Microsoft pensionerar Wordpad

Permalänk
Melding Plague

Microsoft pensionerar Wordpad

Efter 28 år i tjänst fimpar Microsoft den gratis ordbehandlare som hängt med sedan Windows 95.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wordpad trodde jag pensionerades för många år sedan.
Notepad* måste ju vara kvar som texteditor men annars blir det ju gratisversion av Word eller open source variant.

*Byts ju direkt ut till Notepad++ men bra att ha inbyggt ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har ändå uppskattat Wordpad när man jobbar på andras datorer. Skönt att skriva i en enkel editor som har automatisk radbrytning, och som finns på alla Windows-datorer.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Målgruppen var nog smal. Teknikanalfabeter editerar sällan filer på det viset, det är mer ordbehandling som gäller, och folk med någon slags teknikintresse använder väl vim.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Problemet är att på många datorer får man ej installera någon mjukvara. Argument att det då finns annan mjukvara är irrelevant. Och nu går man till att endast ha notepad och infoga ens bilder med anteckningar i.

Så på frågan om jag använder wordpad, så är svaret ja. Och jag ser inget annat alternativ än notepad på flera ställen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Wordpad trodde jag pensionerades för många år sedan.
Notepad* måste ju vara kvar som texteditor men annars blir det ju gratisversion av Word eller open source variant.

*Byts ju direkt ut till Notepad++ men bra att ha inbyggt ändå.

Eftersom de lagt lite krut på Notepad senaste året gissar jag på att det kommer fortsätta prioriteras. Osäker på om samma uppdateringar finns i W10, men det har ju tillkommit flikar, mörkt tema och lite annat som gör Notepad rätt smidigt för just enkla anteckningar där det mer handlar om att få ned stödord lite snabbt än att formatera vettigt.

Permalänk
Medlem

Jag använder den ofta. Jag tycker att det är ett bra alternativ för att göra diverse listor m.m. där man bara behöver enklare formateringsfunktioner. Antar att jag får kolla in nån av tredjepartsalternativen nu. Någon som har rekommendation på nån (gratis) med liknande funktioner som är bra?

Permalänk
Medlem

Skall man bara skriva en text så har WordPad varit mer än tillräcklig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Libra-75:

Jag använder den ofta. Jag tycker att det är ett bra alternativ för att göra diverse listor m.m. där man bara behöver enklare formateringsfunktioner. Antar att jag får kolla in nån av tredjepartsalternativen nu. Någon som har rekommendation på nån (gratis) med liknande funktioner som är bra?

Libre Office är ju lite mer avancerat, men brukade vara min go-to tidigare.

Personligen använder jag mig en hel del av Google Docs för enklare textbehandling, listor och dylikt. Smidigt att kunna komma åt från både telefon och dator. Nackdelen är att det kräver internetuppkoppling, gärna hyfsat stabil sådan.

Permalänk
Medlem

Synd. Jag använder själv WordPad nästan dagligen när man ska göra lite snabba anteckningar som sen ska kopieras in i ett mail. Notepad är ofta inte riktigt tillräckligt om man t.ex. vill ha in en tabell eller bilder, och Word faller bort eftersom man oftast ändå har upp 4-5 dokument på en gång. Då är WordPad praktiskt för att bara ha ett nytt program som man snabbt kan tabba in till.

Det känns nog lite som att det är väldigt onödigt att ta bort. Visst att man inte vidareutvecklar det, men att faktiskt ta bort helt tillräcklig funktionalitet som knappast ens tar upp väldigt mycket utrymme...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För att göra listor och annat använder jag antingen epost som jag skickar till mig själv och lägger i nån lämplig mapp i kontot, eller så kör jag Evernote (gratisvarianten) där man kan göra både listor, klippa in text och skärmklipp m.m. Finns sen tillgängligt på alla dina enheter (något begränsat hur många i gratisvarianten). Fungerar finfint. Verktyget är lokalt installerat, men lagringen är molnbaserad.

EditPad (Lite) är ett bra verktyg för diverse texteditering, Kan också användas för att skriva kod, konvertera mellan olika encodings och Linux/Windows radbrytning m.m. Det installerar jag alltid på alla Windowsdatorer och gäller för all text- och kodredigering jag gör utanför de vanliga utvecklingsmiljöerna. Det är dock ingen "Word"-editir, men väl värt att nämnas i sammanhanget. Gratis för privat användning.

Permalänk
Medlem

Jag kan sakna småskaliga enkla ordbehandlare. Känner att man behöver långt ifrån alla funktioner av tunga office-paket för att skriva vanliga dokument. Tänker mig att det är ett sätt för Microsoft att lura användare till att signa upp sig på Office365. Jag använder oftast AbiWord (i Linux). Det är lätt på resurser och har alla funktioner jag behöver av en ordbehandlare. Jag skulle kunna använda LibreOffice, men tycker att det är onödigt tungt, plottrigt och distraherande. På exakt samma sätt som Microsoft Office är.

