Permalänk
Medlem

Moderkort med io uppåt.

Är i start groparna att börja plocka ihop min nästa pc.
Men denna gång tänkte jag bygga chassit själv, mestadels av trä.
Jag hade dock tänkt svänga moderkortet så att io panelen blir peka uppåt istället för det vanliga att det är bakåt.
Finns det någon anledning varför detta inte skulle fungera? Även gpu:n kommer vara monterat likadant, med portarna ovanpå.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem

Du får ju tänka efter så luftflödet i chassit blir bra, men i övrigt finns det i princip inget som hindrar att du monterar moderkortet vridet i vilken riktning du vill, så länge chassit stöder den monteringen.

Att ha moderkortet upp-och-ner är kanske inte så lämpligt eftersom expansionskort kan tänkas glida ur sina kortplatser då, och vissa fläktar mår bättre av att monteras i vissa posititioner än andra.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt!

Silverstone har den lösningen i Raven- och några chassin i Fortress-serierna.

Bifogar länk, ifall du vill ha inspiration...
https://www.silverstonetek.com/en/product/computer-chassis/?p...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Finns väl ingen större anledning att det inte skulle gå lika bra att ha allt vridet 90°.

Blir ju mer eller mindre samma sak.

Och har för mig det har funnits en och annan chassimodell som kört på detta vis tidigare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det är nog mest pga luftflödet som jag tänkte ha det så.
Varmluft stiger ju naturligt uppåt, så jag har planerat att ha några 140mm fläktar på botten av chassit och några ovanpå med låga varv som hjälper till med det.
Men ska försöka lösa ev glidande gpu, på något vis under bygget. Annars får det bli en cpu med vettig igpu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem

Tror det där med att värme stiger uppåt spelar en obetydlig roll så fort du har lite luftflöde i chassit. Finns som sagt några chassin man kan köpa i butik som är konstruerade på det sättet så det är bara att köra på!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog mest fundera på om det är bra att ha det monterat med utgångarna uppåt p.g.a. risken att få skräp i kontakterna. Annars ser jag inga stora problem med det - fläktar är så pass kraftiga att eventuell konvektion inte är det som man behöver fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag skulle nog mest fundera på om det är bra att ha det monterat med utgångarna uppåt p.g.a. risken att få skräp i kontakterna. Annars ser jag inga stora problem med det - fläktar är så pass kraftiga att eventuell konvektion inte är det som man behöver fundera på.

Det var en bra poäng, det hade jag inte alls tänkt på. Fick hem materialet igår och tänkte börja bygga snart, men ska ta en funderare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem

En eventuell lösning på damm/skräp i kontakterna kan vara att ha borststrån över portarna, så att det formar en ridå, typ som på dammsugarmunstycken eller som damm/skräpskydd på rulltrappor.

Vill påpeka att detta bara är en ide, något jag ej testat. Jag har inte heller hittat bilder på väldigt liknande användningsområden som jag var säker på att jag sett någonstans.

Såg inte många färdiga "borst-ridåer" att köpa, så det kan nog krävas extra-pill. Såg att det fanns som var ihop-sydda med band, sedan tror jag att man kan satta fast borststråna med Häftklammer, Lim eller Smälta ihop dom. (någon av dessa lösningar är säkert bättre än den andre, och beroende på hur det ska sättas fast.) Verkar knepigt och köpa bara borststrån, så man behöver nog slakta färdiga borstar.

Negativt är väl att det blir svårt att se var kontakterna är och att det kanske blir irriterande om man behöver komma åt kontakterna ofta.
Sedan lär det bygga på höjden, är man väldigt försiktig och ser till att inga strån följer ner i kontakten kanske det räcker med ca 1,5-2 cm mellan borststråna och kontakterna. Är man mer "vårdslös" kanske det går åt närmare 4-5cm...
(som iden presenterades i mitt huvud: var borst-ridåerna monterade på gångjärn som man viker upp när man ska komma åt kontakterna, borsten har olika längd. eventuellt att det är två borst-rader på motsatt sida om IO området)

Kvalitén på borsten är något att vara uppmärksam på, har sett borst som man kan sparka på utan att de böjer sig, medan andra som nästan bryts av när man andas på dom. Har också sett att vissa borst ändrar form/rikting på väldigt kort tid, vilket blir både fult och motverkar syftet med det hela om man drar ur usb-stickan efter 1 månad och så har borsten lämnat ett hål i "ridån". Här kan jag tyvärr inte ge någon bra rekommendation vilka borst man ska söka och hålla sig undan ifrån.

