Google kan ha avslöjat ny Chromecast av misstag

Permalänk
Melding Plague

Google kan ha avslöjat ny Chromecast av misstag

I en video som ingår i den senaste betaversionen av Android TV 14 syns en fjärrkontroll som Google inte har släppt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det har varit mycket "råkat" och "misstag" den senaste tiden tycker jag från olika aktörer där ute...nästan som att det vore med flit.

Hur som helst kul med en ny knapp? Hoppas man kan programmera om den så är det fine.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Sötast

Oj, en till olycka... ooops... alla företag har kollektivt tappat minnet helt och råkat avslöja icke släppta produkter i lite över ett år nu eller?

Oj, oops.... åh nej, oops... oj! oooh ooops.. nejdå, uff, stackars.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det har varit mycket "råkat" och "misstag" den senaste tiden tycker jag från olika aktörer där ute...nästan som att det vore med flit.

Hur som helst kul med en ny knapp? Hoppas man kan programmera om den så är det fine.

Vi är inne i hårdvarans silly season när information släpps av misstag och falska rykten är vanliga men även sann information blandas in i röran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Oj, en till olycka... ooops... alla företag har kollektivt tappat minnet helt och råkat avslöja icke släppta produkter i lite över ett år nu eller?

Oj, oops.... åh nej, oops... oj! oooh ooops.. nejdå, uff, stackars.....

1 år? Detta har ju varit standard åtminstone 10 år.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hade varit nice med nytt, kollat lite på chrome cast.
Kanske blir att köpa en ny TV istället dock. Får se lite när det är dags

Permalänk
Medlem

Ohh lite fler köpta knappar av företag som man inte använder! Perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1 år? Detta har ju varit standard åtminstone 10 år.

Exakt, det är inget nytt fenomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Hade varit nice med nytt, kollat lite på chrome cast.
Kanske blir att köpa en ny TV istället dock. Får se lite när det är dags

Hade också gärna gått all-in på tv men det jag ryggar tillbaka på är beroende på tillverkare så är inte app utbudet jättestort ibland, samt att de inte håller tv's mjukvara uppdaterad superlänge men kanske är bättre idag än för tex 5 år sen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Allt är planerat, inget är slump.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Saknar fortfarande Audio…

Permalänk

Jag ser på bilden en spelkontroll att kunna spela spel på chromecast istället för den där prylen som gick i graven

Permalänk
Medlem

Ville ha en mer påkostad Android TV box, Shield TV är bra men börjar bli lite gammal då den inte stödjer HDR10+ eller HDR öht i YouTube appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Saknar fortfarande Audio…

Lanseras det en ny så har den väl bara USB-C-kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det har varit mycket "råkat" och "misstag" den senaste tiden tycker jag från olika aktörer där ute...nästan som att det vore med flit.

Hur som helst kul med en ny knapp? Hoppas man kan programmera om den så är det fine.

Åh nej, gratis publicitet! Det värsta företagen känner till!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

Det blir intressant och se hur den blir, vi går emot en utveckling där alla överger linjärtv.

En svårighet med mediaspelare tycker jag är att skapa en bra fjärrkontroll vilket jag inte har sett någon lyckas med.
Ett problem är snabbknappar för filmtjänster, där vissa filmtjänster knappt finns i andra länder än USA. Men likaväl ska resten av världen ha en snabbknapp för denna.

En annan sak så borde vi gå emot en utveckling där folk är intresserade av att se en film eller serie. Vilken av deras filmtjänster som har det de ser borde vara ganska ointressant, såklart skulle någon tjänst kunna ha högre kvalite och man föredrar att se filmen från fem.

För mig ser en filmkväll ut att jag går igenom alla mina filmtjänster kollar om jag hittar något bra, det är omständligt. Och i slutändan hamnar jag ofta på youtube och ser på Just for laughs och annat.

Jag skulle vilja ha en startsida där alla nya filmer listas från mina tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir intressant och se hur den blir, vi går emot en utveckling där alla överger linjärtv.

En svårighet med mediaspelare tycker jag är att skapa en bra fjärrkontroll vilket jag inte har sett någon lyckas med.
Ett problem är snabbknappar för filmtjänster, där vissa filmtjänster knappt finns i andra länder än USA. Men likaväl ska resten av världen ha en snabbknapp för denna.

En annan sak så borde vi gå emot en utveckling där folk är intresserade av att se en film eller serie. Vilken av deras filmtjänster som har det de ser borde vara ganska ointressant, såklart skulle någon tjänst kunna ha högre kvalite och man föredrar att se filmen från fem.

För mig ser en filmkväll ut att jag går igenom alla mina filmtjänster kollar om jag hittar något bra, det är omständligt. Och i slutändan hamnar jag ofta på youtube och ser på Just for laughs och annat.

Jag skulle vilja ha en startsida där alla nya filmer listas från mina tjänster.

