Apple uppges pensionera Iphone Mini

Permalänk
Melding Plague

Apple uppges pensionera Iphone Mini

I samband med att Apple introducerar Iphone 15 uppges föregående generationers Mini-modeller försvinna för gott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd! Har haft både 12 mini och 13 mini, blev påtvingad en vanlig 13 av jobbet och saknar verkligen den mindre formfaktorn. Batteritiden i 12 mini var ingen höjdare men 13 mini presterade helt ok. Blir kanske att norpa en av de sista innan de försvinner helt från hyllorna.

Permalänk
Medlem

Ett bra argument för att dra nytta av Apples erkänt världsledande support för att hålla liv i sin mini så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem

Gillade Mini, körde 12an, men batteritiden var ju helkass efter ett tag så skulle inte köpa den på nytt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Men nej, vill inte ha en stor klump i fickan. Speciellt i jobbet då jag har två mobiler. Gillar skarpt SE.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Rykten är rykten.
Om Mini försvinner så får jag se vad jag väljer nästa gång. Förmodligen den minsta som erbjuds då jag uppskattar min Mini idag.
Resonerar som så att behöver jag en större skärm så tar jag fram min Mac.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Problemet med mini'n var inte storleken utan batteriet som var fruktansvärt dålig.
Man vill inte leta efter laddaren 3 gånger per dag.

Permalänk

Sweclockers är ett dåligt ställe för att dra slutsatser kring vad folk önskar för mobiler.

Jag själv tycker mini borde ersätta Se versionen och då såklart bli billigare.

Permalänk
Medlem

Formfaktorn gör telefonen intressant i sig, trött på dessa skärbrädor man ska klämma ner i fickan men Apples skyhöga priser sett till vad man faktiskt får gör det svårt att motivera ett köp.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har 13 mini, helt perfekt om man bara ska ha den som telefon för samtal,mail och teams.

Som också kan ta hyfsade bilder.
Slippa släpa runt en stor telefon.

Permalänk
Medlem

Hoppas de gör en vettig SE4 då? Tråkigt att de inte kan göra en var tredje år eller något för de som vill ha

Permalänk
Medlem

Hmm, läser man på olika forum verkar det flesta tycka att mobiler är för stora idag och att alla föredrar mindre. Försäljningssiffrorna verkar dock tyda på att det är en högljudd minoritet.

Permalänk
Medlem

Gillar den lille rackaren hade både 12 och 13, får hoppas de håller kvar SE serien som ett budget segment. Eller så gör de en mini men kallar den SE4.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tycker lineupen av iPhones var intressantare under 12 och 13 just för att det erbjöds flera än 2 storlekar. Mini sålde ju tyvärr dåligt men säljer verkligen Plus bättre? Tycker den känns extremt bortglömd och jag har knappt hört eller läst om den sedan launch.

Hade varit kul om SE 2024 kunde ha Mini chassit men det mest troliga är väl en iPhones XR med ny CPU.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hmm, läser man på olika forum verkar det flesta tycka att mobiler är för stora idag och att alla föredrar mindre. Försäljningssiffrorna verkar dock tyda på att det är en högljudd minoritet.

Ja allra flesta på sc använder ju större format så som en stationär dator idag men det är inte majoriteten till skillnad från 10 år sedan. Vet många som strömmar sina serier dag in dag ut på telefonen och spelar och ja, då har storleken sin betydelse

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för nedanstående men jag har i snart 2 årtionden lagt tid och pengar på att hålla hustrun med Apple's mindre modeller, senast 12 Mini, så jag tar bara de känslorna som dyker upp hemmavid vidare till SweC Community.

Det kommer ALDRIG att funka med större iphones.

Tyvärr kan jag inte omskola henne till Android heller, någon annan får gärna försöka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har själv en zenfone 10 mycket pga den mindre formfaktorn och smarta mjukvaru tillbehör som gör den till en ren en hands telefon.
Att batteritiden är löjligt lång är en bonus. 2-3 dagar är inget konstigt. Laddade för 1 dygn och 6 timmar sedan och har 56% kvar. Beräknad återstående tid är 1 dygn och 15 timmar.

Får hoppas det finns små telefoner kvar när denna gjort sitt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Snusfri

Inte alls förvånad.
Små telefoner säljer i väldigt låga volymer numera och det är väldigt svårmotiverat för tillverkare att fortsätta med något som inte säljer och inte inbringar någon inkomst.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Oerhört märkligt att det i denna sjö av stora mobiler inte kan finnas utrymme för ett par små som dessutom är BRA.

Men jag går väl inte i takt med tiden. Har även svårt att se varför folk köper 13" laptop istället för 15-16" laptop, om de ändå i huvudsak ska använda dem typ stationärt.

Konstigt nog sticker Samsung ut lite grand här, deras grundmodeller av S10-S23 har ju varit (med dagens mått mätt) relativt små, medan de nästan helt identiska +-varianterna är typ samma hårdvara fast bara större skärm. Ultra å sin sida har ju haft vassare hårdvara och kamera etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Allt var bra med mini förutom att man trodde storleken på skärmen var ganska OK ända tills man tände skärmen och notchen lade beslag på 10% 🎉

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Vi får se med lite tur kanske nästa iphone—SE får miniskalet fast då antingen med en ips skärm och notch nu när det verkar som att även vanliga iphone får dynamic island.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har själv en zenfone 10 mycket pga den mindre formfaktorn och smarta mjukvaru tillbehör som gör den till en ren en hands telefon.
Att batteritiden är löjligt lång är en bonus. 2-3 dagar är inget konstigt. Laddade för 1 dygn och 6 timmar sedan och har 56% kvar. Beräknad återstående tid är 1 dygn och 15 timmar.

Får hoppas det finns små telefoner kvar när denna gjort sitt.

Vad som anses smått är (som med allt annat) relativt, men enligt mig är inte Zenfone 10 liten. Den är lika stor som iPhone 14 och därmed väsentligt större än iPhone mini. Tyvärr är det, som många andra redan konstaterat, svårt att hitta telefoner i minins storlek och som ändå har bra hårdvara.

https://www.phonearena.com/phones/size/Asus-Zenfone-10,Apple-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Problemet med mini'n var inte storleken utan batteriet som var fruktansvärt dålig.
Man vill inte leta efter laddaren 3 gånger per dag.

Man måste dock inte synka mot iCloud oavbrutet, köra 5G med obefintlig täckning eller ha igång notifikationer på 100-tals appar.

På min iPhone 12 Mini räcker batteriet fortfarande i ett dygn utan större problem med 87% kvar i batterihälsa

Permalänk
Medlem

Vad som jag tror har hindrat 13 mini i iaf Sverige men jag även hört i usa är att de inte sålts på samma sätt som vanliga 13 på abonnemang. Så de är knappt på erbjudande om ens operatören säljer den. Tog väldigt lång tid i Sverige innan flera av operatörerna ens hade möjlighet till mini. Man fick köpa den från någon butik istället.
Och då förvånansvärt många skaffar telefonen med abonnemang så påverkar det försäljning. Farsan kunde välja en 13 men ingen 13 mini för Telia hade aldrig mini på deras företags abonnemang.
Jag kunde välja fritt för vi köpte inte direkt från operatör då.

Så verkar inte som någon velat faktiskt sälja dem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tycker ”vanliga” är för stora, därför kör jag SE.
Batteritiden är dock så där. Synd att man inte kan köra Ipad och Applewatch. Klockan synkar inte med Ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Vad som anses smått är (som med allt annat) relativt, men enligt mig är inte Zenfone 10 liten. Den är lika stor som iPhone 14 och därmed väsentligt större än iPhone mini. Tyvärr är det, som många andra redan konstaterat, svårt att hitta telefoner i minins storlek och som ändå har bra hårdvara.

https://www.phonearena.com/phones/size/Asus-Zenfone-10,Apple-...

Håller med. Bra verktyg det där. Iphone 12 och 13 min är alltså 13.1 mm höga, lägg skal på det så kanske 135. Kanske 14cm hade funkat, med skal, se mitt inlägg ovan, men det finns ju inga iphone som är 14 höga, de är 146 mm..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att kalla den för "mini" är väl lite av ett skämt. Jag har en "vanlig" 12 Pro och den känns redan som en tegelsten. GÅR inte att ha den i fickan om man sätter sig ner. Ge mig en Nokia 8810 a'la apple Då kommer mina toabesök vara 99.997% mer tidseffektiva....Sjukt enkelt att fastna på poslinstronen när man sitter o spelar nått tramsigt spel heh..

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hmm, läser man på olika forum verkar det flesta tycka att mobiler är för stora idag och att alla föredrar mindre. Försäljningssiffrorna verkar dock tyda på att det är en högljudd minoritet.

Frågan är dock hur bra försäljningssiffrorna återspeglar vad folk faktiskt vill ha. Jag har t.ex. själv en Pixel 6a som jag tycker är obekvämt stor eftersom det helt enkelt inte fanns några bra alternativ i mindre storlek när jag köpte den.

Permalänk
Medlem

Så jäkla tråkigt, hade fasiken kunnat betala extra för en "mini". lätt värt tex 1000 kr mer i min värld om den är lite mindre i storleken.

Men men marknaden styr så bara o gilla läget.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Riktigt tråkigt. Iphone 13 mini har det perfekta måttet i mitt tycke. Kanske ska köpa en reserv som får marinera i en garderob tills den gamla är utsliten. Hur är det med batteriet, degraderas det genom att bara inte användas?