Krönika: Geforce Now är bra och det gör mig ledsen

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Geforce Now är bra och det gör mig ledsen

Strömmade spel har nu blivit så pass bra att Calle ifrågasätter sin egen starkt vidhållna skepsis till fenomenet och dess plats i världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja något andrahandsvärde på media/spel kommer nog alldrig tillbaka tyvärr

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det siffror på hur många som pillar med datorer numera? Är det verkligen så hett bland dagens ungdom ens före dessa tjänster?

Permalänk
Medlem

Så Nvidia vill bli ännu en mellanhand i mjukvaruledet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Spel som kräver snabb responstid, t. ex. FPS, kommer nog dröja att kunna strömmas.
Strömmning är annars ett bra komplement till när hårdvara saknas, eller av budgetskäl

Frågan är när och om det blir ett likvärdigt alternativ

Permalänk
Medlem

"You'll own nothing and be happy!"

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Själv strömmar jag allt från min egen dator (i garderoben), förutom vissa buggar i klienten är det sällan jag märker någon skillnad. Jag har även strömmat från den datorn till mellanöstern, över wifi till en gammal ipad, och förutom ett litet input-lag var det skrämmande stabilt.
Så jag kan helt klart se att Nvifia skulle kunna trimma sin teknik ytterligare för att få en riktigt fin upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Spel som kräver snabb responstid, t. ex. FPS, kommer nog dröja att kunna strömmas.
Strömmning är annars ett bra komplement till när hårdvara saknas, eller av budgetskäl

Frågan är när och om det blir ett likvärdigt alternativ

Finns två sidor av myntet. Nu får alla tävlande samma grafisk latens. Och fuska blir svårare. Kan lätt se det här som ersättare inom fps esport också.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bara att slå på V-sync gör ett FPS ospelbart i min mening, och inputlagget via geforce now måste vara bra mycket värre än det? Jag har testat strömma lokalt via Steam från PC till laptop, det var helt ospelbart. Från PS4 till PS Vita, samma story där, om det inte ens går via LAN, hur kan det gå bättre från en serverhall långt borta? Den här Calle måste vara en extremt casual gamer asså. :^)

Permalänk
Avstängd

hur funkar latency? är det sjukt mkt input lag när man spelar fps?
att man kan spela i 4 ar för samma pris som ett kort är galet

Permalänk
Medlem

Som så mycket annat är ju även detta mer "rullande band" och saker får mindre och mindre "kärlek" och saker stannar när de "duger", Håller med i det mesta du säger och charmen med "dator världen" har minskat mycket. Även om det är fler brukare idag än för 15 år sedan är dessa "Grunda" och det blir mindre och mindre nörderi.. Eftersom vi dessutom flyttar mer och mer till andra kommer Nostalgi vara svårare och såvare att "utöva" och kanske omöjligt i vissa fallframöver.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns två sidor av myntet. Nu får alla tävlande samma grafisk latens. Och fuska blir svårare. Kan lätt se det här som ersättare inom fps esport också.

Fast det är ju snarare tvärtom just på grund av att detta blir mycket känsligare för den uppkoppling du sitter med just för det påverkar din faktiskta movment. Seriös esport kommer inte omfamna detta närmaste 10 åren om nånsin.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns två sidor av myntet. Nu får alla tävlande samma grafisk latens. Och fuska blir svårare. Kan lätt se det här som ersättare inom fps esport också.

Kan visst blivit ersättare, någon gång, men då måste det också accepteras av den breda massan. Dock svårt att se att t. ex. CS skulle ersättas som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

hur funkar latency? är det sjukt mkt input lag när man spelar fps?
att man kan spela i 4 ar för samma pris som ett kort är galet

Ett tag sen jag provade GeForce Now men när jag testade så var det mer input lag än att använda GameStream lokalt och redan GameStream hade märkbar input latency, visst kan man väl kalla det spelbart men jag personligen spelar hellre inte öht.

Permalänk
Medlem

Kommer väll inte funka för esport i första taget men i single player spel där reaktionsförmåga inte är lika viktigt eller i multiplayerspel typ Baldurs Gate 3 så funkar det bra.
Problemet är väll känslan av att inte "äga" spelet, ha kontroll över savefiler, modda och förlita sig väldigt mycket på andra.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag vill protestera mot påståendet att analogt ljudmedia har egenskaper som digitala inte har. En CD-skiva har tillräckligt hög upplösning på ljudet för att perfekt återskapa allt ljud en människa kan höra - och en hyfsad bit utanför det.
Sen att mix osv kanske är bättre i analoga media är en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

"You'll own nothing and be happy!"

-Don't forget to eat thze bugz, yeees?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte provat att strömma från någon datorhall, endast lokalt från datorn till tvn(nvidia shield) via steam. Funkar förvånadsvärt bra nu för tiden. Vissa dagar funkar det sämre, har inte lyckats komma på vad som påverka det.

Kan tänka mig att om några år så rör det sig nog åt det hållet, att hyra istället för att köpa. Står också och tycker det är bra och dåligt. Bra genom att man slipper uppdatera hårdvara varje till var tredje år för att kunna spela det mesta. Och inte tumma på inställningar dvs. Dåligt för att man inte äger det man betalar för, eller måste betala så länge man använder. Har faktiskt gått tillbaka med musiken pga av detta. Köper skivor eller från hemsidor där man kan få flac nedladdningar, sen använda en media-server för att lyssna. Eller bara skivor i gammla sterion.

Kan nog med att göra detta då jag väldigt sällan lyssnar på ny musik. Har ett ganska stort bibliotek redan, skulle nog inte ha råd att börja om. Så kan iof förstå folk som inte vill gå den vägen. Men det är svårt att ersätta känslan när man tar av plasten eller packar upp skivor och spelar för första gången.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Geforce now är riktigt bra, men skulle vilja att de fixade stöd för lokala moddar och att de sparar ned ens setup.
T ex i Total War Warhammer 3 kan man prenumerera på moddar via steam workshop. Men man måste låta den ladda ned och återaktivera alla moddarna varje gång man ska igång.

Eller i Path of Exile där den resettar inställningarna varje gång man startar spelet. T ex loot filter osv.

En rolig grej är dock att G Hub macron lirar mot Geforce now. Bara skapa en profil som pekar mot exe filen så funkar det lika bra som vanliga spel.

Permalänk
Medlem

Nej tack! Möjligen något spel man kan spela på mobilen utan att det suger allt batteri.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Fast det är ju snarare tvärtom just på grund av att detta blir mycket känsligare för den uppkoppling du sitter med just för det påverkar din faktiskta movment. Seriös esport kommer inte omfamna detta närmaste 10 åren om nånsin.

Jag menar att du träffar där du siktar. Idag måste man, i många spel, sikta olika långt framför beroende på sin ping. Sen tillkommer självklart andra bekymmer precis som du beskrev

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej tack! Möjligen något spel man kan spela på mobilen utan att det suger allt batteri.

Låter ju inte helt övertygande måste jag säga. Det kommer börja med mobilen, och sen är du på det sluttande planet allaredan.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Jag vill protestera mot påståendet att analogt ljudmedia har egenskaper som digitala inte har. En CD-skiva har tillräckligt hög upplösning på ljudet för att perfekt återskapa allt ljud en människa kan höra - och en hyfsad bit utanför det.
Sen att mix osv kanske är bättre i analoga media är en annan femma.

En analig skivspelare har ingen D/A-omvandlare.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Ja något andrahandsvärde på media/spel kommer nog alldrig tillbaka tyvärr

Du kanske menar specifikt PC men finns många spel som ökat i värde. Tex Limited Run Games spel.

Många Switch spel som är mer niche kostar mycket tex.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

En analig skivspelare har ingen D/A-omvandlare.

Dåliga DAC:ar är ett problem som är tekniskt löst för längesen, idag går det t.o.m. få tag på billiga konsumentgrejer som överträffar hifi-prylar för mångdubbla pengarna för bara tio år sedan.

Permalänk
Medlem

Man kan se saker på olika sätt och för min del så såldes ca 7m med LP skivor och en avancerad skivspelare med luftlagrad tallrik och arm Maplenoll Athena. Orsaken var att jag tröttnade på knaster, brus, hack, buckliga skivor, svindyra skivor som Living Stereo där en mint skiva kostar 1000lappen och en SACD med två LP under 100 lappen. m.m. och investerade i en APL CD/SACD spelare/konverter som är lika bra som vilken analog spelare i den högre klassen, jag slipper allt som jag skrev tidigare och njuter min musik i fulla drag.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Jag vill protestera mot påståendet att analogt ljudmedia har egenskaper som digitala inte har. En CD-skiva har tillräckligt hög upplösning på ljudet för att perfekt återskapa allt ljud en människa kan höra - och en hyfsad bit utanför det.
Sen att mix osv kanske är bättre i analoga media är en annan femma.

Knastret från skivnålen är svårslaget. Lär vara alla dessa små "fel" han menar. Att lyssna vinyl eller "stenkaka" är en upplevelse i allt man gör. Hanterandet och allt runtomkring är en stor del av upplevelsen och inte enbart musiken.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag vill spela lokalt offline singleplayer, tror inte streaming kommer ersätta mycket för mig på kort sikt

Men om Deck slutar räcka är det såklart något annat, men då får vi se. Tusentals mästerverk som jag aldrig ens startat än, så svårt att se mig lockas så akut

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med. I min mening är fysisk media det enda alternativet i framtiden. Klimatförändringens effekter som gör att du har varken ström eller internet gör att Geforce Now inte är ett gångbart alternativ.

Ju mer tid som går desto mer kommer fysikens lagar förändra förutsättningarna för att spel ska kunna strömmas via nätverk. Du behöver inte vara en raketforskare för att titta på den data som finns och räkna ut att Geforce Nows dagar är räknade.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag håller inte med. I min mening är fysisk media det enda alternativet i framtiden. Klimatförändringens effekter som gör att du har varken ström eller internet gör att Geforce Now inte är ett gångbart alternativ.

Ju mer tid som går desto mer kommer fysikens lagar förändra förutsättningarna för att spel ska kunna strömmas via nätverk. Du behöver inte vara en raketforskare för att titta på den data som finns och räkna ut att Geforce Nows dagar är räknade.

Eh? Va?