Intel-kod bakom blåskärm efter Windows-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Intel-kod bakom blåskärm efter Windows-uppdatering

Det som först verkade vara ett problem på vissa MSI-moderkort visar sig vara ett fel i Intels mikrokod för 13:e generationen Core-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppsan en eller flera fel tryckningar i programmeringen av mikrokoden

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

jag har avvaktat med uppdateringen i väntan på detta.
tack, nu kan jag uppdatera utan oro.
synd om dem som har intel dock :(, hoppas det löser sig snabbt för dem.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tusan, BO671 här

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

I vilken situation inträffar BSOD för de drabbade? Finns det fortfarande ett enkelt sätt att få in patchade koden utan strul?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

I vilken situation inträffar BSOD för de drabbade? Finns det fortfarande ett enkelt sätt att få in patchade koden utan strul?

Jag fick en Blå skärm i går. Den första . Uplay skulle uppdatera sig och då dog datorn. Sen kunde jag inte starta Uplay alls. Så jag fick installera om Uplay helt. Sen i logarna så var det grafik Driv som hade låsat sig. nvlddmkm.

AV_nvlddmkm!CMemoryCfgMgrImpl::getSystemVideoMemory.

Men jag vet inte om det är nu detta som orsakats av intels upptäckt.

Man undrar nu om det är därför jag har så kraftiga FPS dropps i spel ibland.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Intel ME Consumer Firmware H610/B660/H670/Z690/B760/H770/Z790
Firmware : 16.1.30.2264

https://www.elevenforum.com/t/firmware-intel-me-h610-b660-h67...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

CPU-ID 0xB0671 här i bärbara.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Tusan, BO671 här

Samma här Hoppas det går smidigt att uppdatera

Permalänk
Medlem

Men det här kan ju inte stämma, @Ozzed säger att MSI är ondskan själva. Nog måste de väl åtminstone ha tvingat Intel att lägga in felet?

Permalänk
Medlem

Hittade typ ingen tech-site som angav en Intel-källa till informationen men fann en officiell notis här:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Men det här kan ju inte stämma, @Ozzed säger att MSI är ondskan själva. Nog måste de väl åtminstone ha tvingat Intel att lägga in felet?

Ja för till skillnad från MSI så är ju Intel jättesnälla och skulle aldrig få för sig att göra något dumt.

Paul Ottelini och hans kompisar på Dell hade varit stolta

"Dell - the best friend money can buy."

Allvarligt talat så bryr jag mig inte om vad folk köper eller varför. Det som gör mig förbannad är när folk låtsas som att ett företags illdåd inte spelar någon roll bara för att man gillar deras produkter. Köp vad du vill, men äg ditt agerande och var inte historielös.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

B0671 här med ett MSI-moderkort

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

I vilken situation inträffar BSOD för de drabbade? Finns det fortfarande ett enkelt sätt att få in patchade koden utan strul?

Enligt artikeln:

"För ett par veckor sedan dök rapporter upp om blåskärm med felkoden "unsupported CPU". Felet sker under uppstart i Windows med MSI-moderkort med senaste firmware och en processor ur Intels Core 13000-familj. Både MSI och Intel inledde undersökningar."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kolla nu CPU Signature. Typiskt . Jag har ==0xB0671.
Då får vi se hur detta går.
Men jag har kört med denna dator sen 30 Juli. Har inte sett några Blå skärmar alls. Bara en nu.
Jag har en ny Bios Ver på Deras hemsida. Men jag tror inte den är för just detta problem . Den har ju datum 2023/08/25. Så man får väl vänta tills den nyare kommer.

Permalänk
Medlem

Jag blir mest förvånad över att man kan ändra mikrokoden via UEFI. Trodde den var låst i PROM.
Känns som en klar attackvektor för illasinnade!

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Jag blir mest förvånad över att man kan ändra mikrokoden via UEFI. Trodde den var låst i PROM.
Känns som en klar attackvektor för illasinnade!

Kan dom lägga in malware i själva UEFI så går det nog med mer möda.
Relevant: https://www.pcgamer.com/uefi-malware-discovered-in-gigabyte-a...