Bethesda: "Intel Arc A770 möter inte systemkraven för Starfield"

Permalänk
Melding Plague

Bethesda: "Intel Arc A770 möter inte systemkraven för Starfield"

Kundsupport låter meddela att Intels grafikkort inte duger, i linje med Todd Howards uttalande om att folk bör uppgradera sina datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget förvånar mig när det kommer till ”Todde”, han har alltid haft den här attityden och har inte heller haft några problem med att ljuga om saker och ting.

Man kör en 12 år gammal motor och gnäller på att folk inte har den senaste hårdvaran. Ironin är total.

Permalänk
Medlem

Blir detta tredje tråden om Bethesda och deras kassa optimeringar? "But it works on my computer bruh"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Blir detta tredje tråden om Bethesda och deras kassa optimeringar? "But it works on my computer bruh"

Genererar klick. Kommer väl 50 till innan man börjar hata på nästa spelsläpp.

Fö. undrar jag om det är drivrutiner som gör att spelet inte fungerar optimalt på intels kort och kanske inte 100% spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Genererar klick. Kommer väl 50 till innan man börjar hata på nästa spelsläpp.

Fö. undrar jag om det är drivrutiner som gör att spelet inte fungerar optimalt på intels kort och kanske inte 100% spelet.

Jag håller med att det förmodligen hänger på drivrutiner i det här fallet men Bethesda skulle ju kunna boka upp ett möte med Intel för att gemensamt lösa problemet. Båda tjänar på att det fungerar för Intels hårdvara men eftersom deras GPU marknad fortfarande är förhållandevis liten kanske man från Bethesdas sida av någon anledning inte ser vinning i det när man har problem med samtliga aktörer som också kommer kräva handpåläggning. Synd.

Permalänk
Medlem

De som köpt Arc-kort bör ha varit medvetna om att de tog en chansning och att de alltid skulle förbli styvmoderligt behandlade vad gäller stöd och optimering. Varför förväntar vi oss att en spelstudio med automatik ska lägga ner stira utvecklingsresurser på en serie grafikkort som utgör under 1 procent av marknaden?

Permalänk
Inaktiv

Själv är jag fly förbannad att AMD vägrar kommentera varför de förbjudit Bethesda att införa stöd för ARC. Det är upprörande hur de styr marknaden med järnhand medan bolag som Intel, Nvidia och Microsoft står helt maktlösa med oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Det fungerar riktigt bra till Lemmings iallafall.
Det går inte göra ett test med det spelet?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Jag håller med att det förmodligen hänger på drivrutiner i det här fallet men Bethesda skulle ju kunna boka upp ett möte med Intel för att gemensamt lösa problemet. Båda tjänar på att det fungerar för Intels hårdvara men eftersom deras GPU marknad fortfarande är förhållandevis liten kanske man från Bethesdas sida av någon anledning inte ser vinning i det när man har problem med samtliga aktörer som också kommer kräva handpåläggning. Synd.

Jo och jag hoppas att det kommer uppdateringar framöver. Spelet släpptes ju för bara en vecka sedan så ge det lite tid skulle jag säga.

Men sen kan man peka mot hela branschen som verkar släppa ofärdiga spel. Last of us och Jedi Survivor är fortfarande under allt kritik. Act 3 på Baldurs Gate är också skandal. Verkar vara många som inte får ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

De som köpt Arc-kort bör ha varit medvetna om att de tog en chansning och att de alltid skulle förbli styvmoderligt behandlade vad gäller stöd och optimering. Varför förväntar vi oss att en spelstudio med automatik ska lägga ner stira utvecklingsresurser på en serie grafikkort som utgör under 1 procent av marknaden?

Detta har väl kommenterats förut. Varför skall hårdvaruutvecklare bli tvugnga att tillhandahålla flera hundra mb stor drivrutin bara för att spelutvecklare inte kan programmera spelen efter rådande standarder? I slutänden så är det vi konsumenter som blir lidande av detta i form av högre kostnad på gpuer eftersom färre aktörer klarar av dessa krav. Skärpning från spelutvecklarna säger jag!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

De som köpt Arc-kort bör ha varit medvetna om att de tog en chansning och att de alltid skulle förbli styvmoderligt behandlade vad gäller stöd och optimering. Varför förväntar vi oss att en spelstudio med automatik ska lägga ner stira utvecklingsresurser på en serie grafikkort som utgör under 1 procent av marknaden?

