Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nä, det där med vissa jobb-datorer kan vara vanskligt, men för semikolon håller du AltGr + Ö(;) istället för Shift + , så lika tillgängligt om än en vanesak.

Hur gör du för att komma ihåg var de tecken som importerats från ISO finns på ditt ANSI-tangentbord? Bara att memorera fastän man använder dom tre ggr/år?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Hej! Skulle behöva lite tips. Sitter för närvarande med ett sånt här tangentbord: https://www.inet.se/produkt/6610628/glorious-gmmk-pro-75-pre-...

Tycker det är mycket som är bra med det, och ska väl vara för det priset. Men tycker ändå att det kunde vara bättre. Problemet är först och främst att jag inte kan nåt eller känner mig bekväm med att modda själv. Snackade med Inet och de föreslog att dom skulle kunna byta brytarna i alla fall om jag hittade några som jag hellre skulle vilja ha.

Stock-brytarna är ju Glorious Fox 45g linjära. Är framförallt sugen på att få tangentbordet ännu tystare, och vill antagligen ha taktila brytare istället. Skulle ljudet bli klart tystare och skrivkänslan likvärdig eller ännu bättre bara genom att låta Inet byta brytarna till dessa taktila t.ex.? : https://www.maxgaming.se/sv/switchar/midnight-silent-taktil-s...

Eller behöver man göra fler justeringar än så? Behöver man smörja dessa Kailh brytare för att få det bättre än mina nuvarande? Behövs nåt annat? Jag tycker att chassit redan från början känns väldigt gediget och fritt från ringningar. Rekommenderar ni några andra brytare kanske än ovan nämnda? En dum fråga kanske - men om man köper ovanstående Kailh brytare, hur många brytare följer det med i paketet?

Sen tänkte jag på keycaps, jag gillar dom medföljande, är dom bra och tysta nog eller finns det bättre och skönare keycaps som inte kostar allt för mycket? Hur är t.ex. dessa i jämförelse? https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/q1-q2-k2-pbt-keycap-set-i...

Ursäkta att det blev så många frågor. Vore tacksam för hjälp och tips!
Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Stock-brytarna är ju Glorious Fox 45g linjära. Är framförallt sugen på att få tangentbordet ännu tystare, och vill antagligen ha taktila brytare istället. Skulle ljudet bli klart tystare och skrivkänslan likvärdig eller ännu bättre bara genom att låta Inet byta brytarna till dessa taktila t.ex.? : https://www.maxgaming.se/sv/switchar/midnight-silent-taktil-s...
En dum fråga kanske - men om man köper ovanstående Kailh brytare, hur många brytare följer det med i paketet?

Dom du länkade är styckpris, 5,90 kr för en.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Hur gör du för att komma ihåg var de tecken som importerats från ISO finns på ditt ANSI-tangentbord? Bara att memorera fastän man använder dom tre ggr/år?

Med swerty tillsammans med ett ansi tangentbord så är alla symboler/tecken precis som du ser på keycaps förutom åöä. De tre brukar man ha bra koll på vart de sitter så det stör aldrig en riktigt att de inte syns på keycaps, men för att komma åt tecknen som syns på de tre håller du in AltGr(högra Alt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej! Skulle behöva lite tips. Sitter för närvarande med ett sånt här tangentbord: https://www.inet.se/produkt/6610628/glorious-gmmk-pro-75-pre-...

Tycker det är mycket som är bra med det, och ska väl vara för det priset. Men tycker ändå att det kunde vara bättre. Problemet är först och främst att jag inte kan nåt eller känner mig bekväm med att modda själv. Snackade med Inet och de föreslog att dom skulle kunna byta brytarna i alla fall om jag hittade några som jag hellre skulle vilja ha.

Stock-brytarna är ju Glorious Fox 45g linjära. Är framförallt sugen på att få tangentbordet ännu tystare, och vill antagligen ha taktila brytare istället. Skulle ljudet bli klart tystare och skrivkänslan likvärdig eller ännu bättre bara genom att låta Inet byta brytarna till dessa taktila t.ex.? : https://www.maxgaming.se/sv/switchar/midnight-silent-taktil-s...

Eller behöver man göra fler justeringar än så? Behöver man smörja dessa Kailh brytare för att få det bättre än mina nuvarande? Behövs nåt annat? Jag tycker att chassit redan från början känns väldigt gediget och fritt från ringningar. Rekommenderar ni några andra brytare kanske än ovan nämnda? En dum fråga kanske - men om man köper ovanstående Kailh brytare, hur många brytare följer det med i paketet?

