Grafikkortsleveranser ned hela 36 procent på endast ett år

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsleveranser ned hela 36 procent på endast ett år

I en skakig värld dyker försäljningen, men tecken på en återhämtning går att skönja.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har ju själva skakat marknaden genom att envisas med att behålla pandemipriser. Klart det går trögt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De kommer att förklara att de producerar mindre för att folk köper mindre. Och sen demonstrera att folk köper mindre för att de har tappat intresse för dataspel. Enda vettiga förklaringen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Är väl inte speciellt förvånande att folk inte lägger 20k på grafikkort med rusande räntor och inflation.
Dessutom usel kronkurs för oss i Sverige.
Jen-Hsun Huang lever i sin bubbla.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av VinceAkStyle:

De kommer att förklara att de producerar mindre för att folk köper mindre. Och sen demonstrera att folk köper mindre för att de har tappat intresse för dataspel. Enda vettiga förklaringen.

Dom producerar AI kort och det är bra yields numera så restprodukterna säljs till oss gamers

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

5000 serien måste vara bra annars är 4090 nya 1080 Ti.

Vet inte om Nvidia sköt sig själva i foten lite med 4090, det är 1 generation bättre än allt annat.

Permalänk
Medlem

@LeVvE

och? Bättre än att de skjuter alla spelare i fötterna med cripplad prestanda för en arkitektur bara för att.

Permalänk
Medlem

7800XT är väl det enda ljustecknet på den här marknaden för tillfället. Det är långt ifrån perfekt, men det är faktiskt OK. Sem hoppas jag lite på ett 4070 Super för att utmana det kortet, men inga rykten om det än.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De har ju själva skakat marknaden genom att envisas med att behålla pandemipriser. Klart det går trögt.

och kryptovaluta-priser.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

7800XT är väl det enda ljustecknet på den här marknaden för tillfället. Det är långt ifrån perfekt, men det är faktiskt OK. Sem hoppas jag lite på ett 4070 Super för att utmana det kortet, men inga rykten om det än.

7800XT har samma problem som andra kort, slår inte ens förångaren 6800XT i alla spel vilket är skamligt.

Skrivet av str8forthakill:

@LeVvE

och? Bättre än att de skjuter alla spelare i fötterna med cripplad prestanda för en arkitektur bara för att.

För mig gjorde 4090 direkt att alla andra korten inte längre är relevanta och ett dåligt köp. Jag kan då inte minnas en generation där det dyraste grafikkortet är det som är bäst value. Dålig business.

Alla andra korten är för högt prissätta i relation till 4090.

Permalänk

Som sagt inget konstigt med dagens priser. Men det finns annat som konkurrerar som Ai.
Tillverkarna väljer då att producera det de tror ger dem mest pengar. De sysslar inte med någon välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De har ju själva skakat marknaden genom att envisas med att behålla pandemipriser. Klart det går trögt.

Inte bara att de har höga priser, utan de säljer mindre chip som en högre SKU i denna generationen än de gjorde tidigare. Chippet som sitter i 4060 TI är borde egentligen ha varit 4050, chippet som sitter i 7800 XT borde ha varit 7700 XT, eller 7800 osv. Inte konstigt att ingen köper.

Permalänk
Medlem

Naivt att tro att det beror på prissättningen. Visst ligger det en del i det. Men dagens räntor och levnadskostnad har ökat drastiskt vilket påverkat vår lyxkonsumtion.
Folk prioriterar helt enkelt att ha råd med boende, mat och värme.

Permalänk
Medlem

Är så nära på att slå till på ett 4070 nu, men det tar verkligen emot att lägga 8000 kr på ett grafikkort när mitt 1070 Ti "funkar". Hade xx70-korten kostat omkr 4000 kr som de gjorde tidigare hade det suttit i datorn för länge sen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Är så nära på att slå till på ett 4070 nu, men det tar verkligen emot att lägga 8000 kr på ett grafikkort när mitt 1070 Ti "funkar". Hade xx70-korten kostat omkr 4000 kr som de gjorde tidigare hade det suttit i datorn för länge sen.

Behöver du ett nytt kort då? Finns ju alltid beg 3080 att köpa som är +- samma prestanda, dock utan senaste mjukvarugrejerna, men kanske lite billigare än 8k?

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Avstängd

öka medianpriset fran 2000kr till 6000kr med 0% prestanda oj vad hände pc gaming är dött dax att fokuera ai i server sektorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Dessutom usel kronkurs för oss i Sverige.
Jen-Hsun Huang lever i sin bubbla.

Absolut, utgår ifrån att han inte har någon som helst aning om att en land som heter sverige ens existerar, han är glad nog att sälja till openai m.fl.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snackbox:

Behöver du ett nytt kort då? Finns ju alltid beg 3080 att köpa som är +- samma prestanda, dock utan senaste mjukvarugrejerna, men kanske lite billigare än 8k?

Behöver och behöver, vill gärna spela Starfield med bättre inställningar och mer än 30 fps Nu spelar jag spelet i 1440p nedskalat till 1080p, låst till 30 fps och majoriteten av inställningarna på low.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Inte bara att de har höga priser, utan de säljer mindre chip som en högre SKU i denna generationen än de gjorde tidigare. Chippet som sitter i 4060 TI är borde egentligen ha varit 4050, chippet som sitter i 7800 XT borde ha varit 7700 XT, eller 7800 osv. Inte konstigt att ingen köper.

Om mjölkproducenterna började spä ut mjölken med vatten och inte bara behöll priset utan hände det... Hur hade folk reagerat då? Motsvarande reaktion känns ytterst lämplig här men nu ska man tydligen ha förståelse för de snälla oskyldiga företagen som inte gjort något fel... Sjukt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dra av 50USD på samtliga kort i mellanklassen o de flesta kort blir direkt mycket mer intressanta (förutom 4060Ti, där är 100$ mindre som krävs). Enda riktiga bra value kortet nu är 7800XT men jag är rätt övertygad om att vi får se fler kort som matchar dess value. Antingen med prissänkningar eller en Super-refresh.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Är så nära på att slå till på ett 4070 nu, men det tar verkligen emot att lägga 8000 kr på ett grafikkort när mitt 1070 Ti "funkar". Hade xx70-korten kostat omkr 4000 kr som de gjorde tidigare hade det suttit i datorn för länge sen.

Begagnat känns som det enda prisvärda nuförtiden.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Varför spendera dyrbar produktion på gamer kort när du har upp till 1000% marginal på sina beräkningskort.
Vi behöver mer produktion helt enkelt och hade ju vart kul om inte bara TSMC/Samsung stod för den.
Hade inte AMD funnits skulle vi säkert betala 50k för 4090.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Begagnat känns som det enda prisvärda nuförtiden.

Tills man upptäcker att den används för kryptobrytning, ett jack på kretskortet eller det har klockats så hårt att kondesatorn har spruckit.

Men jag håller ändå med att man kan göra lukrativa fynd på begagnat. Uppstår det problem därefter det är då det blir jobbigt.

Tror Nvidia snart släpper Super-serien sedan kommer 5000-serien ta tillbaka mångas hjärtan. Kan ha fel dock.

Permalänk
Medlem

1.Det är en alldeles för hög prissättning för en medelinkomsttagare.

2.Tillverkarna verkar måttligt intresserade av att sälja kort till gemene konsument längre.

3. Begagnatmarknaden räcker och blir över för det mesta spelrelaterat. Denna marknad verkar öka drastiskt.

4. Produkterna som säljs är inte särskilt intressanta.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Kanske dom borde analysera marknaden som förr i tiden. Supply & Demand gäller än idag och demand skriker lägre priser!

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av mpat:

7800XT är väl det enda ljustecknet på den här marknaden för tillfället. Det är långt ifrån perfekt, men det är faktiskt OK. Sem hoppas jag lite på ett 4070 Super för att utmana det kortet, men inga rykten om det än.

På vilket sätt är det ett ljustecken? Sämre pris/prestanda än 7950 XT och 6800 för några månader sedan, och samma pris/prestanda som 7950 XT och 6800 XT de senaste månaderna. 7800 XT är en nothing burger at best.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kübler-Ross-modellen

Citat:

Kübler-Ross-modellen, eller sorgens fem faser, är en modell som identifierar en rad känslomässiga stadier när en person drabbas av ett dödsbesked. Modellen formulerades av psykiatrikern Elisabeth Kübler-Ross 1969 efter inspiration från sitt arbete med dödssjuka patienter. Modellen har vunnit spridning även bortom vetenskapliga sammanhang och används i resonemang kring många sorters personliga kriser såsom sjukdom, skilsmässa eller arbetslöshet och i kollektiva kriser.

Folk i forumet har kommit lite olika långt.

De fem faserna är:

* Förnekelse
* Ilska
* Förhandling
* Depression
* Acceptans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Naivt att tro att det beror på prissättningen. Visst ligger det en del i det. Men dagens räntor och levnadskostnad har ökat drastiskt vilket påverkat vår lyxkonsumtion.
Folk prioriterar helt enkelt att ha råd med boende, mat och värme.

Jag ställer mig tveksam med följande motivering:

1. Det konsumeras fortfarande på tok för mycket, därav fortsatt höjda räntor framöver

2. En dator för 10.000kr eller mer är något de flesta sparar till - Om man behöver spara 2 månader extra pga omvärldsläget spelar ingen roll - Vill man ha en dator så köper man en.

3. Folk som behöver prioritera boende, mat och värme köpte inga nya datorer tidigare heller, utan de höll sig till beg-marknaden (som man nu effektivt dödat, så ja, de köper väl mindre datorer...). Övriga köper lika mycket som innan men drar möjligtvis in på en pizzakväll eller två så är du tillbaka på noll.

Jag fattar de som köpt hus och lider över att det helt plötsligt kom en ränta på det, men för alla andra är det business ass usual även om man grinar lite mer. Jag slutade köpa datorer enbart pga prissättningen på nuvarande och förra generationens kort...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag ställer mig tveksam med följande motivering:

1. Det konsumeras fortfarande på tok för mycket, därav fortsatt höjda räntor framöver

2. En dator för 10.000kr eller mer är något de flesta sparar till - Om man behöver spara 2 månader extra pga omvärldsläget spelar ingen roll - Vill man ha en dator så köper man en.

3. Folk som behöver prioritera boende, mat och värme köpte inga nya datorer tidigare heller, utan de höll sig till beg-marknaden (som man nu effektivt dödat, så ja, de köper väl mindre datorer...). Övriga köper lika mycket som innan men drar möjligtvis in på en pizzakväll eller två så är du tillbaka på noll.

Jag fattar de som köpt hus och lider över att det helt plötsligt kom en ränta på det, men för alla andra är det business ass usual även om man grinar lite mer. Jag slutade köpa datorer enbart pga prissättningen på nuvarande och förra generationens kort...

Känner inte att jag vill ta någon debatt, men det är betydligt fler än du tror som köper elektronik på avbetalning.
Du skojar va? en räntehöjning från 1,5 till 4,5% kostar dig som har lån på 2 miljoner 5 tusen kronor mer i månaden. 2 miljoner får i dagsläget ses som ett litet bostadslån. Att 5 tusen kronor i månaden inte spelar någon roll måste vara någon fantasi. Lägg där till mat, el, bränsle så ska du se att marginalen dragits åt rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

7800XT har samma problem som andra kort, slår inte ens förångaren 6800XT i alla spel vilket är skamligt.

Det har fel namn, men jämför det med 6800 istället för 6800XT så är det både billigare och snabbare. Det är bara $20 upp från 6700XT i MSRP.

Visa signatur

5900X | 6700XT