Permalänk

Dags för ny mailadress?

Min nuvarande live-mailadress har jag haft rätt många år nu och det börjar bli olidligt med skräppost just nu. Minst 50 skräpmail (antagligen betydligt fler) passerar Microsofts skräpfilter dagligen och jag börjar bli irriterad.
Har egentligen ingen större lust att byta epostadress (med tanke på hur många ställen den används men det är väl kanske det som är problemet..)
Nån som kan ge lite moraliskt stöd och support här tro.. Finns det några alternativ för att reducera skräpmailen eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta epostadress?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Jag skulle tänka så här, vad är det som stör att mejl passerar skräpposten? Jag personligen kollar i princip aldrig in i min skräppost så får jag 1 eller 100 per dag där gör ingen skillnad. Om jag börjar få mejl till vanliga inkorgen från en källa jag inte vill få mejl då klickar jag in och väljer att avsluta prenumerationen. Alternativt ställer in i mejlen att mejl från den källan ska tas bort framåt. Så att jag enbart får mejl jag vill ta emot och läsa till min inkorg.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Vet inte riktigt om jag uttryckte mig oklart. Jag skulle påstå att 95% av mina mail jag får är skräp (som Microsoft inte fångar och inte slänger med automatik i min skräpkorg). Jag brukar markera dessa som skräppost/dylikt i outlooks webmail men det spelar ingen roll, jag får snart likadana mail så jag vet inte vilken nytta det faktiskt gör att göra så. Mailen kommer från källor jag definitivt inte besökt så att försöka avregistrera dem tror jag är att be efter ännu mer bekymmer.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Känner igen det.
Min live-mail har typ hakat upp sig ett par gånger det senaste året och släppt igenom en del av skräpet till min inkorg.

Hittade då något foruminlägg när jag sökte runt som fungerade för mig:
Radera samtliga mail i skräppostmappen.

Så verkar det bli någon slags reset så att de börjar spamflaggas igen, vet ej hur/varför..
Nu var det nog ett halvår sedan jag gjorde det senast, men har fungerat.

Sen får du kolla så att du inte har lagt till skräpdomäner som betrodda:
Inställningar -> Skräppost -> betrodda avsändare och domäner. rensa bort eventuell skit därifrån, jag har inga i betrodda-listan längre.

Edit: Om det är tex. reklam från legit mailadresser/webbsidor du pratar om så brukar det gå att "avsluta prenumeration" längst ner i mailet.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Testa tex Fastmail, kör den själv senaste 15 åren, är kanske ett mail i veckan som kommer igenom spamfiltret och jag har drösslat min addess på alla möjliga konstiga ställen.
https://app.fastmail.com/signup/

Permalänk

Fastmail verkar inte funka ihop med iOS o.s.v. och jag vill gärna ha en fungerade mail i min mobil.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Fastmail verkar inte funka ihop med iOS o.s.v. och jag vill gärna ha en fungerade mail i min mobil.

Kolla in https://tutanota.com/
Har kört dessa i några år jämte min hotmail.
Har en egen iOS klient som fungerar bra och kan lösenordsskyddas

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med live... Valt att byta, och framför allt generera en ny email för varje tjänst samt vidarebefordra.

Tack vare apples safari funktion där den identifierar lösenord från läckor samt lösenord som återanvänds, så har jag börjat pillat mig igenom alla lösenord och e-postadresser. Det tar ett jävla tag, men helt okej att göra på tex bussen eller vid annan dötid.

Enda haken var väl när någon butikspersonal frågade om ens email var "strykjärn.middag37@...", den var inte helt lätt att påstå att man mindes

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Fastmail verkar inte funka ihop med iOS o.s.v. och jag vill gärna ha en fungerade mail i min mobil.

Funkar alldeles utmärkt för mig, vad skulle inte funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kolla in https://tutanota.com/
Har kört dessa i några år jämte min hotmail.
Har en egen iOS klient som fungerar bra och kan lösenordsskyddas

+1 på tutanota, riktigt nöjd med deras tjänst.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Funkar alldeles utmärkt för mig, vad skulle inte funka?

Du har rätt, det verkar inte ingå i vissa av deras tjänster.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag har samma problem med live... Valt att byta, och framför allt generera en ny email för varje tjänst samt vidarebefordra.

Tack vare apples safari funktion där den identifierar lösenord från läckor samt lösenord som återanvänds, så har jag börjat pillat mig igenom alla lösenord och e-postadresser. Det tar ett jävla tag, men helt okej att göra på tex bussen eller vid annan dötid.

Enda haken var väl när någon butikspersonal frågade om ens email var "strykjärn.middag37@...", den var inte helt lätt att påstå att man mindes

Vore intressant att höra mer om det här med att "generera ny email för varje tjänst". Jag vet att Microsoft kan generera nån typ av alias-mailadresser men testat ytterst lite. Berätta gärna mer hur du går tillväga och vilken epostleverantör du använder.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Min nuvarande live-mailadress har jag haft rätt många år nu och det börjar bli olidligt med skräppost just nu. Minst 50 skräpmail (antagligen betydligt fler) passerar Microsofts skräpfilter dagligen och jag börjar bli irriterad.
Har egentligen ingen större lust att byta epostadress (med tanke på hur många ställen den används men det är väl kanske det som är problemet..)
Nån som kan ge lite moraliskt stöd och support här tro.. Finns det några alternativ för att reducera skräpmailen eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta epostadress?

Kanske inte den lösningen du egentligen söker men du kan skapa alias och även radera gamla alias. Mitt outlook-konto är från början ett Hotmail-konto från tidigt 00-tal. Orginalmailen är borta sedan länge och nya adresser används. För att kunna logga in har jag ett specifikt alias som inte används till något annat än just inloggning för att göra den svårare att försöka hacka.

Har själv enorma problem med just spam på mitt gmail-konto så blir att följa tråden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Vore intressant att höra mer om det här med att "generera ny email för varje tjänst". Jag vet att Microsoft kan generera nån typ av alias-mailadresser men testat ytterst lite. Berätta gärna mer hur du går tillväga och vilken epostleverantör du använder.

Att skapa ett nytt alias för varje tjänst (t.ex. att lägga till +netflix efter din mail, t.ex. hejsan+netflix@gmail.com) gör inte mer än att ge dig ytterligare kanske hundratals mailadresser som alla får spam och går till samma inkorg.

Lösningen är att byta till en tjänst med bättre filter. Jag blev t.ex. av med 99% av alla spam när jag började hantera min mail via iCloud. Eftersom jag sedan tidigare betalade för iCloud+ med mer lagringsutrymme så kostade det heller inte något extra att hantera min mail där.

Jag har dock ett eget domännamn och det går förstås inte att flytta en Hotmail- eller Live-adress till någon annan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Att skapa ett nytt alias för varje tjänst (t.ex. att lägga till +netflix efter din mail, t.ex. hejsan+netflix@gmail.com) gör inte mer än att ge dig ytterligare kanske hundratals mailadresser som alla får spam och går till samma inkorg.

Lösningen är att byta till en tjänst med bättre filter. Jag blev t.ex. av med 99% av alla spam när jag började hantera min mail via iCloud. Eftersom jag sedan tidigare betalade för iCloud+ med mer lagringsutrymme så kostade det heller inte något extra att hantera min mail där.

Jag har dock ett eget domännamn och det går förstås inte att flytta en Hotmail- eller Live-adress till någon annan.

Med ”hantera” menar du att du skaffade dig en @icloud.com adress antar jag?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Vore intressant att höra mer om det här med att "generera ny email för varje tjänst". Jag vet att Microsoft kan generera nån typ av alias-mailadresser men testat ytterst lite. Berätta gärna mer hur du går tillväga och vilken epostleverantör du använder.

Kör med apples då det är inbyggt. Varje gång man registrerar en epost på en ny hemsida så frågar safari om man vill generera en ny. Men tror att de flesta större epost leverantörerna kan göra det. Brukar krångla på kanske 1/10 hemsidor, så då får man skapa en epost "manuellt" vilket tar säkert 10sekunder.

Edit: Fördelen är att man kan ta bort eventuella emailkonton om dessa får spam. Typ som ens live konto...

Edit2: Kan vara så att det är låst till icloud+ konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Med ”hantera” menar du att du skaffade dig en @icloud.com adress antar jag?

Nej, jag använder min egna mailadress och mitt egna domännamn.

Visa signatur

press nu1mlock