Mystiken tätnar kring Huaweis nya mobil

Permalänk
Avstängd

Jag ägde en P30 Pro mellan 2019 och 2022. Någon gång under den tiden stals mina organ. Jag säger inte att telefonen hade något med det att göra, men jag hittade bilder från operationen i den efteråt.

Permalänk

Sweclockers-artikeln missar en väsentlig nyhet i det hela, som tas upp på annat håll:
https://www.extremetech.com/mobile/sk-hynix-isnt-sure-how-its-chips-got-in-huaweis-new-phone

Hur har tillverkaren SMIC så snabbt fått fram en egen 7 nm-teknik till sina kunder? ASML har väl förbud på att exportera EUV-utrustning till Kina? Och endast TSMC och Intel fixade 7 nm utan sådan, medan Samsung behövde den.
Vad jag vet har det tidigare inte rapporterats om att någon fjärde tillverkare skulle ha fungerande 7 nm till sina kunder.

Kopierat från www.extremetech.com:
"The phone also has a new system-on-a-chip (SoC) known as the Kirin 9000s. The 7nm chip comes from SMIC, the largest chip foundry in China. As far as anyone knew, SMIC was unable to manufacture 7nm chips because it was barred from receiving the necessary UV lithography machines. The US is investigating how SMIC created this chip, which officials have said is "impossible" without US tech".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

De verksamheter som har känslig information lär knappast köra Lenovo av just samma anledning, men det är bannemig lättare att byta datorleverantör än det är att byta basnätstillverkare.

Detta låter lite väl verklighetsfrånvänt.

Ingen PC-leverantör levererar RÖS-skyddade datorer, närmsta du kommer är väl att Comex modifierar en Panasonic Thoughbook.

För större delen av verksamheten så körs vanliga saker. Folk som jobbar i/med skyddsobjekt kör garanterat med Lenovo-datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hittepånamn:

Sweclockers-artikeln missar en väsentlig nyhet i det hela, som tas upp på annat håll:
https://www.extremetech.com/mobile/sk-hynix-isnt-sure-how-its-chips-got-in-huaweis-new-phone

Hur har tillverkaren SMIC så snabbt fått fram en egen 7 nm-teknik till sina kunder? ASML har väl förbud på att exportera EUV-utrustning till Kina? Och endast TSMC och Intel fixade 7 nm utan sådan, medan Samsung behövde den.
Vad jag vet har det tidigare inte rapporterats om att någon fjärde tillverkare skulle ha fungerande 7 nm till sina kunder.

Kopierat från www.extremetech.com:
"The phone also has a new system-on-a-chip (SoC) known as the Kirin 9000s. The 7nm chip comes from SMIC, the largest chip foundry in China. As far as anyone knew, SMIC was unable to manufacture 7nm chips because it was barred from receiving the necessary UV lithography machines. The US is investigating how SMIC created this chip, which officials have said is "impossible" without US tech".

Det görs helt enkelt med DUV och maskiner de fått importera.

TechInsights rapporterade redan för något år sedan att SMIC hade producerat 7 nm för ett miningföretag, detta är en uppdaterad process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Skulle gärna ha en ny Huawei.
Har en på toaletten och tycker lite synd om kinesen som sett mig ta 500 dumps vid det här laget :/

Ähh...

Efter första bilden så blev det censur

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en tråkig utveckling, men tyvärr så måste de flesta tänka som dig.
Huawei och Honor riktigt drev mobilutvecklingen framåt ett tag, de släppte billiga mobiler som nästan var lika bra som de dyra. Idag när man kollar på speciellt surfplattor, så är det riktigt tråkigt när Huawei inte är ett alternativ.
Jovisst Apple iPad Air (2022) 256GB för 11 000kr är grym, men många vill ej lägga så mycket pengar på en surfplatta.

Fast Apple iPad 10.2" 64GB 2021 (9th Generation) för 4k är också ruskigt bra, det finns prestanda så det räcker över blir över för allt. Ser absolut ingen anledning att köpa pro-varianten för tredubbla priset.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Samtidigt som Lenovo är mest vanliga datorn hos företag. Kinesiska lagen gäller alla företag, men det är just Huawei som hindras.

Varför har vi inte samma embargo mot Lenovo? Vars datorer har alla företags affärshemligheter på sina kretsar? Geely som har våra bilars positionsdata, borde inte de också stoppas?

Just ja, pengar... som vanligt i global (all?) politik.

Visst är det skevt!

Samtidigt så glömmer (eller vet inte) dom flesta att nära på all elektronik och elektriskt i västerländska bilar har tillverkats i Kina under +30-år. Att det heter Bosch, Nippon Denso, Lucas har ingen betydelse då alla har tillverkning och utveckling i Kina.
Hmm... Höll nästan på att glömma Ericsson som har en stor del av produktion och utveckling i Kina.

Edit: Glömde Apple

Att bara gå på en tillverkare när dom flesta egentligen är påverkade av samma sjuka är snudd på hyckleri.

Så vi hjälper alla till att stödja regimen i Kina på något sätt, medvetet eller omedvetet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av WoG:

Fast Apple iPad 10.2" 64GB 2021 (9th Generation) för 4k är också ruskigt bra, det finns prestanda så det räcker över blir över för allt. Ser absolut ingen anledning att köpa pro-varianten för tredubbla priset.

Den ser ut som min surfplatta från runt år 2014 med dessa kanter. Sedan lighting som inga "nya" Appleprodukter kommer ha om en månad.
Min poäng är dock att alla surfplattor har blivit tråkiga efter Huawei försvann som ett alternativ. Ska man ha något bra så får man betala väldigt mycket. Samsungplattorna idag ser ju ut som den iPaden du länkade till.

Sist så är iPad Air 2022 256 GB är ingen pro-variant. Det finns steget 64GB som är snålt och sedan 256GB. Jag hoppas mycket på att Apple även lanserar en ny iPad så att iPad Air 2022 256 GB blir den äldre men billigare varianten.
Alltså jag vill supergärna ha en iPad Air 2022 256 GB, det enda hindret är priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hittepånamn:

Sweclockers-artikeln missar en väsentlig nyhet i det hela, som tas upp på annat håll:
https://www.extremetech.com/mobile/sk-hynix-isnt-sure-how-its-chips-got-in-huaweis-new-phone

Hur har tillverkaren SMIC så snabbt fått fram en egen 7 nm-teknik till sina kunder? ASML har väl förbud på att exportera EUV-utrustning till Kina? Och endast TSMC och Intel fixade 7 nm utan sådan, medan Samsung behövde den.
Vad jag vet har det tidigare inte rapporterats om att någon fjärde tillverkare skulle ha fungerande 7 nm till sina kunder.

Kopierat från www.extremetech.com:
"The phone also has a new system-on-a-chip (SoC) known as the Kirin 9000s. The 7nm chip comes from SMIC, the largest chip foundry in China. As far as anyone knew, SMIC was unable to manufacture 7nm chips because it was barred from receiving the necessary UV lithography machines. The US is investigating how SMIC created this chip, which officials have said is "impossible" without US tech".

Redan juli 2022 så skeppade SMIC 7nm kretsar.
Blomberg: China’s Top Chipmaker Achieves Breakthrough Despite US Curbs
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-21/china-s-to...
IE: China’s top chipmaker SMIC just achieved an Intel-like breakthrough
https://interestingengineering.com/innovation/chinas-top-chip...

Är rätt förvånande att www.extremetech.com et al inte känner till fakta.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Visst är det skevt!

Samtidigt så glömmer (eller vet inte) dom flesta att nära på all elektronik och elektriskt i västerländska bilar har tillverkats i Kina under +30-år. Att det heter Bosch, Nippon Denso, Lucas har ingen betydelse då alla har tillverkning och utveckling i Kina.
Hmm... Höll nästan på att glömma Ericsson som har en stor del av produktion och utveckling i Kina.

Edit: Glömde Apple

Att bara gå på en tillverkare när dom flesta egentligen är påverkade av samma sjuka är snudd på hyckleri.

Så vi hjälper alla till att stödja regimen i Kina på något sätt, medvetet eller omedvetet.

Det är dock en stor skillnad på om moderbolaget är baserat i Kina, eller om det enbart är ett undeföretag som finns i Kina. Har du enbart ett underföretag går det att hårt begränsa vad som skulle kunna läcka via företaget som den Kinesiska staten indirekt har kontroll över. Jobbar själv på ett företag som har den lösningen, och de är jättenoga med vilke information som delas med kontoret i Kina. Jag säger inte att detta är bra, för det är det inte. Men det är långt bättre än när moderbolaget är baserat i Kina.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är så upprörda över att just Huawei's telefoner spionerar på folk?

Oavsett märke på telefon så har ni inga appar installerade på dem eller? Vad jag menar är alla dessa avtal man godkänner (och sällan orkar läsa igenom) till alla appar.
Google, Facebook, Snapchat, Instagram ja i princip varenda app som finns avlyssnar dig och samlar information för tex, riktad reklam.
Men att just ett kinesiskt bolag gör det (eller för regeringen kräver det) blir folk galna över?

Jag måtte vara dum i huvudet då jag inte förstår skillnaden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen PC-leverantör levererar RÖS-skyddade datorer, närmsta du kommer är väl att Comex modifierar en Panasonic Thoughbook.

För större delen av verksamheten så körs vanliga saker. Folk som jobbar i/med skyddsobjekt kör garanterat med Lenovo-datorer.

Räcker upp handen... men när det är känsliga saker "på riktigt", då får vi lämna lenovosarna utanför rummen. Men också iPhones om det gör nån gladare.
Huawei däremot, det var så vitt jag vet en direkt avknoppning från Folkets Befrielsearmé och leddes av (om jag minns rätt nu) en överste från signalspaningen. Inga konstigheter...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Förstår inte varför alla är så upprörda över att just Huawei's telefoner spionerar på folk?

Oavsett märke på telefon så har ni inga appar installerade på dem eller? Vad jag menar är alla dessa avtal man godkänner (och sällan orkar läsa igenom) till alla appar.
Google, Facebook, Snapchat, Instagram ja i princip varenda app som finns avlyssnar dig och samlar information för tex, riktad reklam.
Men att just ett kinesiskt bolag gör det (eller för regeringen kräver det) blir folk galna över?

Jag måtte vara dum i huvudet då jag inte förstår skillnaden.

Jag har så få appar som möjligt på min telefon. Använder hemsidorna istället. Har inaktiverar så my ket som möjligt av förinstallerade grejer. Tillåter bara det som blir för smärtsamt att avaktivera. Det betyder inte att jag är okej med det, men det behövs en större förrändring.

Oavsett är detta mest ett sidospår. Det är inte mer okej att avlyssna bara för att det finns andea som gör det också. Det är ärligt talat rätt läskigt hur folks attityd till att bli spårade på detta viset har förrändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Förstår inte varför alla är så upprörda över att just Huawei's telefoner spionerar på folk?

Oavsett märke på telefon så har ni inga appar installerade på dem eller? Vad jag menar är alla dessa avtal man godkänner (och sällan orkar läsa igenom) till alla appar.
Google, Facebook, Snapchat, Instagram ja i princip varenda app som finns avlyssnar dig och samlar information för tex, riktad reklam.
Men att just ett kinesiskt bolag gör det (eller för regeringen kräver det) blir folk galna över?

Jag måtte vara dum i huvudet då jag inte förstår skillnaden.

Skillnaden är väl att Kina är inte någon demokrati. Du kan inte stämma staten eller dess intressen om du har blivit illa behandlad. Jag skulle väl säga att det är en ganska stor skillnad att bli spionerad på av Kina jämfört med tex USA. Det mesta vi har i väst är bättre än det som många andra länder har i övriga världen.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hittepånamn:

Hur har tillverkaren SMIC så snabbt fått fram en egen 7 nm-teknik till sina kunder? ASML har väl förbud på att exportera EUV-utrustning till Kina?

