Problem med temps+coilwhine i nybyggd dator. 7800X3D + 7900 XTX

Permalänk

Problem med temps+coilwhine i nybyggd dator. 7800X3D + 7900 XTX

Hej, byggt en ny dator och har problem med mina cpu temps.
Har en 7800X3D + 7900XTX Hellhound, kylare bequiet pure rock 2 FX.

I idle ligger tempen på 80c, har testat att gå in i bios och där står det att den ligger på 45-50c, har ändrat fläktkurvorna för att få lite mer spinn men har inte märkt någon skillnad. När datorn bara står på verkar cpu:n spikea upp o ner hela tiden i använding.

Jag har även tagit loss kylaren, tagit bort samt applicerat ny kylpasta och monterat tillbaka men fått samma resultat.
Testade att starta Squad för att se vad som hände och då går tempen upp till 90c men verkar stanna där (testade inte så lång tid).
Användningen verkar även stabiliseras i spelet men åter spikea när jag stänger av det. Se bifogad bild.
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta problemet nu.

Nästa sak är coilwhine, grafikkortet skriker nåt fruktansvärt från ingame. Om jag står still och bara rör musen fram och tillbaka så hör man tonen skifta i coilwhinet, extremt irriterande, går det att göra något åt det eller försöka returnera som gäller?
Även min PSU skriker, inte lika illa men irriterande att vara i samma rum som datorn vilket min sambo ofta är, försöka returnera den med?

Inte haft såna här problem tidigare men har googlat runt och kollat youtube men inte hittat nån fix än, väldigt tacksam för hjälp.

Bifogar hela setupen.

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Om agget låter i sig lär det ju vara orsaken till coilwhine. Hade begärt ett byte av företaget. RMe är ju deras billigare alternativ med sämre komponenter i sig än RMx aggen. Kanske värt att hoppa upp en nivå.

Edit: missade sista texten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Gällande CPU så måste det vara något som inte stämmer där när du installerar kylaren. Till min vetskap ska 7800x3d gå förhållandevis svalt, framförallt i idle. Montera av den och lusläs manualen och kika så att du inte missat något eller att något inte sitter fast ordentligt.

Kika så att fläktar sitter åt rätt håll också, det är väll standard med intag fram och sen skjuter cpu kylar fläkten samt baksidan av chassits fläkt ut varmluften. Lycka till! Strular GPU så hade jag returnerat den, likaså PSU. Det är inga billiga grejer du köpt och nog ska man kunna förvänta sig ett trivsamt användande.

Permalänk
Skrivet av ja6051058:

Gällande CPU så måste det vara något som inte stämmer där när du installerar kylaren. Till min vetskap ska 7800x3d gå förhållandevis svalt, framförallt i idle. Montera av den och lusläs manualen och kika så att du inte missat något eller att något inte sitter fast ordentligt.

Kika så att fläktar sitter åt rätt håll också, det är väll standard med intag fram och sen skjuter cpu kylar fläkten samt baksidan av chassits fläkt ut varmluften. Lycka till! Strular GPU så hade jag returnerat den, likaså PSU. Det är inga billiga grejer du köpt och nog ska man kunna förvänta sig ett trivsamt användande.

Följde bequiets egna instruktions video på youtube, båda gångerna, vad jag vet kan jag inte göra något annorlunda vid monteringen... Skumt

Lär bli retur på GPU/PSU då förhoppningvis, och att de nya inte har samma problem. Hoppas CPU:n löser sig bara..

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk

Tog isär och satte tillbaka CPU kylaren en 3e gång nu med samma resultat...

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk

Uppdarerade BIOS till senaste versionen, ingen skillnad. Men som ni kan se längst ner i vänstra hörnet så säger den 45c... Blir galen🙃

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Tog isär och satte tillbaka CPU kylaren en 3e gång nu med samma resultat...

Har du provat olika software för att läsa temperaturerna? Det låter ju sjukt märkligt så tänker om software läser av fel?
Skicka tillbaka annars, definitivt.

Permalänk
Skrivet av ja6051058:

Har du provat olika software för att läsa temperaturerna? Det låter ju sjukt märkligt så tänker om software läser av fel?
Skicka tillbaka annars, definitivt.

Testat MSI Afterburner och Core Temp

Vet inte om felet är på min sida nu eller vad det är... Men får nog testa reklamation på den med antar jag

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk

Skapat ett returärende hos Inet nu så blir att lämna in åbäket...

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Har du satt fläkten på rätt header på moderkortet? Tänker om du råkat sätta den på fel så kanske kylaren inte justerar sig efter temperaturen på CPU:n. Vore ju trist om det var en sån sak som orsakade allt jobb med ärenden osv..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Har du satt fläkten på rätt header på moderkortet? Tänker om du råkat sätta den på fel så kanske kylaren inte justerar sig efter temperaturen på CPU:n. Vore ju trist om det var en sån sak som orsakade allt jobb med ärenden osv..

