Permalänk
Medlem

Byggfel

Hej,

Detta har egentligen ingenting med elektronik eller så att göra men tänkte ändå fråga här. Mer kunskap samlad på ett ställe än här tror jag inte finns 🙂

För 1,5år sedan bad vi ett företag om offert på takbyte. Vi hade nyss köpt huset och bifogade därför besiktningsprotokollet till byggaren för att underlätta deras arbete i vad som skulle göras.

Jag kan, tyvärr, ingenting om bygg och hus osv. Jag har lärt mig allt eftersom. Detta medförde att jag helt enkelt litade på byggaren.

Vårat tak var 50 år gammalt, och hade börjat gå sönder och var därmed ganska bråttom att byta.

Under takpannorna satt det oljeboard och ingen ströläkt.

Byggfirman valde att behålla oljeboarderna och konstruktionen utan ströläkt(alltså bärläkt direkt mot oljeboard = ingen avrinning).

Nu har jag, i dagarna, haft en kunnig bekant här som kikat och oljeboarderna är i kasst skick. Fick då även veta att man "måste" ha ströläkt. Det är även en del hål i plåtarbetet de utfört i bland annat ränndalar osv.

Bifogar bild

(var fler hål, inte bara sprickor som på bild) även runt avloppsluftningen är det hål.

Även bild på boardskivor och läkt de valde att behålla: (tog en bild medan de höll på, helt ovetandes om att detta var rätt kasst)

Det är fler fel, som att det saknas fotplåtar. Kolumnen med pannor närmast vindskivor slutar i en dal som gör att vatten rinner mot vindskivorna osv.

Jag har kontaktat byggaren som inte tyckte det var något fel. Han skulle dock "fundera över en helgen på en lösning"

Nu till min fråga:
Har jag någon rätt att kräva någonting här? Eller får jag bara bita i det sura äpplet och ta hit en ny firma som får göra om och göra rätt? Ska jag låta det vara tills det faktiskt blivit fuktskador?

Mvh

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Får du inget gehör från byggfirman skulle jag anlita en besiktningsman och gå vidare ifall arbetet anses undermåligt.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hant...
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Permalänk
Avstängd

Du kan ställa frågan på byggahus.se forumet, där finns det en hel del folk med erfarenhet om vad man kan/bör göra, samt inte minst vad som är bortkastad tid och energi.

Permalänk
Medlem

På undertak av masonit/oljeboard så skall man inte lägga ströläkt!

Skulle vara kul att höra din bekant förklara hur det skulle gå till
Orsaken är att ströläkt läggs på stabilt undertak medd c-c 400-600, det vanliga är då takspont och tjärpapp.
Ströläktens c-c bestäms av bärläktens dimension och typ av tak som skall läggas, ju tyngre tak, desto mindre avstånd mellan ströläkt. som ex.

Personligen så har jag aldrig gillat (snik) lösningen med masonit/oljeboard då det även vid mindre läckage kan ge problem/skador, speciellt då det alltid kommer in skit under taket som håller kvar fukt som underhåller förmultning.

Här är en lösning som ger ett okey undertak, den består av en regntätt, diffusionsöppen duk.
https://viivilla.se/gor-det-sjalv/tak/undertak-i-masonit/

Om man kan lasta firman, så beror det på vad som är avtalat.
Gäller det endast takbyte utan åtgärd på undertak så är jag tveksam, men gäller det takbyte inkluderat åtgärd av undertak (eller liknande) så kan man nog lasta firman.

Men som redan skrivits så är byggahus den rätta sidan att fråga på.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vad är frågeställningen?

"Har jag någon rätt att kräva någonting här?"

Har du betalt för mycket för jobbet eller är du arg för att byggaren gett dig (eventuellt) felaktiga rekommendationer?

Det där med bekant som är "kunnig" kan man ta det piano med. Skulle man få en krona för varje gång åsikterna går isär i byggbranschen om vad som är "rätt" så....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Får du inget gehör från byggfirman skulle jag anlita en besiktningsman och gå vidare ifall arbetet anses undermåligt.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hant...
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Tack, ska undersöka det 🙂

Skrivet av Bengt-Arne:

På undertak av masonit/oljeboard så skall man inte lägga ströläkt!

Skulle vara kul att höra din bekant förklara hur det skulle gå till
Orsaken är att ströläkt läggs på stabilt undertak medd c-c 400-600, det vanliga är då takspont och tjärpapp.
Ströläktens c-c bestäms av bärläktens dimension och typ av tak som skall läggas, ju tyngre tak, desto mindre avstånd mellan ströläkt. som ex.

Personligen så har jag aldrig gillat (snik) lösningen med masonit/oljeboard då det även vid mindre läckage kan ge problem/skador, speciellt då det alltid kommer in skit under taket som håller kvar fukt som underhåller förmultning.

Här är en lösning som ger ett okey undertak, den består av en regntätt, diffusionsöppen duk.
https://viivilla.se/gor-det-sjalv/tak/undertak-i-masonit/

Om man kan lasta firman, så beror det på vad som är avtalat.
Gäller det endast takbyte utan åtgärd på undertak så är jag tveksam, men gäller det takbyte inkluderat åtgärd av undertak (eller liknande) så kan man nog lasta firman.

Men som redan skrivits så är byggahus den rätta sidan att fråga på.

Okej, problemet kvarstår ju att masonitskivorna verkar må fantastiskt dåligt och hantverkarna valde att inte meddela oss detta. Utifrån länken till konsumentverket ovan så: "Om du har låtit bli att utföra tilläggsarbete som du är skyldig att utföra för att undvika allvarlig skada. Det är ditt ansvar att informera konsumenten om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete." känns väldigt applicerbart i vårt fall. Vi hade avtalat takbytet med" Tak:
Har räknat efter det som står i besiktningsprotokollet, att undetaket är en sk. oljeboard.
Väldigt sällan som det är några skador på dem men vi kollar givetvis över allt så det ser friskt ut. " alltså har de tyckt att det ser bra ut.

Men ska göra som @sumitomo nämnde och ta hit en besiktningsman för att kolla allt jobb de gjort. Tak, fönster och fasad 💤

Skrivet av AkUs:

Vad är frågeställningen?

"Har jag någon rätt att kräva någonting här?"

Har du betalt för mycket för jobbet eller är du arg för att byggaren gett dig (eventuellt) felaktiga rekommendationer?

Det där med bekant som är "kunnig" kan man ta det piano med. Skulle man få en krona för varje gång åsikterna går isär i byggbranschen om vad som är "rätt" så....

Jag är arg för att de valt att behålla masonitskivorna som uppenbarligen verkar vara i ganska jävla kasst skick. Jag är arg för att de plåtar de monterat är fulla i hål, sprickor och rena brott. Jag är arg för att de inte monterat pannorna korrekt, och vatten kommer rinna på baksidan vindskivorna.

"En bekant kunnig" som hjälpte mig sätta ord på alla fel och hjälpte mig ta foton. Det är fler företag som varit här och utfört andra arbeten på vinden (typ isolerat osv) som undrat om vi bytt taket själva och varför vi inte bytte skivorna.

Jag bryr mig inte ett dugg om någons åsikter faktiskt. Jag ville egentligen bara veta om man ens kunde bråka om någonting som, baserat på fakta, är felaktigt konstruerat.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Jag bor i hus och byggahus.se är absolut sidan jag hade vänt mig till för att få svar. Även om du har fått svar här och bör hitta någon besiktningsman så hade jag ändå skrivit på byggahus.se. Där finns även fråga experten som kan hjälpa till med frågor kring lagar och konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Jag bor i hus och byggahus.se är absolut sidan jag hade vänt mig till för att få svar. Även om du har fått svar här och bör hitta någon besiktningsman så hade jag ändå skrivit på byggahus.se. Där finns även fråga experten som kan hjälpa till med frågor kring lagar och konstruktion.

Tack! Skrev där och de tyckte väl egentligen samma sak.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag är arg för att de valt att behålla masonitskivorna som uppenbarligen verkar vara i ganska jävla kasst skick. Jag är arg för att de plåtar de monterat är fulla i hål, sprickor och rena brott. Jag är arg för att de inte monterat pannorna korrekt, och vatten kommer rinna på baksidan vindskivorna.

"En bekant kunnig" som hjälpte mig sätta ord på alla fel och hjälpte mig ta foton. Det är fler företag som varit här och utfört andra arbeten på vinden (typ isolerat osv) som undrat om vi bytt taket själva och varför vi inte bytte skivorna.

Jag bryr mig inte ett dugg om någons åsikter faktiskt. Jag ville egentligen bara veta om man ens kunde bråka om någonting som, baserat på fakta, är felaktigt konstruerat.

Byggaren som bytat taket på ditt hus har gjort en bedömning baserat på pris/hur snabbt du ville ha det gjort. Du har redan proklamerat i början av din tråd att det var "brått". Ordet "bråttom" och "gjort ordentligt" brukar inte sammanstråla i samma mening. Att byta plåt/pannor på ett tak är en helt annan summa, samt ljusår ifrån tid/svårighetsgrad att genomföra det andra ner till bärande stomme. I dagsläget så bygger man nya hus av träpinnar med gipsplattor och kallar det "nyproducerade villor".. då "måste" man tydligen ingenting. Utan gör saker på samma sätt som barn byggde träkojjor på 80-talet. Jag har i mitt inglasade uterum en bärande I-balk i stål som skulle duga i en mindre järnvägsbro, samt övriga väggar i 2xtegel + 1xbetong. Allt är relativt.

Utifrån din bild så håller jag med om att man klart skulle bytat ut masonit skivorna. Men att byggaren har gjort "fel". Vet jag inte. Allt har att göra med vad du valde att betala.

Antingen så adresserar du att plåtarbetet att undermåligt. Eller så adresserar du att du betalt för mycket för ett ytskits byte.
Men att påstå att han rekommenderat fel 1,5 år senare osv, kommer inte ge något. Han kan alltid säga att det är deras företags "rätt sätt/ praxis" att rekommendera att behålla masonit skivorna.

Lägger man dessutom till parametern att du i teorin "yttrat" dig om att det var brått. Så kommer det falla på att han anpassade offerten efter "rådande behov".

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Byggaren som bytat taket på ditt hus har gjort en bedömning baserat på pris/hur snabbt du ville ha det gjort. Du har redan proklamerat i början av din tråd att det var "brått". Ordet "bråttom" och "gjort ordentligt" brukar inte sammanstråla i samma mening. Att byta plåt/pannor på ett tak är en helt annan summa, samt ljusår ifrån tid/svårighetsgrad att genomföra det andra ner till bärande stomme. I dagsläget så bygger man nya hus av träpinnar med gipsplattor och kallar det "nyproducerade villor".. då "måste" man tydligen ingenting. Utan gör saker på samma sätt som barn byggde träkojjor på 80-talet. Jag har i mitt inglasade uterum en bärande I-balk i stål som skulle duga i en mindre järnvägsbro, samt övriga väggar i 2xtegel + 1xbetong. Allt är relativt.

Utifrån din bild så håller jag med om att man klart skulle bytat ut masonit skivorna. Men att byggaren har gjort "fel". Vet jag inte. Allt har att göra med vad du valde att betala.

Antingen så adresserar du att plåtarbetet att undermåligt. Eller så adresserar du att du betalt för mycket för ett ytskits byte.
Men att påstå att han rekommenderat fel 1,5 år senare osv, kommer inte ge något. Han kan alltid säga att det är deras företags "rätt sätt/ praxis" att rekommendera att behålla masonit skivorna.

Lägger man dessutom till parametern att du i teorin "yttrat" dig om att det var brått. Så kommer det falla på att han anpassade offerten efter "rådande behov".

Har du inte läst tråden?

Byggaren skrev i offerten att det oftast inte behövs bytas oljeboard för att det oftast inte är fel på den. Men att de självklart skulle kika.

Konsumentverket säger även "Om du har låtit bli att utföra tilläggsarbete som du är skyldig att utföra för att undvika allvarlig skada. Det är ditt ansvar att informera konsumenten om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete.". Man har även tre år på sig att reklamera, Enligt lag. Så var du fick idén om att 1,5 år inte skulle ge någonting ifrån, vet jag inte.

Detta som är problemet med hantverkarbranschen, i mitt tycke. Många som tycker saker och väldigt få som slänger med fakta.

Faktum kvarstår att de skulle undersöka och byta ut felaktig board. Vilket Inte är gjort.

Faktum kvarstår att de har skyldighet att informera oss om det uppstår behov av tilläggsarbete.

Sedan vad du, jag, kreti och pleti tycker är rätt eller fel, är helt irrelevant i alla frågor. Fakta gäller. Inte åsikter, känslor eller något annat. Därför jag vände mig hit och till byggahus.se. För fakta.

Bråttom eller inte, så kan man inte bygga fel och strunta i regelverk från konsumentverket hur som helst. Visst?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Kolla om din kommun har någon konsumentrådgivare. Inte alla kommuner har detta men om din kommun har det så kan du nog få hjälp där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Bråttom eller inte, så kan man inte bygga fel och strunta i regelverk från konsumentverket hur som helst. Visst?

Du verkar peka på konsumenttjänstlagen, specifikt paragraf 8-9 och inte på någon av konsumentverkets föreskrifter/allmänna råd. Petigt, ja, men om du ska använda dig av regelverk för att få din vilja igenom så är det läge att faktiskt ha koll på det regelverk du hänvisar till och ha läst hela regelverket (helst inklusive praxis och förarbeten), inte myndighetens nerdummade populärversion. Bland annat kan säkerligen paragraf 38 bli relevant i det här fallet.