TSMC använde inte EUV för sin första version av 7nm. Inte heller Intel använder EUV för 7nm. Den utrustning som krävs för 7nm DUV har Kina frams tills nyligen fått importera (importstopp vid nästa årskift om jag minns rätt). SMIC rullade ut 7nm förra året redan (användes i någon BTC ASIC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är dock en stor skillnad på om moderbolaget är baserat i Kina, eller om det enbart är ett undeföretag som finns i Kina. Har du enbart ett underföretag går det att hårt begränsa vad som skulle kunna läcka via företaget som den Kinesiska staten indirekt har kontroll över. Jobbar själv på ett företag som har den lösningen, och de är jättenoga med vilke information som delas med kontoret i Kina. Jag säger inte att detta är bra, för det är det inte. Men det är långt bättre än när moderbolaget är baserat i Kina.

Sant!

Åtminstone till viss del då det beror på hur mycket man har i produktion, samt typ av produkt. Men hur blir det om man har forskning och utveckling ihop med produktion, då har man lagt alla ägg i korgen, man har då inte samma möjlighet att välja.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag är så gammal att jag minns när "kalla kriget" plötsligt tog slut. Allt skulle bli så jättebra, och visst, risken för akut kärnvapenförödelse minskade förmodligen en del, men samtidigt tog det inte lång tid innan snabba cash blev överordnat såväl säkerhet som demokrati.

Jag säger inte att USA, eller Nato, eller ens EU, eller whatever, är drömförebilder, men att låta företag från demokratier flytta inte bara mindre delar av, utan största delarna av, produktion och ofta även utveckling till (snällt sagt) demokratiskt tveksamma länder (gäller absolut inte bara Kina) är ju hål i huvudet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Bojkotta huawei, förstår inte hur man ens skulle vilja ha deras telefoner ens gratis ? Vem vet vilka bakdörrar den har direkt till kinesiska staten, är ni inte rädda för sånt ???

Varför skulle jag vara rädd för det?

Mer rädd för att ha bakdörrar till länder här i väst som faktiskt kan komma åt en och påverka.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vem har dom kopierat nu?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta kommer från misstaget att även rikta sanktioner mot SMIC. 5G-modem/radio och egna processorer hade Huawei/HiSilicon innan sanktionerna, Huawei är trotts allt en av de största som bidrog till 5G.

Vad Huawei faktiskt tänkt sig nu när de gjorts sig av med serververksamheten samt i form av Honor stor del av mobilverksamheten är däremot svårt att veta.

Bidrog? du menar stöld.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cdx873v:

Skillnaden är väl att Kina är inte någon demokrati. Du kan inte stämma staten eller dess intressen om du har blivit illa behandlad. Jag skulle väl säga att det är en ganska stor skillnad att bli spionerad på av Kina jämfört med tex USA. Det mesta vi har i väst är bättre än det som många andra länder har i övriga världen.

Nix, ingen demokrati. Däremot så förekommer det t.ex. exempel på folk som har vägrat att flytta, och då har deras hus blivit kvar. Finns sådana exempel.

"Road is built around a house after elderly Chinese couple refuse to move. An elderly couple refused to relocate from their apartment building in the city of Wenling, in Zhejiang province, China and so the road was built around the house."

De är inte helt maktlösa..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Bidrog? du menar stöld.

Märkligt att de stjäl från andra och är ledande inom bl.a. 5G
Så vart är de bättre originalen?

Som tidigare har påpekats så håller Huawei på med massa egen research, det är inga små belopp det handlar om

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tog bort ett sidospår som inte var relaterat till ämnet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Förstår inte varför alla är så upprörda över att just Huawei's telefoner spionerar på folk?

Oavsett märke på telefon så har ni inga appar installerade på dem eller? Vad jag menar är alla dessa avtal man godkänner (och sällan orkar läsa igenom) till alla appar.
Google, Facebook, Snapchat, Instagram ja i princip varenda app som finns avlyssnar dig och samlar information för tex, riktad reklam.
Men att just ett kinesiskt bolag gör det (eller för regeringen kräver det) blir folk galna över?

Jag måtte vara dum i huvudet då jag inte förstår skillnaden.

Förstår man inte detta då är hela diskussionen ingen diskussion.

OnT: Kineser är duktiga på spionage och reverse engineering/kopiering bevisar de ännu en gång.

Permalänk
Skrivet av I Can Has PC:

Så fakta är rasistiskt?

Även om om Huawei skulle vilja vara ett normalt oberoende företag så säger kinesisk lag att de måste dela med sig av information till kinesiska staten, om den kräver det.

Detsamma gäller google...

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Att tro på att USAs företag (typ Apple, Ms, Google...) inte gör samma sak...

Man måste vara brottsligt naiv.

Skillnaden är ju att debatten om just detta sker öppet i USA, Apple har vägrat flera krav från Amerikanska myndigheter på bakdörrar och delad information.

Bla
https://www.wired.com/story/the-time-tim-cook-stood-his-groun...

Men visst, not for lack of trying.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CIA_controversies

Skillnaden är att Kinesisk lagstiftning tvingar företag att lämna ut uppgifter och tom anpassa sina produkter efter Kommunistpartiet och dess myndigheters krav.

Om du som kinesisk medborgare öppet kritiserar detta finns en stor risk att du hamnar i fängelse. Om du i USA twittrar (X:ar?) om FBI overreach så får du en massa nya följare.

Jag blir galen på dessa liknelser och påståenden om naivitet som barar grumlar till fakta och verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nix, ingen demokrati. Däremot så förekommer det t.ex. exempel på folk som har vägrat att flytta, och då har deras hus blivit kvar. Finns sådana exempel.

"Road is built around a house after elderly Chinese couple refuse to move. An elderly couple refused to relocate from their apartment building in the city of Wenling, in Zhejiang province, China and so the road was built around the house."

De är inte helt maktlösa..

Så länge du är trogen partiet och inte är muslim, då kan du skickas på omskolning och ditt hus rivs.

Permalänk
Medlem

Alltid diskuteras spionage etc. Tänker ändå att det spelar mindre roll då man ändå läcker info om sig själv på nätet.

Det som känns viktigt är väl ändå att det är två supermakter som ”bråkar” inflytande och makt i världen. Och ja, båda har sina nackdelar. Men jag vet vilket land som redan tillhör väst och vilket land som ”bygger” infrastruktur i exv. sköra europeiska länder. Där landet som inte kan betala sina lån inte bara får sin infrastruktur pausad utan också måste ”låna” ut exv. sina hamnar till kina tills dom betalt. (Vilket det sköra landet hoppas att EU ska göra)

Det tycker jag är värt att ha i åtanke, inte vem som spionerar mest. Vilket land ska dominera marknaden och i förlängningen sätta villkoren för handel och ekonomi?

Därmed inte sagt att..

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Skillnaden är ju att debatten om just detta sker öppet i USA, Apple har vägrat flera krav från Amerikanska myndigheter på bakdörrar och delad information.

Skillnaden är att Kinesisk lagstiftning tvingar företag att lämna ut uppgifter och tom anpassa sina produkter efter Kommunistpartiet och dess myndigheters krav.

Om du som kinesisk medborgare öppet kritiserar detta finns en stor risk att du hamnar i fängelse. Om du i USA twittrar (X:ar?) om FBI overreach så får du en massa nya följare.

Jag blir galen på dessa liknelser och påståenden om naivitet som barar grumlar till fakta och verklighet.

Så du är upprörd för att kina bryter mot usas lagar?

Prova fråga Googles bard om vad google har att rätta sig efter när det gäller dela med sig av information till diverse myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sant!

Åtminstone till viss del då det beror på hur mycket man har i produktion, samt typ av produkt. Men hur blir det om man har forskning och utveckling ihop med produktion, då har man lagt alla ägg i korgen, man har då inte samma möjlighet att välja.

Alltså, bara för att man har en del av FoU i det underbolaget betyder inte det att de behöver ha tillgång till alla företagshemligheter. Man kan ha en begränsad FoU innom ett specifikt område. Men ja, det är klart att ju mer man lägger där, desto större risk blir det.