Permalänk

Högre MS än förväntat, varför?

Hej, har precis idag flyttat till en ny lägenhet.

Med de kommer all krångel med nytt internet.

Jag införskaffa mig 100/100 genom Junet och köpte en ny router, se här - https://www.inet.se/produkt/5411647/asus-rt-ax82u-aimesh

Köpte en bra ethernet kabel till det också. Nu när jag dock kopplar upp allt, får jag 100 100 helt utan problem, dock ligger min MS/PING på 30+. I jämnförelse med min tidigare lägenhet, med sämre router och mindre bandbredd fick jag 5~ ms.

Det nya lägenheten och den gamla är bara några kilometer ifrån varandra.

Vet nån vad det kan bero på?

Kan Junet vara orsaken?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja.
Eller något annat.

Mäter du över wifi eller kabelanslutet?
Hur ser det ut om du öppnar en cmd och kör tracert ping.sunet.se ?

Du borde kunna se om dessa 30ms läggs på hos dig eller längre bort hos Junet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Din fysiska plats är bara en del i din ping till olika servrar. Routingen mellan dig och servern är minst lika viktig, alltså den väg som datan tar för att komma till sin destination. Teoretiskt skulle du kunna befinna dig i samma serverhall som servern men ändå få 20+ms i ping för att servern och du ligger på olika ISP och för att prata med varandra så tar datan en omväg via en annan stad tiotals mil bort. Men kanske är det så enkelt att du mäter via wifi nu istället för via trådbundet som @Aphex är inne på

Permalänk

som ovan säger troligen en sämre routing från den nya lägenheten eller att du nu mäter på halvdassig wifisignal.

men kör en tracer mot t.ex. sunet

om allt är ok så borde det generellt visa <1ms fram till din router för att sen öka på vägen mellan noderna till servern den testar till.

såhär ser det ut för mig t.ex där 192.168.0.1 är min routers lokala adress.

Tracing route to sunet.se [37.156.192.51]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 10 ms 10 ms 10 ms 31-208-34-3.cust.bredband2.com [31.208.34.3]
3 11 ms 10 ms 10 ms pos-2-0-c3-telecity.sto.dataphone.net [212.37.8.18]
4 10 ms 10 ms 10 ms 31-208-232-101.cust.bredband2.com [31.208.232.101]
5 11 ms 11 ms 10 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.sunet.se [194.68.128.19]
6 16 ms 15 ms 16 ms se-fre-lb-1.sunet.se [130.242.125.140]
7 17 ms 19 ms 17 ms sunet.se [37.156.192.51]

och inte mycket min leverantör Bredband 2 i mitt fall kan göra för att få det bättre ingen aning om var 31-208-34-3.cust.bredband2.com och 31-208-232-101.cust.bredband2.com är lokaliserad men gissningsvis stockholm men 10 ms för ~25-30 nånting mil genom fiber och är väl möjligen de ända noderna de kan påverka.

den som hoppar mest upp och ner på tracert för mig är etnod-ix-ge-b-sth-1500.sunet.se som hoppar mellan typ 11-50 ms olika för varje gång man kör tracert dvs nånting på sunets del av nätet och inget min leverantör kan påverka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För att ge TS mer info så kan jag klippa in mina värden också.
Min router är 192.168.1.2.

Bredbandsleverantör BIK

>tracert sunet.se

Tracing route to sunet.se [37.156.192.51]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.2
2 1 ms 1 ms <1 ms 10.6.7.60
3 14 ms 14 ms 14 ms sunet.se [37.156.192.51]

Trace complete.

>tracert ping.sunet.se

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.2
2 1 ms <1 ms <1 ms 10.6.7.60
3 13 ms 13 ms 13 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alienware123:

Kan Junet vara orsaken?

Visst. Junet är en relativt liten ISP, så de har kanske inte den bästa routingen till precis alla i världen. Men om du hade Junet förut, på samma stadsnät, så ligger det närmre till hands att det hänt någon annan väsentlig förändring.

En medel-latens ("ping-tid", mäts i millisekunder som förkortas ms) är mest bara ett tal, om det inte gör någon praktisk skillnad för dig så behöver du inte noja om det. Även variansen i latensen kommer vara viktig i praktiken, inte bara medelvärdet.

En "normal" router kommer att orsaka ökad latens om man belastar den. Det är alltså oftast ingen bra ide att du eller någon annan i hushållet orsakar annnan trafik medan du spelar, till exempel genom att titta på Youtube på en annan skärm. För att motverka det fenomenet, som kallas bufferbloat, kan man slå på SQM (smart queue management) och konfigurera det i Linux-kärnan i routern.

