Permalänk
Medlem

Sälja en bil till bilköpare

En släkting ska sälja en äldre bil, 10 år och 20.000 mil (värd troligen under 100k).
Vill inte annonsera privat. Det gäller Göteborgsområdet.

Finns det någon som har erfarenhet dessa firmor som ordnar allt?
Det verkar finnas hur många som helst efter en snabb googling

bilado
bilenia
hejdabil
fordonskoparna
bilbolaget
kamux
lecab
cardrop
riddermark

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En släkting ska sälja en äldre bil, 10 år och 20.000 mil (värd troligen under 100k).
Vill inte annonsera privat. Det gäller Göteborgsområdet.

Finns det någon som har erfarenhet dessa firmor som ordnar allt?
Det verkar finnas hur många som helst efter en snabb googling

bilado
bilenia
hejdabil
fordonskoparna
bilbolaget
kamux
lecab
cardrop
riddermark

Vi sålde våran VW Touran 2015 till Riddermark förra året och det fungerade riktigt smidigt, vi fick en första värdering och fick sedan komplettera med lite bilder och fick sedan ett uppskattat värde av dom och vi godkände detta och då kom det ut en ifrån dom som kollade på bilen och tog den på en provkörning... Efter detta så meddelade han att han var nöjd och inte hade något att klaga på och meddelade då Riddermark detta som satte in pengarna på vårat konto. Det var kanon smidigt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Begär in ett gäng offerter innan du säljer bilen då inköpsansvariga värderar bilarna extremt olika, även beroende på vart i sverige du säljer bilen. Bilbolaget i Jämtland sa dom att min S60 B4 var osäljbar som framhjulsdriven elhybrid men fick jättebra betalt av Riddermark i Stockholm. Kan även rekommendera Lecab AB där jag köpte min senaste bil.

Permalänk
Officiell jultomte

Varför vill ni inte sälja den privat?
Det är sjukt stor efterfrågan på andrahandsbilar just nu och värdet har i vissa fall ökat på begagnade bilar. Så för att inte förlora alltför mycket pengar skulle jag absolut ge Blocket ett försök t ex.

Annars är det som ovan skriver bara begära in flera offerter och förhandla hos någon som ger en acceptabel summa.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

kolla med Kamux och Riddermarks, tveksamt på om de köper in den dock? vissa av dom rör inte bilar äldre än 8 år och max 20k mil på mätaren.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En släkting ska sälja en äldre bil, 10 år och 20.000 mil (värd troligen under 100k).
Vill inte annonsera privat. Det gäller Göteborgsområdet.

Finns det någon som har erfarenhet dessa firmor som ordnar allt?
Det verkar finnas hur många som helst efter en snabb googling

bilado
bilenia
hejdabil
fordonskoparna
bilbolaget
kamux
lecab
cardrop
riddermark

Sålde min bil via Cardrop i Stockholm för länge sedan (2018 någon gång). De har förmodligen/förhoppningsvis bättrat sig sedan dess; min erfarenhet var inte positiv. De var svåra att få kontakt med, långsamma i sin hantering och i slutet hamnade jag i en dispyt med dem om oklarheter i deras kontrakt (de gav med sig efter att jag behövt lägga lite för mycket tid på att förklara vad som faktiskt stod i kontraktet).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Testa lägg upp den på blocket. Jag har sålt ett gäng bilar nu och samtliga till bilhandlare som kontaktat mig efter en annons på blocket. En av dom fick jag vad jag ville ha vid en privatförsäljning och de andra lite under.
Det är ju bara ignorera alla privatpersoner som skriver men blocket är ett väldigt effektivt sätt att få lite mer pengar för bilen även kontra bilhandlare.

Ex.
Hörde av mig till ett par firmor för att sälja min förra golf. Den första sa 35, den andra gav 45 och den sista gav 50 efter lite förhandling så sa den första firman (som i början sa 35) att de matchar 50.
Jag var inte nöjd med det så jag la ut den på blocket för 75 och sålde den inom ett dygn till en lokal bilhandlare för 75.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En släkting ska sälja en äldre bil, 10 år och 20.000 mil (värd troligen under 100k).
Vill inte annonsera privat. Det gäller Göteborgsområdet.

Finns det någon som har erfarenhet dessa firmor som ordnar allt?
Det verkar finnas hur många som helst efter en snabb googling

bilado
bilenia
hejdabil
fordonskoparna
bilbolaget
kamux
lecab
cardrop
riddermark

Kolla med viköperdinbil.se väldigt smidigt, men det gick smdigit med Riddermark och Kamux också. Men när det gäller dom åren och milen, så sälj den privat för det kommer bli ett ganska stort tapp om en handlare köper den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Jag sålde via KVD för ngåra år sen, fungerade bra. Man slipper göra något själv och iom att det är auktion så borde det vara runt marknadsvärdet man får ut för den i slutändan med.

Permalänk
Medlem

Ni säljer bilen för t.ex. 90 tusen, en dag senare finns den på blocket för 130 tusen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ni säljer bilen för t.ex. 90 tusen, en dag senare finns den på blocket för 130 tusen.

Håller med den enkla vägen om man vill ha en ”smidig affär” och slippa däcksparkare och testpiloter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

tack för många snabba svar!

Tänkte ta in flera offerter

@Moseby: Mest för att slippa jobbiga köpare. Säljaren är en ensam kvinna i övre medelåldern och hon har tyvärr ingen som kan vara med vid försäljningen.
@Oliver91: Kamux hade gräns på 20.000 mil och 12 år.
Riddermark accepterar upp till 22.000 mil men bara 10 år. Frågan är om det är hårda gränser eller om de går lite utanför. Bilen är 10 år och 4 månader, och har gått 20700 mil
@Grumie: Kan ju vara en lösning för att få kontakt med bilhandlare så kan man sålla bort köpare som verkar oseriösa.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller med den enkla vägen om man vill ha en ”smidig affär” och slippa däcksparkare och testpiloter.

För ~40 tusen extra vinst på försäljningen så kan jag acceptera några däcksparkare och testpiloter. Man får bara vara lite selektiv i vilka potentiella köpare man väljer att svara.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Sålde nyligen via https://www.vikoperdinbil.se/ betalde bra, snabbt och var väldigt smidigt ..

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

För ~40 tusen extra vinst på försäljningen så kan jag acceptera några däcksparkare och testpiloter. Man får bara vara lite selektiv i vilka potentiella köpare man väljer att svara.

Ger de så mycket sämre alltså?
Hade gissat att de tar hälften av den vinsten på billigare bilar, men det återstår att se vad man får.
I så fall är det värt att ge blocket ett försök.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är bilen "Automat" eller "Manuell" - Är ute efter en extra, äldre bil 😀

Skriv PM om de är intressant.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Du har missat KVD, där kan du välja fastpris eller lägga på auktion och dom tar mellanskillnaden. Dom går igenom bilen och fotograferar, man slipper ha med slutkunden att göra

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ger de så mycket sämre alltså?
Hade gissat att de tar hälften av den vinsten på billigare bilar, men det återstår att se vad man får.
I så fall är det värt att ge blocket ett försök.

Beror ju helt klart på vilken bil och efterfrågan. Har börjat ringa förra ägare till bilar jag är intresserade av för att höra vad de fick från bilhandlaren och vilka problem där är med bilen. Det är alltid minst 20 tusen mindre än vad bilhandlaren har den ute för. Och frågar man sen bilhandlaren om de bytt bromsbelägg (något som förra ägaren berättade för bilhandlaren minst tre gånger när han sålde bilen) så har de ingen aning om vad jag pratar om, typ "bil är bro skick, bror".

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Bilhandlare ger skambud. Ta in offert från ALLA du listade till dess du får ett som är 20k över de övriga. Då vet du att du får ett normalt men lågt pris.

(blocket ger bäst, men kan förstå att man inte vill ha o göra med alla idioter)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag sålde via KVD för ngåra år sen, fungerade bra. Man slipper göra något själv och iom att det är auktion så borde det vara runt marknadsvärdet man får ut för den i slutändan med.

+1 på den, i min erfarenhet får man vad man skulle få privat+kvd's arvode vilket är mer än man får från firmorna som köper beggade bilar. Skulle absolut köra kvd auktion. Privat går inte att sälja bilar längre tyvärr.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

KVD hade jag inte tänkt på, det är intressant. Arvodet är ca 10.000kr så det är ju relativt överkomligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

KVD hade jag inte tänkt på, det är intressant. Arvodet är ca 10.000kr så det är ju relativt överkomligt.

Och folk betalar mer än du får på blocket eftersom kvd rengör och testar alla bilar (och är ärliga med fel i annonsen) så det är en tryggare affär för köparen så arvodet blir i slutändan inte särskilt stort om man jämför med vad man hade fått ut privat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ger de så mycket sämre alltså?
Hade gissat att de tar hälften av den vinsten på billigare bilar, men det återstår att se vad man får.
I så fall är det värt att ge blocket ett försök.

När vi köpte våran nya bil fick vi erbjudande om 24k för vår gamla, la ut den för 49k på blocket och den sålde samma kväll.

Permalänk
Medlem

Då var bilen inlämnad hos KVD, blir spännande att se hur det går

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?