Mobilförsäljningen dyker i Europa – största tappet sedan år 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det slog mig också: Undrar hur många som köper en ny iPhone som kommer bli vansinniga då deras gamla laddare inte kommer fungera längre kombinerat med att de inte skickar med varken sladd eller laddare längre.

Mig veterligen så skickar apple med en usb-c till lightning sladd om du köper en iphone idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Dags för tillverkarna att se till att leverera uppdateringar under en längre tid. Tycker faktiskt heller att det räcker med att bara uppdatera till senaste Android, dom borde även se till att förbättra egna appar och funktioner för kamera, video etc. Idag när man köper en mobil så händer i stort sett ingen med sånt. En mobil för kring eller över 10k borde hållas uppdaterad i 5 år.

Men hur ska de tjäna pengar? Jag själv hade inte haft emot att betala en avgift för typ 10 års uppdateringar t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är svårt att veta hur många som bryr sig. Något jag har lärt mig är att swelockers forum är otroligt dåligt för att säga hur marknaden kring mobiltelefoner är.
Kollar man runt här får man inblick av att iPhone mini är den största storlek på mobiltelefoner alla vill ha och spela på mobilen gör absolut inte någon alls.

Nå min spekulation går för en gång enkelt att kontrollera. Inom en månad släpps nya iPhone 15, blir den en säljsucce eller inte? Där man såklart kan diskutera vad är en säljsucce eller om det var något annat som bidrag till försäljningen.

Jag själv tillhör skaran som skulle kunna köpa en iPhone 15, det som främst tar emot är att min Android är för ny. (mindre än ett år) Hade min Android varit 3år, så skulle det kunna bli en iPhone 15.

Jag håller med dig. Tror demografin här på Swec är helt fel för att dra vettiga slutsatser om marknaden kring mobiler. Vi är för gamla, för många killar samt säkert en rad andra skevheter som gör att det inte går att dra vettiga slutsatser på vårt data.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Jag har en hemlighet jag sällan delar med andra.

1. Köp en Oneplus 6T/8T, det är två monster för sin generation som än idag står sig väldigt bra. Nackdelen är att de halkar efter gällande hyperfartladd och kamera.
2. Roota telefonen och installera LineageOS
3. Du har nu en telefon med senaste uppdateringar och som uppdateras löpande. Eftersom telefonen nu dessutom är rootad kan du installera mycket roliga appar.

Billigare än så blir det inte. Det är två väldigt kompetenta telefoner. Jag har haft min 6T sedan 2019, rootad med AdBlocker, Youtube ReVANCED och hela köret. Jag kommer inte att uppgradera, då köper jag hellre en refurbished 8T och gör om hela processen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag håller helt med om reparationsaspekten, men livslängd är väl ändå något Iphones hyllats för? 6-7 år med OS-uppdateringar och uppåt 10 år med säkerhetsuppdateringar.

Samtidigt är det ju också påtvingade uppdateringar. Vet iofs inte exakt hur det är nu, men det är just därför jag en gång i tiden gick från en iPhone4 till Android, att den var seg o långsam behövde blåsas rent med en reset, men det skulle också innebära att jag TVINGADES installera den senaste versionen av iOS som på min telefon enligt många på nätet var alldeles för långsam på fyran, o när jag sen till slut valde att "uppgradera" så var det precis så också, den blev trög som fan.
Iofs så här i efterhand så var det rätt najs ändå jag aldrig längtat tillbaks nu efter att ha gått över till Android.

Med det sagt så är det såklart bra att dom tillhandahåller uppdateringar för deras gamla telefoner, men med tanke på hur enkelt dom har det med så relativt få modeller i lineuppen så vore det konstigt om dom inte gjorde det. Oavsett nånting som Android-tillverkarna såklart också borde erbjuda även om jag personligen faktiskt inte bryr mig så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Mig veterligen så skickar apple med en usb-c till lightning sladd om du köper en iphone idag.

Då kommer det bli ännu mer förvirrande. Var ska de så stoppa in Lightning-kabeln?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då kommer det bli ännu mer förvirrande. Var ska de så stoppa in Lightning-kabeln?

Lämpligtvis i telefonen som låg i samma box där sladden låg?

Permalänk
Medlem

Mobiler är för dyra idag, speciellt apple och samsung vilka äckliga priser dom kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lämpligtvis i telefonen som låg i samma box där sladden låg?

Här försöker man vara rolig till ingen nytta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Oändlig tillväxt är omöjligt och därmed ett fullkomligt idiotiskt mål att ha.

Så länge som jordens befolkning ökar och vi kommer på nya sätt att nyttja resurser så kan tillväxten till synes vara oändlig, även om resurserna inte är det.

GDP kan öka oändligt dock.

Denna webcomic förklarar Krugmans modell för evig tillväxt av BNP
**varning till mycket känsliga läsare, om sådana finns på detta forum, det är dock bara en förklaring av problemet och jag hittar ingen annan som illustrerat Krugmanmodellen bättre**

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

En anledning till att jag inte skaffat ny telefon är att alla operatörerna har nu bestämt sig, säkert helt random att alla valde just exakt lika lång tid, att abonnemang med telefon ska nu kosta lika mycket som förut per månad men vara 36 månader ist för 24 månader.

Blir billigare att köpa kontant så nej tack, ni kan behålla era telefoner.

Permalänk
Medlem

Nästa iPhone förväntas väl ha en rekordstor prisökning också?

Jag har i alla fall insett att jag inte kan motivera att köpa ännu en iPhone efter min 11 Pro. Priserna börjar bli fåniga.

Fyra av min närmaste äger numera Pixel 6a:s, vilka tre av dem fick dessa gratis via Comviq (japp, noll kronor om man tecknade abonnemang hos dem). Kan inte heller uppgradera min MacBook, då även de billigaste laptopsen Apple säljer kostar löjligt mycket, dessutom med endast 8GB RAM, lika lite som min åtta år gamla Mac.

Överpriserna beror troligtvis mest på den svaga kronan och kemikalieskatter o.s.v. Men sjukt att folk fortfarande betalar dubbla/tredubbla priset för att få iOS/MacOS och något bättre byggkvalitet.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Här försöker man vara rolig till ingen nytta.

Jag försökte bara vara rolig tillbaka men det är inte så lätt att få till det i skriven text alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag försökte bara vara rolig tillbaka men det är inte så lätt att få till det i skriven text alla gånger.

Åh nej. Dubbel-fail. =(

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Med kommande lagar om utbytbara batterier lär nog försäljningen sjunka ännu mer.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Här försöker man vara rolig till ingen nytta.

#nohumor@sweclockers

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag håller helt med om reparationsaspekten, men livslängd är väl ändå något Iphones hyllats för? 6-7 år med OS-uppdateringar och uppåt 10 år med säkerhetsuppdateringar.

Jo men en iphone för 5 år sedan med dagens iOS flyter väl knappast på som får dig att vilja uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förlåt, men vem tycker att de har en intressant telefon som de köpt senaste åren?

Alla enheter är skittråkiga och det enda man verkar göra är att kasta på fler linser som ett tecken på innovation.

Jag brukade älska mobiltelefoner och bytte fram och tillbaka med privatpersoner för att testa nya grejer, funktioner eller annorlunda implementeringar (och importera Windows Phones från Tyskland) men nu är det absolut ointressant att ens titta på telefoner. Det är samma skit i olika priser utan något som utmärker...

Edit*
Ja, Fold/Flip är absolut en riktning men samtidigt gör priset det ointressant ..

Tycker det stora problemet idag är att dom slänger in hur mycket häftiga funktioner som helst. Superbra skärm med hög skärmstyrka. Vad händer om man använder allt? Batteriet klarar sig inte länge.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jo men en iphone för 5 år sedan med dagens iOS flyter väl knappast på som får dig att vilja uppgradera?

Jag sitter med iPhone X, batteriet är lite trött (kanske 6 timmar skärmtid till det behöver ladda, långt sämre när det blir kallt), och kameran är inte lika bra som grannens (framförallt kväll/natt)

Jag ser ingen större poäng att uppgradera och den är absolut tillräckligt snabb till vardags

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en del nya modeller är sämre än de äldre ibland så är jag inte förvånad, men i synnerhet när priserna är stolliga också.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag sitter med iPhone X, batteriet är lite trött (kanske 6 timmar skärmtid till det behöver ladda, långt sämre när det blir kallt), och kameran är inte lika bra som grannens (framförallt kväll/natt)

Jag ser ingen större poäng att uppgradera och den är absolut tillräckligt snabb till vardags

håller med, man är ute efter lite dopamin när man köper ny telefon.. ångrar sjukt mycket att jag sålde min Huawei P30 Pro och gick till en Xiaomi 10t Pro.. På pappret mycket bättre men i handen.. det samma.

Nu sitter jag på en Samsung S22 ultra och den håller jag tills den går sönder.

Permalänk
Medlem

Förstår det.

Sitter på en galaxy s20fe edition och är erbjuden att få en s23 via jobbet gratis men när jag tittar på specifikationerna så är det ju inte så mycket som har hänt alls på typ 3 år?
I vissa aspekter så är 23an till och med sämre än den jag har.

Allt som händer är "snabbare cpu" som troligen inte hjälper mig med något och "bästa kameran någonsin"

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jo men en iphone för 5 år sedan med dagens iOS flyter väl knappast på som får dig att vilja uppgradera?

Lustigt att du säger det, jag sitter med en 5 år gammal Iphone XS som fungerar alldeles utmärkt. Det enda jag behövt göra är att byta batteri en gång. Det hjälper säkert att Iphones de senaste fem åren legat ganska långt före Android-telefoner när det kommer till enkeltrådad CPU-prestanda.

Nu tänker jag köpa något ur 15-serien ändå, men det är verkligen bara för att jag "villhöver" funktioner som magsafe, USB-C, 120Hz och nya kameror. Jag hade lätt kunnat använda min XS ytterligare ett år eller mer.

Permalänk
Medlem

Rätt kul ändå att Androiderna föredrar kina skärp. Själv lämmar jag det sjunkande skeppet för en Iphone 15 nu i höst.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av guest6936:

Jag har en hemlighet jag sällan delar med andra.

1. Köp en Oneplus 6T/8T, det är två monster för sin generation som än idag står sig väldigt bra. Nackdelen är att de halkar efter gällande hyperfartladd och kamera.
2. Roota telefonen och installera LineageOS
3. Du har nu en telefon med senaste uppdateringar och som uppdateras löpande. Eftersom telefonen nu dessutom är rootad kan du installera mycket roliga appar.

Billigare än så blir det inte. Det är två väldigt kompetenta telefoner. Jag har haft min 6T sedan 2019, rootad med AdBlocker, Youtube ReVANCED och hela köret. Jag kommer inte att uppgradera, då köper jag hellre en refurbished 8T och gör om hela processen ovan.

Sist jag gjorde något i denna stil var det cyanogenmod och det var säkert 8 år sedan så jag har verkligen noll koll. Men hur fungerar det om man är en hyffsat normal användare och vill ha google play store och inte behöva konfa så mycket utan bara "köra på" som en vanlig användare. Är det rimligt att köra detta koncept då? Tekniskt sett är det noll problem för mig, men jag orkar inte med för mycket specialhantering av en mobil bara.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

håller med, man är ute efter lite dopamin när man köper ny telefon.. ångrar sjukt mycket att jag sålde min Huawei P30 Pro och gick till en Xiaomi 10t Pro.. På pappret mycket bättre men i handen.. det samma.

Nu sitter jag på en Samsung S22 ultra och den håller jag tills den går sönder.

Kan typ känna samma med iPhone 13 Pro efter att jag sålde min Xs. 13 Pro har typ dubbla batteritiden och bättre skärm o kamera, ändå känns det lite onödigt nu när man tänker efter. Kanske är nostalgin som också gör att man glömmer bort nackdelarna lite väl mycket.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Har kvar min mobil sedan 2019 och som det ser ut just nu så får jag behålla den ytterligare ett år eller två.

Mobiler har blivit för dyra och de är alltid samma sak, de har ju inget nytt att erbjuda, såvida man inte köper vikbara, men då är vi tillbaka till att de är för dyra och för ömtåliga för priset.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt känns som mindre och mindre skillnad mellan olika telefoner.
Sedan är dom onödigt dyra 10.000kr+
Har man en fungerande som man är nöjd med finns liten anledning att byta till årets model.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jo men en iphone för 5 år sedan med dagens iOS flyter väl knappast på som får dig att vilja uppgradera?

Har en xr och är nöjd med prestandan i operativsystemet och appar. (spelar inget avancerat på telefon) Mest kameran från de nyare jag saknar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tror inte att 99% av användarna bryr sig nämnvärt om det är en "USB-C till Lightning" eller "USB-C till USB-C" sladd i lådan.

Ang. filöverföring, så är AirDrop guld i många sammanhang!

Kanske kanske inte, men det är nog ungefär 1 miljon gånger troligare att det finns en usb c sladd/laddare som ligger och dräller när du måste panik ladda din iPhone än att det finns en Lightning sladd tillgängligt.

Generellt så är det alltid flertalet med iPhones på jobbet som verkar behöva laddas konstant och det finns exakt 1 laddare som dom delar på medan vi har fler usb c sladdar som sticker ut i princip ut varenda låda och dator, så alla på jobbet med iPhones lägger bli glada över kontakt bytet 😂

Angående minskad försäljning, när en ny telefon kostar upp emot 20.000+ typ 14 pro max, S23 ultra, Samsung flip/fold så tar det emot och inspirerar inte direkt till spontan uppgraderingar...
För 20.000:- får du en refurbished MacBook 2019 plus en pixel 7 pro.