Netonnet säljer begagnat moderkort som nytt. Får man göra så?

Permalänk
Medlem

Netonnet säljer begagnat moderkort som nytt. Får man göra så?

Öppnade precis upp paket från Netonnet för att bygga ihop en ny dator. Och ser direkt att de skickat ett begagnat moderkort. Det har sålts som nytt helt utan prisavdrag på deras sida.
Förseglingen är bruten, packmaterial fastnade i klister där det uppenbarligen suttit en klisterlapp på framsidan, och kartongen är allmänt sliten.
Vad gör man? Beställde i måndags morse och fick det först igår. (Från Inet fick jag delar redan i Tisdags) Varit datorlös i två veckor nu så osugen på att skicka tillbaka.
Man kan ju vara rätt säker på att ett begagnat moderkort är ESD-skadat och kommer dö inom ett par år. Eller är jag nojjig?

Är kanske bara att returnera känner jag. Eller hur ska man resonera? Har de rätt att sälja ett begagnat kort på det viset? Är ju inte direkt en brödrost man beställt. Begagnad elektronik ska ju ses som äventyrad sådan IMHO.

Enda trösten här är att man kunnat använda den långa väntetiden till att börja bygga datormöbel så man slipper datorlåda. :/

EDIT: Eftersom den redan var öppnad lyfte jag på locket och kikade in. Tillbehör ligger inte i originalförpackningar. De har kompletterat med egna grejer i zip-påsar. Hade högre tankar om Netonnet än så.

Permalänk
Medlem

Dom har gjort en miss helt enkelt, självklart ska dom inte sälja något som är öppnat sen tidigare som nytt, bara returnera det.

Permalänk
Medlem

Om det fungerar som det ska och ser ut att vara i bra skick så skulle jag ändå använda det. Kanske de kan kompensera med lite pengar till ska eller rabatt på annat eller nått om du kontaktar dem? Bättre än att det ska skickas tillbaka och sedan säljas till någon annan där de ändå måste dra av priset tänker jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom har gjort en miss helt enkelt, självklart ska dom inte sälja något som är öppnat sen tidigare som nytt, bara returnera det.

Tack för din input. Jag returnerar det.
Men jag googlade lite nu. Och jag fick bland annat träff från Sweclockers om att de gjort sådant förut och förnekat det. Så jag vill väl säga att jag inte direkt ser det som någon miss. Jag tycker att jag har rätt bra koll på lagersystem och materialhantering, och en returvara trillar inte bara in utan vidare i normala saldot från deras returhantering och mottagskontroll. Och om de har ett system och rutiner som tillåter att det kan hända av misstag så är det minst lika allvarligt ur ett konsumentperspektiv som om de gjort det avsiktligt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1384736-netonnet-salje...

Jag åker upp med det till deras lagershop och lämnar det och köper nytt, från annan butik helt enkelt. Bäst för dem att de inte börjar bråka ifall något saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om det fungerar som det ska och ser ut att vara i bra skick så skulle jag ändå använda det. Kanske de kan kompensera med lite pengar till ska eller rabatt på annat eller nått om du kontaktar dem? Bättre än att det ska skickas tillbaka och sedan säljas till någon annan där de ändå måste dra av priset tänker jag.

Jo jag hade hållit med dig om det gällde något annat, men jag vet inte om det är intakt. En ESD-skada kanske inte syns nu, men kan innebära mycket jobb, nertid, omkostnader och nekad reklamation i framtiden. :/

Permalänk

Du informerar dem om problemet och ber att få returnera produkten. Det är väl det du gjorde och det är intressant att veta vad du får för svar?
Om de är en seriös butik så kommer de säga att det har blivit fel och säger att de tar tillbaka produkten. De kommer också troligen ge dig valet att köpa produkten billigare om du vill, men första alternativet kommer också ges.
Om de inte vill ta tillbaka produkten så har du troligen ångerrätt genom distansköplagen.

Om du handlade i butik och de inte vill ta tillbaka så är det bara hälsa dem att de är välkomna att förklara varför de totalt ignorerar i allt vad datasäkerhet heter? Och de lämnar ut produkter med mjukvara som de inte har kontroll över hur de har hanteras till kunder som tror att de köper nya produkter.

*edit*
När det gäller begagnade moderkort så är det oftast något skumt med dem. Det kan ha varit en person som ej tyckte den var stabil med dens cpu, kanske en överklockare eller något. Moderkort är ju inte en pryl som man köper och ångrar sådär.
Medans en datormus är mer en sak som folk kan känna att denna passade inte mina händer.

Permalänk
Medlem

"provkör" det inte överhuvudtaget skulle jag säga, framförallt inte om du inte är 100% säker på att CPU-sockeln är helt fri från böjda pinns och kan påverka din senare ångerrätt om de hävdar att du orsakat detta.
Jag hade returnerat utan att röra det.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

osäker på reglerna på försäljning av returvaror men finns väl ingen regel som säger att de inte får sälja en returerad vara till fullpris vad jag vet är upp till butiken men tror inte det är till fördel för dem...

men rätt säker på att de ändå borde skylta på köpsidan att det är en returvara och dessutom kompletterad med deras egna produkter för saker som saknades dock osäker på om det finns något krav på detta heller dock men samma hör troligen inte någon fördel för butiken om man inte vill få dåligt rykte och ytterligare returer på varan.

skulle väl höra av mig till dem och höra vad de säger om det iaf inom 14 dagar har du ju returrätt på onlineköp om du inte är nöjd. Och få en begagnad vara när man väntar sig en ny är väl en ganska legit anledning för retur. speciellt när den dessutom inte äns är komplett med alla orginaltillbehören.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De (NetOnNet) gjorde samma sak för mig när jag köpte ett "nytt" grafikkort. Efter flera gångers kontakt via chatt där de inte kunde svara på något utan skulle återkomma utan att faktiskt göra det, returnerade jag kortet.

Även det var omständigt (gjorde det i butik). Butiken tyckte det var en så stor retursumma så deras servicedisk ringer upp någon som har hand om returer som jag får prata med. Jätteskum hantering. Undvikit butiken sen dess.

Använd inte moderkortet, returnera.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Ganska stort konsensus här och fick stöd i mina egna tankar.
Precis som ni säger kan jag hållas ansvarig för böjda pins om jag använt det, och moderkort som returneras kan ha returnerats pga strul, som kanske är svåra att ta på garanti. Men ja troligtvis har de rätt att sälja det till fullpris om det anses komplett. :/

Så jag lämnade tillbaka utan att röra det mer. Efter att ha fotodokumenterat lite såklart. Lämnade i den lokala Netonnet-butiken och förklarade läget. Tror inte han gjorde någon anteckning om något så finns väl en liten risk att det blir protester i nästa steg ifall det skickas in för refurbish någonstans. Han sa i alla fall att han godkänt returen så om det blir något sedan så löser de det internt och jag kommer inte få höra något mer i ärendet. Men, det kan ta upp till 10 bankdagar innan pengarna kommer tillbaka så får väl se.
Kollade upp vad som ska vara i lådan och inget saknades i alla fall.

Hittade inte just det kortet i någon acceptabel butik. Så har beställt ett Gigabyte B650M Gaming X AX istället från Inet.

Permalänk
Medlem

Fått samma, köpte ett slutsteg till en bil och det var tydligt att det inte var nytt. Eftersom jag samtidigt fått ett begagnat gratis av en kompis så blev det "nya" inte använt på ca ett år och brydde mig inte mycket om att det verkade vara öppnat. Det såg fint ut och allt var med.
När jag sedan skulle använda det så var såklart lågnivå utgångarna brända som är vanligt när klåpare kopplar steg. Kändes lite sent att skicka tillbaka då och kostade dessutom inte många hundralappar.
Efter det skulle jag aldrig acceptera något "begagnat" som kan ha ESD skador eller andra dolda fel. Det ska säljas rabatterat med tydliga riktlinjer av vad som gäller och om det testats eller ej.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Returnera och kräv ett nytt. Iom att man har ångerrätt, öppet köp och returrätt i princip överallt idag så blir det så här. Det är ju meningen att nån ska sitta och gå igenom returerna och se till att de är i nyskick men det sköts inte alltid 100%.
Är det lagligt? Ja.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Returnera och kräv ett nytt. Iom att man har ångerrätt, öppet köp och returrätt i princip överallt idag så blir det så här. Det är ju meningen att nån ska sitta och gå igenom returerna och se till att de är i nyskick men det sköts inte alltid 100%.
Är det lagligt? Ja.

Varför skulle man få sälja öppnade saker som nytt?
Även skadade kartonger brukar gå som fyndvaror.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle man få sälja öppnade saker som nytt?
Även skadade kartonger brukar gå som fyndvaror.

Det finns ingen lag som förbjuder en butik att sälja öppnade varor utan att markera dem som "fynd" eller motsvarande, det är mer självreglerande då butiken riskerar dåliga omdömen om det skulle vara något som skedde i större omfattning, och dessutom får än högre kostnader för ytterligare hantering av returer när missnöjda kunder lämnar tillbaka de öppnade produkterna. Butikerna tjänar med andra ord på att ha ett system för det hela.

Relevant lawline.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns ingen lag som förbjuder en butik att sälja öppnade varor utan att markera dem som "fynd" eller motsvarande, det är mer självreglerande då butiken riskerar dåliga omdömen om det skulle vara något som skedde i större omfattning, och dessutom får än högre kostnader för ytterligare hantering av returer när missnöjda kunder lämnar tillbaka de öppnade produkterna. Butikerna tjänar med andra ord på att ha ett system för det hela.

Relevant lawline.

Intressant... För hur fungerar då seal of warranty som då är bruten vid leverans? Den är ju ett krav för garantier som kanske inte går via reklamation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Intressant... För hur fungerar då seal of warranty som då är bruten vid leverans? Den är ju ett krav för garantier som kanske inte går via reklamation

En produktgaranti kan omöjligtvis kopplas till en försegling på emballaget. Hur skall du veta att något är knas med produkten innan du över huvud taget kan se den?

Det är bara en trygghet för konsumenten, det har inget med några garantiavtal att göra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Intressant... För hur fungerar då seal of warranty som då är bruten vid leverans? Den är ju ett krav för garantier som kanske inte går via reklamation

Garantiförseglingar är väl troligen inte heller något som är reglerat i lag, utan handlar mer om tillverkares policies?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En produktgaranti kan omöjligtvis kopplas till en försegling på emballaget. Hur skall du veta att något är knas med produkten innan du över huvud taget kan se den?

Det är bara en trygghet för konsumenten, det har inget med några garantiavtal att göra.

Skrivet av olga32:

Garantiförseglingar är väl troligen inte heller något som är reglerat i lag, utan handlar mer om tillverkares policies?

Vad jag menar är, du får en produkt som har bruten försegling.
Du tar upp detta med ÅF efter att ha testat produkten, kommer ÅF då hävda att du har gjort fel? Typ böjda pins eller gpu som har skadad kontakt.

Jag förstår det är ord mot ord, men köper man nytt så skall produkten vara i orginal-kartong med seal of warranty kan jag iaf tycka....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fyndvaror är alltid en extra risk

Skrivet av Aleshi:

tillbaka utan att röra det mer. Efter att ha fotodokumenterat lite såklart. Lämnade i den lokala Netonnet-butiken och förklarade läget. Tror inte han gjorde någon anteckning om något så finns väl en liten risk att det blir protester i nästa steg ifall det skickas in för refurbish någonstans. Han sa i alla fall att han godkänt returen så om det blir något sedan så löser de det internt och jag kommer inte få höra något mer i ärendet. Men, det kan ta upp till 10 bankdagar innan pengarna kommer tillbaka så får väl se.

Jag tror det var smart att gå in till fysisk butik. Ses man öga mot öga beter sig båda parter som regel bättre och personalen kan enklare avgöra om du försöker lura dem. Det har alltid fungerat bra för mig, men det kanske är olika beroende på vilka förutsättningar man har i en sådan situation. Är man naturligt blyg inför främlingar kanske det tolkas som att man är "skyldig", kan du ogenerat hävda att "de böjda CPU-pinnarna med mina fingeravtryck på var där från fabrik" ihärdigt nog så kanske de ger upp och tar emot return i alla fall. Tveeggat som alltid.

En kvinna i personalen på Elgiganten Backaplan i Göteborg sade att de hade som policy att produkter som använts inte fick säljas nya, men jag har inte kollat om det stämmer på något djupare plan. De har dock gott om fyndvaror i butiken, vilket antyder att de följer policyn.

"PC-Jesus" på Gamer's Nexus hade nyligen liknande problem:

De fick ett moderkort levererat från NewEgg som de returnerade utan att öppna det yttre emballaget. När det anlände till butiken påstod deras returavdelning att kortet hade skadade CPU-pinnar, vilket var korrekt. Visade sig att de ovetande köpt en fyndvara, kallat "Open Box" på Newegg, som blivit bristfälligt kontrollerad vid första returen. Detta framgick genom att det satt en retursedel från moderkortstillverkaren på kortet som beskrev skadade CPU-pinnar, daterad till innan GN:s inköp av produkten.

Kortet hade alltså gått till tillverkaren, bedömts som användarskadat, gått till NewEgg igen som genom slarv eller illvilja lade upp det till försäljning igen.

Min rekommendation är att noggrannt inspektera alla "fyndvaror" och filma hela upppackningen. Jag gör samma för nya produkter, då jag t.ex. råkat ut för hårddiskar som varit mycket illa packade (från CDON, runt 2013 ungefär) som dött en för tidig död.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Garantiförseglingar är väl troligen inte heller något som är reglerat i lag, utan handlar mer om tillverkares policies?

Ganska säker dom är det på EU nivå och då är förbjudna, oavsätt om det är på kartong, eller på själva produkten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag menar är, du får en produkt som har bruten försegling.
Du tar upp detta med ÅF efter att ha testat produkten, kommer ÅF då hävda att du har gjort fel? Typ böjda pins eller gpu som har skadad kontakt.

Jag förstår det är ord mot ord, men köper man nytt så skall produkten vara i orginal-kartong med seal of warranty kan jag iaf tycka....

Alltså, det enda scenariot där det jag skulle se att det hade gjort stor skillnad är i ett scenario där du kan inspektera varan innan den tas emot, och då neka leverans av en vara där en plombering är bruten. Jag hade exempelvis aldrig godkänt leverans av en TV om förpackningen inte var hel och de där "plast-stripsen" varit intakta.

Men om plomberingen runt fjärrkontrollen i TV-kartongen är bruten så är det inte så mycket att göra, det blir ju ändå ord mot ord, du kan aldrig bevisa att plomberingen var bruten redan när du öppnade den yttre kartongen...