Ja den sitter rätt, justerade fläktkurvan och den anpassade sig därefter när jag testade i load

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Ja den sitter rätt, justerade fläktkurvan och den anpassade sig därefter när jag testade i load

Fan vad segt. Lider med dig. Trist när man ska bygga nytt och det inte går som man tänkt sig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Nätagget är känt för att ha missljud, så där har du svaret på det i alla fall. RMe är den modell som har detta problemet.

7800X3D går svalt för det mesta, men dock spikar den upp i temperatur rätt fort ibland. En pure rock kanske är lite i underkant i mitt tycke, men borde funka, särskilt i ett sånt luftigt chassi. En större kylare med mer massa skulle hjälpa här, just när det spikar i temperatur som det gör. Tänk också på att du kan ha en rätt platt fläktkurva på cpukylaren för att slippa att den rusar upp, om du vet att kylaren klarar av spikarna.

Kliar mig lite på huvudet med angående temperaturerna på min då alla kärnor ligger runt 35, CCD runt 45, men det läses av som typ 50-55, och kylaren går efter package temp. Ska testa att lägga om pastan på kylaren och se om det blir något bättre.

Sätt balanserad eller energisparläge på i windows energi-alternativ om du har den på högsta prestanda, eller ladda ner ryzen master och sätt igång eco mode. Det hjälper rätt rejält. Kolla även undervolting-guider om det är intressant, då du kan få ner strömförbrukningen rejält och ändå i princip behålla all prestanda.

Med grafikkortet så kan du testa dra ner powerlimit eller låsa FPSen i spel för att minska spoltjutet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag komma med ytterligare ett kanske korkat tips: har du plockat av eventuell plast som sitter för pastan på kylaren?

Sen för övrigt applicerar jag alltid ny pasta när jag lyft en kylare. Säkert inte kritiskt men Kan ju vara en bidragande faktor om det blir en massa bubblor och sånt..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Nätagget är känt för att ha missljud, så där har du svaret på det i alla fall. RMe är den modell som har detta problemet.

7800X3D går svalt för det mesta, men dock spikar den upp i temperatur rätt fort ibland. En pure rock kanske är lite i underkant i mitt tycke, men borde funka, särskilt i ett sånt luftigt chassi. En större kylare med mer massa skulle hjälpa här, just när det spikar i temperatur som det gör. Tänk också på att du kan ha en rätt platt fläktkurva på cpukylaren för att slippa att den rusar upp, om du vet att kylaren klarar av spikarna.

Kliar mig lite på huvudet med angående temperaturerna på min då alla kärnor ligger runt 35, CCD runt 45, men det läses av som typ 50-55, och kylaren går efter package temp. Ska testa att lägga om pastan på kylaren och se om det blir något bättre.

https://i.imgur.com/IuWWCVz.png

Sätt balanserad eller energisparläge på i windows energi-alternativ om du har den på högsta prestanda, eller ladda ner ryzen master och sätt igång eco mode. Det hjälper rätt rejält. Kolla även undervolting-guider om det är intressant, då du kan få ner strömförbrukningen rejält och ändå i princip behålla all prestanda.

Med grafikkortet så kan du testa dra ner powerlimit eller låsa FPSen i spel för att minska spoltjutet.

Ja, funderade på att ändra energiläge men eftersom den va så extremt hög även om jag själv också kunde tycka kylaren inte skulle vara helt optimal så tänkte safea med allt o lämna in, nu när GPU/PSU ändå ska in. Nu är den redan inlämnad, men tack för tipsen

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Nu tänker jag komma med ytterligare ett kanske korkat tips: har du plockat av eventuell plast som sitter för pastan på kylaren?

Sen för övrigt applicerar jag alltid ny pasta när jag lyft en kylare. Säkert inte kritiskt men Kan ju vara en bidragande faktor om det blir en massa bubblor och sånt..

Du är den 3e som frågat det, ja den är borta😅
Bytte kylpasta varje gång jag lyfte, tack för tipsen

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Du är den 3e som frågat det, ja den är borta😅
Bytte kylpasta varje gång jag lyfte, tack för tipsen

Sorry, dålig koll på tråden, försöker bara hitta något du missat. Haha. Kasta skräpet och kom till Intel/nVidia.. Du är välkommen!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Sorry, dålig koll på tråden, försöker bara hitta något du missat. Haha. Kasta skräpet och kom till Intel/nVidia.. Du är välkommen!

Hahah, alla tips är bra tips!
Detta va ju bytet från Intel/Nvidia😅
Ska inte låta detta färga mig alltför mycket, det testet jag hann göra ingame var brutalt positivt;)
Är känd att alltid ha otur med nya grejer så jag e tyvärr van🤷‍♂️

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Hahah, alla tips är bra tips!
Detta va ju bytet från Intel/Nvidia😅
Ska inte låta detta färga mig alltför mycket, det testet jag hann göra ingame var brutalt positivt;)
Är känd att alltid ha otur med nya grejer så jag e tyvärr van🤷‍♂️

Satt faktiskt och dreglade över ett sånt där Red Devil kort igår kan tänka mig att det är good stuff:p

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q