Bra rykte fångar kunder.

Men jag förstår.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Själv är jag fly förbannad att AMD vägrar kommentera varför de förbjudit Bethesda att införa stöd för ARC. Det är upprörande hur de styr marknaden med järnhand medan bolag som Intel, Nvidia och Microsoft står helt maktlösa med oss konsumenter.

Har drevet förflyttats från DLSS till Arc nu? ROFLMAO

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Själv är jag fly förbannad att AMD vägrar kommentera varför de förbjudit Bethesda att införa stöd för ARC. Det är upprörande hur de styr marknaden med järnhand medan bolag som Intel, Nvidia och Microsoft står helt maktlösa med oss konsumenter.

Den anklagelsen får du gärna lägga in en källa till, om det nu inte var /s.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

De som inhandlat antingen ett Intel Arc A770 eller A750 och hoppas på teknisk support från Bethesda lär dock bli besviken.

Varför skulle Bethesda tillhandahålla teknisk support för Intels Arc kort?

Vad som kan te sig märkligt med just minimumkraven från Bethesda är att Intel Arc A770 generellt sett har bättre prestanda än både AMD Radeon RX 5700 och Nvidia Geforce GTX 1070 Ti i många andra speltitlar. Sannolikt handlar det krasst sett om ett ointresse från Bethesdas sida att lägga ned tid på att optimera för Intels arkitektur, då de i dagsläget är den betydligt mindre av tre aktörer.

Vad har prestanda med kompatibilitet att göra?

Alltså man kan väl gnälla på mycket saker men här har man väl ändå hamnat lite snett va?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Själv är jag fly förbannad att AMD vägrar kommentera varför de förbjudit Bethesda att införa stöd för ARC. Det är upprörande hur de styr marknaden med järnhand medan bolag som Intel, Nvidia och Microsoft står helt maktlösa med oss konsumenter.

Har du en källa på det ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Själv är jag fly förbannad att AMD vägrar kommentera varför de förbjudit Bethesda att införa stöd för ARC. Det är upprörande hur de styr marknaden med järnhand medan bolag som Intel, Nvidia och Microsoft står helt maktlösa med oss konsumenter.

Skrivet av Joppis:

Har drevet förflyttats från DLSS till Arc nu? ROFLMAO

Skrivet av mpat:

Den anklagelsen får du gärna lägga in en källa till, om det nu inte var /s.

Skrivet av ottoblom:

Har du en källa på det ?

Fetade en ledtråd åt er.

Länk på förekommen anledning: Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Fetade en ledtråd åt er.

Men kan du sluta trolla? Det felstilta är uppebbarligen ingen källa till något mer än personens åsikter.

Permalänk

Sarkasm verkar vara svårupptäckt i den här tråden 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Sarkasm verkar vara svårupptäckt i den här tråden 🤔

Det är knepigt. Svarade inlägget ovanför ditt men raderade genast av rädsla för att ha gått på en ironi-fint själv Den vill man inte bjuda på

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Inget förvånar mig när det kommer till ”Todde”, han har alltid haft den här attityden och har inte heller haft några problem med att ljuga om saker och ting.

Man kör en 12 år gammal motor och gnäller på att folk inte har den senaste hårdvaran. Ironin är total.

TESO6 kommer använda samma motor men en ännu mer utvecklad version av den enligt...: https://gamerant.com/elder-scrolls-6-using-engine-starfield-s...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Klart att alla som köpte Arc är något av försökskaniner. Men inom prestanda och fungerande drivrutiner.
Deras arkitektur följer samma regler som AMD och Nvidia använder.
Så att ett helt nytt spel inte funkar på korten kan inte helt skyllas på Intel.

Att Bethesda inte velat eller inte klarat av fixa så Intels kort funkar med spelet är hur man än vrider på det märkligt.
Intel lär ha skickat över ett team snabbare än snabbt för assistans om Bethesda frågat om det.

Så vad som hänt här är oklart.

Hoppas Intel kommer med ett uttalande som klargör precis hur det ligger till från deras sida.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nikodemous:

Detta har väl kommenterats förut. Varför skall hårdvaruutvecklare bli tvugnga att tillhandahålla flera hundra mb stor drivrutin bara för att spelutvecklare inte kan programmera spelen efter rådande standarder? I slutänden så är det vi konsumenter som blir lidande av detta i form av högre kostnad på gpuer eftersom färre aktörer klarar av dessa krav. Skärpning från spelutvecklarna säger jag!

Det finns, som vanligt, två sidor av detta mynt...

I det här fallet finns ju en specifikation för hur DX12 ska fungera.

Nu klarar sig Bethesda sig genom att de faktiskt ställer fler krav än "DX12 kompatibelt grafikkort", de har specificerat lägsta nivå för två GPU-tillverkare och utelämnat Intel. Så egentligen är det väl färdigdiskuterat där kring om Bethesda har några skyldigheter mot Arc-användare (nej, de har de inte).

Skulle naturligtvis vara spännande att veta här om det krånglar på Arc p.g.a. av Intel implementerar DX12 på felaktigt sätt, eller att det är buggar i Starfield som bara råkar fungera OK-ish på Nvidias/AMD implementationer av DX12. I detta fall är nog det senare betydligt sannolikare givet att just DX12 inte varit Arcs svaghet, det har varit DX11 och tidigare.

Men det finns mer än bara korrekt specifikation. Sättet man går från shader-kod till något som GPUn faktiskt förstår påminner långt mer om hur kod fungerar i miljöer som Java/JVM och C#/.Net än C/C++/Go m.fl.

D.v.s. det som levereras är inte binärkoden som körs på GPUn, utan shaders kompileras till en "virtuell" GPU ("byte-kod", kallas DXIL för DX12, kolla sektionen Running Shaders).

Det finns inget entydigt sätt hur man optimalt tar DXIL till maskinkod för en specifik GPU. En generell hantering av DXIL->maskinkod kan bara göra generellt användbara optimeringar, det kan komma rätt nära det perfekta fallet, men inte ända fram.

Det är helt enkelt alltid möjligt att pressa ut lite till om man adderar mer kontext. Finns en typ av optimering som kallas profile-guided optimization, i korthet betyder det att man optimerar för specifika data-set. I det läget kan optimeringar som är lite sämre i det generella fallet vara att föredra!

Nackdelen med den typen av optimering är att det måste göras för vare datamängd, i fallet spel: måste göras för varje spel! Det är i detta fall en "feature, not a bug"!

En grundidé med DX12/Vulkan är ju att programmet som använder APIet ska ha större kontroll över hur saker görs. Det har också två sidor: å ena sidan kan man göra specifika optimeringar som passar speltiteln, men nackdelen är att de antaganden som görs på hur GPUn uppför sig blir hårdare styrd så är större risk att DX12/Vulkan titlar gillar vissa GPU-mikroarkitekturer mer än andra (DX11 och tidigare gav betydligt fler möjligheter att kompensera detta med bättre drivers).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Svar från kundservice betyder inte mycket. Speciellt när det är ett standardsvar.

Jag jobbar själv med kundservice dock inte åt spelföretag men detta är bara någon på kundservice som bara tittar och ser att Intel inte är med på listan och sedan svarar med standardsvar. Personen behöver inte ens veta något om datorer eller spel. Jag själv har haft kundservice åt allt möjligt som jag inte vet hur det fungerar och man får en kort utbildning i systemen men inte i hur en buss eller tåg fungerar tex.

Om inte svaret kommer från någon högre upp så betyder det väldigt lite. Oftast är kundservice de sista att få reda på något också så även om de jobbade på ARC stöd så skulle nog inte en person på kundservice veta om det.

Allting är på need to know basis och kundservice brukar aldrig anses behöva veta saker. Oftast får man in information från tidningar innan man får det från cheferna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Man kör en 12 år gammal motor och gnäller på att folk inte har den senaste hårdvaran. Ironin är total.

Om den ”12 år gamla motorn” är vad som krävs för det branschledande modstödet så är det fine. Jag har aldrig haft grafikkort äldre än tre år.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men inte helt oväntat, vad som är fulast är nog att man har börjat sälja spelet innan man svarat på den här frågan.

Vad som är ännu märkligare är att det nu faktiskt fungerar på ARC, SweClockers har ju jort ett test och jag såg någon gjort ett kllipp där A750 får runt 30 fps i medel på visserligen riktigt låga inställningar.

Ett av problemet i spelet verkar dock vara att inställningar spelar väldigt liten roll.

Jag tror det är Bethesda som försöker sälja inte bara spelet bitvis till konsumenter, utan även sälja det bitvis till AMD, Nvidia & Intel m.fl. och inte som andra studios, kanske istället är glada för att få samarbeta med grafikkortstillverkare.

Om det är Bethesda som är giriga eller Intel som är snåla kommer vi nog inte få veta, men en sak är säker, Bethesda är lata som de flesta utvecklare, det finns för lite pengar att tjäna på speloptimering.

Jag har inte haft några planer på att köpa spelet, det vore mest bara intressant att se fler nya spel jämföras med det grafikkortet jag har.

Edit: Fann precis ny drivrutin med Starfield optimeringar från Intel; https://www.techpowerup.com/download/intel-graphics-drivers/
så det blir ju ganska motsägelsefullt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

De som köpt Arc-kort bör ha varit medvetna om att de tog en chansning och att de alltid skulle förbli styvmoderligt behandlade vad gäller stöd och optimering. Varför förväntar vi oss att en spelstudio med automatik ska lägga ner stira utvecklingsresurser på en serie grafikkort som utgör under 1 procent av marknaden?

Jag förväntar mig att spelutvecklare utvecklar mot etablerade standarder som t.ex. DirectX. Då får vi spel som fungerar på alla grafikkort som uppfyller den Direct3D feature level som utvecklaren siktat på.
Istället behövs numera hårdkodat stöd för varenda spel direkt på drivrutinsnivå eftersom nästan inga spel verkar följa standarder.
Det räcker inte att drivrutinen implementerar Direct3D korrekt, den måste implementera just Starfields egensnickrade dialekt av Direct3D för att fungera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Man kan skylla mycket på Bethesda, men att Arc inte stöds är till stor del Intels fel. Detta såg man redan vid lanseringen då spelet inte ens funkade. Det lär bli bättre med tiden, men det är ett problem som ligger utanför Bethesdas kontroll.

Sen så hade prestandan varit mycket bättre på Nvidia-kort om AMD tillät Bethesda att implementera DLSS. Som tur är så finns det moddar som byter ut FSR mot DLSS, som får spelet att både flyta bättre och se bättre ut.

Som med samtliga av Bethesdas spel som drivs av Creation Engine så är det mycket som är trasigt vid lansering, så detta kom inte som en chock. Vissa saker kommer åtgärdas officiellt, men vi kommer nog att behöva förlita oss på moddare och inofficiella uppdateringar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bra där. Banka ner Intel i skosulorna innan de hinner etablera sig. Vi behöver inte mer konkurrens på grafikkortsmarknaden. Nvidia och AMD konkurrerar så fint och ger oss prisvärda produkter redan

Nej men allvarligt talat. Det här börjar bli riktigt sorgligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pillertrillaren:

Sarkasm verkar vara svårupptäckt i den här tråden 🤔

Ja men vilka är det som mest gärna använder sarkasm?Det används flitigt av narcissister
och psykopater, och vi har väl kanske 5-10% av dessa troligen här i forumet och då ej
förvånande att det sticker upp ett antal sådana inlägg per tråd.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är väldigt slimy. Bethesda får naturligtvis skita i den 1% spelare som sitter på Intel Arc om dom vill men att endast gå ut med detta bakvägen via kundsupport EFTER att spelet är släppt är under all kritik.

Ja det står tekniskt sett Nvidia och AMD i minimumkraven men kom igen nu vi alla vet hur språk fungerar.... INGEN har läst det och antagit att Intel kort inte kommer fungera och kom inte dragandes med något annat.

Skrivet av Nikodemous:

Detta har väl kommenterats förut. Varför skall hårdvaruutvecklare bli tvugnga att tillhandahålla flera hundra mb stor drivrutin bara för att spelutvecklare inte kan programmera spelen efter rådande standarder? I slutänden så är det vi konsumenter som blir lidande av detta i form av högre kostnad på gpuer eftersom färre aktörer klarar av dessa krav. Skärpning från spelutvecklarna säger jag!

Du menar hårdvaruutvecklare som själva hävdar att 80% av deras verksamhet är mjukvara?
Att utveckla stöd för din hårdvara är liksom hela grejjen.......