Grafikprestanda i Starfield

Permalänk
Melding Plague

Grafikprestanda i Starfield

Starfield är här och det är Bethesdas mest tungdrivna titel hittills. Redaktionen laddar upp testriggen med 19 grafikkort och ser hur de står pall för utforskandet av solsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat att redan få ihop detta, jag antar att ni kommer återkomma senare med uppskalning påslaget när DLSS & XeSS har fått officiellt stöd och drivrutiner & spelplåster har filats en del på.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ganska intressant att ändå 1080ti klarar sig så pass bra efter alla. (speciellt i 1080p).

Permalänk
Medlem

Lite väl lättdriven testslinga dock.

Permalänk
Medlem

Bra test av er på Swec!
Som ni skriver och även som väntat så är uppskalningstekniker här för att stanna. Det har sagts tidigare och behöver sägas igen.
Hoppas DLSS implementeras i kommande patch så det blir stöd för frame generation. Då blir det verkligen mumma.

Permalänk
Medlem

@JonasT finns det tid över till ett snabbtest på Steam Deck?

Känns dock kanske inte så troligt när man ser korten i lägre halvan…

Permalänk
Medlem

Dax att uppgradera?

1080ti 2560*1440

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Ibland är det ganska kul att backa bandet lite. för 16 år sedan släpptes Bioshock, för 17år sedan släpptes 8800GTX. Kortet spelade Bioshock lika bra som ett RTX3060Ti spelar Starfield idag (i samma upplösning). Enligt TechPowerup har RTX3060 ~1400% (!!!) prestandan av ett 8800GTX. Men då kvarstår en fråga, hur stora kliv har vi tagit visuellt?

Nu förstår jag självklart att det är två olika typer av spel, och jag är inte blind, självklart har grafisk rendering avancerat. Med det sagt har Starfield en ganska tråkig och oinspirerad art direction, samtidigt kan det inte luta sig tillbaka mot att det är ett avancerat "open world"-spel. Det finns en liten komponent av open-world när man utforskar planeter. Däremot är städer, byggnader etc. väldigt begränsade miljöer, likt Bioshock. Tar man ett steg tillbaka blir det rent utav provocerande hur ineffektivt Bethesda använder prestandan i våra maskiner. (vilket givetvis gäller många moderna spel, men Starfield specifikt) 14x (!!!) högre prestandakrav! Till vilken nytta?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

1080ti 2560*1440

Jo, de där <30 FPS siffrorna är inte roliga.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Spännande. Känns som genomklappning av Nvidia, lurigt såhär i moderna tider när spel visar på extrema skillnader.

Antar att Nvidia har lite finputsning att göra med sina drivare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@JonasT hur har du lyckats testa detta, jag kör ett Red Devil AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB) och mina drivrutiner kraschar 5 min in i spelet HELA tiden...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ibland är det ganska kul att backa bandet lite. för 16 år sedan släpptes Bioshock, för 17år sedan släpptes 8800GTX. Detta grafikkort spelade Bioshock lika bra som ett RTX3060Ti spelar Starfield idag.

Det är också därför jag tycker det är konstigt när folk t.ex. menar att 4060 är ett bra köp för att det är mycket snabbare än t.ex. GTX 1060.
Det man ser i jämförelsen är att 4060 är ett 720p-kort. 4060 TI är med nöd och näppe ett 1080p-kort för stunden men inte länge till.

Man måste ju jämföra tidsenliga spel när man jämför grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tack för testerna men jag undrar hur många spelar verkligen på ultra? Räcker inte high?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chromatic:

Lite väl lättdriven testslinga dock.

Den är mer tungdriven än man kan tro! Sen finns säkerligen ännu tyngre passager, men det är också en avvägning att hitta något som ger konsekvent prestanda mellan körningarna när man ska köra en stor volym kort – och den här slingan var extremt konsekvent.

Skrivet av medbor:

@JonasT finns det tid över till ett snabbtest på Steam Deck?

Känns dock kanske inte så troligt när man ser korten i lägre halvan…

Kan installera den på min egen Deck och återkomma i tråden. Gissar dock att resultaten kommer bli rätt skakigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni borde ta med exempelvis GTX 1070 som prestandaproxy för GTX 1060/1070/1080/1660/1660Ti/1660 Super eftersom dessa utgör en så stor andel (cirka en tredjedel) av alla kort på Steams topplista. Av samma anledning får ni gärna ta med ett 4GB-kort som 1050Ti/1650/6500XT/RX550. Jag förstår att det inte finns någon anledning att testa alla gamla kort, men 1-2 borde ni kunna kasta med i testet. Och så får folk extrapolera utifrån de värdena. Om exempelvis ett GTX 1070 ger 25 fps kan jag räkna med att ett 1660 är ungefär 10 procent långsammare. Och ett 1080 cirka 15-20 procent snabbare.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att inte 4070Ti testades?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ibland är det ganska kul att backa bandet lite. för 16 år sedan släpptes Bioshock, för 17år sedan släpptes 8800GTX. Detta grafikkort spelade Bioshock lika bra som ett RTX3060Ti spelar Starfield idag. Enligt TechPowerup så har RTX3060 ~1400% prestandan av ett 8800GTX. Frågan är, hur stora kliv har vi tagit visuellt?

https://www.pixelshade.se/forums/bioshock-vs-starfield.gif

Nu förstår jag självklart att det är två olika typer av spel, och jag är inte blind, självklart har grafik avancerat. Med det sagt är Starfield inget "open world"-spel. Det finns en komponent av open-world när man utforskar planeter, men städer, byggnader etc. är begränsade miljöer likt Bioshock. och när tar ett steg tillbaka så blir det rent utav ganska provocerande hur ineffektivt Bethesda använder prestandan i våra maskiner.

Gissar det beror på deras uråldriga grafikmotor, jag förstår att det kostar massor att investera i ny grafikmotor men vi pratar ju inte om någon liten indiestudio. Kunde de inte ha använt någon bättre motor som id-tech 7? Eller fungerar det inte för större världar? Synd att inte kompetenserna verkar hjälpa varandra mellan studior? De skulle onekligen behövt id software expertis gällande grafikmotorer.

Jag håller med om Bioshock, som trots sin ålder, ser betydligt bättre ut för ögat just på grund av sin unika art-style. Spelade Bioshock infinite i somras och jäklar så vackert det är trots äldre motorn unreal engine 3.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Viking
Skrivet av magma86:

Tack för testerna men jag hur många spelar verkligen på ultra? Räcker inte high?

Precis. Skillnaden mellan Ultra och High är sällan stor. Knappt synlig många gånger.
Skillnaderna mellan Low, Medium och High brukar däremot vara större.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

... provocerande hur ineffektivt Bethesda använder prestandan i våra maskiner. (vilket gäller för många moderna spel)

Håller med till fullo! Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Bra köttat!

Slapp ni köra "iPresentInterval=0" den här gången?

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt att även se laptop-gpuer på testerna. Tex 4090/4080/3080/3070/3060 med angiven watt-usage. I framtiden kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Gissar det beror på deras uråldriga grafikmotor, jag förstår att det kostar massor att investera i ny grafikmotor men vi pratar ju inte om någon liten indiestudio. Kunde de inte ha använt någon bättre motor som id-tech 7? Eller fungerar det inte för större världar? Synd att inte kompetenserna verkar hjälpa varandra mellan studior? De skulle onekligen behövt id software expertis gällande grafikmotorer.

Jo men absolut. Självklart är det så. Men i många fall kan jag känna att grafik "peakade" vid den tiden, för även om det har gått 16år sedan dess. Vi har gjort massor med tekniska avancemang sedan dess så släpper AAA-studios annonyma spel som Immortals of Aveum, Forespoken och jag kan inte nödvändigtvis säga att dessa moderna titlar ser- bättre ut eller till och med spelas bättre. Ibland undrar man ju, vad hade hänt ifall man hade fortsatt med Unreal Engine 3 idag och man har 8GB VRAM som måltavla istället för 256MB. Man satsar på art direction istället för moderna grafiska effekter, vad hade hänt?

Men precis som du säger, Egentligen borde det ske kunskapsutbyte mellan Bethesda och Id Software. Bethesda får använda deras grafikmotor, och Bethesda bidrar med plugins för moddning, och systemdriven RPG-spelmekanik. Lite samma som CDPR hjälper Epic med att göra bättre open-world verktyg för Unreal Engine.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jeez. Ett spel som utannonserades år 2018 och behöver uppskalas på ett 4090? Kalla mig cynisk eller boomer men det känns inte okej. Obegripligt att detta är "as good as it gets" från en AAA-studio. Nä, kom igen nu. Bättre kan ni Bethesda.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

@JonasT hur har du lyckats testa detta, jag kör ett Red Devil AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB) och mina drivrutiner kraschar 5 min in i spelet HELA tiden...

Har du uppdaterat till de senaste drivrutinerna? AMD släppte nya ganska nyligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ibland är det ganska kul att backa bandet lite. för 16 år sedan släpptes Bioshock, för 17år sedan släpptes 8800GTX. Detta grafikkort spelade Bioshock lika bra som ett RTX3060Ti spelar Starfield idag. Enligt TechPowerup har RTX3060 ~1400% prestandan av ett 8800GTX. Frågan är, hur stora kliv har vi tagit visuellt?

https://www.pixelshade.se/forums/bioshock-vs-starfield.gif

Nu förstår jag självklart att det är två olika typer av spel, och jag är inte blind, självklart har grafik avancerat. Med det sagt är Starfield inget "open world"-spel. Det finns en komponent av open-world när man utforskar planeter, men städer, byggnader etc. är begränsade miljöer likt Bioshock, och när man tar ett steg tillbaka blir det rent utav provocerande hur ineffektivt Bethesda använder prestandan i våra maskiner. (vilket gäller många moderna spel)

Här är ändå en bra video om det. Tycker själv en sjyst art style med färre polygoner oftast ser bättre än grafik som ska se så realistisk ut som möjligt med super högupplösta texturer. Som han nämner i videon kan det ju ibland också bli svårt att urskilja saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jo men absolut. Självklart är det så. Men i många fall kan jag känna att grafik "peakade" vid den tiden, för även om det har gått 16år sedan dess. Vi har gjort massor med tekniska avancemang sedan dess så släpper AAA-studios annonyma spel som Immortals of Aveum, Forespoken och jag kan inte nödvändigtvis säga att dessa moderna titlar ser- bättre ut eller till och med spelas bättre. Ibland undrar man ju, vad hade hänt ifall man hade fortsatt med Unreal Engine 3 idag och man har 8GB VRAM som måltavla istället för 256MB. Man satsar på art direction istället för moderna grafiska effekter, vad hade hänt?

Men precis som du säger, Egentligen borde det ske kunskapsutbyte mellan Bethesda och Id Software. Bethesda får använda deras grafikmotor, och Bethesda bidrar med plugins för moddning, och systemdriven RPG-spelmekanik. Lite samma som CDPR hjälper Epic med att göra bättre open-world verktyg för Unreal Engine.

Nu kan ju detta vara rent pr snack MEN Bethesda hävdar faktiskt att dom tagit in expertis från id för att förbättra grafiken i Starfield. Bland annat har Starfield motion blur från id software (lol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Har du uppdaterat till de senaste drivrutinerna? AMD släppte nya ganska nyligen

Japp, kört DDU och Drivers Only med, kraschar fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nu kan ju detta vara rent pr snack MEN Bethesda hävdar faktiskt att dom tagit in expertis från id för att förbättra grafiken i Starfield. Bland annat har Starfield motion blur från id software (lol).

Det har jag svårt att tro, jag är en udda person som uppskattar motion blur, framförallt i Doom Eternal, högkvalitativ per-object motion blur får animationer att se jämnare ut, det är lättare att hänga med i rörelser vid snabba kamera panoreringar etc. Men i Starfield var ju tvungen att stänga av motion-blur det första jag gjorde, när jag panorerar snabbt så saknar den motion bluren riktning, ibland ser det nästan ut som någon udda interpoleringsalgoritm utan att den förstår rörelsen i spelet... Frutkansvärt. jag tycker även att min mus-input är "ryckig" i spelet så att jag har fått gått över till handkontroll istället.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att det är tungdrivet, det Bethesda är ökända för är ju sina stora mängder buggar och en motor som rostade sönder för länge sedan men som de vägrar sluta laga med silvertejp.

Spela det kommer jag garanterat att göra, men brådskan är noll. Jag väntar nog som brukligt ett år, minst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den är mer tungdriven än man kan tro! Sen finns säkerligen ännu tyngre passager, men det är också en avvägning att hitta något som ger konsekvent prestanda mellan körningarna när man ska köra en stor volym kort – och den här slingan var extremt konsekvent.

Kan installera den på min egen Deck och återkomma i tråden. Gissar dock att resultaten kommer bli rätt skakigt.

Misstänker att ni kanske inte har tid till det men något som vore kul att testa är att se hur CPU-krävande spelet är också. Går man inne i första staden bland alla affärer och människor så säckar min 9900k efter rejält.

Jag uppgraderade precis från RTX 2080 super till 7900 XTX för att kunna spela detta i stabila 60fps på 3440*1440, men insåg till min förvåning att jag klarade inte att komma över 50-52fps.

En sväng i bios och aktiverade multi-core-boost på min 9900k gjorde att jag omedelbart gick upp på 60 fps nästan utan dippar. Men vissa områden (som nämnda stadsområdet) så ligger jag stabilt på 48fps och den orkar bara inte mer, trots 4.9Ghz på alla kärnor.

Skrivet av TateM:

Japp, kört DDU och Drivers Only med, kraschar fortfarande.

Kolla så du inte har ostabil CPU, inte alls ovanligt att tunga spel krashar när både CPU och GPU måste maxa. Har behövt kräma på rejält med volt i min 9900k för att det skulle bli stabilt i starfield, har också 7900 XTX red devil.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional