Datorn kraschar efter installation av 4060 Ti. För svagt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar efter installation av 4060 Ti. För svagt nätaggregat?

Hej!

Installerade just ett Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti 8GB EAGLE OC. Min dator har nedanstående specifikationer:

  • Louqe Ghost S1 MK3

  • ASUS ROG STRIX B550-I

  • Ryzen 5600X

  • Kingston KC2500 M.2

  • Corsair Vengeance LPX 32GB (2 x 16GB)

  • Corsair SF600 600W 80+ Platinum

Datorn startade upp och jag körde DDU i felsäkert läge och installerade nya drivrutiner. Systemet är väldigt instabilt. Jag kan köra olika typer av benchmarks även om dem ofta får datorn att krascha. Exempelvis körde jag 3Dmark och resultatet tyder på att kortet presterar genomsnittligt. Har även kört Heaven cirka 10-15 min utan problem. Ibland kan jag köra datorn 30 min men oftast kortare än så. Kraschar plötsligt i windowsmiljö och startar om.

Temperaturer är stabilt låga. Har testat att köra kortet både OC och utan OC utan skillnad. Fläkten på nätaggregatet slår aldrig på, dvs. det verkar inte som att det får kämpa.

Min tanke är att nätaggregatet trots att Gigabyte på sin hemsida skriver att 500W ska funka är för svagt?

Behöver hjälp med felsökning. Vad kan jag testa? Hur utesluter jag andra problem. Alla förslag uppskattas.

Om jag skulle köpa nytt nätaggregat, vad skulle ni rekomendera då? Köper gärna ett biffigare än nödvändigt.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Relik 📜

Inte ska 600W vara för svagt, inte en chans. Då är det i så fall något annat fel med nätdelen eller strömförsörjningen från moderkortet etc, inte effekten i sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Om du har tillgång till ett annat grafikkort så kan du testa med det. Ett 4060 Ti drar inte alltför många watt så nätaggregatets effekt lär inte skapa problem för det kortet. Kan mycket väl vara kortet i sig som strular. Var kortet nytt när du köpte det och har du garanti kvar?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilket chassi du har så antar jag att du kör med en riserkabel till grafikkortet. Testa i så fall att sänka PCIe till 3.0 i BIOS om det går, att köra PCIe 4.0 över en riserkabel kan vara problematiskt.

Permalänk
Medlem

Undrar verkligen vad det kan vara då. Systemet var väldigt stabilt med mitt tidigare 1660. Det nya grafikkortet är den enda skillnaden.

Vad kan jag göra för att felsöka? Försöker komma på något jag kan ha gjort fel men kan antagligen för lite för att säga vad det skulle vara.

Så här har jag satt in strömsladdarna. Har jag gjort något fel där? Ursäktar allt damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Med tanke på vilket chassi du har så antar jag att du kör med en riserkabel till grafikkortet. Testa i så fall att sänka PCIe till 3.0 i BIOS om det går, att köra PCIe 4.0 över en riserkabel kan vara problematiskt.

Här kan du vara någonting på spåret. Har dålig koll. Jag använder den kabel som kom med mitt Louque Ghost. Kan den vara av en gammal standard?

Ska testa att ändra till PCIe 3.0 i bios efter detta. Men kommer detta inte innebära att jag begränsar kortets hastighet?

Bild på riserkabeln för referens. Ljuset i min lägenhet får dammsituationen att verkar värre än den är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Här kan du vara någonting på spåret. Har dålig koll. Jag använder den kabel som kom med mitt Louque Ghost. Kan den vara av en gammal standard?

Jag vet inte vad deras kabel klarar, men det är många som haft problem med just PCIe 4.0 och riserkablar. Ditt gamla 1660 var PCIe 3.0, så det hade inte samma problem.

Skrivet av hilding1:

Ska testa att ändra till PCIe 3.0 i bios efter detta. Men kommer detta inte innebära att jag begränsar kortets hastighet?

Ja, du tappar någon enstaka procent i prestanda, se t.ex. detta test av Sweclockers (med ett 4060, men 4060 Ti lär bete sig lika).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag vet inte vad deras kabel klarar, men det är många som haft problem med just PCIe 4.0 och riserkablar. Ditt gamla 1660 var PCIe 3.0, så det hade inte samma problem.
Ja, du tappar någon enstaka procent i prestanda, se t.ex. detta test av Sweclockers (med ett 4060, men 4060 Ti lär bete sig lika).

Mycket intressant. Tack för hjälpen! Har ändrat till PCIEX16 Mode: GEN 3 i BIOS nu (tror att detta motsvarar PCIe 3.0?) och ska köra olika test samt kolla om systemet är mer stabilt.

Kollade upp vilken riser-kabel de skickar med Louque Ghost S1 MK3 och det verkar vara COBALT Gen4+ PCI-e 4.0 Riser Cable. Dvs. en kabel som ska klara 4.0 om jag förstår det rätt.

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr. Systemet kraschar innan jag hinner starta 3Dmark. Allt är väldigt instabilt.

Ska jag testa att ta ut kortet och sätta in det igen. Eventuellt koppla ur riser-kabeln och sätta fast den igen?

Kan det vara någonting som glappar? Någon annan inställning i BIOS?

Permalänk
Medlem

Kolla gärna om det finns något nyare bios, har för mig att vissa bios/moderkort kombos har haft problem med 40-serien från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Kolla gärna om det finns något nyare bios, har för mig att vissa bios/moderkort kombos har haft problem med 40-serien från Nvidia.

Nu har jag uppdaterat BIOS till den senaste versionen. Systemet är fortfarande instabilt.

Men det är liksom konstigt. Kan köra Heaven utan problem och ett cpu-test via OCCT. Ibland kan jag köra igenom 3Dmark men så dör datorn ute i windows. Igår testade jag ett spel i en halvtimme och det gick bra, sen dog datorn direkt ute i windows. Det verkar liksom inte vara belastning i sig som får datorn att dö?

För att svara på en tidigare fråga så köpte jag kortet nytt direkt från butik (Inet).

Vad finns att testa nu? Vad lutar ni åt, att kortet är trasigt eller kan det vara PSU?

Uppdatering. Körde alla stabilitetstest som finns i OCCT i 3 + minuter styck. Cpu, linpack, memory, 3D, Vram och Power. Inga problem där. Men så fort jag stänger ned och typ öppnar Steam dör datorn. Fattar inte detta alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Nu har jag uppdaterat BIOS till den senaste versionen. Systemet är fortfarande instabilt.

Men det är liksom konstigt. Kan köra Heaven utan problem och ett cpu-test via OCCT. Ibland kan jag köra igenom 3Dmark men så dör datorn ute i windows. Igår testade jag ett spel i en halvtimme och det gick bra, sen dog datorn direkt ute i windows. Det verkar liksom inte vara belastning i sig som får datorn att dö?

För att svara på en tidigare fråga så köpte jag kortet nytt direkt från butik (Inet).

Vad finns att testa nu? Vad lutar ni åt, att kortet är trasigt eller kan det vara PSU?

OCCTs VRAM test kanske vore något? När mitt ganska nya 4090 "dog" (VRAM som spottade fel) så var det främst i tyngre spel jag fick problem med krascher men jag hade även små märkliga problem i Windows ibland som ledde till exempelvis att ominstallation av drivrutiner ett par ggr totalkraschade datorn.
Har du möjlighet att köra helt utan riserkabel så kan det vara värt ett försök. Att kolla att alla kablar på moderkort,PSU och GPU sitter som de ska då du rotat i burken kan även det vara värt en minut eller två.
Kan även vara värt att köra kommandotolken som admin (skriv cmd i sökrutan, högerklicka->kör som admin) och skriva sfc/scannow detta söker efter och reparerar filer som kan ha blivit korrupta i OS:et. Korrupta filer kan tyda på att något tidigare gått fel, dock är det inga garantier att det är grundproblemet.
Testa även gärna med ditt tidigare kort och se om det blir stabilt igen eller om det fortsätter vara problem med datorn.

Permalänk

Är det ett modulärt agg ? Ta en bild på kopplingarna kan vara att du har allt på samma fas , kör ett 3080ti på ett gammalt 650 utan problem 🤔

Permalänk
Medlem

Testa installera om Windows?
Om du verkligen orkar kan du köra allt utan riser kabel för att se om det fungerar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaz pounder:

Är det ett modulärt agg ? Ta en bild på kopplingarna kan vara att du har allt på samma fas , kör ett 3080ti på ett gammalt 650 utan problem 🤔

SF600 är likt i stort sett alla moderna nätagg "single rail", så det spelar ingen roll vilka utgångar man använder eftersom det t.ex. bara finns en enda 12V-lina som allt är kopplat till.

Permalänk

Testa å prova kortet i en annan dator

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

OCCTs VRAM test kanske vore något? När mitt ganska nya 4090 "dog" (VRAM som spottade fel) så var det främst i tyngre spel jag fick problem med krascher men jag hade även små märkliga problem i Windows ibland som ledde till exempelvis att ominstallation av drivrutiner ett par ggr totalkraschade datorn.
Har du möjlighet att köra helt utan riserkabel så kan det vara värt ett försök. Att kolla att alla kablar på moderkort,PSU och GPU sitter som de ska då du rotat i burken kan även det vara värt en minut eller två.
Kan även vara värt att köra kommandotolken som admin (skriv cmd i sökrutan, högerklicka->kör som admin) och skriva sfc/scannow detta söker efter och reparerar filer som kan ha blivit korrupta i OS:et. Korrupta filer kan tyda på att något tidigare gått fel, dock är det inga garantier att det är grundproblemet.
Testa även gärna med ditt tidigare kort och se om det blir stabilt igen eller om det fortsätter vara problem med datorn.

Tack för svar! Körde OCCTs VRAM test i 10 + 5 min nu utan problem. Ska köra en halvtimme senare. Tror dock inte att det kommer att vara några problem.

Körde också sfc/scannow. WRP hittade korrupta filer och reparerade dem. När jag efter att ha installerat en windowsuppdatering körde sfc/scannow igen hittade den inte några korrupta filer. Sen dog datorn igen.

Har inte gjort det än men ska testa att montera bort kortet. Kolla så att riser kabeln sitter ordentligt och sätta tillbaks kortet igen. Efter det monterar jag tillbaks mitt gamla kort. Om det funkar bra så testar jag att skruva bort moderkortet och kör datorn helt utan chassi (det är det enda sättet att köra grafikkort utan riser kabeln).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa installera om Windows?
Om du verkligen orkar kan du köra allt utan riser kabel för att se om det fungerar.

Att montera ut moderkort och nätagg och allt ur chassit och köra allt så är nog faktiskt lättare än att installera om windows. Tar sån jävla tid att installera alla program och få det som jag vill ha det.

Men jag börjar med att kolla kablarna och testar med mitt gamla kort.

Har tyvärr bara en stationär dator.

Permalänk
Medlem

Hum, vet verkligen inte... Datorn dör mer frekvent än tidigare nu. Typ var 5e minut.

Om jag skulle lägga en förmiddag på att montera ut allt ur chassit och skruvar ihop det direkt på bordet. Då kan jag säga ifall det är typ fel på riser kabeln? Men eftersom det tidigare kortet funkade bra så vet jag väl redan att den funkar.

Datorn är inte tillräckligt stabil för en ominstallation av windows.

Vad kan jag egentligen göra i det här läget? Hittar verkligen ingen lösning när jag googlar.

I det här läget gissar jag att jag inte kan lämna tillbaka 4060 eftersom butiken inte kommer hitta något fel på det och det redan är använt. Är det bara att acceptera förlust och gå vidare?

Permalänk
Medlem

Har du provat kortet i en annan dator?
Även fast det är nytt kan det ju mycket väl vara defekt, vad för koder får du i "tillförlitlighetshanteraren"/blåskärmskoder?

Var är det köpt?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Att montera ut moderkort och nätagg och allt ur chassit och köra allt så är nog faktiskt lättare än att installera om windows. Tar sån jävla tid att installera alla program och få det som jag vill ha det.

Men jag börjar med att kolla kablarna och testar med mitt gamla kort.

Har tyvärr bara en stationär dator.

kolla med en polare/bekant, eller lägg en "köpes" annons här på sweclockers.
typ Grafikkortstest-uppsala köpes: "Någon i "uppsala - gata" som mot ersättning kan tänka sig testköra ett grafikkort som jag inte får att fungera i min rigg"

Alternativt kanske du har en sekundärdisk, en halvtom SSD eller kanske övervägt att köpa en ny?
Måste ju inte göra "om"installationen på samma disk

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Har du provat kortet i en annan dator?
Även fast det är nytt kan det ju mycket väl vara defekt, vad för koder får du i "tillförlitlighetshanteraren"/blåskärmskoder?

Var är det köpt?

Tack för svar. Får inga felkoder. Datorn bara tvärdör. Skärmen blir svart, några sekunder därefter startar datorn om. Ösnkar att jag hade någon logg eller nåt att gå på här. Finns det något typ av program som kan säga exakt vad som hände när datorn dog?

Pallar nog inte besvära någon med att testköra ett grafikkort.

