Styra min mormors iphone/ipad som bor i utlandet.

Permalänk

Styra min mormors iphone/ipad som bor i utlandet.

Hej!
Min 81-åriga mormor kan styra ipad och iphone relativt bra, men ibland kör hon fast.

Vad tycker ni är det bästa sättet för att vägleda eller styra hennes prylar från distans?

Jag funderar på om jag ska byta ut allt mot android så man kan installera teamviewer eller vnc, vilket inte funkar på iOS.

Finns det något annat bättre sätt som jag glömt?

Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

Via Facetime går det att dela skärm, det är nog det smidigaste: https://support.apple.com/sv-se/HT212734
Har du ett Teamviewer-abonnemang med "Support for Mobile Devices" tillagt ska skärmdelning fungera den vägen också, då behöver din mormor ladda ner TeamViewer QuickSupport-appen. Lite oklart om det går att styra enheten den vägen dock, det verkar inte så.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Via Facetime går det att dela skärm, det är nog det smidigaste: https://support.apple.com/sv-se/HT212734
Har du ett Teamviewer-abonnemang med "Support for Mobile Devices" tillagt ska skärmdelning fungera den vägen också, då behöver din mormor ladda ner TeamViewer QuickSupport-appen. Lite oklart om det går att styra enheten den vägen dock, det verkar inte så.

Hej!
Ska nog jailbreaka en ipad och ge till henne. Nästan hellre det än att köpa en jäkla androidplatta.

För att bara se som du säger kommer inte räcka, måste kunna styra.

Eller om man ska köpa en mac mini som jag fjärrstyr som hon bara kopplar till mobilen över usb när hon behöver hjälp. Går väl att styra iphone från mac över usb.

Hmmm... sugigt att det inte finns något vettigt sätt.

Permalänk
Medlem

Ja det är synd att det ska vara så bökigt att fjärrstyra Apple Ios-baserade enheter. Jag har hjälpt flertalet kunder via Teamviewer Enterprise-abonnemang, vilket tillåter att se skärmen men ingen input så man får helt enkelt guida slutanvändaren vart denne ska trycka. Men på Android-enheter fungerar allt som man förväntar sig med både skärmvisning och styrning. När jag inte använder Teamviewer så brukar jag köra AnyDesk som har mycket mer generöst gratis-erbjudande, men det är samma sak där för Apple Ios, se men inte röra.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se