Permalänk

HP elitebook Bios lösenord, problem?

Hallå.
Köpte en Hp elitebook åt sambon som pluggar med blocket paketet.
Datorn bootar in i Windows osv men bios är låst och säljaren har inte lösenordet.
Kan detta skapa problem och ska jag skicka tillbaka den?

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av solitary47:

Hallå.
Köpte en Hp elitebook åt sambon som pluggar med blocket paketet.
Datorn bootar in i Windows osv men bios är låst och säljaren har inte lösenordet.
Kan detta skapa problem och ska jag skicka tillbaka den?

Det kan vara ett problem om man t.ex. vill installera om Windows (eller något annat OS) beroende på hur BIOS låset är eller om ni vill ändra BIOS inställningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Be säljaren lösa problemet med BIOS-password och kan säljaren inte göra det, skicka tillbaka laptopen då en laptop med BIOS passwordlåst är att betrakta som värdelös.

Det är i princip bara företag som dummar sig eller av suddiga säkerhetsambitioner låser BIOS med password centralt via AD mfl. administrativa verktyg för att hantera större mängder datorer samtidigt och en hp elite-book är typiskt en företagsdator.

Det betyder att det är i grunden en företagsdator tillhörande någon organisation som säljaren har sålt och kanske inte ens är ägare till den eller att att organisationen inte tagit bort BIOS-password om datorn har övertagits legit av säljaren.

Samma sak att tänka på om man tänker buda på laptop på konkursauktioner - är det BIOS-låst (och det inte finns någon känd väg förbi denna) så är det värdelöst och ett elektronikavfallsproblem.

Permalänk
Medlem

Oklart hur det är med HP, men vet att det var rätt besvärligt med Dell en gång när jag hjälpte en annan att köpa dator.
Vid kontakt med Dell behövde de veta ägare och att bara den kunde begära återställningen.
Det löste sig dock bra genom att personen datorn köpts av var hjälpsam och såg till att det löstes.

Inte behövt undersöka hur detta fungerar i övrigt, men bärbara brukar vara värre än stationära.

Men snabb sökning säger att det borde gå att återställa genom att plocka bort CMOS-batteriet.
Kan vara värt att prova då det är snabbt fixat för det mesta, men kräver lite meckande och risken finns alltid att något går sönder.

Men ansvaret att åtgärda detta ligger helt klart på säljaren.
Det är säljaren som sålt en dator med begränsningar och utan att nämna det.
Kan ju också mycket väl vara stöldgods.

Permalänk
Medlem

Om du behöver ändra boot-ordning när du installerar om Windows, byter hårddisk eller installera annat operativsystem. Eller ska felsöka. Det är nog främst då du kommer märka av det.

Permalänk

Jag har en laptop och installerat/uppdaterat både Windows och Bios och jag har aldrig behövt gå in i bios, med det sagt så stämmer även tidigare svarare att det kan bli problem.

Permalänk
Medlem

Eller när du vill boota från USB för att tex. rädda en diskinnehåll eller göra en diskimage - datorn är rejält handikappad vid problem när BIOS är låst.

söker man lite på elitebook och BIOS-password finns det tydligen lite olika lösningar och programhack som kan lösa problemet - men detta borde ha gjorts av säljaren innan försäljningen, annars blir det du som får ta risken att datorn brickas av försöken...

Därav bör datorn returneras till säljaren så att denna handgripligen förstår att man inte skall försöka sälja BIOS-låsta produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Oklart hur det är med HP, men vet att det var rätt besvärligt med Dell en gång när jag hjälpte en annan att köpa dator.
Vid kontakt med Dell behövde de veta ägare och att bara den kunde begära återställningen.
Det löste sig dock bra genom att personen datorn köpts av var hjälpsam och såg till att det löstes.

Inte behövt undersöka hur detta fungerar i övrigt, men bärbara brukar vara värre än stationära.

Men snabb sökning säger att det borde gå att återställa genom att plocka bort CMOS-batteriet.
Kan vara värt att prova då det är snabbt fixat för det mesta, men kräver lite meckande och risken finns alltid att något går sönder.

Men ansvaret att åtgärda detta ligger helt klart på säljaren.
Det är säljaren som sålt en dator med begränsningar och utan att nämna det.
Kan ju också mycket väl vara stöldgods.

På företagsdatorer brukar BIOS låset vara bättre än att bara kunna ta bort CMOS batteriet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Känns som en gammal jobbdator nån bara behållt när de fick en nyare. Säljaren får väl höra med sitt företag om de kan låsa upp den? Kan även vara stöldgods.