GOOGLE TV

https://tv.google/

Permalänk
Skrivet av zogez:

Ja det är den jag pratar om och jag ser den som Chromecast med fjärrkontroll för att växla filmer.
Jag själv har en AppleTV som jag fick gratis och jag fascineras över att den inte fungerar bättre. Det enda Apple ska ha credit för är att robustare fjärrkontroll än deras har jag ej sett, man kan köra över fjärrkontrollen med en M1 Abrams stridsvagn och den håller.
Medans min fjärrkontroll till tvn etc snabbt faller isär om man har fjärrkontrollen i sängen.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att dom har HDMI 2.1 (dags att skrota HDMI 2.0) å som på 4K Apple TV (angtalingen lös medföljande HDMI kabel eller köp en egen bättre HDMI kabel). Har en 4K Google TV, som sällan används.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Får hoppas att dom har HDMI 2.1 (dags att skrota HDMI 2.0) å som på 4K Apple TV (angtalingen lös medföljande HDMI kabel eller köp en egen bättre HDMI kabel). Har en 4K Google TV, som sällan används.

Jag fattar inte vad man skulle behöva mer än HDMI 2.0 på en chromecast eller google TV.
Tittar man på Netflix eller HBO eller liknande så är det inte HDMI kabeln som begränsar kvaliteten. och HDMI 2.0 stödjer 4K@60 vilket är mer än vad strömningstjänsterna hanterar bortsett från att det är så tokkomprimerat att du skulle klara dig med vilken skitkabel som helst utan att se någon skillnad.

Dvs jag har extremt svårt att se vad som skulle bli bättre av att man gjorde en chromecast dyrare genom en dyrare HDMI port som den i alla fall inte kan tillgodogöra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Jag fattar inte vad man skulle behöva mer än HDMI 2.0 på en chromecast eller google TV.
Tittar man på Netflix eller HBO eller liknande så är det inte HDMI kabeln som begränsar kvaliteten. och HDMI 2.0 stödjer 4K@60 vilket är mer än vad strömningstjänsterna hanterar bortsett från att det är så tokkomprimerat att du skulle klara dig med vilken skitkabel som helst utan att se någon skillnad.

Dvs jag har extremt svårt att se vad som skulle bli bättre av att man gjorde en chromecast dyrare genom en dyrare HDMI port som den i alla fall inte kan tillgodogöra sig.

För att jag har en hemmabio receiver (eARC) å kör Dolby Atmos (5.2.2). Kör med Nördic certiferade Ultra High Speed HDMI kablar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

För att jag har en hemmabio receiver (eARC) å kör Dolby Atmos (5.2.2). Kör med Nördic certiferade Ultra High Speed HDMI kablar.

Nja. eARC har ingen betydelse annat än för din TV och din receiver. eARC är ju till för att exempelvis en TV skall kunna skicka tillbaka ljudet ner till receivern även om den fått bildsignalen därifrån. Du ska ju inte skicka något ljud till en chromecast för den har ju ingen högtalaren. Den skickar bara ut ljud via HDMI så den behöver ju ingen som helst form av eARC.
Och vad gäller ultra high speed kablar så har det ju bara betydelse om det material som du tittar på är av extremt hög kvalitet.
Dvs så länge som du inte tittar på material som kräver mer bandbredd än 4K@60 så räcker ju bandbredden till redan i HDMI 2.0.
Streamingtjänsterna skickar inte ut 4K med hög framerate och dessutom komprimerar dom sönder det så vansinningt att man nästan blir ledsen när man tittar på det.
Men även om du tittar på film från UHD bluray så är dom visserligen 4K men dom är 23,97 eller 30 FPS så du använder ju aldrig mer än halva bandbredden i HDMI porten ens i det scenariot.

Det spelar ju ingen som helst roll vad du har för version på portar och kablar om den dataström du skall skicka i kabeln och porten är långt under vad specen säger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir intressant och se hur den blir, vi går emot en utveckling där alla överger linjärtv.

En svårighet med mediaspelare tycker jag är att skapa en bra fjärrkontroll vilket jag inte har sett någon lyckas med.
Ett problem är snabbknappar för filmtjänster, där vissa filmtjänster knappt finns i andra länder än USA. Men likaväl ska resten av världen ha en snabbknapp för denna.

En annan sak så borde vi gå emot en utveckling där folk är intresserade av att se en film eller serie. Vilken av deras filmtjänster som har det de ser borde vara ganska ointressant, såklart skulle någon tjänst kunna ha högre kvalite och man föredrar att se filmen från fem.

För mig ser en filmkväll ut att jag går igenom alla mina filmtjänster kollar om jag hittar något bra, det är omständligt. Och i slutändan hamnar jag ofta på youtube och ser på Just for laughs och annat.

Jag skulle vilja ha en startsida där alla nya filmer listas från mina tjänster.

Verkligen - yes!
Fjärren är faktiskt superviktig.
Det handlar både om att skala bort tjafs på den - och att den inte ska kännas som en billig wish-kopia i plast. Och ja - de där reklamknapparna direkt till mediatjänster direkt på fjärren är också ett otyg.

Fattar inte varför fler tillverkare inte förstått det där.
Själv valde jag faktiskt samsungTVn jag har just för att de hade fjärrkontroll utan numpad och skit. Avskalat och enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled