Läskunnighetsdagen idag, vad unnar ni er för läsk?

Permalänk
Medlem

Guarana antarctica när jag kan hitta det. Det påminner om gamla San Sao.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Cola Zero Vanilla blir det oftast. Borde väl dra ner på det. Dåligt för tänderna (och plånboken.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Själv firade jag två år med bara vatten för åtta dagar sen tio år utan alkohol. Sveriges tråkigaste person!

Men … men … kaffe?

Permalänk
Medlem

Jag köper i regel den Cola som är billigast; Coca Cola, Pepsi, Cuba Cola etc. Vad jag för mitt liv inte kan förstå är varför Dr. Pepper inte finns som light i Sverige. Vadfan är problemet? Jag vill ha Dr. Pepper men vill gärna slippa dricka litervis med socker. Varför i hela helvete finns inte light-varianten att köpa?

Permalänk
Medlem

Rojita, Ting, Nigeriansk Fanta. Men det är svårt att hitta I Sverige så ytterst sällan så oftast blir det Gammaldags Mora Must.
Och ja, Japanska Ramunes har jag fallit för. Den med melon smak. Men max två gånger i veckan. Jobbigt att gymma.

Permalänk
Medlem

Red bull sockerfri precis som varje morgon

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

räknas bubbelvatten från egen maskin? isf litervis per dag. Sist hag drack gift på burk eller flaska var nog 2010.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Red bull sockerfri precis som varje morgon

ADHD? Bipolär?
ISF undvik skitem som fanken, det leder till högt blotryck, äkad ångest och sömnproblem.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Vimto

Permalänk
Medlem

De som undviker sockerfria alternativ, är det för att sötningsmedlet potentiellt kan vara en hälsorisk eller är det för att ni ogillar smaken?

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

De som undviker sockerfria alternativ, är det för att sötningsmedlet potentiellt kan vara en hälsorisk eller är det för att ni ogillar smaken?

För min del smaken i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

De som undviker sockerfria alternativ, är det för att sötningsmedlet potentiellt kan vara en hälsorisk eller är det för att ni ogillar smaken?

Både och för min del.

Men sen är jag också konspiratorisk i det här, och är ganska övertygad om att läskbolagen smygfasar ut sockerläsk, enbart för att anpassa populationen för en möjlig sockerskatt, så att de inte förlorar någon försäljning. Och att sötningsmedel redan är ekonomiskt fördelaktigt för dem.

Men ändå hälsomässigt bra för mig. Eftersom som jag på envist gammalt gubbvis bestämt mig för att i princip aldrig dricka zeroläsk. Så om sockeralternativet inte finns, då blir det inget.
Eftersom jag är en sucker för Fanta Lemon, så är det bara ännu bättre. Eftersom sockervarianten inte går att hitta alls där jag bor.

Permalänk

Pepsi Max. Coca Cola smakar inget för mig. Kunde lika gärna dricka vatten. Det var inte så när jag var barn dock så vet inte om det är jag eller Coca Cola som förändrats.

Permalänk
Medlem

Sodastream Pepsi Max, 7up zero samt Mnt Dew zero.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Prova läsa i innehållsförteckningen, de har dessvärre lagt till aspartam även i vanlig cola.

Edit: my bad, har helt uppenbart läst fel

Vanlig Pepsi har aspartan och socker i sig har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

De som undviker sockerfria alternativ, är det för att sötningsmedlet potentiellt kan vara en hälsorisk eller är det för att ni ogillar smaken?

Båda. Smakar skit och betydligt mer hälsofarligt än naturligt socker i RIMLIGA mängder.

https://illvet.se/halsa/forskare-varnar-for-syntetiskt-sotnin...

Permalänk
Medlem

Sodastreamad Pepsi Max hemma. Pepsi Max på burk på jobbet. Smakar inte riktigt likadant men gillar båda.

Föredrog Coca Cola när jag drack sockerläsk. Zero, nja.. Dricker en Coca Cola Vanilla Zero då och då eller Coca Cola Vanilla m socker när jag verkligen vill fira.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Hahaha! tog en några läsningar innan det klickade!

Jag har nästan aldrig gillat läsk... tycker det är för sött.
Men en kall Coca-cola en varm sommardag om jag måste

Permalänk
Medlem

Det närmaste jag kom att drick läsk igår var en Carnegie Porter 3,5:a. Annars blir det mest bara vatten (och kaffe/té) för min del, iallafall i veckorna. Har nästan slutat att dricka läsk helt, det händer nån gång ibland, nån enstaka gång per år.

Permalänk
Medlem

Hehe. Dricker läsk så sällan, men ibland blir det coca cola zero eller vad som bjuds på när man är borta.

Skrivet av Mattediablo:

Coca Cola Zero Vanilla i ett sånt här glas med 6 isbitar i för min del:<Uppladdad bildlänk>

Tycker is i läsk blir dåligt om man dricker långsamt. Det blir då bättre att ställa flaskan i frysen, alternativt bada behållaren i is, vatten och salt i 15 minuter. Eller ställa på ev. balkong i en timma om det är vinter.

Permalänk
Skrivet av zin:

Hehe. Dricker läsk så sällan, men ibland blir det coca cola zero eller vad som bjuds på när man är borta.

Tycker is i läsk blir dåligt om man dricker långsamt. Det blir då bättre att ställa flaskan i frysen, alternativt bada behållaren i is, vatten och salt i 15 minuter. Eller ställa på ev. balkong i en timma om det är vinter.

Jag brukar få i mig colan innan de har smält mer än hälften och sen så har man lite vatten att skölja munnen med efter den smält klart xD

Alternativt så kan man skaffa såna där whiskystenar att ha i glaset istället
men då får man vara försiktig när man lägger i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattediablo:

Jag brukar få i mig colan innan de har smält mer än hälften och sen så har man lite vatten att skölja munnen med efter den smält klart xD

Alternativt så kan man skaffa såna där whiskystenar att ha i glaset istället
men då får man vara försiktig när man lägger i dom.

Jag tror det var Whiskey Tribe (YT) som testade frusna vindruvor istället för stenar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Unnar mig fungerande artärer istället, det finns inget friskt med att hälla i sig så enorma mängder socker som de tryckt in i en burk läsk.

Man måste ju unna sig ibland samtidigt. Men samtidigt är jag mer fokuserad på hälsobiten även på senare år. Är varken ung eller speciellt hälsosam i vissa avseenden.

Det sagt, saknar pasta.

Skrivet av Midvintersorg:

DR Pepper. Livets dryck.

Dricker inte vanligt sötad läsk längre, och försöker även hålla nere på läsk generellt av hälsoskäl. Dr Pepper är nog oftast favoriten men min lokala butik har dessvärre inte sockerfria varianten.

Ta en Dr Pepper för mig, om du behöver en anledning att ta en extra!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Blir en 1,5L Coca Cola Vanilla Zero Sugar till morgondagens V75.

Eller inte, snåljäveln i mig köpte Pepsi Max med Lime-smak. Även sockerfi Zingo.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Mestadels Lidls motsvarighet till ramlösa, men när det dricks dricka så är det Päronsoda som gäller

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jag tror det var Whiskey Tribe (YT) som testade frusna vindruvor istället för stenar också.

Eller som jag gjorde för länge sen och gjorde isbitar av cola vanillan xD
men kanske ska testa druvor nån gång för att se om det smakar annorlunda (cola zero vanilla grape when?)

Permalänk
Medlem

Blev ett glas med 16 årig Lagavulin idag...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Läskunnighetsdagen idag, vad unnar ni er för läsk?

Permalänk
Medlem

Vart en lime and ginger från https://www.hammarsbryggeri.se/drycker/pop-art-craft-soda/
Riktigt fin och krispig. Kan även starkt rekommendera deras hjortron läsk också... Blåbär var ingen höjdare och lingon väntar i kylen.

Nu är det dock rum som gäller, plantation isle of Fiji

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Själv firade jag två år med bara vatten för åtta dagar sen tio år utan alkohol. Sveriges tråkigaste person!

Bra gjort. Jag är också tråkig. Dricker inte heller alkohol sedan jag typ 23-24 års-åldern.

Min sista läsk jag drack var Thumbs up. En indisk cola i en sådan där glasflaska. Datumet gör att jag alltid kommer att minnas. Eller vad sägs om 2010-11-12?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.