Samsung utökar 990 Pro-familjen med SSD på 4 TB

Permalänk
Melding Plague

Samsung utökar 990 Pro-familjen med SSD på 4 TB

Efter ett års väntan får Samsungs flaggskeppsfamilj utökning med högre kapacitet och uppskruvad slumpmässig läs- och skrivprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad SSD's har blivit billiga jämfört med förut. Tittade på en 2tb inför PS5 releasen och dom kostade runt 4-5K vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli bra storlek och helt ok priser nu på SSD.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Snusfri

Ge mig 8TB+ M.2 eller SATA för runt 2500-3000:- med lägre hastighet istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Det börjar bli bra storlek och helt ok priser nu på SSD.
Mvh Paul

Verkligen.

Mvh Stefan Löfven

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Lite löjligt att kalla något för Pro och stanna på 2TB som är lägre än de flesta konsumentserier

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite löjligt att kalla något för Pro och stanna på 2TB som är lägre än de flesta konsumentserier

Men PRO betyder ju hos Samsung snabbare hastighet inte storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jäklar vad SSD's har blivit billiga jämfört med förut. Tittade på en 2tb inför PS5 releasen och dom kostade runt 4-5K vad jag kan minnas.

Ja det var snuskigt dyrt i början, Seagates första "PS5-ready" m.2 hade följande lanseringspris 569.99$ för 2TB och 1,049.99$ för 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Men PRO betyder ju ho Samsung snabbare hastighet inte storleken.

De kör ju TLC som i alla deras andra diskar med, inte längre MLC

Fortfarande PCIE4 trots att 5 har varit ute i flera år

Finns en anledning till att stora dinosaurier halkar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De kör ju TLC som i alla deras andra diskar med, inte längre MLC

Fortfarande PCIE4 trots att 5 har varit ute i flera år

Finns en anledning till att stora dinosaurier halkar efter

Samsung kör ju dock PCIe 5 på sina enterprisediskar.

Permalänk
Avstängd

Kan bli aktuellt för min del, då jag hatar och avinstallera spel.

Permalänk

Nice, har tänkt att köpa ny PC om ett par år. Det blir ju garanterat denna disken i den datorn. Spel är ju så stora nuförtiden att man får avinstallera ett spel för att få plats med ett annat.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De kör ju TLC som i alla deras andra diskar med, inte längre MLC

Fortfarande PCIE4 trots att 5 har varit ute i flera år

Finns en anledning till att stora dinosaurier halkar efter

PCIE5 blir extremt varmt och är svårt att kyla.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Tänker mig köpa en Asus Zenbook Pro och jag undrar ifall denna går att installera trots att den är specad för upp till 2TB?

Edit: Det verkar som att det går då kretsarna endast sitter på ena sidan

Samsung Just Launched an Ultra-Fast 4TB SSD

"It's also important for a lot of other reasons. For one, contrary to other 4TB or higher SSDs, which are usually double-sided (and thus thicker than usual, making them unfit for thin systems), this drive is single-sided, which means all of the NAND chips are on the same side. Essentially, this means that this drive can fit just fine as a drop-in upgrade on something like a laptop, where space is usually an issue."

Hittade svaret till min egen fråga.
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ge mig 8TB+ M.2 eller SATA för runt 2500-3000:- med lägre hastighet istället.

Kör en 8TB Samsung QVO som speldrive för de spelen som inte kan utnytja en snabb NVME, dvs dom flesta. Kostar 4241:- på Amazon nu så inte riktigt priset du söker, men väldigt bra spel-drive tycker jag.

https://www.amazon.se/-/en/Samsung-MZ-77Q8T0BW-Drive-Storage-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jäklar vad SSD's har blivit billiga jämfört med förut. Tittade på en 2tb inför PS5 releasen och dom kostade runt 4-5K vad jag kan minnas.

Mm, visst har de. Snart brinner det/blir översvämning/jordskalv/valfri annan läglig naturkatastrof hos minnestillverkarna. Undrar om Unibet har någon vadslagning om datum och händelse? Prickar man in det kanske man har råd att köpa SSD efteråt också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Så vad för stats har den i QD1 4k random read/writes??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mm, visst har de. Snart brinner det/blir översvämning/jordskalv/valfri annan läglig naturkatastrof hos minnestillverkarna. Undrar om Unibet har någon vadslagning om datum och händelse? Prickar man in det kanske man har råd att köpa SSD efteråt också.

😂

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Får byta ut mina 2 st 2TB 990 på direkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mm, visst har de. Snart brinner det/blir översvämning/jordskalv/valfri annan läglig naturkatastrof hos minnestillverkarna. Undrar om Unibet har någon vadslagning om datum och händelse? Prickar man in det kanske man har råd att köpa SSD efteråt också.

Måste de ange en anledning? Kan de inte bara strypa produktionen eller höja priserna?
För att skylla på något externt lär det finnas viss bevisning för att det externa har inträffat och påverkar men är det det enda sättet minnesvillverkarna kan bilda kartell? Tillfällig force majeure?

Jag är inte varse historien bakom att ni misstänker naturkatastrofer för just minneskretsar och vet inte eg. om det rör sig om seismiskt aktiva områden eller om ni anser att tillverkare behöver ett svepskäl för att höja priser/strypa produktionen. De behöver nog någon form av kartell i falla fall, såvida inte en av aktörerna är stor som nvidia.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag kör en Kingston NV2 4TB som speldrive, halva priset och tillräckligt snabb, suger säkert för server men för spel perfekt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Nice, har tänkt att köpa ny PC om ett par år. Det blir ju garanterat denna disken i den datorn. Spel är ju så stora nuförtiden att man får avinstallera ett spel för att få plats med ett annat.

Du ska köpa dator om "ett par år" och har redan siktat in dig på vilken m2 disk du ska använda? Det är stark ändå.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Måste de ange en anledning? Kan de inte bara strypa produktionen eller höja priserna?
För att skylla på något externt lär det finnas viss bevisning för att det externa har inträffat och påverkar men är det det enda sättet minnesvillverkarna kan bilda kartell? Tillfällig force majeure?

Jag är inte varse historien bakom att ni misstänker naturkatastrofer för just minneskretsar och vet inte eg. om det rör sig om seismiskt aktiva områden eller om ni anser att tillverkare behöver ett svepskäl för att höja priser/strypa produktionen. De behöver nog någon form av kartell i falla fall, såvida inte en av aktörerna är stor som nvidia.

Kolla de senaste tio årens historik för sådant. Visst, självklart går det inte att styra när, hur och var katastrofer inträffar, möjligen med undantaget bränder, men det är inte utan att man undrar om tillverkarna har överdrivit deras inverkan på produktionen som svepskäl för att hålla priserna uppe. Ofta har det också tagit dem till synes orimligt lång tid att komma tillbaka på banan.

Att artificiellt begränsa produktionen för att hålla priser uppe ger badwill. Detsamma gäller förstås kartellbildningar. Missa aldrig att utnyttja en bra katastrof som kan ge önskad effekt gratis.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kolla de senaste tio årens historik för sådant. Visst, självklart går det inte att styra när, hur och var katastrofer inträffar, möjligen med undantaget bränder, men det är inte utan att man undrar om tillverkarna har överdrivit deras inverkan på produktionen som svepskäl för att hålla priserna uppe. Ofta har det också tagit dem till synes orimligt lång tid att komma tillbaka på banan.

Att artificiellt begränsa produktionen för att hålla priser uppe ger badwill. Detsamma gäller förstås kartellbildningar. Missa aldrig att utnyttja en bra katastrof som kan ge önskad effekt gratis.

Ge gärna nån bra referens isf.
https://ourworldindata.org/grapher/historical-cost-of-compute... visar bara nedåtgående trender.
Kartellbildning defacto blir det om fler använder en lokal brasa som orsak att stoppa fabrikerna i två månader.

Hursomhelst är jag glad över att något är relativt billigt för stunden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ge gärna nån bra referens isf.
https://ourworldindata.org/grapher/historical-cost-of-compute... visar bara nedåtgående trender.
Kartellbildning defacto blir det om fler använder en lokal brasa som orsak att stoppa fabrikerna i två månader.

Hursomhelst är jag glad över att något är relativt billigt för stunden.

Sök i Sweclockers artikelarkiv efter "brand", "jordbävning", "strömavbrott", "översvämning", "pandemi", etc, så hittar du mängder av referenser

Jo, det tråkiga är dock att tillverkarna inte är fullt så glada över den saken, och tyvärr håller de i taktpinnen. Jag tror inte man överanstränger sig för att komma tillbaks på banan när det håller priserna uppe att inte göra det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Verkligen.

Mvh Stefan Löfven

Instämmer i detta!
Funderar starkt på att skaffa mer lagring nu när priserna är fantastiska.

Mvh Carl Bildt

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Sök i Sweclockers artikelarkiv efter "brand", "jordbävning", "strömavbrott", "översvämning", "pandemi", etc, så hittar du mängder av referenser

Jo, det tråkiga är dock att tillverkarna inte är fullt så glada över den saken, och tyvärr håller de i taktpinnen. Jag tror inte man överanstränger sig för att komma tillbaks på banan när det håller priserna uppe att inte göra det.

Om det är mer lönsamt att tillverka mindre så gör tillverkarna förstås det, men de behöver inga ursäkter för det. Samsung minskade t.ex. minnesproduktionen i våras för att undvika överproduktion, och det blev bara en nyhet för att Samsung tidigare medvetet överproducerat för att ta marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om det är mer lönsamt att tillverka mindre så gör tillverkarna förstås det, men de behöver inga ursäkter för det. Samsung minskade t.ex. minnesproduktionen i våras för att undvika överproduktion, och det blev bara en nyhet för att Samsung tidigare medvetet överproducerat för att ta marknadsandelar.

Dom kan lösa ut försäkringar och ta sig ur avtal om dom har "ursäkter för det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag kör en Kingston NV2 4TB som speldrive, halva priset och tillräckligt snabb, suger säkert för server men för spel perfekt.

Finns Kingston kc3000 också. Den prestera bättre än samsung 990 pro när jag gjorde egna tester och är billigare också.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SLINKY95:

Kan bli aktuellt för min del, då jag hatar och avinstallera spel.

att.

du hatar väl inte allt i hela världen