Permalänk
Medlem

Laggar på min nya dator.

Hej jag laggar på nästan alla spel med min nya dator som har riktigt bra delar. Och kan inte lösa problemet själv.
Jag har uppdaterat grafikkort och kört den i benchmark osv.
Jag har bara 2 dagar kvar med öppet köp så måste försöka lösa problemet asap.
Den som kan hjälpa mig med detta är guld värd.
Köpte ny skärm om det skulle vara det som var problemet men nej.
Länkar några bilder som kanske kan vara till hjälp.
https://imgur.com/a/24UM5t6
https://imgur.com/a/OGXCHVS

Permalänk
Medlem

Hej.

Har du skrämkabeln i grafikkortet? Och inte moderkortets utgång som tar grafiken via processorn.

Har du en bild på alla anslutningar.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

skärmkabeln sitter i grafikkortet.
https://imgur.com/a/RBb9ZkG
ska tilläggas att ikväll har jag inte kunnat spela alls på datorn då det laggar massor massor. Men på morgonen gick det bra utan så mycket lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Hej.

Har du skrämkabeln i grafikkortet? Och inte moderkortets utgång som tar grafiken via processorn.

Har du en bild på alla anslutningar.

https://imgur.com/a/RBb9ZkG

Permalänk
Medlem

För det första, vad menar du med lagga? Låg fps? Låter konstigt det fungerar på morgonen men inte annars? Kör du onlinespel så du tycker det laggar i dem? Testa i såna fall med nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

För det första, vad menar du med lagga? Låg fps? Låter konstigt det fungerar på morgonen men inte annars? Kör du onlinespel så du tycker det laggar i dem? Testa i såna fall med nätverkskabel.

Jag kör med nätverkskabel och har 1000/1000 så det bör ej vara något.
Om det är fps drop så är dom väldigt snabba. det pendlar ju lite men inte superlågt.(Dock så tycker jag inte jag har så bra fps i spelen överlag. Men kanske är inställningar för att få högre.)

Permalänk
Medlem

Hur tycker du att det laggar? Är det hack? Låg FPS? Segt som sirap? I vilket spel och vad har du för grafikkort och inställningar? Vad har du för FPS?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Är det enbart i spel eller är det överhuvudtaget på datorn? Du får nog gärna precisera vad du räknar som lagg.
Är det micro stuttering?
Fryser skärmen helt?
Pendlar du mellan 150 och 160FPS? Du får ge oss mer information om du vill få hjälp.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad det kan vara från dina bilder.
Slå på performance overlay och se om något händer när du upplever lagget, skulle kunna tänka mig att render latency kan vara intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=f5iLyhAXTnY

F.ö. Kika så att du har dina minnens XMP-profil aktiverad i BIOS(finns många videos på youtube som rör detta), rätt vanlig miss med prebuilds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

Jag kör med nätverkskabel och har 1000/1000 så det bör ej vara något.
Om det är fps drop så är dom väldigt snabba. det pendlar ju lite men inte superlågt.(Dock så tycker jag inte jag har så bra fps i spelen överlag. Men kanske är inställningar för att få högre.)

Lagar nu när jag kör på morgonen då droppar den till 40 fps ibland på cod sedan upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

Lagar nu när jag kör på morgonen då droppar den till 40 fps ibland på cod sedan upp igen.

Kan du se om det går att korrelera med t.ex. Temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det enbart i spel eller är det överhuvudtaget på datorn? Du får nog gärna precisera vad du räknar som lagg.
Är det micro stuttering?
Fryser skärmen helt?
Pendlar du mellan 150 och 160FPS? Du får ge oss mer information om du vill få hjälp.

Just exakt nu på morgonen så droppar den från 140 fps till 30-50.
Det laggar lixom hela tiden när man rör sig osv.

Det har också hänt att skärmen fryst sig kanske 3 gånger varje session jag spelar men det gör den i ca 1-2 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

Just exakt nu på morgonen så droppar den från 140 fps till 30-50.
Det laggar lixom hela tiden när man rör sig osv.

Det har också hänt att skärmen fryst sig kanske 3 gånger varje session jag spelar men det gör den i ca 1-2 sekunder.

Har du sett till att du dragit hem de senaste drivrutinerna till grafikkortet?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du sett till att du dragit hem de senaste drivrutinerna till grafikkortet?

Yes!

Permalänk
Medlem

Människor måste sluta använda "lag" som ett "catch all"-uttryck för problem med spelprestanda. "Lag" har enbart med nätverk att göra, det handlar främst om långa latenser eller dålig uppkoppling (p.g.a. t.ex. förlorade paket). Du får med andra ord en "fördröjd" spelupplevelse eftersom servern inte svarar på dina kordinater eller input.

Med andra ord, sluta säg att spel "laggar" när det är fel uttryck för problemet du har.

säg att du har "prestandaproblem", "låg fps" eller liknande.... Ifall det sker på morgonen, det handlar inte om att datorn kör en virus-genomskanning? och att det av någon anledning tar extra hårt på CPUn då du har en väldigt snabb SSD (7000MB/s)? Ifall problemet enbart uppstår på morgonen så känns det som en schemalagd aktivitet går i bakgrunden.

Ifall jag hade varit du hade jag avinstallerat ALLA onödiga program. Då tänker jag saker som program för moderkortet, program för hårddisk, nätverk, ljud etc. Du behöver ju bara drivrutiner och inte "mjukvaran". Allting som inte är viktigt för dig och datorn hade jag avinstallerat. Vad har du för anti-virus program? du kör inte flera samtidigt?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köra tex. Cinebench eller några liknande mätprogram och skriva dina resultat här så kanske vi kan identifiera vad det är som går långsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Svårt att säga vad det kan vara från dina bilder.
Slå på performance overlay och se om något händer när du upplever lagget, skulle kunna tänka mig att render latency kan vara intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=f5iLyhAXTnY

F.ö. Kika så att du har dina minnens XMP-profil aktiverad i BIOS(finns många videos på youtube som rör detta), rätt vanlig miss med prebuilds.

tyvärr står det bara och laddar och kommer ej upp siffrorna oavsett hur jag gör så jag får det inte att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Du skulle kunna köra tex. Cinebench eller några liknande mätprogram och skriva dina resultat här så kanske vi kan identifiera vad det är som går långsamt

https://imgur.com/a/wZ0BbvJ
jag antar att jag gjorde rätt och här är resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Hur tycker du att det laggar? Är det hack? Låg FPS? Segt som sirap? I vilket spel och vad har du för grafikkort och inställningar? Vad har du för FPS?

Jag har ett geforce rtx 4070 12gb och det spelar ingen roll vad jag har för inställningar. testade att sänka till minimum men laggade ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Människor måste sluta använda "lag" som ett "catch all"-uttryck för problem med spelprestanda. "Lag" har enbart med nätverk att göra, det handlar främst om långa latenser eller dålig uppkoppling (p.g.a. t.ex. förlorade paket). Du får med andra ord en "fördröjd" spelupplevelse eftersom servern inte svarar på dina kordinater eller input.

Med andra ord, sluta säg att spel "laggar" när det är fel uttryck för problemet du har.

säg att du har "prestandaproblem", "låg fps" eller liknande.... Ifall det sker på morgonen, det handlar inte om att datorn kör en virus-genomskanning? och att det av någon anledning tar extra hårt på CPUn då du har en väldigt snabb SSD (7000MB/s)? Ifall problemet enbart uppstår på morgonen så känns det som en schemalagd aktivitet går i bakgrunden.

Ifall jag hade varit du hade jag avinstallerat ALLA onödiga program. Då tänker jag saker som program för moderkortet, program för hårddisk, nätverk, ljud etc. Du behöver ju bara drivrutiner och inte "mjukvaran". Allting som inte är viktigt för dig och datorn hade jag avinstallerat. Vad har du för anti-virus program? du kör inte flera samtidigt?

Jag testade att dra av alla program och även virusprogramet(norton for gamers) men problemet kvarstår. Jag som sagt har ju prestandaproblem då jag köpte dessaa saker för omring 40 tusen, 30 tusen för datorn. Och det funkar inte. Jag kan inte spela och blir sjukt besviken då jag själv inte kan lösa problemet. Och är rädd att stå här med en dator som ej funkar och kastat 30 tusen i sjön.

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd där man förväntas gissa sig till problemet.
Mer info från TS behövs!

Vilken skärm har du? Vilken upplösning spelar du i? Vilka inställningar? Någon skillnad om du skruvar ned dessa samt upplösning?
Testat att aktivera DLSS, skillnad? Inträffar det bara i ett enskilt spela eller "alla"?

Permalänk
Medlem

Kom datorn förinstallerad när du köpte den? I så fall hade jag sagt att det första steget är att blåsa den och installera en ren version av Windows och testa så. Norton for Gamers låter som en mjukvara som omöjligt kan ge en positiv inverkan på en dator t.ex. och sen vet man ju inte vad för annat krafs som ligger installerat där. Om det är kallare på morgonen än på kvällen kan det också vara att kylningen är för dålig (inte helt ovanligt att man sparar in på det på färdigbyggda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

Jag testade att dra av alla program och även virusprogramet(norton for gamers) men problemet kvarstår. Jag som sagt har ju prestandaproblem då jag köpte dessaa saker för omring 40 tusen, 30 tusen för datorn. Och det funkar inte. Jag kan inte spela och blir sjukt besviken då jag själv inte kan lösa problemet. Och är rädd att stå här med en dator som ej funkar och kastat 30 tusen i sjön.

OM du pröjsat 40 papp och fått en dator med "Norton for Gamers" så skulle jag säga att du endå åkt på en nitlott. Installera en clean install av Windows börja med det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ännu en tråd där man förväntas gissa sig till problemet.
Mer info från TS behövs!

Vilken skärm har du? Vilken upplösning spelar du i? Vilka inställningar? Någon skillnad om du skruvar ned dessa samt upplösning?
Testat att aktivera DLSS, skillnad? Inträffar det bara i ett enskilt spela eller "alla"?

Jag gick och köpte ny skärm då jag tänkte att det kunde vara problemet. men nej ( https://www.webhallen.com/se/product/338465-ASUS-TUF-VG27AQ1A... )
Jag kör nu på 2560x1440 men har även testat 1920x1080 men problemet kvarstår.
Det inträffar i alla spel(igår kväll på overwatch 2/ apex/ och cod.
Ingen skillnad med DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

Jag testade att dra av alla program och även virusprogramet(norton for gamers) men problemet kvarstår. Jag som sagt har ju prestandaproblem då jag köpte dessaa saker för omring 40 tusen, 30 tusen för datorn. Och det funkar inte. Jag kan inte spela och blir sjukt besviken då jag själv inte kan lösa problemet. Och är rädd att stå här med en dator som ej funkar och kastat 30 tusen i sjön.

Avinstallera ALLTING förutom det du använder.

Behåll:
- Spel
- Launchers: Steam, Battle.net, Epic Games etc.
- Mjukvara du vet dig använda: Discord kanske? etc.
- Grafikkortsmjukvara kan du också spara: Geforce Experience och Geforce Control Panel kan vara kvar

Kom ihåg, Windows fungerar även när programlistan är helt tom, Även om du råkar avinstallera en drivrutin så ska Windows installerar den senaste WHQL drivrutinen de har automatiskt. Jag skulle säga att Norton for Gamers låter som en skitmjukvara. avinstallera på momangen! Det enda som är viktigt att uppdatera är drivrutinerna till ditt grafikkort.

I övrigt, gå in på dina skärminställningar > "avancerade bildskärmsinställningar" se till att bilduppdatering är satt till den högsta. I Nvidia Control Panel, se till att G-Sync, eller "G-Sync compatible" är aktiverat, och ta bort ifall det finns någon inställning som skulle begränsa din bilduppdatering.

Annars, ifall det finns någon kunnig i närområdet, hade jag bett dem att titta på datorn ifall du inte reder ut det själv, (även om det kostar några hundralapper). Sista alternativet är ju att installera om Windows och ta bort all onödig "bloat" som följer med.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Kom datorn förinstallerad när du köpte den? I så fall hade jag sagt att det första steget är att blåsa den och installera en ren version av Windows och testa så. Norton for Gamers låter som en mjukvara som omöjligt kan ge en positiv inverkan på en dator t.ex. och sen vet man ju inte vad för annat krafs som ligger installerat där. Om det är kallare på morgonen än på kvällen kan det också vara att kylningen är för dålig (inte helt ovanligt att man sparar in på det på färdigbyggda).

Den är inte färdigbyggd. jag byggde den själv och installerade windows 11 pro. Har 4 rena fläktar sen har jag 3 på vattenkylningen(icue h150i elite capellix xt). Och jag laggar på både morgon och kvällen. men igår morse var det bra så jag ville bara skriva det för att det inte är problem hela tiden. Men nästan alltid

Permalänk
Medlem

Kikade på din GPU power draw i första bilden. Såg lite låg ut? 185W, när du gamear? Är 4070ti så himla effektiv? Den ska kunna kräma mer.
Har du sån 2st 8-pin till en 12-pin sladd-grej? Kolla att allt sitter tight. Jag vet faktiskt inte vad som skulle hända om bara en satt i.

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios
Kolla inställningarna för ssd och minnen i bios
Kolla så minnena sitter i rätt slots
Kanske kör nåt memtest
Gör en ren ominstallation av windows
Installera drivrutiner (inkl moderkort chipset)
Kolla temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

https://imgur.com/a/wZ0BbvJ
jag antar att jag gjorde rätt och här är resultatet

CPU verkar ju fungera så antar att det är något strul med GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wjchuck:

Den är inte färdigbyggd. jag byggde den själv och installerade windows 11 pro. Har 4 rena fläktar sen har jag 3 på vattenkylningen(icue h150i elite capellix xt). Och jag laggar på både morgon och kvällen. men igår morse var det bra så jag ville bara skriva det för att det inte är problem hela tiden. Men nästan alltid

Då kommer du aldrig kunna nyttja något öppet köp ändå så då kan du lika gärna sitta lugnt i båten och felsöka i godan ro.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.