Starfield flyter lika bra i Linux som Windows 11

Permalänk
Medlem

Flyter det lika bra, eller laggar det lika mycket?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tar för givet att någon kommer göra det spelbart på Deck inom en inte för avlägsen framtid, men upplevelsen kommer kanske inte vara optimal

FSR3 om något borde ju sänka tröskeln för insteg

Fsr 3.0 lär inte fungera något bra med 30fps som bas. Speciellt en ostabil 30.

Amd rekommenderar minst stabil 60fps som bas och grafikkort från deras 7000 eller 6000 serie för overheaden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kasken:

Tänk ett par varv till, hur tror du prestandasiffrorna skulle stå sig i en jämförelse om mjukvaran var utvecklad och optimerad för att köras på Linux och man med mycket trixande och tillägg lyckades få igång det även på Windows?

Det Proton gör är jävligt imponerande, att ens lyckas med att få mjukvaran att starta är en bedrift.
Att göra det så pass bra att prestandasiffrorna ens kommer i närheten är sjukt stort, att det nu fungerar så bra att det knappt är mätbar skillnad är inget annat än fullständigt ofattbart.

Håller med om att det Proton gör är imponerande. Men samtidigt är det just teknik som Proton som i praktiken garanterar att Windows kommer fortsätta vara "goto-plattformen" för spel på datorn då en kopia alltid kommer förbli en kopia.

Nu tror jag inte Linux i nuläget har någon realstisk chans att utmana Windows som spelplattform, men så länge "spela på Linux" betyder "emulera Windows APIer på hyfsat sätt i Linux" kommer det i bästa fall vara en OK-ish lösning.

Linux dominerar i princip allt utanför desktop. I alla områden där Linux dominerar används också Linux-nativ teknik, på allt fler punkter är det Windows som emulerar Linux, t.ex. containers och där är Linux långt bättre.

Klicka för mer information

Rätt säker att Apple är helt medvetna om detta också, är därför de så noga påpekar att "Game Porting Toolkit" (gör det möjligt att köra DX12 spel under MacOS) bara är ett ramverk för att visa potentialen för spel på MacOS. Huruvida MacOS framåt kommer bli ett vettig alternativ till Windows för spel på datorer står och faller med om något relevant andel spel börjar skrivas mot native APIer. Annars blir det Proton-vägen, d.v.s. ett lager som kan användas för att översätta Windows APIer (DX12) till något som i alla fall visar grafiken (men med icke optimal prestanda).

Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Tänk ett par varv till, hur tror du prestandasiffrorna skulle stå sig i en jämförelse om mjukvaran var utvecklad och optimerad för att köras på Linux och man med mycket trixande och tillägg lyckades få igång det även på Windows?

Hur tänker du nu, skulle de köra på OpenGL, eller? Och de skulle ju vara ett helvete att stödja alla Linux-distributioner.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur tänker du nu, skulle de köra på OpenGL, eller?

Vulkan, rimligen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Phod:

Och de skulle ju vara ett helvete att stödja alla Linux-distributioner.

Varför tror du det?

Permalänk

"lika bra" lika dåligt menar ni! sååååå kass preformance på detta spelet, helt sjukt!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Mina äventyr med Proton har tyvärr varit helt miserabla.
Coolt iaf att prestandan är så nära native trots alla översättningslager.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Imponerande att Proton fungerar så bra, och förståeligt att det blir problem, samt att prestandan är lite sämre, det är ju en emulator trors allt.

Kör själv Linux, gjort det i många år, och jag föredrar det mot Windows, men det är självklart inte perfekt.

Starfield och Cyberpunk funkar jättebra, dock funkade inte det så bra med Wayland med Starfield (en typ av grafikhanterare), så jag fick gå över till X11. Var tvungen också att slå av automatisk utloggning, vilket kunde störa en del.

Linux är inte perfekt, men det börjar närma sig.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Imponerande att Proton fungerar så bra, och förståeligt att det blir problem, samt att prestandan är lite sämre, det är ju en emulator trors allt.

Detta är ett vanligt missförstånd, Proton/Wine är inte en emulator om man ska vara petig. Det är ett lager som säger "Dessa DirectX och dessa windows funktioner pekas på dessa motsvarande funktioner under Linux. Att vissa spel rullar _bättre_ under linux än windows borde vara argument nog att Wine/Proton inte är en emulator i dess traditionella betydelse.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Eh, -6 fps på Ultra är inte så bra när man redan är under 50 fps.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

om du installerear steam och steambiblioteket på en disk formaterad med xfs-filsystemet på en ssd borde spelen ladda betydligt snabbare än ext4 eller ntfs.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Allt extraarbete för Linux ger 0 fördelar för spel, kalla det hallonsylt om du vill.

det märks att du inte testat något större utbud av spel.

Mycket fungerar utmärkt idag under Proton från Steam utan pillande.

Det är bara anticheats blockerar oftast, vilket långt ifrån alla spel har.

Permalänk
Skrivet av Phod:

Hur tänker du nu, skulle de köra på OpenGL, eller? Och de skulle ju vara ett helvete att stödja alla Linux-distributioner.

Som det skrevs av någon annan Vulkan, och sen så stödjer man en distro, den största bland skaran som inte vill felsöka själva: Ubuntu, sen kommer det troligen att råka fungera på resten också.
Nu är ju dock proton så bra att det troligen inte kommer att hända på ett tag, men växer Linux-skaran några % till så kan det nog tippa tillbaka t.ex feral interactive så att de börjar porta spel till Linux igen, sen kanske utvecklarna själva följer efter.
Inte ett helt otroligt scenario då Steamdeck har den fart den har och den är bra till den punkten att folk inte tycker att det är värt att installera Windows på den.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Som det skrevs av någon annan Vulkan, och sen så stödjer man en distro, den största bland skaran som inte vill felsöka själva: Ubuntu, sen kommer det troligen att råka fungera på resten också.
Nu är ju dock proton så bra att det troligen inte kommer att hända på ett tag, men växer Linux-skaran några % till så kan det nog tippa tillbaka t.ex feral interactive så att de börjar porta spel till Linux igen, sen kanske utvecklarna själva följer efter.
Inte ett helt otroligt scenario då Steamdeck har den fart den har och den är bra till den punkten att folk inte tycker att det är värt att installera Windows på den.

Inte Feral tack, de är så kassa på att porta och att supporta sina portningar. Oftast ger det bättre prestanda och mindre krascher att köra Windowsversionen med proton.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Inte Feral tack, de är så kassa på att porta och att supporta sina portningar. Oftast ger det bättre prestanda och mindre krascher att köra Windowsversionen med proton.

Nu med proton, ja, det tog dock 6 år efter att Steam släpptes på Linux för proton att bli en grej, tror inte att Feral själva skulle ta i ett projekt om de inte tror att de kan göra ett bättre jobb än proton.
Och även när proton blev en grej så dröjde det tills att översättningen till vulkan var standard innan prestandan var bra, och ännu längre än så innan typ alla spel är 1 klick för att installera och spela.
Sen får man tänka på att deras budget är nog en bråkdel av utvecklingen för de skulle porta ett spel till 1% av marknaden, tänk vad de kan göra om den siffran istället är 5%, 10% eller högre.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobiri:

Varför? Folk klagar på att w11 är bloatware och linux är ”1000% bättre och snabbare”

Resultaten visade precis motsatta. Bara att Linux är huvudvärk.

Exakt..

Installera Steam, radera all datan..(LTT, när Linus skulle använda Linux)

Nej, Linux är en värld i sig som man inte har tid till att lära sig .. orka tjafsa med operativsystemet för att ändra något simpelt som bakgrundsbild..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

det märks att du inte testat något större utbud av spel.

Mycket fungerar utmärkt idag under Proton från Steam utan pillande.

Det är bara anticheats blockerar oftast, vilket långt ifrån alla spel har.

Mycket fungerar utmärkt säger du i en tråd där nyheten är att ett AAA spel faktiskt fungerar ok......

Även om du har rätt finns det fortfarande 0 fördelar med spel på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Mycket fungerar utmärkt säger du i en tråd där nyheten är att ett AAA spel faktiskt fungerar ok......

Även om du har rätt finns det fortfarande 0 fördelar med spel på Linux.

Kan fördelen kanske vara att man inte kör Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med om att det Proton gör är imponerande. Men samtidigt är det just teknik som Proton som i praktiken garanterar att Windows kommer fortsätta vara "goto-plattformen" för spel på datorn då en kopia alltid kommer förbli en kopia.

Nu tror jag inte Linux i nuläget har någon realstisk chans att utmana Windows som spelplattform, men så länge "spela på Linux" betyder "emulera Windows APIer på hyfsat sätt i Linux" kommer det i bästa fall vara en OK-ish lösning.

Har nog dragit samma argument tidigare, men tror att proton i det stora hela kommer leda till fler native spel till Linux. En anledning till att nästan inga spel gjorts native till Linux tidigare kan ju med rätt stor sannolikhet härledas till att det inte är speciellt många som kör Linux på desktop. Tror att en hel del (inklusive jag själv) har gjort flytten till att köra Linux som dd nu när en majoritet av mitt spelbibliotek blev tillgängligt tack vare Proton, och en större användarbas borde vara ett incitament för utvecklare att faktiskt porta sina spel till Linux.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Mycket fungerar utmärkt säger du i en tråd där nyheten är att ett AAA spel faktiskt fungerar ok......

Även om du har rätt finns det fortfarande 0 fördelar med spel på Linux.

Vill man strula med Windows så finns det få hinder

Jag spelar lite allt möjligt (inklusive AAA), ofta med udda spelmotorer istället för unreal, unity och dylikt - trots det så är det bara ett fåtal titlar som inte fungerat "out-of-the-box".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Exakt..

Installera Steam, radera all datan..(LTT, när Linus skulle använda Linux)

Nej, Linux är en värld i sig som man inte har tid till att lära sig .. orka tjafsa med operativsystemet för att ändra något simpelt som bakgrundsbild..

Men suck... vilka halmgubbar du kommer med. LTT-Linus är ju inte hellet direkt känd för att inte impulsivt göra dumheter utan att veta vad han håller på med.

Vad hände med att "Det är bra med konkurens!"? Det är ju skitbra nyheter att det finns alternativ! Det gör det svårare för MS att hitta på en massa skit. Full respekt för att vissa vill stanna på windows. Men precis som att AMD kan sätta eld i baken på Nvidia att förbättra sina produkter kan Linux göra samma sak mot MS.

Permalänk
Medlem

Hade Linux gett några prestandafördelar med detta spel hade jag installerat om datorn med Linux. Lite kluven, hade lika väl kunnat vara mycket sämre prestanda men att nästan matcha Windows när spelet redan rullar så dåligt är inte så imponerande.

Nu är jag gammal Linux användare men de senaste testerna jag gjort har sett hyfsade ut men ändå känts som det emellanåt är för mycket tidsåtgång att få till saker som fungerar direkt och problemfritt i Windows. För mig är inte pengar den dyraste resursen inte pengar utan tid, tiden lägger jag hellre på att göra det jag vill använda mina datorer för och inte på att göra samma sak annorlunda och med extra felsökning.

Spännande att se utvecklingen dock. Men kostar för mycket tid för att motivera det för mina användningsområden just nu.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Snart 30 år, föredrar det i helt klart servermiljöer men inte som desktop.

Jag föredrar linux som desktop, men inte för alla datorspel.
Dock, jag känner ingen lust överhuvudtaget att använda W11. Windows 10 är illa men UI:t är i alla fall inte ett helvete att återställa.
Varför registret? Varför inte configfiler som i linux?
Varför är UI synkront med att diskar ska spinna igång etc.

Många "installers" microsoft, HP mfl kokar ihop verkar kräva omstarter fortfarande sedan år 2015, även om det i praktiken inte verkar spela roll.

Microsofts ISO till USB verktyg frågar inte ens om man har en egen ISO utan måste själv ladda ner den och lägga där den tycker att den ska ligga.

Skrivet av Bobiri:

Varför? Folk klagar på att w11 är bloatware och linux är ”1000% bättre och snabbare”

Resultaten visade precis motsatta. Bara att Linux är huvudvärk.

Jag bara tycker windows utvecklingskurva för användarupplevelse är ganska, inte så imponerande.
Till exempel, om ett windowssystem nyare än windows 7 är mer irriterande än Windows 7 så är användarupplevelsen försämrad och jag är inte intresserad av att uppgradera frivilligt.

För mig handlar det inte om att Linux är snabbare, det handlar om Microsoft inte kontrollerar hela kalaset och säljer en produkt jag egentligen inte gillar.
Samt att Linux erbjuder mig något som nästan är lika bra, till och med bättre i vissa hänseenden och detta utan att kräva mig på pengar.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Kan fördelen kanske vara att man inte kör Windows?

Ja och nej?

Kör inte Windows om det är det är ditt mål men om ditt mål är att spela så är det korkat. Det är mycket enkelt hur du än vill vrida på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men suck... vilka halmgubbar du kommer med. LTT-Linus är ju inte hellet direkt känd för att inte impulsivt göra dumheter utan att veta vad han håller på med.

Vad hände med att "Det är bra med konkurens!"? Det är ju skitbra nyheter att det finns alternativ! Det gör det svårare för MS att hitta på en massa skit. Full respekt för att vissa vill stanna på windows. Men precis som att AMD kan sätta eld i baken på Nvidia att förbättra sina produkter kan Linux göra samma sak mot MS.

Att översätta Windows spel med ett program är inte direkt konkurens... Det är snarare raka motsatsen till konkurens. Valve m.m. vill inte konkurera med Sony, Nintendo och Microsoft utan vill bara åka lite enkel snålskjuts och sälja hårdvara.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bobiri:

Varför? Folk klagar på att w11 är bloatware och linux är ”1000% bättre och snabbare”

Resultaten visade precis motsatta. Bara att Linux är huvudvärk.

Du menar att det visade att det flyter nästan lika bra på linux vilket utvecklaren inte ens har brytt sig om och man har lagt all optimering på windows?

Intressant vore om man vände på kakan istället och se hur bra windows hade presterat om all optimering låg till linux!

Det är ju redan allmänt känt vid det här laget att linux presterar snarlikt som windows, trots att man kör tredjeparts kompatbilitetslager. Vilket i sig bevisar att det finns mycket prestanda att hämta om man fokuserar utvecklingen bort från Windows

Synd att det är huvudvärk för dig dock. Använder du det ofta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Att översätta Windows spel med ett program är inte direkt konkurens... Det är snarare raka motsatsen till konkurens. Valve m.m. vill inte konkurera med Sony, Nintendo och Microsoft utan vill bara åka lite enkel snålskjuts och sälja hårdvara.

Nu... vet jag inte alls vad du pratar om. Jag nämnde inte Valve alls i mitt inlägg. Det är Linux-distros som kunkurerar mot windows.

Men även så, påstår du på riktigt att Valve inte konkurerar med andra platformar som säljer spel? På riktigt? Och argumentet är att de inkorporerat en mjukvara som gör att spel via deras tjänst går att köra på fler operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu... vet jag inte alls vad du pratar om. Jag nämnde inte Valve alls i mitt inlägg. Det är Linux-distros som kunkurerar mot windows.

Men även så, påstår du på riktigt att Valve inte konkurerar med andra platformar som säljer spel? På riktigt? Och argumentet är att de inkorporerat en mjukvara som gör att spel via deras tjänst går att köra på fler operativsystem?

Ja pratar om alla konsoler som driver protonutvecklingen m.m. för linux.

Ja. Det är mycket enkelt. Emulera windowsspel istället för att för att betala för att få spel utvecklade till din konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja pratar om alla konsoler som driver protonutvecklingen m.m. för linux.

Ja. Det är mycket enkelt. Emulera windowsspel istället för att för att betala för att få spel utvecklade till din konsol.

Detta har fortfarande inget med varken Linux eller Windows att göra. Du verkar ha ett agg mot proton av outgrundlig anledning. Varför? Om jag betalat för ett spel så har inte utvecklaren något att göra med på vilket operativsystem jag kör det.