Äger du en handhållen global positions system-mottagare?

Permalänk
Medlem

Äger du en handhållen global positions system-mottagare?

Ett gammalt köp från ETA auktionen i Göteborg, legat länge.

Fick för mig att sätta i batterier igår och prova, den fungerar fortfarande trotts den rollover som skedde 2019!
(åtminstone positionsangivelsen)

Är väl dock lite batteritörstig och gillar inte laddningsbara så bra, troligen pga lägre spänning.

Hade ju nästan velat kabelmata den.

Man kan ju inte säga annat än att den känns otroligt solid, tung och dyr i handen!

Dock är interna batteriet slut, så stänger man ner tar processen att få hem all information rätt lång tid, innan den börjar ge positionsangivelsen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså inte en vanlig mobiltelefon med GPS?

Permalänk

Vi tänkte köpa en GPS någon gång på 90talet. Men insåg att den inte hade den noggrannhet vi önskade och sedan detta höga pris.
Det känns som om behovet var extremt nischat på den tiden. Liksom mäta tomtgränser vill man ha cm noggrannhet, i skogen högst 1m, hade inte gps på den tiden typ 100m noggrannhet? Och vilken privatperson var intresserad av att veta koordinaterna med så dålig noggrannhet? Det kunde de lika väl ta fram med en vanlig fastighetskarta.

Annars cool produkt, det finns mycket gammalt skoj.

RTK GPS är en lösning för bra noggrannhet idag, dock har mitt behov av sådan hög nogrannhet idag minskat då jag redan har mätt ut fastighetsgränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du menar alltså inte en vanlig mobiltelefon med GPS?

Nej nej, då kan ju staten spåra mig via mobilnätet när jag åker på flat earth träffar jorden runt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi tänkte köpa en GPS någon gång på 90talet. Men insåg att den inte hade den noggrannhet vi önskade och sedan detta höga pris.
Det känns som om behovet var extremt nischat på den tiden. Liksom mäta tomtgränser vill man ha cm noggrannhet, i skogen högst 1m, hade inte gps på den tiden typ 100m noggrannhet? Och vilken privatperson var intresserad av att veta koordinaterna med så dålig noggrannhet? Det kunde de lika väl ta fram med en vanlig fastighetskarta.

Annars cool produkt, det finns mycket gammalt skoj.

I detta fallet ska man nog inte använda uttrycket noggrannhet....

Har en Icom marinradio med gps, den har två decimaler till på positionen.

Har inte kollat priset, men tyngden och kvalitétskänslan säger att den kostade mer än 899:-

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Haft en precis likadan som den du visar, den skänkts för många år sedan så skulle inte bli super förvånad om det är min gamla (det är inget klistermärke på baksidan i guldfärg?) Äldre GPS enheter har en rätt lång cold start period innan de tar fix mot GPS satelliter som du märker. Rollovers sker rätt ofta för olika tillverkare och i regel är det då relaterat till att datum hanteras fel men det finns även händelser då det innebär att position inte hanteras rätt längre och system då måste bytas helt.

Annars har jag en del hand GPS men mest fasta GPS'er och annan GNSS utrustning men det är mer för att det är en del av mitt arbete. För privat bruk använder jag mig dock av min iPhone eller min Iridium Extreme telefon.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Nej nej, då kan ju staten spåra mig via mobilnätet när jag åker på flat earth träffar jorden runt.

I detta fallet ska man nog inte använda uttrycket noggrannhet....

Har en Icom marinradio med gps, den har två decimaler till på positionen.

Har inte kollat priset, men tyngden och kvalitétskänslan säger att den kostade mer än 899:-

Det var typ 500år sedan jag läste mätteknik så jag är ringrostig i termerna. Upplösningen på ens instrument är dock irrelevant, det är vad instrumentet visar i förhållande till verkligheten.
RTK GPS är en lösning, jag gick för länge sedan förbi när vägverket byggde något och såg att de hade satt upp sina basstationer för att öka noggrannheten. Jag tyckte coolt, men samtidigt inget jag kommer köpa.
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos...

Permalänk
Medlem

Nä ingen lapp på baksidan, men antennen ser ut att blivit lagad med lite lim nån gång i tiden.

Den rollover jag läst om är ju att veckorna rullade förbi vecka 1023 sen 1980 eller vad det var, och att det kunde bricka många enheter, men det är bara vad jag läst.

Den hanterar inte årtal rätt dock, så man förlorar väl vissa funktioner iom det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har en Garmin eTrex Legend HCx som jag skaffade för universitetsstudierna i mitten av 00-talet. Som en fetare Nokia 3310 i formen. Långsam positionsuppdatering jämfört med moderna prylar. Men den hade en smart funktion som inte finns i t ex mobiler med GPS - den kunde integrera en position över tid för att få bättre noggrannhet. Om jag höll den stilla på samma plats och startade integrationen och lät den hålla på i några minuter, kunde den få mycket bättre positionsangivelse, framför allt i höjdled, jämfört med en ögonblicksposition.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi tänkte köpa en GPS någon gång på 90talet. Men insåg att den inte hade den noggrannhet vi önskade och sedan detta höga pris.
Det känns som om behovet var extremt nischat på den tiden. Liksom mäta tomtgränser vill man ha cm noggrannhet, i skogen högst 1m, hade inte gps på den tiden typ 100m noggrannhet? Och vilken privatperson var intresserad av att veta koordinaterna med så dålig noggrannhet? Det kunde de lika väl ta fram med en vanlig fastighetskarta.

Annars cool produkt, det finns mycket gammalt skoj.

Man slog av scramblingen av gps för privatpersoner i allmänhet för första gången i samband med Gullfkriget sedan aktiverades det igen men sedan konkurrenter till GPS byggdes ut och de flesta moderna civila apparater även använder dem har man bättre noggrannhet men man kallar det fortfarande lite slarvigt bara för GPS mottagare även om de ofta även använder Galileo och Glonass inom Europa.

Telefoner brukar dessutom även snoka efter ssidn eftersom Google lagrar dem och dess positioner och så använder de även a-gps som använder mobilnäten för att snabba upp och förbättra positionering via satelliter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var typ 500år sedan jag läste mätteknik så jag är ringrostig i termerna. Upplösningen på ens instrument är dock irrelevant, det är vad instrumentet visar i förhållande till verkligheten.
RTK GPS är en lösning, jag gick för länge sedan förbi när vägverket byggde något och såg att de hade satt upp sina basstationer för att öka noggrannheten. Jag tyckte coolt, men samtidigt inget jag kommer köpa.
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos...

Tror dock GPSen i min Icom är bra mycket exaktare när den tar i 3-4 gånger så mycket satelliter och använder ett par decennier nyare teknik.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Någon som har en uppfattning om priset i Sverige när denna introducerades?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man slog av scramblingen av gps för privatpersoner i allmänhet för första gången i samband med Gullfkriget sedan aktiverades det igen men sedan konkurrenter till GPS byggdes ut och de flesta moderna civila apparater även använder dem har man bättre noggrannhet men man kallar det fortfarande lite slarvigt bara för GPS mottagare även om de ofta även använder Galileo och Glonass inom Europa.

Nja...

Selective Availability, som det formellt heter, stängdes av permanent år 2000, för att man ansåg att nyttan med bra noggrannhet även i civil utrustning uppvägde nackdelen att ge motståndare möjligheten att få detsamma. Majoriteten av de GPS-satelliter i tjänst i dag är så nya att de inte ens har funktionen kvar om nån skulle vilja slå på den.

Däremot finns det en krypterad signal vid sidan av den normala, som bara militären kan använda, som ger lite säkrare och mer stabil position, och som är mer motståndskraftig mot utstörning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

De flesta som jagar har hundpejl med gps och kartor, vilka har de kriterier som frågan i rubriken gäller

https://www.hylte-lantman.com/hundpejl-gps

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Rekordmedlem

Jag såg att Scott Manley just postat denna som kan passa in här när jag gick igenom notiserna om nya poster från de jag följer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Någon som har en uppfattning om priset i Sverige när denna introducerades?

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=2U8iauQudSY

Klippet är från orten Australien, och det nämns på slutet att prissättningen är 2000-4000 AUD för en GPS. Det motsvarar cirka 4500-9000 AUD idag och med växelkursen på 7,11 SEK per AUD, så är kostnaden för en enhet 32000-64000 SEK med dagens penningsvärde.

Det vill säga, GPS-enheten var troligtvis dyr 1991.