Skulle aldrig behålla en dator med låst BIOS.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Är du någorlunda vass med varmluftslödning kan du byta ut EC chipet på moderkortet, finns upplåsta att köpa på ebay. Gjorde nyligen exakt samma sak med en elitebook.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Är du någorlunda vass med varmluftslödning kan du byta ut EC chipet på moderkortet, finns upplåsta att köpa på ebay. Gjorde nyligen exakt samma sak med en elitebook.

Är Bios så pass låst att man inte ens kan uppgradera till en annan/samma version av Bios via en CH314A-programmerare eller liknande? Annars borde det kanske vara en enklare väg att gå än att löda fast ett nytt chip

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du gav för datorn, va det en bra deal så spelar bios låset absolut ingen roll alls.

Gör ingen skillnad alls när det kommer till användning och skulle du behöva installera om Windows så gör bara en återställning av Windows så är det klart. Ända som skulle kunna vara ett problem är om företagets installation är kvar i grunden. Men det märker man fort vid en återställning av Windows.

Att kalla datorn obrukbar på grund av bios låsning är bara fjanterier, så länge du kommer in i Windows så påvärkar bios låsningen inte funktion för fem öre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hade dragit öronen åt mig , kan va en tidigare företagsdator , de kan ligga en e-tagg på det i bios dessutom på nyare hp elitebooks, tänk digital stöldmärkning, man kan även sätta upp calling home funktioner osv på nyare elitebooks

Det går inte heller uppdatera till nyare bios om den är låst på HP , utöver ändra inställningarna

Permalänk
Medlem

Kan man inte installera tex. en linux eller rädda ut en 90% färdig avhandling med deadline om 3 dagar med en räddnings-os på en USB-sticka när laptopen bestämmer sig för att inte vilja fungera så är laptopen i mina ögon trasig...

Kan inte säljaren hjälpa till att ta bort BIOS-passworden på dator - returnera!!, också för att minska risken att du köpt ovetandes stöldgods och datorer som fortfarande tillhör företag...

Permalänk

Jag har hållt på med dom där elitebooksen. Såhär ligger det till. Du behöver sätta ett bios lösenord för att köra winkryptering, dessa laptops är vanligtvis företagsdatorer. Eftersom elitebooks inriktar sig till företag. På dom riktigt gamla kan det gå låsa upp med mjukvara. På dom "nyare måste du löda. Ju nyare (typ senare än 840 G1). Börjar det bli riktigt tufft att lyckas löda fast nya chip då lödbenen sitter under chippet. Jag har lyckats på 840 G1 där man ser lödbenen. På dom andra fick jag inte ihop det.

Permalänk

Kan också vara en föredetta skoldator som nån köpt ut etc
Oavsett vad så borde fett finnas nån i kedjan som kan låsa upp den, om inte sjunker värdet rätt mycket även om den just nu inte är obrukbar så kan den lätt bli det

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Kan också vara en föredetta skoldator som nån köpt ut etc
Oavsett vad så borde fett finnas nån i kedjan som kan låsa upp den, om inte sjunker värdet rätt mycket även om den just nu inte är obrukbar så kan den lätt bli det

Nej jag tror inte ens HP kan göra det med dom nya. Hur som helst så vägra dom göra det för mina och sa att det inte gick. Du måste ta bort bios chippet och löda dit ett nytt.

Permalänk
Skrivet av payc:

Är Bios så pass låst att man inte ens kan uppgradera till en annan/samma version av Bios via en CH314A-programmerare eller liknande? Annars borde det kanske vara en enklare väg att gå än att löda fast ett nytt chip

Du kan koppla på en CH314A t.ex., men då kommer du vara illa tvungen att löda på kablar då dom här testklämmorna inte kommer åt, chipen är sådana SOP8 utan ben.

I mitt tycke är det därför lättare att bara byta ut chippen då du oavsett med stor sannolikhet kommer vara tvungen att ta bort dom från moderkakan i vilket fall.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På företagsdatorer brukar BIOS låset vara bättre än att bara kunna ta bort CMOS batteriet.

Så var det på Dell också som sagt, gjorde en kort och grov sökning och svaren som kom upp sa att det skulle gå. Inte kollat djupare alls och skulle inte förvåna mig alls om det är så även på HP m fl, att det inte går så lätt.

Sen som andra skriver, att man behöver löda osv, är då knappast värt besväret och risken.

Det borde ligga på säljaren att fixa, som sålt en vara som inte är fullt fungerande.

Permalänk

Värt att tillägga, du kan fortfarande blåsa om windows även om bios är låst, var inga problem att boota från usb etc.

Däremot så kommer secure-boot vara igång, så vill man köra linux t.ex. är man körd.
Men oavsett så håller jag med övriga om att säljaren i första han bör ordna det.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4