Att köra med SQM innebär att man sätter en gräns för bandbredden som överenstämmer med den hastighet man får ut av sitt abbonemang och konfigurerar några andra parametrar. Eftersom man inte kan sälja en router färdigkonfigurerad (alla har ju olika hastighet på sina abbonemang) så är detta normalt inte påslaget. Det är inte ens säkert att routertillverkaren har ett gränssnitt för det. Det är en funktion som dök upp i Linux ca 2016-2018 och många routertillverkare kör äldre Linux än så. Jag vet inte om AsusWrt alls har stöd för detta. Eftersom man konfigurerar en fast gräns på hastigheten fungerar det bäst på fiber-abbonemang som alltid har samma hastighet, mobilabbonemang behöver ytterligare mjukvara för att dynamiskt ändra hastigheten genom att göra kontinuerliga mätningar av latensen.

Nedan är en bild av mätning av bufferbloat, dvs latens, från Junets "hemma-stadsnät" över ett Bahnhof-abbonemang (100/100). Om du har samma stadsnät borde kunna göra en liknande mätning och få ett resultat som du kan jämföra med, i alla fall om du är beredd att både byta router och ISP (en i taget, förslagsvis).

Denna mätning är gjord med en sladd-ansluten APU2-router köpt förinstallerad med OpenWrt från Teklager. OpenWrt 22.03 med SQM installerat och konfigurerat.

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=642733ab-1...

Jag råkade få en extremt bra mätning under nerladdning. I normala fall är man nöjd om den obelastade mätningen och de belastade ner- och uppladdningsmätningarna är någorlunda lika.

Notera att QoS och SQM inte är samma sak, även om det är besläktat. QoS handlar om att prioritera trafik olika. Det är numera oftast onödigt jobb om man kör med SQM.

Permalänk
Medlem

Här är resultat för en som inte har SQM aktiverat vilket visar sämre resultat i latens när förbindelsen är belastad vid nerladdning, men konstigt not inte vid uppladdning.

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=d8d21093-7...

Aktiverade Smart Queue i min Dream Machine Pro och matade in min köpta kapacitet 1000/1000 och värdena blev sämre.
https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=734d0162-1...

Det står dock att Smart Queue inte är att rekommendera för hastigheter högre än 300 Mbps.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Ja.
Eller något annat.

Mäter du över wifi eller kabelanslutet?
Hur ser det ut om du öppnar en cmd och kör tracert ping.sunet.se ?

Du borde kunna se om dessa 30ms läggs på hos dig eller längre bort hos Junet.

Genom att använda ping ping.sunet.se -t får jag 27ms~ relativit stadigt.

Jag använder ethernet kabel direkt från router till dator.

Jag fick av tracert ping.sunet.se:

over a maximum of 30 hops:

1 30 ms 30 ms 30 ms

Edit - Hade telia i förra lägenheten, köpte Junet till den nya för att det var markant billigare.

Här är mitt resultat från bufferbloat - https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=f2e87a88-c55e-437a-952f-4495b79babcb

Permalänk
Medlem

Vid höga hastigheter så blir köande kontraproduktivt. Tar mer tid att klassa och köa saker än bara få iväg det.

Permalänk
Skrivet av Alienware123:

Genom att använda ping ping.sunet.se -t får jag 27ms~ relativit stadigt.

Jag använder ethernet kabel direkt från router till dator.

Jag fick av tracert ping.sunet.se:

over a maximum of 30 hops:

1 30 ms 30 ms 30 ms

Edit - Hade telia i förra lägenheten, köpte Junet till den nya för att det var markant billigare.

Här är mitt resultat från bufferbloat - https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=f2e87a88-c55e-437a-952f-4495b79babcb

1. upplever du 30ms som ett problem vid normal användning?

t.ex spel är det högst sällan det faktiskt är din ände problemet ligger utan till 99% av fallen nånstans på vägen som ändå gör att du inte kommer under 30-50ms mot x spelserver.

visst kan det finnas undantag men samtidigt kan det lika gärna va bättre pga bättre routing till spelservern än till sunet.

för vanligt internetsurfande/ videotittande online har svarstiden absolut ingen betydelse. visst aningen långsammare laddning av hemsidor/video men knappast märkbar skillnad om vi inte snackar typ flera sekunder svarstid.

så din ping till sunet är mer eller mindre ganska ointressant utan ping mot något du faktiskt använder är mer intressant typ en specifik CS:GO/COD/world of warcraft whatever server eller liknande.

2. Din tracers ser för övrigt riktigt märklig ut iom att den bara rapporterat slutpunkten vad det verkar som?

såhär ser min ut om jag också väljer tracert mot ping.sunet.se

tracert ping.sunet.se

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 10 ms 10 ms 10 ms 31-208-34-3.cust.bredband2.com [31.208.34.3]
3 11 ms 10 ms 11 ms pos-2-0-c3-telecity.sto.dataphone.net [212.37.8.18]
4 10 ms 10 ms 10 ms 31-208-232-101.cust.bredband2.com [31.208.232.101]
5 11 ms 10 ms 11 ms netnod-ix-ge-b-sth-1500.sunet.se [194.68.128.19]
6 11 ms 11 ms 11 ms stockholm-tug-r1.sunet.se [130.242.5.48]
7 11 ms 10 ms 10 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

du borde ha fått iaf din router på vägen om du har den inkopplad.

och väldigt svårt att se att du inte passerar någon nätverksnod öht iaf en hos din fiberägare/isp utan direktkopplad till sunet.

eller är det din router som är första punkten och du skrev bara inte med resten?

du behöver inte cencurera lokala ipadresser då de bara är nåbara från lokala nätverket ändå så sålänge vi inte får tillgång till dit lokala nätverk kan vi inte nå adresserna.

och resterande är noder ute på fibernätet.

så ingen fara att skriva ut hela din tracert.
Chansen att vi skulle kunna lyckas pinpointa just dig bland alla 100tals som troligen använder samma noder är lägre än att vinna på lotto även om vi kunnat läsa ut alla anslutna adresser från någon av noderna mellan ditt lokala nätverk och första noden.

men egentligen så är väl mer frågan vad är det du fick 30ms från i din tracert?

din tracert säger absolut inget om var i ledet på vägen mot sunet det faktiskt är du mätt dessa 30ms.

har du 30ms mot din router så är det nånstans i ditt lokala nätverk du har ett problem eller ev uppmätt på wifi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej

Jag hittade den här tråden för jag har sånna sjuka problem med alla snabba shooters typ CS COD och likande. Känns som jag går runt i lera, blir skjuten innan jag ser folk, dör när jag egentligen är bakom väggar för mig, men uppenbarligen inte för dom, motståndarspelare som rör sig på ett sätt som inte är normalt halvt teleporterar sig/flyter/ändrar i hastighet eller bara dyker upp.

Vad göra nu? kan detta problem hjälpas av en nya "gaming" eller SQM router? eller är det uteslutet att problemet ligger hos telia/BRF utrustnign som matar till lägenheterna?

utan router

med router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Här är resultat för en som inte har SQM aktiverat vilket visar sämre resultat i latens när förbindelsen är belastad vid nerladdning, men konstigt not inte vid uppladdning.

https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=d8d21093-7...

<Uppladdad bildlänk>

Aktiverade Smart Queue i min Dream Machine Pro och matade in min köpta kapacitet 1000/1000 och värdena blev sämre.
https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=734d0162-1...

Det står dock att Smart Queue inte är att rekommendera för hastigheter högre än 300 Mbps.

Om du har 1Gbit/s så bör du sätta värdet lägre, testa 900 och se om det blir bättre. Öka sen i steg om 10 tills det slutar vara bra. Men så inga missförstånd uppstår. Detta gäller ju bara när länken är totalt maxad, gärna av flera strömmar samtidigt, ibland är det bara enklare att se till att det inte händer när man spelar.

Skrivet av Alienware123:

Genom att använda ping ping.sunet.se -t får jag 27ms~ relativit stadigt.

Jag använder ethernet kabel direkt från router till dator.

Jag fick av tracert ping.sunet.se:

over a maximum of 30 hops:

1 30 ms 30 ms 30 ms

Edit - Hade telia i förra lägenheten, köpte Junet till den nya för att det var markant billigare.

Här är mitt resultat från bufferbloat - https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?test-id=f2e87a88-c55e-437a-952f-4495b79babcb

Testa https://www.pingplotter.com/ om inte tracert verkar funkar. Men troligen är det inget problem. Du har valt en mindre och billigare ISP, det är skillnad på olika ISPer och i spel kan det vara extra tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Om du har 1Gbit/s så bör du sätta värdet lägre, testa 900 och se om det blir bättre. Öka sen i steg om 10 tills det slutar vara bra. Men så inga missförstånd uppstår. Detta gäller ju bara när länken är totalt maxad, gärna av flera strömmar samtidigt, ibland är det bara enklare att se till att det inte händer när man spelar.

Precis. Jag pysslar inte med så mycket som skulle påverkas av buffert bloat så jag väljer att ha funktionen avstängd i min router också eftersom de rekommenderar att inte ha det påslaget om hastigheten är över 300 Mbps.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.