Istället för att lägga ner Wordpad hade jag önskat att Microsoft arbetade vidare på det och moderniserat programmet och integrerat det med deras online-tjänster. Enklare ordbehandling bör ses som en standardfunktion för datorer. Speciellt med tanke på att man betalar för Windows, varav det bör inkluderas.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte visste att Wordpad fortfarande fanns. Jag tror inte jag har använt det på den här sidan tusenårsskiftet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

har nog inte använt wordpad sedan win 95... kanske i win 98 osäker

vet att det följer med nyare men inget man någonsin använder...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Synd. Jag använder själv WordPad nästan dagligen när man ska göra lite snabba anteckningar som sen ska kopieras in i ett mail. Notepad är ofta inte riktigt tillräckligt om man t.ex. vill ha in en tabell eller bilder, och Word faller bort eftersom man oftast ändå har upp 4-5 dokument på en gång. Då är WordPad praktiskt för att bara ha ett nytt program som man snabbt kan tabba in till.

Det känns nog lite som att det är väldigt onödigt att ta bort. Visst att man inte vidareutvecklar det, men att faktiskt ta bort helt tillräcklig funktionalitet som knappast ens tar upp väldigt mycket utrymme...

OneNote!

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har ändå uppskattat Wordpad när man jobbar på andras datorer. Skönt att skriva i en enkel editor som har automatisk radbrytning, och som finns på alla Windows-datorer.

Notepad
Format -> Word Wrap

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Egensvarvad, tack tack jag kommer vara här hela kvällen!

Dold text
Permalänk
Medlem

WordPad är ju räddningen när man behöver öppna en flera gb stor textfil i Windows. Den försöker nämligen inte ladda hela filen på en gång. Notepad++ fryser bara tex.

UltraEdit fungerar dock ännu bättre, men det kostar också.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Flera saker som borde pensioneras i Windows

Enhetsbeteckninga E: är rena helvetesmaskinen för oss som jobbar mycket med diskar

Notepad , ms har Visual code

Inbygg reklam

UI är ett ihopkok även om det blivit bättre i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är att på många datorer får man ej installera någon mjukvara. Argument att det då finns annan mjukvara är irrelevant. Och nu går man till att endast ha notepad och infoga ens bilder med anteckningar i.

Så på frågan om jag använder wordpad, så är svaret ja. Och jag ser inget annat alternativ än notepad på flera ställen.

Men hur många av dessa datorer är inte kopplade till nätet? För Office 365 finns som grats webbvariant sen många år tillbaka. Och det fungerar väldigt bra faktiskt.

Så den EXTREMT smala nischen där Wordpad var enda alternativet och nätverk saknas, ja för de personerna är detta ett bakslag. (för givetvis måste de ha senaste windowsversionen av nån anledning )

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Hur många kritiska processer är beroende av felsökning och dokumentation med hjälp av nischad Windowsmjukvara som försvinner en efter en?"

" Ja "

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Målgruppen var nog smal. Teknikanalfabeter editerar sällan filer på det viset, det är mer ordbehandling som gäller, och folk med någon slags teknikintresse använder väl vim.

Att folk med ”någon slags teknikintresse” använder VIM är givetvis inte sant. Specifikt idag, så är det nog en förhållandevis liten skara människor som använder VI i något uförande. Någon som arbetar med programmering är givetvis inte detsamma som ”någon slags teknikintresse”.

OnT: Jag kommer inte sakna det. En relik.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att installera något gratis-office. Har Microsoft börjat rita på ett nytt dokument-format månntro? 😋

Permalänk
Medlem

Wordpad använder jag rätt ofta, snabbt att få upp ett dokument som ser hyfsat ut och avskalat och enkelt vilket även gör att det öppnar snabbare än tex word i office eller motsvarande, dessutom gratis.
Tråkigt men man kanske kan ha kvar det ändå?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

... folk med någon slags teknikintresse använder väl vim.

Stackars jävlar...

Notepad++ i Windows, i konsol på Linux nano.

Inget av dessa stöder dock RTF som är anledningen till att använda wordpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har ändå uppskattat Wordpad när man jobbar på andras datorer. Skönt att skriva i en enkel editor som har automatisk radbrytning, och som finns på alla Windows-datorer.

Håller med!
Vill också minnas att WordPad är rätt så hyggligt på att visa dokument i Word.
Jag vet, det finns ton-vis med program, men de kräver alla att man laddar ner dem.
WordPad kom gratis så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Inte gratis, samma skit-db som Outlook som kan bli och blir korrupt titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Wordpad nej. Notepad däremot använder jag nästan dagligen för att skriva ner tillfällig information.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tycker det ändå är konstigt, slutet for RTF? Jämför skillnaden i storlek på rtf-dokument och docx-dokument. Inte den komprimerade varianten utan den zippade HTML-filen. Rtf är extremt lightweight och smidigt, stöds av en massa windows-program men nu känner jag inte till en enda fristående editor som är bara det, editor för RTF. Någon måste gjort en, finns ju i princip en färdig i .Net core for windows forms.

Permalänk
Medlem

Wordpad fungerade fint för 25 år sedan som en enklare ersättare till Word. Men efterhand som Word utvecklats och fått allt fler funktioner och nya filformat har Wordpad blivit allt mer av en relik.