Positivt är väl att det finns ganska många olika färger på borststrån, som matchar eller ger bra kontrast mot träet. Hittar man genomskinligt borst kan man ju till och med bak-belysa dem med RGB.

Ser ju inte riktigt ut som någon pang-ide nu när jag läser allt... aja, fråga om det är något, har säkert glömt att skriva ner något.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Borststrån är en bra idé, första tanken var att beställa plast pluggar till de oanvända portarna från aliexpress.com, sen funderade jag om jag ska bygga något lock ovanpå. Men stråna bygger mindre på höjden. Kommer att ha lite marginal mellan portarna och "fläktgallret" ala Fractal Design North, fast här tänker jag ha ribborna ovanpå chassit.

Nåja, hur som helst löser det sig. Men hamnade åka till jobbet idag så jag kommer börja bygga på allvar först onsdag nästa vecka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

En eventuell lösning på damm/skräp i kontakterna kan vara att ha borststrån över portarna, så att det formar en ridå, typ som på dammsugarmunstycken eller som damm/skräpskydd på rulltrappor.

Vill påpeka att detta bara är en ide, något jag ej testat. Jag har inte heller hittat bilder på väldigt liknande användningsområden som jag var säker på att jag sett någonstans.

Såg inte många färdiga "borst-ridåer" att köpa, så det kan nog krävas extra-pill. Såg att det fanns som var ihop-sydda med band, sedan tror jag att man kan satta fast borststråna med Häftklammer, Lim eller Smälta ihop dom. (någon av dessa lösningar är säkert bättre än den andre, och beroende på hur det ska sättas fast.) Verkar knepigt och köpa bara borststrån, så man behöver nog slakta färdiga borstar.

Negativt är väl att det blir svårt att se var kontakterna är och att det kanske blir irriterande om man behöver komma åt kontakterna ofta.
Sedan lär det bygga på höjden, är man väldigt försiktig och ser till att inga strån följer ner i kontakten kanske det räcker med ca 1,5-2 cm mellan borststråna och kontakterna. Är man mer "vårdslös" kanske det går åt närmare 4-5cm...
(som iden presenterades i mitt huvud: var borst-ridåerna monterade på gångjärn som man viker upp när man ska komma åt kontakterna, borsten har olika längd. eventuellt att det är två borst-rader på motsatt sida om IO området)

Kvalitén på borsten är något att vara uppmärksam på, har sett borst som man kan sparka på utan att de böjer sig, medan andra som nästan bryts av när man andas på dom. Har också sett att vissa borst ändrar form/rikting på väldigt kort tid, vilket blir både fult och motverkar syftet med det hela om man drar ur usb-stickan efter 1 månad och så har borsten lämnat ett hål i "ridån". Här kan jag tyvärr inte ge någon bra rekommendation vilka borst man ska söka och hålla sig undan ifrån.

Positivt är väl att det finns ganska många olika färger på borststrån, som matchar eller ger bra kontrast mot träet. Hittar man genomskinligt borst kan man ju till och med bak-belysa dem med RGB.

Ser ju inte riktigt ut som någon pang-ide nu när jag läser allt... aja, fråga om det är något, har säkert glömt att skriva ner något.

Det finns tätning till nedre kanten på innerdörrar med borst som ungefär motsvarar vad du beskriver:
https://www.amazon.se/s?k=d%C3%B6rrborste

Permalänk
Medlem
Skrivet av pzo:

Borststrån är en bra idé, första tanken var att beställa plast pluggar till de oanvända portarna från aliexpress.com, sen funderade jag om jag ska bygga något lock ovanpå. Men stråna bygger mindre på höjden. Kommer att ha lite marginal mellan portarna och "fläktgallret" ala Fractal Design North, fast här tänker jag ha ribborna ovanpå chassit.

Nåja, hur som helst löser det sig. Men hamnade åka till jobbet idag så jag kommer börja bygga på allvar först onsdag nästa vecka.

Spontant undrar jag om inte borsten med tiden kommer lossna/gå av och ställa till med större problem i portarna än det eventuella damm de skulle skydda mot gjort?

Tror nog mer på plastpluggar i sådana fall.

Det finns om inte annat gott om chassin som har frontpanelen på ovansidan, och har gjort det i väldigt många år utan att man konstaterat att det inte fungerar och lagt ner konceptet. Det där med damm i kontaktdonen kanske i slutändan inte är något jätteproblem?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Spontant undrar jag om inte borsten med tiden kommer lossna/gå av och ställa till med större problem i portarna än det eventuella damm de skulle skydda mot gjort?

Tror nog mer på plastpluggar i sådana fall.

Det finns om inte annat gott om chassin som har frontpanelen på ovansidan, och har gjort det i väldigt många år utan att man konstaterat att det inte fungerar och lagt ner konceptet. Det där med damm i kontaktdonen kanske i slutändan inte är något jätteproblem?

Har inte hunnit fundera något alls ännu på mitt bygge, men det är också en valid poäng, allt beror på sen också hur mycket utrymme jag har kvar i slutändan. Vissa delar av chassit blir vad det blir. 😂
Jag har 2 dagar på jobbet, förrän jag slipper hem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Skrivet av tore_a:

En eventuell lösning på damm/skräp i kontakterna kan vara att ha borststrån över portarna, så att det formar en ridå, typ som på dammsugarmunstycken eller som damm/skräpskydd på rulltrappor.

Vill påpeka att detta bara är en ide, något jag ej testat. Jag har inte heller hittat bilder på väldigt liknande användningsområden som jag var säker på att jag sett någonstans.

Såg inte många färdiga "borst-ridåer" att köpa, så det kan nog krävas extra-pill. Såg att det fanns som var ihop-sydda med band, sedan tror jag att man kan satta fast borststråna med Häftklammer, Lim eller Smälta ihop dom. (någon av dessa lösningar är säkert bättre än den andre, och beroende på hur det ska sättas fast.) Verkar knepigt och köpa bara borststrån, så man behöver nog slakta färdiga borstar.

Negativt är väl att det blir svårt att se var kontakterna är och att det kanske blir irriterande om man behöver komma åt kontakterna ofta.
Sedan lär det bygga på höjden, är man väldigt försiktig och ser till att inga strån följer ner i kontakten kanske det räcker med ca 1,5-2 cm mellan borststråna och kontakterna. Är man mer "vårdslös" kanske det går åt närmare 4-5cm...
(som iden presenterades i mitt huvud: var borst-ridåerna monterade på gångjärn som man viker upp när man ska komma åt kontakterna, borsten har olika längd. eventuellt att det är två borst-rader på motsatt sida om IO området)

Kvalitén på borsten är något att vara uppmärksam på, har sett borst som man kan sparka på utan att de böjer sig, medan andra som nästan bryts av när man andas på dom. Har också sett att vissa borst ändrar form/rikting på väldigt kort tid, vilket blir både fult och motverkar syftet med det hela om man drar ur usb-stickan efter 1 månad och så har borsten lämnat ett hål i "ridån". Här kan jag tyvärr inte ge någon bra rekommendation vilka borst man ska söka och hålla sig undan ifrån.

Positivt är väl att det finns ganska många olika färger på borststrån, som matchar eller ger bra kontrast mot träet. Hittar man genomskinligt borst kan man ju till och med bak-belysa dem med RGB.

Ser ju inte riktigt ut som någon pang-ide nu när jag läser allt... aja, fråga om det är något, har säkert glömt att skriva ner något.

Förresten var köper man sådana borstar?

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon är intresserad men såhär blev det. Visst det finns skönhetsfel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme