Permalänk
Medlem

Hjälp med inkoppling av LG Oled B1

Hej

Jag är rätt ouppdaterad med diverse olika standards men skulle vilja ha bästa möjliga resultat. Hur fanken ska man koppla in allt? Jag har LG B1 och följande:

PS5

Sonos beam (första generationen)

Nintendo

Apple TV (senaste modellen).

Sonos kräver tydligen något som kallas earc, Apple TVn med. Om jag har förstått det rätt har tvn två st hdmi 2.0 och två st hdmi 2.1.

Permalänk
Medlem

Sonos -> HDMI 3 (eARC, HDMI 2.1)
PS5 -> HDMI 4 (HDMI 2.1)
Nintendo -> HDMI 1 eller 2
Apple TV -> HDMI 1 eller 2

Ljudet kommer att skickas över eARC till soundbaren via HDMI 3 som är eARC porten. PS5an vill gärna sitta i en HDMI 2.1 port och då är det bara 4an som är ledig eftersom eARC porten också är en 2.1-port.

Nintendon och Apple TV kan sitta i valfri port då de inte behöver sitta i en 2.1-port.

Har inte just B1an själv utan tog informationen ang portarna här: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled så du får dubbelkolla så att det stämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

Ett bra exempel på detta med att prata versioner kan göra saker mer förvirrade än vad de behöver vara.

Alla fyra HDMI-anslutningar klarar samma funktioner med TVÅ undantag

eARC/ARC på HDMI 3 som typiskt behövs för soundbar/förstärkare etc.
FRL 40/48 Gbps bandbredd som krävs för 4K/120-signal finns på HDMI 3 och HDMI 4.

• Sonos behöver eARC/ARC-funktionen
• PS5 behöver eller åtminstone tar höjd för 4K/120-funktionen
• AppleTV har ingen användning för vare sig 4K/120 eller eARC/ARC
• Nintendo (Switch?) har ingen användning för vare sig 4K/120 eller eARC/ARC

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för era svar. Det var vänligt. Det är lätt att bli förvirrad…