Sen tänkte jag på keycaps, jag gillar dom medföljande, är dom bra och tysta nog eller finns det bättre och skönare keycaps som inte kostar allt för mycket? Hur är t.ex. dessa i jämförelse? https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/q1-q2-k2-pbt-keycap-set-i...

Ursäkta att det blev så många frågor. Vore tacksam för hjälp och tips!
Mvh

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/ws-silent-tactile-switch
Är det så att du vill testa dessa brytare så kan jag skicka några till dig som du kan testa. Det är inget svårt att byta själv och är du osäker så finns det filmer på Youtube. Att smörja taktila går bra men man får va försiktigt med vart man smörjer så att man inte tar bort den taktila känslan och dessa är redan fabrikssmorda. Jag har några andra tysta som du kan testa om du vill, men dessa är dock linjära.
Sen tycker jag att Maxgamings egna keycaps är riktigt sköna, har just nu dessa på mitt tangentbord i kombination med Wuque Studio WS Silent Linear Switch.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/arctic-dark-pbt-double-sh...
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Hur gör du för att komma ihåg var de tecken som importerats från ISO finns på ditt ANSI-tangentbord? Bara att memorera fastän man använder dom tre ggr/år?

Som StuntmanMike säger så kommer ju tecknen på tangenterna motsvara de specialtecken som finns så det är inte allt för jobbigt. Vissa undantag finns ju däremot, t.ex. har jag ofta svårt att minnas vart é (apostrof) sitter eftersom jag sällan använder det och den inte är markerad men det är bara en vanesak. Sen är det ju att muskelminnet för ; är ett helt annat på ISO än på ANSI så det blir en liten process att vänja om sig oavsett. Men om du sitter och programmerar eller jobbar mycket med Linux så är swerty väldigt trevlig att använda eftersom mycket där är byggt kring att man använder ANSI och inte ISO. Att ha / på en separat knapp utan modifierare hjälper ju när man ska skriva sökvägar i Linux t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Dom du länkade är styckpris, 5,90 kr för en.

Tack för svar!

Skrivet av Mangee75:

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/ws-silent-tactile-switch
Är det så att du vill testa dessa brytare så kan jag skicka några till dig som du kan testa. Det är inget svårt att byta själv och är du osäker så finns det filmer på Youtube. Att smörja taktila går bra men man får va försiktigt med vart man smörjer så att man inte tar bort den taktila känslan och dessa är redan fabrikssmorda. Jag har några andra tysta som du kan testa om du vill, men dessa är dock linjära.
Sen tycker jag att Maxgamings egna keycaps är riktigt sköna, har just nu dessa på mitt tangentbord i kombination med Wuque Studio WS Silent Linear Switch.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/arctic-dark-pbt-double-sh...
Mvh Mange

Ursäkta sent svar, och stort tack för erbjudandet! Som det ser ut nu har jag bestämt mig för Kailh-brytarna. Om man frågar dig verkar det inte vara jätteviktigt att smörja taktila brytare utan kan t.om. vara lite "riskablet" i och med att man kanske råkar försämra känslan? Och Kailh-brytarna verkar vara väldigt bra redan utan smörjning?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för svar!

Ursäkta sent svar, och stort tack för erbjudandet! Som det ser ut nu har jag bestämt mig för Kailh-brytarna. Om man frågar dig verkar det inte vara jätteviktigt att smörja taktila brytare utan kan t.om. vara lite "riskablet" i och med att man kanske råkar försämra känslan? Och Kailh-brytarna verkar vara väldigt bra redan utan smörjning?

Kailh brytarna är inte dåliga! Men jag tyckte inte om dom, men det är min åsikt 😉
Man kan smörja taktila brytare, men man ska helst inte få smörja på dom små " armarna " för då kan den taktila känslan försvinna.
Lycka till , hoppas du blir nöjd 👍🏻
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tja,

Är US ISO layout en grej? Jag har ett svenskköpt tangentbord med den vanliga nordiska layouten. Jag skulle vilja göra om det till US layout. Jag letar alltså efter ett set med keycaps som har US ANSI layout sånär som på de små ändringar som krävs för att det ska passa en ISO-bräda (dvs. stor entertangent, mindre left shift etc.). Går det att få tag på?

Jag skulle kunna köra UK layout såklart men den är inte lika nice som US.

Edit: Detta verkar vara precis vad jag letar efter? https://drop.com/buy/drop-mito-canvas-xda-custom-keycap-set?d...

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Tja,

Är US ISO layout en grej? Jag har ett svenskköpt tangentbord med den vanliga nordiska layouten. Jag skulle vilja göra om det till US layout. Jag letar alltså efter ett set med keycaps som har US ANSI layout sånär som på de små ändringar som krävs för att det ska passa en ISO-bräda (dvs. stor entertangent, mindre left shift etc.). Går det att få tag på?

Jag skulle kunna köra UK layout såklart men den är inte lika nice som US.

Edit: Detta verkar vara precis vad jag letar efter? https://drop.com/buy/drop-mito-canvas-xda-custom-keycap-set?d...

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/arctic-light-pbt-double-s...
Maxgaming har sina egna keycaps, där får du med allt som behövs. Jag har själv detta jag länka till och är super nöjd, finns även i fler färger och har ett bra pris.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för svar!

Ursäkta sent svar, och stort tack för erbjudandet! Som det ser ut nu har jag bestämt mig för Kailh-brytarna. Om man frågar dig verkar det inte vara jätteviktigt att smörja taktila brytare utan kan t.om. vara lite "riskablet" i och med att man kanske råkar försämra känslan? Och Kailh-brytarna verkar vara väldigt bra redan utan smörjning?

Du kanske inte ska smeta så mycket smörj på själva benen som ger taktiliteten men det är ingen dum idé att smörja andra delar på en taktil brytare. Eller så är det det. Testa på en och avgör själv. Jag har inte upplevt en taktil MX-brytare som blivit sämre av smörj, men min erfarenhet är väl å andra sidan inte den största.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tack för svar!

Ursäkta sent svar, och stort tack för erbjudandet! Som det ser ut nu har jag bestämt mig för Kailh-brytarna. Om man frågar dig verkar det inte vara jätteviktigt att smörja taktila brytare utan kan t.om. vara lite "riskablet" i och med att man kanske råkar försämra känslan? Och Kailh-brytarna verkar vara väldigt bra redan utan smörjning?

Skrivet av Icetec:

Du kanske inte ska smeta så mycket smörj på själva benen som ger taktiliteten men det är ingen dum idé att smörja andra delar på en taktil brytare. Eller så är det det. Testa på en och avgör själv. Jag har inte upplevt en taktil MX-brytare som blivit sämre av smörj, men min erfarenhet är väl å andra sidan inte den största.

Kanske man ska nämna att det finns olika sorters lube som passar bättre eller sämre till just taktila switchar.

Använde Tribosys 3202 till mina Boba U4 och smorde försiktigt även benen (less is more stämmer perfekt här), den taktila känslan är kvar och det är svårt att säga ifall det gjorde någon skillnad på hur taktila switcharna är med eller utan lube på benen men bytte också till en lättare fjäder som ger känslan av ökad taktilitet så det kan ha gjort sitt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Hej på er!

Gällande maskeringsrejp på PCB har jag läst att vissa sorters tejp är att undvika pga risk för kortslutning(?)

Av vad jag kan köpa på ex. Classes, Biltema etc, vad är no-go?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbotomte:

Hej på er!

Gällande maskeringsrejp på PCB har jag läst att vissa sorters tejp är att undvika pga risk för kortslutning(?)

Av vad jag kan köpa på ex. Classes, Biltema etc, vad är no-go?

Jag har kört Biltemas, har fungerat utmärkt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

En vacker Datavue snap med Omron brytare, aldrig sett förut men blir mitt första klickiga tangentbord. Datorn i sig är död så planen är som följer.

1. Få dit ett kontrollerkort på tangentbordet, tex ett Bonsai C, så det blir användbart.
2. Byta ut skärmen, fanns magiskt nog ett från waveshare i rätt dimensioner.
3. In med En raspberry PI och köra Dosbian på den.
4. Omkopplare så jag kan välja om jag ska köra den som tangenbord med extra skärm till vanliga datorn eller internt från raspberryn.

Det första roliga blir att försöka få fram hur i helvete jag ska koppla på kontrollerkortet, dvs få koll på alla rader och kolumner.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

https://i.imgur.com/gzgqRoe.jpg
https://i.imgur.com/uTann6a.jpg
https://i.imgur.com/nJPKLLd.jpg
https://i.imgur.com/zvzkZu6.jpg

En vacker Datavue snap med Omron brytare, aldrig sett förut men blir mitt första klickiga tangentbord. Datorn i sig är död så planen är som följer.

1. Få dit ett kontrollerkort på tangentbordet, tex ett Bonsai C, så det blir användbart.
2. Byta ut skärmen, fanns magiskt nog ett från waveshare i rätt dimensioner.
3. In med En raspberry PI och köra Dosbian på den.
4. Omkopplare så jag kan välja om jag ska köra den som tangenbord med extra skärm till vanliga datorn eller internt från raspberryn.

Det första roliga blir att försöka få fram hur i helvete jag ska koppla på kontrollerkortet, dvs få koll på alla rader och kolumner.

Borde gå smidigt att koppla vidare som när man handdrar till en pro-micro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Ja det är typ de enda jag hittat också. Men är XDA något att ha är frågan? Blir rätt saftigt att köpa för att testa.

Inte då, väldigt billigt är testa just nu då jag säljer ett nordiskt iso XDA PBT set (köpt hos Maxgaming) för nästan ingenting

Syftningsfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Borde gå smidigt att koppla vidare som när man handdrar till en pro-micro

Ja jag tänkte också det, borde vara väldigt smärtfritt bara jag får koll på alla rader och kolumner men det är väl en 20min i photoshop att bara rita ut det.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Ja jag tänkte också det, borde vara väldigt smärtfritt bara jag får koll på alla rader och kolumner men det är väl en 20min i photoshop att bara rita ut det.

Update, tog inte 20min.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Har någon tips på bra kontrollerkort man kan beställa inom EU? Jag var sugen på ett Proton C eller Bonsai C men verkar drygt att få tag i. Överväger istället ett Nice!Nano v2 från Mechboards.

Det är 11 kolumner och 9 rader på PCB jag kommer koppla det till.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Har någon tips på bra kontrollerkort man kan beställa inom EU? Jag var sugen på ett Proton C eller Bonsai C men verkar drygt att få tag i. Överväger istället ett Nice!Nano v2 från Mechboards.

Det är 11 kolumner och 9 rader på PCB jag kommer koppla det till.

https://i.imgur.com/uOIY8ya.jpg

https://www.smord.store/products/pro-micro-controller

Men går inte sådant att dra direkt till Pi'en?

Permalänk
Skrivet av mh1st:

Inte då, väldigt billigt är testa just nu då jag säljer ett nordiskt iso XDA PBT set (köpt hos Maxgaming) för nästan ingenting

Sorry att jag såg detta först nu när jag ballat ur totalt och gått och köpta helt andra grejer.

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Medlem

Tål optiska EC-switchar lube?

Permalänk
Skrivet av izzie:

Tål optiska EC-switchar lube?

Ja om du undviker området där det optiska sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja om du undviker området där det optiska sker

Jag har inte hotswap så jag tänkte trycka in ovanfrån med en spruta. Då bör det inte vara några problem? Har aldrig lubat switchar innan.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Jag har inte hotswap så jag tänkte trycka in ovanfrån med en spruta. Då bör det inte vara några problem? Har aldrig lubat switchar innan.

Trodde alla optiska va hotswap, för det är ju inget man löder så då måste de vara fastlimmade vilket låter udda. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Trodde alla optiska va hotswap, för det är ju inget man löder så då måste de vara fastlimmade vilket låter udda. 🤔

Har ett Varmilo MA88, de är inte hotswap tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Trodde alla optiska va hotswap, för det är ju inget man löder så då måste de vara fastlimmade vilket låter udda. 🤔

De kan väl visst lödas? Det optiska är ju bara själva aktiveringen, istället för den mekaniska fjädern i mekaniska brytare. Signalen vid sluten krets är ju elektrisk oavsett Fördelen med optiska brytare är att du slipper debounce, och därför inte behöver räkna in en fördröjning för att avgöra om det är av/på eller bara brus, så aktiveringen är aningens snabbare. Men det är inte som att de använder fiberoptik...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

De kan väl visst lödas? Det optiska är ju bara själva aktiveringen, istället för den mekaniska fjädern i mekaniska brytare. Signalen vid sluten krets är ju elektrisk oavsett Fördelen med optiska brytare är att du slipper debounce, och därför inte behöver räkna in en fördröjning för att avgöra om det är av/på eller bara brus, så aktiveringen är aningens snabbare. Men det är inte som att de använder fiberoptik...

Det kanske finns andra implementeringar, men finns inget att löda här.

Annars skulle jag inte se någon anledning till att de inte skulle gå att använda optiska i vanliga MX-pcbs

Permalänk
Skrivet av izzie:

Har ett Varmilo MA88, de är inte hotswap tyvärr.

Okej, jag har hittat "problemet", det är ju inte optiska brytare i det tangentbordet utan deras egna version av ‘EC’ in these switches refers to an ‘Electrocapacitive’

Men de goda nyheterna är att de i teorin skulle fungera bättre att smörja på det sättet du tänkt dig än vanliga MX.

Du kan ju testa på den brytaren du använder minst först.

Jag skulle rekommendera Krytox GPL107 > 106 > 105 eller om du behöver snåla SuperLube Oil.

Största problemet jag kan se är att det är om det finns hål i botten av brytaren så det läcker ut över pcb.