag grindade som tusan för att levla upp så jag fick flyga c skepp. Var jätte drygt att åka runt o leta skepp att döda. Ja var ju korkad o inte gjorde missions heller. Men om du joinar UC i Nya Atlantis så kommer du få pilot träning i en simulastor vilket räknas som ship kills och gör det hela väldigt mye snabbare.

Sen kan ja rekomendera att offra ett contraband item och åka dit i scanningen tidigt av UC för att öppna Crimson Faction. Jag väntade och det öppnas automatiskt senare men det hjälper att kunna handla med crimson tidigt, du kan fortfarande ta missions på dem bara cleara bounties innan du flyger till deras bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Har spelat 30h nu, spenderat 15h med att scanna planeter och frågar mig själv, har jag roligt?!

Just nu försöker jag scanna klart ett uppdrag men har hoppat runt över hela planeten men kan inte hitta det sista djuret. Synd att det ger så mycket XP och pengar, känns tvunget att göras.

Eftersom jag spenderat majoriteten av tiden med scouting har det slagit mig hur lata Bethesda har varit.

De flesta planet har följande händelser
- en nisse kommer springandes och håller på att ta selfies helt själv ute i ingenstans
- ett främmande skepp kommer och landar på varje planet oavsett hur avlägset det är.
- Vid nån gruva sitter en skadad person och ska hjälpas tillbaka till sitt skepp på andra sidan planeten.
- Det finns ett område med rymdpirater som ska rensas oavsett hur avlägsen planet
- Det finns nån form av settlement med folk som kanske behöver hjälp med nån tråkig sak.

Så fantasilöst. Sedan var är alla ufo'n och aliens? Flygit runt överallt och det är bara människor i hela universum, känns rätt tomt och tråkigt.

Tack, det räckte med att läsa det där, känns bra att jag skippade detta.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tack, det räckte med att läsa det där, känns bra att jag skippade detta.

Rekommenderar subnautica nr 1 sen no man sky för det där

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x