Men jag skulle kunna köpa en ny hårddisk och installera windows på den typ. Och då kan jag typ utesluta att det inte är windowsinstallationen det är fel på. Men jag äger bara en windowslicens. Kan man använda den till två installationer?

Permalänk
Medlem

Finns det inga spår i Event-loggarna?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Tack för svar. Får inga felkoder. Datorn bara tvärdör. Skärmen blir svart, några sekunder därefter startar datorn om. Ösnkar att jag hade någon logg eller nåt att gå på här. Finns det något typ av program som kan säga exakt vad som hände när datorn dog?

Pallar nog inte besvära någon med att testköra ett grafikkort.

Men jag skulle kunna köpa en ny hårddisk och installera windows på den typ. Och då kan jag typ utesluta att det inte är windowsinstallationen det är fel på. Men jag äger bara en windowslicens. Kan man använda den till två installationer?

Det här med att datorn slår ifrån för att sedan starta upp igen är som att något triggar en blåskärm utan att Windows detekterar det.
Något som jag reagerade på var en av bilderna, särskillt bilden på strömkontakten.
Det ser ut som att de 2 stiften längst till vänster sitter djupare än de 6 till höger.
Det kan mycket väl vara en ren synvilla men det kan också vara dålig kontakt. Är det dålig kontakt så kan det vara orsaken till omstarterna.
Kontrollera så att alla kontakter är isatta ordentligt och att kontaktstiften är iskjutna ordentligt.

Nätagget bör inte vara något problem men om du råkar ha ett liggandes så är skadar det inte att prova med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Tack för svar. Får inga felkoder. Datorn bara tvärdör. Skärmen blir svart, några sekunder därefter startar datorn om. Ösnkar att jag hade någon logg eller nåt att gå på här. Finns det något typ av program som kan säga exakt vad som hände när datorn dog?

Pallar nog inte besvära någon med att testköra ett grafikkort.

Men jag skulle kunna köpa en ny hårddisk och installera windows på den typ. Och då kan jag typ utesluta att det inte är windowsinstallationen det är fel på. Men jag äger bara en windowslicens. Kan man använda den till två installationer?

Eh, de flesta skulle nog inte se det som besvär,tar du dessutom med en pizza eller ett sexpack öl så ser de det nog som att de tjänar på det.

Men ja, extra/ny disk för installation lär väl inte skada. Känns orimligt för en annan att det är windows, men är ju inte orimligt. Någorlunda lätt felsökning iaf.
Inga problem med två installationer förövrigt, har själv gjort mängder med ominstallationer på rad på samma datorer.

Var är kortet köpt?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Finns det inga spår i Event-loggarna?

Loggboken gav ingenting. Men laddade ned Windows SDK och kollade MEMORY.DMP med Debugging Tools.

Lägger sista delen av en väldigt lång rapport som bild nedan. Det är väl kanske inte överraskande att det är nvlddmkm.sys. Men säger detta att det kanske är mjukvara ändå?

Har redan kört igenom de steg som står här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g... Men jag har faktiskt inte ersatt nvlddmkm.sys. Så jag ska testa det nu.

Bara som kuriosa så testade jag att byta strömsladd från psu till gpu. De enda som följer med är 6 + 2 pin vilket gör att det kanske ser lite konstigt ut på bilder. Men de är nedtryckta. Det är jag hundra på.

Permalänk
Skrivet av hilding1:

Loggboken gav ingenting. Men laddade ned Windows SDK och kollade MEMORY.DMP med Debugging Tools.

Lägger sista delen av en väldigt lång rapport som bild nedan. Det är väl kanske inte överraskande att det är nvlddmkm.sys. Men säger detta att det kanske är mjukvara ändå?

Har redan kört igenom de steg som står här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g... Men jag har faktiskt inte ersatt nvlddmkm.sys. Så jag ska testa det nu.

Bara som kuriosa så testade jag att byta strömsladd från psu till gpu. De enda som följer med är 6 + 2 pin vilket gör att det kanske ser lite konstigt ut på bilder. Men de är nedtryckta. Det är jag hundra på.

https://i.imgur.com/oc8Oxs4.jpg

Ska inte behöva ersätta delar av grafikdrivrutinerna manuellt för att det ska fungera.

nånting triggar iaf Nvidia drivrutinen att crasha verkar det som.

kan bero på faktiskt trasig drivrutin, hårdvarufel, trasigt operativsystem.

att du hittar trasiga filer med sfcscan kan ju va ett tecken på döende lagringsenhet vilket även skulle kunna förklara att du skriver att den är ostabil vid ominstallation av operativsystemet när bara bare minimum drivare är igång och nvidia drivaren inte är aktiv.

Trasiga filer samtidigt kan det ju även bero på att datorn crashar där filerna inte skrivits klart vid crashen så kan även det vara ett villospår.

men ostabil vid ominstallation av operativsystemet tyder ju på ett hårdvarufel iom att i princip inga mer djupgående drivrutiner är aktiva bara typ generic drivare för minsta möjliga funktion.

vilken hårdvara det är kan va svårt att säga dock men
lagringsenhet, moderkort, cpu, minne, grafikkort, usb, mus, tangentbord, nätverkskort.

men i stort sett det ända som belastas något nämnvärt under installationen är ju lagring, cpu och ram.

men iom att du samtidigt säger att det fungerar med ditt gamla grafikkort så lutar det ju åt att det ev är ett fel på grafikkortet eller riser kabeln (riser kablar ska generellt undvikas då de kan orsaka mycket strul...) eller någon drivrutin som får Nvidia drivaren att störtdyka antingen nvidia drivaren självt eller någon annan drivare som sorsakar att nvidia drivaren orsakar fel och krashar

och säker på att ditt chassi inte är en äldre variant som har en äldre pci-e 2.0 eller 3.0 raiser? vet inte om MK 3 sålts med 3.0 riser också men är ju inte omöjligt att de efter en viss revision uppgraderat det med pci-e 4 riser utan att byta modellnamn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Loggboken gav ingenting. Men laddade ned Windows SDK och kollade MEMORY.DMP med Debugging Tools.

Lägger sista delen av en väldigt lång rapport som bild nedan. Det är väl kanske inte överraskande att det är nvlddmkm.sys. Men säger detta att det kanske är mjukvara ändå?

Har redan kört igenom de steg som står här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1459640-nvlddmkm-sys-g... Men jag har faktiskt inte ersatt nvlddmkm.sys. Så jag ska testa det nu.

Bara som kuriosa så testade jag att byta strömsladd från psu till gpu. De enda som följer med är 6 + 2 pin vilket gör att det kanske ser lite konstigt ut på bilder. Men de är nedtryckta. Det är jag hundra på.

https://i.imgur.com/oc8Oxs4.jpg

Slänger in följande då det bara slog mig.
https://www.sweclockers.com/nyhet/36578-spruckna-kretskort-pa...

Sedan något att kontrollera.
I Enhetshanteraren under menyn "Visa", välj "Visa dolda enheter" och kontrollera att drivrutinen för det gamla grafikkortet blivit borttagen så den inte av någon konstig anledning ligger kvar även fast du kört DDU.

Jag skulle även installera om DirectX och de olika .Net Framework-versionerna...

Vad gäller Windows-licensen så är den i princip knuten mot moderkortet, om du köper en ny hårddisk för att installera Windows på för att testa, så kommer Windows att aktiveras utan problem när installationen är klar utan att du ens anget någon nyckel under installationen.

Sedan skulle jag nog för sakens skull skruva loss moderkortet och provköra grafikkortet direkt i PCIe-X16-porten för att helt utesluta riser-kabeln som felkälla. Även om den är specificerad att vara kompatibel så kan den fortfarande orsaka problem.

Permalänk
Medlem

Att datorn bara tvärdör snarare än visar bluescreen får i alla fall mig att misstänka nätagget. Inte att det är för svagt, men kanske är det defekt på något vis?
Har själv haft liknande problem, och efter många tester med olika grafikkort och komponenter bytte jag ut nätagget och det löste i alla fall problemet för mig.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Slänger in följande då det bara slog mig.
https://www.sweclockers.com/nyhet/36578-spruckna-kretskort-pa...

Sedan något att kontrollera.
I Enhetshanteraren under menyn "Visa", välj "Visa dolda enheter" och kontrollera att drivrutinen för det gamla grafikkortet blivit borttagen så den inte av någon konstig anledning ligger kvar även fast du kört DDU.

ska inte ha någon betydelse egentligen sålänge han inte körde en drivare från innan releasen av 4060ti korten.
alla Nvidia kort från 900/1000 serien nånting och frammåt använder samma drivare.

så körde han drivare 532.xx från maj eller nyare på gamla kortet så är den kompatibel med bägge korten utan ominstallation.

men visst kostar ju inget i felsökningssyfte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows