Vilken bredbandsleveratör skall jag välja(fiber)?

Permalänk

Vilken bredbandsleveratör skall jag välja(fiber)?

Hej, vi bygger en villa och står snart i begrepp att välja en bredbandsleverantör.
Vad jag förstått är det ett öppet stadsnät och jag kan välja på massor olika leverantörer.
Jag har i alla tider haft Telia, då jag egentligen inte haft något val.
Jag spelar en hel del fps(cs:go) och även andra spel som är starkt kopplat till ms och ping.
Jag laddar sällan ner något utan vi streamar på TV från olika streamtjänster.

Om ni hade fått välja enbart utifrån prestanda/ms/fart? Vilket hade ni valt då?

Här är ett axplock på leverantörer jag kan välja :
Telia, Bahnhof, Ownit, Fastbit(lokal) ,Boxer, Sappa, Bredband2, Junet, Comviq.

Sen en ytterligare fråga, själva responstiden (ms) påverkas den något om jag kliver upp från tex 100/100 till 250/250 ?
Så ni förstår mig rätt, ms är kanske den viktigaste faktorn för mig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Telia har i allmänhet bäst ping.
Så länge inte linan är full så blir det samma ping oberoende av hastighet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Den billigaste.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Bahnhof 💪

Permalänk
Medlem

När det gäller fiber så brukar jag rekommendera den billigaste. Om man däremot har behov av support eller tilläggstjänster så är det Telia som gäller (som definitivt inte är det billigaste alternativet).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

på just fiber så brukar skillnaden mellan leverantörerna generellt pingmässigt i spel va väldigt lika

för mig brukar generellt största skillnaden vid spelande vara utanför min leverantörs nät och oftast i nät utanför sverige dessutom.

spårar jag trafiken till en server jag spelar på kan det ligga stadigt på typ 10ms från jag går utanför min router fram till det att trafiken lämnat sverige och där typ dubblas eller tredubblas pingen oftast inom några få hopp mellan nät på vägen.

jag kör bredband2 men inget jag skulle rekommendera längre då de börjat ha massa fuffens med cgnat och smyghöjningar för sig på sista tiden.

visserligen så har väl generellt alla leverantörerna höjt priserna pga ökade driftkostnader senaste året men vill minnas att de som är värst hittills på smyghöjningar man läser lite överallt är väl bahnhof och bredband2 även om mitt minne när jag hade telia de typ ökade 50:- per år jag hade det så inte mycket bättre vad jag minns iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

spårar jag trafiken till en server jag spelar på kan det ligga stadigt på typ 10ms från jag går utanför min router fram till det att trafiken lämnat sverige och där typ dubblas eller tredubblas pingen oftast inom några få hopp mellan nät på vägen.

Om pingen tredubblas inom några hopp med t.ex. Telia så är risken väldigt stor att den istället tiodubblas om man har en annan operatör med sämre peering.

Även inom Sverige påverkar valet av operatör mycket. Jag gick t.ex. från ca 6ms med Internetbolaget (liten operatör) till 18ms med Bitcom (ännu mindre operatör). Med Telia skulle den siffran gissningsvis ligga på runt 2-3ms kanske. Detta mätt till både Google och Sunet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Om pingen tredubblas inom några hopp med t.ex. Telia så är risken väldigt stor att den istället tiodubblas om man har en annan operatör med sämre peering.

Även inom Sverige påverkar valet av operatör mycket. Jag gick t.ex. från ca 6ms med Internetbolaget (liten operatör) till 18ms med Bitcom (ännu mindre operatör). Med Telia skulle den siffran gissningsvis ligga på runt 2-3ms kanske. Detta mätt till både Google och Sunet.

har kört telia och upplevde samma fenomen även med dem nån ms hit eller dit och utgick med typ samma ping till första noden runt 10ms så för min del hade iaf valet av operatör ingen större betydelse

kan dock ha att göra med att jag typ bara tar ett hopp innan jag är i telias nät ändå oftast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Latensen beror till största delen på avståndet signalen ska färdas så den är svår att säga nått definitivt om men större operatörer kan troligen men inte alltid routa en kortare väg än en liten operatör.
Telia och ev Bahnhof är väl de som utmärker sig tekniskt men Bahnhof har förutom att de ibland kan erbjuda 10 Gbit börjat låsa in folk med CGN och ta extra betalt för publik ipv4 (rätt fult) så de är inte enbart bra, och Telia är definitivt inte billigast men tekniken funkar väldigt bra och det ironiska är att de har bra support jämfört med andra operatörer men man behöver i princip aldrig kontakta dem för det fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AFAIK så kör Ownit på publikt IP per default. Vet att iaf Bahnhof tar extra betalt för att slippa CGNAT, vet inte hur ex. Telia eller övriga operatörer gör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pålis:

AFAIK så kör Ownit på publikt IP per default. Vet att iaf Bahnhof tar extra betalt för att slippa CGNAT, vet inte hur ex. Telia eller övriga operatörer gör.

Jag är lat så jag klistrar in ett inlägg jag nyligen gjorde i en liknade tråd >

Tekniskt fungerar Telia mycket bra så absolut inget att klaga på.
De är inte billigast men det fungerar bra och stödjer ipv6 och ger även publik ipv4. Så här ser det ut för mig med 500/500.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade Ownit haft 12månaders bindningstid hade jag tagit dom, annars Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Har genom åren haft lite olika (just nu kör jag Telia) men tragiskt nog så är dom som har varit bäst för min del comhem! Nu finns juuh inte dom längre samt körde typ fiber (koax ut ur byggnaden till en annan byggnad sen fiber)

Men skulle våga påstå att i 9 fall av 10 spelar leverantör ingen roll så länge det funkar (skillnaden är i supporten) och skulle där undvika Telia och bahnhoof.

Telia verkar vara en chansning och rena lotteriet om man kommer till en vettig individ, tog mig 4 timmar över 5 samtal och 7 mail innan jag fick reda på varför jag inte får ut 500/500 som jag betalar för utan bara 500/250.

Bahnhoof har bara helt enkelt blivit för stora och för populära och helt enkelt inte expanderat deras support tillräckligt, hade inte allt för mycket strul med dom men va aldrig en rolig upplevelse när man behövde få kontakt med dom.

Skulle rekommendera att kolla vilka dom 3-4 billigaste är för önskad hastighet och sen kolla deras betyg när man söker efter företaget på Google (tips här är att ignorera ALLA 4-5 recensioner och kolla bara på dom med lägre betyg)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ownit eller Telia skulle jag säga. Ownit ägs av Telenor så näst efter Telia har de sannolikt bäst peering internationellt. Telias nackdel är att de är lite väl bra på att ta betalt.

Bahnhof har välkänt vedervärdig support, kör med CGNAT som standard och har snålat in på peeringen i vissa delar av landet, vilket resulterat i att trafiken ibland tar onödiga omvägar.

Skrivet av pålis:

AFAIK så kör Ownit på publikt IP per default. Vet att iaf Bahnhof tar extra betalt för att slippa CGNAT, vet inte hur ex. Telia eller övriga operatörer gör.

Både Bahnhof och Bredband2 kör mycket riktigt CGNAT som standard. Tror inte att Bredband2 tar ut en extra månadsavgift för att få publik IP (kan minnas fel), men Bahnhof tar i många fall ut 50 kr/månad extra (men inte alltid).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Om peering och låg ms ut i Europa är av största vikt så är Telia bäst följt av Ownit (Telenor)

Bahnhof har ett okej nät så vitt jag vet men kör med CG-NAT och det är ett gissel om du inte kan få loss en publik ipadress utan att betala. Bredband 2 är ohyggligt dåliga och deras support är ett skämt tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Ownit skickar all trafik till stockholm där jag bor. Vilket innebär påslag på runt 15 ms till t.ex. frankfurt. Hade verkligen piss erfarenhet av dom.

Bästa är att testa runt mellan lokala ISP's och skita i stora ISP's i min erfarenhet.
Alla 3 lokala internet leverantörer har bättre ping inom europa än bahnhof, telia, tele2.
Dock till USA är pingen betydligt bättre med de stora.

Bind inte abonnemanget, och byt var 3dje månad och ta erbjudanden.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Vad tusan. Varför går min trafik via norge när jag skall till sunet. Kör med Ownit.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fackamatoo:

Vad tusan. Varför går min trafik via norge när jag skall till sunet. Kör med Ownit.

https://i.imgur.com/vpEv11G.png

Ownit är ett varumärke som tillhör Telenor.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Ownit är ett varumärke som tillhör Telenor.

Just det. De får bygga en PoP i Stockholm då. Finns nog inget bättre alternativ, Telia då...

CGNAT kan dra åt skogen!

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fackamatoo:

Vad tusan. Varför går min trafik via norge när jag skall till sunet. Kör med Ownit.

https://i.imgur.com/vpEv11G.png

Är du säker på att den faktiskt gör det då? Geolocation på IP är ju ingen exakt vetenskap direkt, och det står ju explicit "Unknown" som stad på de tre som är markerade som Norge. Att de gissar Norge är troligen för att IP:n till den enheten är i en range som tillhör AS2119 (dvs. Telenor), men det säger egentligen inte nödvändigtvis så mycket.

Vad får du om du kör mot ping.sunet.se istället, som är mer lämpad för sådana tester?

Både Ownit och Telenor har en hel del infrastruktur i Stockholm förövrigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Är du säker på att den faktiskt gör det då? Geolocation på IP är ju ingen exakt vetenskap direkt, och det står ju explicit "Unknown" som stad på de tre som är markerade som Norge. Att de gissar Norge är troligen för att IP:n till den enheten är i en range som tillhör AS2119 (dvs. Telenor), men det säger egentligen inte nödvändigtvis så mycket.

Vad får du om du kör mot ping.sunet.se istället, som är mer lämpad för sådana tester?

Både Ownit och Telenor har en hel del infrastruktur i Stockholm förövrigt.

Just det, det har du rätt i. Men det ser likadant ut om jag kör ping.sunet.se , men geoloc är ju som sagt inte 100. Annars är jag jättenöjd med ownit, stabilt och ingen CGNAT.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fackamatoo:

Vad tusan. Varför går min trafik via norge när jag skall till sunet. Kör med Ownit.

https://i.imgur.com/vpEv11G.png

Detta svar fick jag från ownit support när jag frågade de samma fråga som du. Då min ping helt plötsligt hoppade upp 15ms då den gick via "norge". Som tur är så sa jag upp ownit och skaffade bahnhof istället. Problemet är helt borta nu.

"De noder vi ser att din trafik går via sitter inte i Norge utan i Sverige. Externa hemsidor för geolookup utgår ifrån vart IP-adressen är registrerad, vilket i det här fallet är Norge, men det stämmer inte överens med nodernas fysiska position. Så enligt tracerouten är det sista hoppet utåt ti3002b400-ae4-0.ti.telenor.net vilket enligt t.ex https://tools.keycdn.com/geo?host=146.172.105.77 ser ut att vara i norge, men i verkliga fallet befinner sig denna site i södra stockholm."

Permalänk
Medlem

Jag har Telia och är väldigt nöjd, tex så är det oftast bra bandbredd även utanför Sverige också, vilket har varit tveksamt när jag haft andra leverantörer.

Är man lite nördig som jag, och vill ha IPv6 så har Telia stöd för det med via 6rd, (inget som är super men bättre än inget alls).

Permalänk
Medlem

Nån som har Obenetwork? Jag funderar på att skaffa det när jag flyttar.
Dom säger att dom inte har eller kommer införa CGNAT.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Som flera andra skrivit är det Telia som gäller om det är lägsta möjliga ping man är ute efter. De är trots allt en Tier 1-leverantör och det märks. Man får vad man betalar för.

Vad gäller bandbredd kontra ping är det ingen skillnad om man ser det rent teoretiskt, men om du har så pass låg bandbredd att ni i hushållet tar upp 100% kommer det att bli problem - beroende på hur din router hanterar detta scenario blir det antingen högre ping, packetloss, avbrutna sessioner eller andra problem.
Ska det spelas, streamas i 4K och kanske slösurfas samtidigt skulle jag välja mer än 100/100.
inte under 50 Mbit/s upload oavsett om det bara är streaming i 1080p och spel som är tanken; marginalerna är för snäva.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Som flera andra skrivit är det Telia som gäller om det är lägsta möjliga ping man är ute efter. De är trots allt en Tier 1-leverantör och det märks. Man får vad man betalar för.

Vad gäller bandbredd kontra ping är det ingen skillnad om man ser det rent teoretiskt, men om du har så pass låg bandbredd att ni i hushållet tar upp 100% kommer det att bli problem - beroende på hur din router hanterar detta scenario blir det antingen högre ping, packetloss, avbrutna sessioner eller andra problem.
Ska det spelas, streamas i 4K och kanske slösurfas samtidigt skulle jag välja mer än 100/100.
inte under 50 Mbit/s upload oavsett om det bara är streaming i 1080p och spel som är tanken; marginalerna är för snäva.

Nu maxar väl Netflix ut vid 19mbps så 4k och slösurfa med 50/10 lär funka utan problem för flera personer på samma lina.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fackamatoo:

Nu maxar väl Netflix ut vid 19mbps så 4k och slösurfa med 50/10 lär funka utan problem för flera personer på samma lina.

Det finns andra tjänster än Netflix, och scenariot var uttryckligen att spela, streama & surfa samtidigt.
Men vill man spara in typ 20 spänn i månaden och få en dålig upplevelse så kan man ju göra det så att man kan vara dryg på internet med gott samvete...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Bahnhof.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Det finns andra tjänster än Netflix, och scenariot var uttryckligen att spela, streama & surfa samtidigt.
Men vill man spara in typ 20 spänn i månaden och få en dålig upplevelse så kan man ju göra det så att man kan vara dryg på internet med gott samvete...

Nu har jag ju inte argumenterat för att spara 20 apänm i månaden.

Vilka andra tjänster har högre bitrate? Skulle vara intressant att veta.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fackamatoo:

Nu har jag ju inte argumenterat för att spara 20 apänm i månaden.

Vilka andra tjänster har högre bitrate? Skulle vara intressant att veta.

YouTube kan ge 40 Mbit/s. Problemet med att spela är att pingen går åt skogen när linan börjar närma sig sin gräns, gäller både upp och ner.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W