Grannen röjde vår rabatt

Permalänk
Medlem

Grannen röjde vår rabatt

Hej

Tänkte kolla med er andra om vem som har rätt.

Vi bor i hus men det är en bostadsrättsförening. Alltså det ser ut som vanlig villa med tomt men det är en förening av totalt 4 parhus och 2 fristående villor varav vi bor i ena villan.

Ordföranden tog grästrimmern och mejade ner vår rabatt med blommor. Han säger att den var för nära förrådet och det kan skada huset. Tekniskt sett eftersom det är förening så har föreningen hand om utsidan på huset och målar osv. Han ansåg sig därför ha rätt att göra detta medan vi var borta ett par timmar.

Min fru är väldigt upprörd och tycker att det är vår trädgård och vårt hus och ingen ska lägga sig i oavsett om de tycker att hon inte rensat ogräset tillräckligt eller vad det än är.

Vem har rätt?

Kan tillägga att det var litet plast staket runt rabatten som förstördes av trimmern också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har styrelsen informerat er om problemet tidigare, bett er åtgärda det?

Permalänk
Medlem

I våran förening står boende för sin rabatt medan styrelsen står för häckklippning.
Blommor kan inte skada rabatten vad jag någonsin har hört, dock kan klätterväxter göra det om den får tillräckligt med grepp och frostbildning

Edit
Jag skulle säga nej, han har inte rätt utan skulle ha pratat med er först

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kolla i era dokument hur långt dispositionsrätten sträcker sig för att avgöra vad ni har "rätt" till.

En sansad människa talar med sina grannar innan man gör något, om man anser att problem föreligger. Just det här med att påstå att det kan skada byggnader/väg/träden är sjuka etc. är inte sällan argument som framförs av de som egentligen bara vill hävda sin lilla makt, trots att ingen risk för skada föreligger. Skulle en sådan risk föreligga så för man en dialog, det är knappast så att huset står och faller med att det görs nu istället för några timmar senare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vem har rätt?

Kan röra sig om skadegörelse.
Anlita advokat.

Permalänk
Medlem

Vad står i stadgarna gällande tomten? Står det att ni disponerar och förfogar över den så ligger ordföranden illa till.

Sen om era plantor orsakar skada på fasaden så blir ni ersättningsskyldig a istället. Och inför fasadtvätt eller ommålning kan styrelsen (inte ordföranden) kräva att ni har fritt framför hela fasaden.

Men ordföranden har NOLL rätt till det beteendet. Det är ingen diktatur, han leder endast möten på styrelsemöten...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Kolla stadgarna och anlita advokat för att säkerställa vem som har rätt, har ni rätt så upprättar ni en polisanmälan.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Att anlita advokat känns overkill.

Jag är själv med i styrelsen men precis blivit vald så inte varit på något möte ännu.

Tidigare har han frågat om han kan hjälpa till och jag brukar vara med och se och hjälpa till själv.

Denna gången har jag inte hört något förutom ett sms när jag var borta som sa att han körde med grästrimmern och då ”självklart tog vår tomt också” och att han råkade ha sönder plast staketet.

Han hade sagt för ett tag sedan att man ska vara försiktig med att ha något för nära men det var blommor inga klätterväxter. Andra grannar har blommor också. Dessa är dock mitt emot hans köksfönster och jag tror han blev sur på att vi inte rensade ogräs i rabatten. Och det med väggen är mest ursäkt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att anlita advokat är overkill. Kanske lite overkill innan man haft en diskussion med personen först men jag tolkar det som att han inte anser att han gjort något fel och tror inte han kommer ändra sin åsikt. Ersättning är på tal i mina ögon. Dels för blommorna men även plaststaketet.

Oavsett anledning till varför han gjorde det så måste han ju ge dig en möjlighet att göra det själv för att minimera skadorna på egendom, eller iaf informera dig om att det behövs göras innan han gör det. Om det inte redan finns ett färdigt beslut sedan tidigare som säger att det kommer göras varje år/annan period.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

polisanmäl honom för skadegörelse.
O se till att få han utsparkad från styrelsen/ordförandeposten. Jävla idiot ni har o göra med där.
Gör livet surt för honom med anmälan.

Fan inte ens i en hyresrätt kommer hyresvärden o kör ner ens rabatt utan att först ta kontakt o säga att man måste ta bort den eller liknande.

Förstår inte varför man köper en villa i bostadsrättsform. Men det hör inte hit dock. Bara en grej jag inte förstått. Surt o köpa ett hus o inte ens äga det.
Tycker hela bostadsrättssystemet är jävla konstigt här i Sverige med nån jävla påhittad förening som ska äga lägenheter.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

polisanmäl honom för skadegörelse.
O se till att få han utsparkad från styrelsen/ordförandeposten. Jävla idiot ni har o göra med där.
Gör livet surt för honom med anmälan.

Fan inte ens i en hyresrätt kommer hyresvärden o kör ner ens rabatt utan att först ta kontakt o säga att man måste ta bort den eller liknande.

Förstår inte varför man köper en villa i bostadsrättsform. Men det hör inte hit dock. Bara en grej jag inte förstått. Surt o köpa ett hus o inte ens äga det.
Tycker hela bostadsrättssystemet är jävla konstigt här i Sverige med nån jävla påhittad förening som ska äga lägenheter.

Det handlar om att få ner priset på bostäderna, vi får se hur ägarlägenheter slår ut men skulle inte vilja bo i dem när renoveringen skall göras då man måste casha 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

polisanmäl honom för skadegörelse.
O se till att få han utsparkad från styrelsen/ordförandeposten. Jävla idiot ni har o göra med där.
Gör livet surt för honom med anmälan.

Fan inte ens i en hyresrätt kommer hyresvärden o kör ner ens rabatt utan att först ta kontakt o säga att man måste ta bort den eller liknande.

Förstår inte varför man köper en villa i bostadsrättsform. Men det hör inte hit dock. Bara en grej jag inte förstått. Surt o köpa ett hus o inte ens äga det.
Tycker hela bostadsrättssystemet är jävla konstigt här i Sverige med nån jävla påhittad förening som ska äga lägenheter.

Det är en väldigt liten förening och de flesta är gamla och bott här i många år så känns inte som man vill hamna i bråk med dem. 10 familjer i föreningen och alla känner alla. Dessutom liten stad så så annan kultur mot storstaden där folk håller dig mer till sig själva.

Att vi köpte huset var för att det var det vi hade råd med. Vi tittade på riktiga hus men de enda i vår prisklass krävde massvis med renoveringar och vi hade varken tid eller pengar för det. Banken tyckte också det var bättre då vi bara bott i lägenhet innan och de tyckte steget till eget hus var lite stort att ta och detta var bättre.

Vi är 2 låginkomsttagare (även om jag pluggar för att få bättre lön nu men tar 2 år) så vi var väldigt begränsade i vad vi hade råd med. Fick flytta till ny stad 5 mil bort för att ha råd. Vi ville ha egen tomt och inte bo i lägenhet längre. Men tekniskt sett äger föreningen marken och vi har nyttjanderätt på den biten som är runt vårt hus. Men innan vi köpte fick vi höra att man sköter sin egen tomt och får göra som man vill med den.

Vi har 2 städdagar per år där vi fixar gemensamma ytor och ibland hjälper varandra om man vill ha hjälp. Vi har bott i 2 år hör och detta var första gången de inte frågade om lov innan.

Jag kan hålla med om att det var lite ogräs där men det är betydligt mer ogräs på andra ställen och det tog han inte utan det rensade jag själv nu. Tänkt göra det länge men inte haft tid mellan skola, jobb och småbarn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Att förstöra eller skada någon annans egendom är brottsligt, som flera andra redan nämnt. Detta gäller oavsett om ni haft rätt att använda rabatten eller inte enligt avtal, på samma sätt som att man inte får ha sönder någons bil bara för att någon har ställt den på ens parkeringsplats. Innehavaren (eller föreningen i detta fall) får i en sådan situation ta kontakt med motparten och påtala att denne måste flytta sin egendom, vid äventyr om att det annars riskerar att bli en rättssak, exempelvis genom kronofogden.

Med det sagt skulle jag inte rekommendera någon i din situation att polisanmäla eller försöka få ordföranden "sparkad" från styrelsen. Grannfejder är sällan vackra och ni ska trots allt stå ut med varandra även i framtiden. Bättre då att påtala att detta inte är ett acceptabelt beteende (och eventuellt att du förväntar dig ersättning för blommorna) och att ordföranden ska säga till nästa gång ni är oense om efterlevnaden av eventuella stadgar i BRF.

Permalänk
Medlem

Visa gärna en bild på hur det såg ut.

Rekommenderat nära husgrunden är minst 20 cm grus närmast grunden, och självklart inge jord eller levande växter inom det avståndet. Självklart inget som växer upp och kan komma i kontakt med väggen heller.

Oerhört dålig stil av ordförande...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Ge honom en chokladask för att han sköter trädgården åt er!

Permalänk
Medlem

Jag gick först över och pratade men jag är väldigt försiktig av mig och inte bra på att hantera konflikter så kändes mer som en tillsägelse från honom att vi gjort fel ”Ni har odlingslådor på andra sidan ni borde fokusera på istället” och han ursäktade sig för staketet men höll fast vid att blommorna var ogräs även om min 7 åriga dotter planterade dem tillsammans med mamma och var så glad att se dem växa.

Min fru gick ditt och sa mer på skarpen att han ska lämna vårat ifred om inte vi accepterat hjälp först och att det var oacceptabelt. Han fick inte ett ord fram och så gick hon därifrån. Hon kan vara rätt skrämmande när hon är sur.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

det känns ju som en skitgrej att lägga tid på. kan du inte bara acceptera det och odla blommor på annat ställe lite längre bort från den där väggen? så speciella kan väl inte blommorna varit.. känns dumt att bråka med grannarna för något sådant även om det var konstigt gjort. men jag tror inte han är någon skitstövel för det utan vill bara göra rätt med tanke på att han sa till om staketet och att han skulle röja på din tomt. ta inte så illa upp.....

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Säkerligen något som inte står rätt till, eftersom han passade på medan ni inte var hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vem har rätt?

Utan att veta hur det ser ut, om blommorna riskerade förstöra fasaden etc så kan man väl säga att Ordföranden inte har rätt att göra som han gjort. För det första kan vi bara sluta kallan honom för Ordföranden och helt enkelt kalla honom grannen, då det juridiskt sett inte är någon skillnad eftersom ordföranderollen i föreningen inte ger honom några extra rättigheter.

Så, din granne har helt enkelt gått in i det som, även om området tillhör föreningen, ni nyttjar som er egen trädgård och klippt ner blommor i er rabatt. Dessutom har han förstört nån slags plastavgränsare till rabatten. Det är inte okej någonstans.

Om nu blommorna växte på ett sådant sätt att dom riskerade att förstöra fasaden (rent allmänt ska det vara fritt framför fasaden, gärna grusat en 20 cm eller så) så behöver föreningen meddela detta samt ge dig möjlighet att åtgärda. Det är ju inte så att det är en grill som står och brinner bredvid fasaden som någon sprutat vatten på, det tar betydligt längre tid att förstöra en fasad med hjälp av blommor så det finns ingen panik i att få det åtgärdat, om det nu ens var ett problem.

Sen är det väl ingen idé att starta något krig om detta. Men jag hade frågat grannen varför han gjorde som han gjorde. Det brukar vara ganska effektiv att få folk att tänka till.

Typ:

Du :Jag undrar varför du klippte ner blommorna i vår rabatt och hade sönder plaststaketet?
Han: Jamen, blommorna skadar fasaden/grunden, så får vi inte ha det.
Du: Okej, men vad var det som var så bråttom så att du går in i vår trädgård, klipper ner allt och förstör ett staket oombedd?
Han: Som sagt, blommorna får inte vara där.
Du: Finns det ett beslut i styrelsen kring detta? Alltså att du utan föregående avisering ska gå in i vår trädgård och klippa ner vår rabatt utan att vi har fått chans att åtgärda detta på egen hand först? Eller tog du ett eget beslut som granne?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det känns ju som en skitgrej att lägga tid på. kan du inte bara acceptera det och odla blommor på annat ställe lite längre bort från den där väggen? så speciella kan väl inte blommorna varit.. känns dumt att bråka med grannarna för något sådant även om det var konstigt gjort. men jag tror inte han är någon skitstövel för det utan vill bara göra rätt med tanke på att han sa till om staketet och att han skulle röja på din tomt. ta inte så illa upp.....

Jag bryr mig inte jättemycket för egen skull. Mest min fru och dotter som blev upprörda. Även om jag tror att dottern mest blir upprörd för att mamma blev det.

För henne är den en principsak att man håller sig till sitt eget. Medan föreningen verkar mer ha inställningen att man hjälps åt och att allt måste se ut på ett speciellt sätt som anses ”traditionellt snyggt” eller vad man ska kalla det.

Men du har rätt att jag borde sluta tänka på det nu. Är mest rädd just nu för att det ska bli osams i föreningen pga detta. Min fru är inte någon som lyssnar på vad andra säger. Om en granne har synpunkter är det större risk att hon gör tvärt om bara för att. Hon vill visa att det är hon som bestämmer. Jag hamnar mest emellan. Precis när vi flyttade en godkände jag att en annan granne tog bort några grenar på ett körsbärs träd. Jag vet inte så mycket om sånt så om han tyckte det behövde så ok. Men frun var inte glad på mig för det så efter det måste allt godkännas av henne.

Men men tack för svaren. Nästa år ska jag försöka få henne fokusera mer på den sidan som grannen tyckte med så kanske det lämnas ifred.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vilken dåre. Givetvis får han inte göra detta. Anmäl det till styrelsen och försök få honom avsatt. Det finns nog inte mycket mer du kan göra direkt då dessa ärenden inte har någon prioritet och blommor har ett väldigt lågt penningvärde. Men nån som bara förstör andra medlemmars egendom utan anledning ska inte sitta i styrelsen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Hade gärna pratat med din granne åt dig.
Man gör inte så och speciellt inte förstör även saker på kuppen och sen bara rycker på axlarna och tror att du bara ska ta det och inte bry dig.

Han skulle börjat med att prata med dig om det och gett dig möjlighet åtgärda det själv alternativt kunnat flytta blommorna innan han gick bärsärk i DIN trädgård.

För mig som utomstående så känns det även väldigt otryggt på det viset att varje gång man planterar något, gör något kan man ju aldrig veta om grannen får en ide och förstör även det.
Snart nalkas jul och ni kanske vill ha en belysning ute. Kanske han inte gillar färgen och när ni är borta klipper han av kabeln och sen skyller på att man får inte ha den färgen då det anses vara osmakligt.

Så att inte vilja bli osams med någon tycker jag väger väldigt lite här utan det handlar mer om din trygghet i din egna trädgård.

Nu hyr jag min bostad men skulle min hyresvärd ens tänka tanken på göra något sådant hade han inte visat sig här på bra länge efteråt kan jag lova. Mitt hem, mina regler och det har funkat i de snart 18 åren jag bott här.

Permalänk
Medlem

Det är många här som kommer med tips om vad som är lagligt rätt men inte vad man bör göra. Jag förstår dig helt i att man inte vill förstöra grannsämjan, jag är själv ordförande för vår BRF på 63 lgh och är medveten att man ibland måste vara försiktig (framförallt med hög medelålder).

Mitt tips till dig är att om du anser att du inte gjort något fel är att lägga till det som en punkt på nästkommande styrelsemöte och begära att styrelsen ersätter er för nya blommor. Styrelsen kan sedan besluta att de inte alls kommer göra det utan att ordförande som privatperson bör göra det (de kan givetvis också besluta att du hade fel).

Som många andra sagt skulle jag även vilja se hur det såg ut. Jag har svårt att se ett enda scenario där ordföranden hade rätt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst detta så inser jag hur mkt jag skulle hata att ha grannar eller äga bostadsrätt. Är lyckligt lottad med att bo i villa. Lider med trådstartaren.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Så såg det ut innan.

Så ser det ut nu.

Exempel på hur annan granne har blommor precis vid huset utan att någon klagat eller gjort något.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

<Uppladdad bildlänk>

Så såg det ut innan.

<Uppladdad bildlänk>

Så ser det ut nu.

<Uppladdad bildlänk>

Exempel på hur annan granne har blommor precis vid huset utan att någon klagat eller gjort något.

Efter att ha sett bilderna så är de fan skandal!
Hade skällt ut han rejält, era blommor är inte ens nära husväggen. Finns inget onormal eller skadligt med eran plantering.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Inte helt ok att göra utan att fråga. Låter som skadegörelse. Man kan höra med besiktningsman för hus om växter för nära vissa ställen är skadligt. Vildvin, murgröna och vissa klängväxter kan skada fasader t.ex.

Jag hade en gång ett problem med en granne som trampade ner blommor i samband med att vi satte upp ett gemensamt plank. Tror detta var av ren oaksamhet denna gång.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Efter att ha sett bilderna så är de fan skandal!
Hade skällt ut han rejält, era blommor är inte ens nära husväggen. Finns inget onormal eller skadligt med eran plantering.

Tack. Jag tänker lätt att jag har fel eftersom jag är dåligt insatt i blommor. Sen kan man tycka olika om det. Han tycker det räknas som ogräs även om vi köpte frön med olika blommor i affären.

Sen erkänner jag att vi inte rensat rabatten men då kan man påpeka det på ett snyggt sätt. Även om man kan diskutera om han har att göra med det oavsett om vi odlar rosor eller maskrosor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Snusfri

Som flera andra sagt: Polisanmäl.
Och självklart en anmälan till styrelsen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tack. Jag tänker lätt att jag har fel eftersom jag är dåligt insatt i blommor. Sen kan man tycka olika om det. Han tycker det räknas som ogräs även om vi köpte frön med olika blommor i affären.

Sen erkänner jag att vi inte rensat rabatten men då kan man påpeka det på ett snyggt sätt. Även om man kan diskutera om han har att göra med det oavsett om vi odlar rosor eller maskrosor.

Står det i stadgar att ni måste rensa rabatten och att ni annars förverkat eran rätt att använda den?