Microsoft pensionerar Wordpad

Permalänk
Medlem

Notepad kan väl inte radbryta mer än vid fönstrets kanter? Dvs du kan inte hålla dig inom A4 utan texten och radbrytningen blir responsiv i förhållande till fönsterstorlek? Apdåligt om du behöver ändra configfiler av olika slag. Har alltid använt wordpad till det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jo men det har man insett ett tag nu. Wordpad använder jag flitigt med att öppna upp informations docu för torrenter tex".NFO" Annars använder jag notepad för snabb skrivning av information och ett mer avancerad text alternativ är ju förstås notepad++ som jag börjat använda mig av i senare tid.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Kan inte Microsoft Works komma tillbaka?

Har ofta föredragit klassisk WordPad framför NotePad och Word.

Kör helst NotePad++ samt TextMaker (SoftMaker Office) om jag får välja i Windows, men WordPad är bra till RTF-filer.

I macOS är BBEdit favoriten tillsammans med MS Word.

MS Office är en styggelse i senaste uppdateringen, där allt utom Excel känns som rena webbappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Notepad kan väl inte radbryta mer än vid fönstrets kanter? Dvs du kan inte hålla dig inom A4 utan texten och radbrytningen blir responsiv i förhållande till fönsterstorlek? Apdåligt om du behöver ändra configfiler av olika slag. Har alltid använt wordpad till det.

Wordpad har väl traditionellt varit ett dåligt val för redigering av konfigurationsfiler på grund av sin tendens att lägga till radbrytningstecken som inte kan läsas av diverse program? Inte ovanligt att FAQs har uppmanat att inte göra det

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Notepad kan väl inte radbryta mer än vid fönstrets kanter? Dvs du kan inte hålla dig inom A4 utan texten och radbrytningen blir responsiv i förhållande till fönsterstorlek? Apdåligt om du behöver ändra configfiler av olika slag. Har alltid använt wordpad till det.

Tänker du på "word wrap"?
Nej, notepad har inte stöd för det utan man får då använda en annan text-editor så som notepad++
Wordpad ska man undvika om man inte är ute efter att få problem med sina txt/conf-filer, som tidigare har redan nämnt

Permalänk
Medlem

Använder fortf wordpad om jag vill kolla en font eller skriva ihop något kvickt. Win+R -> wordpad sen är man igång tar 1 sekund och lite mer kraftfullt än Notepad.

Tråkig nyhet! Finns dock värre saker som kan hända tänker jag

Permalänk
Medlem

Använder wordpad när jag behöver läsa textfiler som inte stöds av notepad.

Dåligt att man måste ladda ner något extra skräp nu för att göra denna enkla grej.

Permalänk

Älskar Anteckningar/Notepad och använder det dagligen, men Wordpad tycker jag hamnade i en dödfödd nisch mellan den förstnämndas enkelhet och Words avanceradhet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Använder inte WordPad jätte ofta men det händer. Den är ju klockren för enklare dokumentationer. Synd att den försvinner.

Att MS nu börjar ändra i noteoad tycker jag är oroväckande...
Notepad är (var) en enkel och avskalad texteditor precis som den ska vara. De semaste ändringarna får de gärna ta bort.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Att MS nu börjar ändra i noteoad tycker jag är oroväckande...
Notepad är (var) en enkel och avskalad texteditor precis som den ska vara. De semaste ändringarna får de gärna ta bort.

Ja, till och med det där med flikar var onödigt tycker jag. Använder aldrig flikar i notepad, bara starta en instans till istället.

Permalänk
Medlem

Finns vissa nfo eller txt filer som visas fel i notepad, lösningen var att öppna i wordpad.
Inte speciellt ofta det behövdes men finns ju användningsområde, men går säkert öppna i Word.

Permalänk
Medlem

Typiskt SRT textfiler har en förmåga att krylla ihop sig utan radbrytningar. Bara öppna och spara via Wordpad så försvinner problemet.
Men det är lätt att spara en kopia av wordpad exefil för framtida bruk i kommande Windowsversioner.
Så har jag gjort med kalkylatorn från WinXP. Den stöder copy&paste av formler för enklare bruk när man snabbt behöver räkna fram och tillbaka.
Mathcad är givetvis bättre men kräver licens.
Ännu bättre är google online kalkylator om man behöver avancerade funktioner via copy&paste.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Libre Office är ju lite mer avancerat, men brukade vara min go-to tidigare.

Personligen använder jag mig en hel del av Google Docs för enklare textbehandling, listor och dylikt. Smidigt att kunna komma åt från både telefon och dator. Nackdelen är att det kräver internetuppkoppling, gärna hyfsat stabil sådan.

Jag kör med Open Office om jag vill ha en full ordbehandlare, jag gissar att den är likvärdig med Libre Office.

Problemet med Google Docs är att det är online, vilket jag inte är ute efter. Vill ha ett alternativ som är 100% lokalt (och helst klarar att öppna WordPad filerna), men det verkar vara dåligt med såna alternativ. I alla fall om man vill ha liknande funktionalitet som WordPad, d.v.s. ett mellanting mellan NotePad och Word. Anledningen att jag vill ha nåt i stil med WordPad istället för nåt i stil med Word är att det är snabbare och smidigare att hålla på med än att köra med en fullständig ordbehandlare när man bara vill göra enklare saker.

Permalänk
Medlem

Jag brukar skapa och redigera RTF-filer med Wordpad, det är den bättre på än många/alla andra wysiwyg-redigerare. Väldigt lightweight.

Testade just med LibreOffice Writer, och nog fungerar det, men den genererar en jäkla massa onödigt metadatafluff. MS Word varken kan eller vill jag testa, men den har åtminstone förr varit totalt horribel.

För min del är Wordpad >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> MS Word.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tänkt när jag redigerad spel inställning för modding och sånt
Men nu då

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För min del är Wordpad >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> MS Word.

Har en Word 2003 eller kan vara 2007.. inte uppgraderat på åratal.. inte kännt något speciellt behov av att uppdatera.
Fick för mig att Wordperfekt kanske var vettigt, så har ett något nyare WP vilket jag inte gillade jätte mycket.
Men använder sällan Word, använder Excel minimalt.. använder Notepad mest tror jag.
och skulle jag vilja göra något riktigt fancy med bilder och skriva ut så är det nog CorelDraw jag skulle använda.
då det känns mycket mer lättanvänt om man ska blanda bilder och text.

Permalänk
Avstängd

De kunde ha utvecklat wordpad och slängt ut notepad som är för basic

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Wordpad trodde jag pensionerades för många år sedan.
Notepad* måste ju vara kvar som texteditor men annars blir det ju gratisversion av Word eller open source variant.

*Byts ju direkt ut till Notepad++ men bra att ha inbyggt ändå.

Jag brukar installera Vim när jag skall ha en editor som är kvalificerad. Regexp FTW!

Wordpad är annars en simpel ordbehandlare som "alltid" finns och som kan användas för att skapa dokumentation på en dator som skall vara så "ren" som möjligt utan ett helt office-paket som dessutom kan störa den applikation som skall dokumenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

De kunde ha utvecklat wordpad och slängt ut notepad som är för basic

Det som Notepad är riktigt bra på är att "sanera" kopierad text från all form av formatering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Det som Notepad är riktigt bra på är att "sanera" kopierad text från all form av formatering.

En sak som vore enkelt att implementera i wordpad med. Men, de har bara miljarder som de sitter på och nära nog inget tycks ske

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

De kunde ha utvecklat wordpad och slängt ut notepad som är för basic

Ja, med tanke på att det verkar finnas flera alternativ som liknar notepad i funktionalitet så hade jag hellre sett att dom tog bort den. Alternativ till wordpad finns ju nästan inte, som det verkar iallafall, speciellt inte gratis.

Skrivet av ehsnils:

Det som Notepad är riktigt bra på är att "sanera" kopierad text från all form av formatering.

Om man har behov av att ta bort formateringen på texten man kopierar så finns det ju som sagt alternativ till skillnad mot enklare text editors med formateringsmöjligheter (a la wordpad).

Skrivet av Kaleid:

En sak som vore enkelt att implementera i wordpad med. Men, de har bara miljarder som de sitter på och nära nog inget tycks ske

Ja, jag hade hellre sett att dom hade implementerat notepad funktionerna (oformaterad text) i wordpad i så fall. Det kan ju inte vara speciellt svårt tycker man.

Permalänk
Medlem

Synd, använder fortfarande WordPad regelbundet. Perfekt i de fall som Notepad känns för avskalat, men jag inte vill dra igång någon stor och tung officemjukvara.

Antar att jag får börja använda OneNote istället, även om jag egentligen tycker även det är något för tungrott. Och egentligen gillar jag inte att det synkar mot molnet. Vissa saker vill man bara ska slaska offline. Kanske blir att knåpa ihop en egen texteditor istället.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

tråkigt, klassikern för att redigera configfiler på servrar för notepad är så hopplös på icke-windowsstandard radbrytningar.

Permalänk
Medlem

Letade en anledning till det och den fanns såklart i texten. "Microsoft rekommenderar en kombination av Word och Notepad som ersättare."
Så ersättaren blir TVÅ program varav ett givetvis kostar pengar.
Vi nördar kommer ju köra nått annat men vanligt folk kommer nog köpa word.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Tipsar om OnlyOffice om man vill ha något gratis som ser tillräckligt mycket ut som MS-Office för att man inte ska bli galen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

och folk med någon slags teknikintresse använder väl vim.

Näe, enbart HxD.

Permalänk
Medlem

LibreOffice har jag kört sedan 15 år tillbaka. Riktigt bra!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

använder Worpad ofta tillsammans med TeamViewer för att kommunicera med servicetekniker på fältet när de felsöker maskiner med Windows OS. Väldigt bra för man kan klistra in bilder och text och man får en logg på vad man har gjort.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu