Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Dags att ringa banhof vid tillfälle. Har Zitius eller vad dom heter och 100/100 mbit för 469kr vilket känns lite saftigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det nämnts i tråden, men Bredband2 håller också på med dessa smyghöjningar. Jag fick mail i mitten på juli om att mitt 250/100 kommer höjas till 305kr/mån (från 268kr) den 1/9, alltså idag. Jag chattade med dem i slutet på juli och sa att om denna höjning inte blir av kommer jag säga upp abonnemanget, men supporten sa att det kommer givetvis står 305kr/mån för 250/100 på hemsidan 1/9. Tror ni det är ändrat? Givetvis inte. De får till på måndag på sig, sen ringer jag och byter till något annat. Spelar ingen roll om det är någon tiokrona dyrare, jag tycker det bara är dålig stil att höja för befintliga kunder men ha kvar det gamla priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Jag vet inte om det nämnts i tråden, men Bredband2 håller också på med dessa smyghöjningar. Jag fick mail i mitten på juli om att mitt 250/100 kommer höjas till 305kr/mån (från 268kr) den 1/9, alltså idag. Jag chattade med dem i slutet på juli och sa att om denna höjning inte blir av kommer jag säga upp abonnemanget, men supporten sa att det kommer givetvis står 305kr/mån för 250/100 på hemsidan 1/9. Tror ni det är ändrat? Givetvis inte. De får till på måndag på sig, sen ringer jag och byter till något annat. Spelar ingen roll om det är någon tiokrona dyrare, jag tycker det bara är dålig stil att höja för befintliga kunder men ha kvar det gamla priset.

Så här har de hållit på i alla år sedan jag blev kund hos Bredband2. Detta har nog skett vid 4-5 tillfällen nu sedan 2017. Jag fick ett brev i April, där de nämnde att priset skulle öka med 60 kr från och med den 1 Juni. Vilket inte har skett. Då det gamla priset står kvar på deras hemsida 3 månader senare. Har kollat deras hemsida ungefär 1 gång i veckan för att se om de ändrat priset. Vilket de knappast kan ha gjort under den korta tiden, för att sedan sänka priset igen. Så jag missat det under tiden.

De räknar nog med att de flesta inte håller koll på detta, och fortsätter betala ett högre pris. Samtidigt som de har ett lågt pris i stadsnätet i förhållande till andra isp:s så de kan locka nya kunder, när de kollar efter billigaste leverantören av bredband.

Stavning
Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Flikar in här med. Har haft 500/500 för 399 kr bundet i ett år på Bahnhof. Går ut nu i september så jag ringde och ifrågasatte varför jag skulle betala 499 kr/mån när nya kunder får det för 449 kr. Dom ändrade det direkt, men jag sade att det var oetiskt och att dom skulle koppla mig till uppsägnings-avdelningen. Där blev jag erbjuden 1000/1000 för 469 kr/mån i ett år, vilket jag accepterade.

Verkar som dom flesta företag gör så här, så att byta operatör kändes inte värt heller. Man får väl slå en pling om ett år igen när det är dags.

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen.
Kom ihåg kolla era priser.
VPN Integrity har de sänkt priset på också.

Såg också att det börjat erbjuda 2000, 5000 och 10000Mbit i vanliga stadsnät nu.
Lägsta hastighet är numera 250/250.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Då var det dags igen.
Kom ihåg kolla era priser.
VPN Integrity har de sänkt priset på också.

Såg också att det börjat erbjuda 2000, 5000 och 10000Mbit i vanliga stadsnät nu.
Lägsta hastighet är numera 250/250.

Intressant, vilket stadsnät är du på? Zitius här i Stockholm har tyvärr inga nya hastigheter.

Permalänk

Jahopp dags igen att ringa. 70:- billigare månadskostnad på 100/100 (svenska stadsnät).

Permalänk
Medlem

Intressant nog så efter vi bytte nätoperatör i mitt stadsnät (från Zitius till Global Connect) så verkar de här prisändringarna ha gått ner i frekvens, kan hoppas det kommer fortsätta men kan vara så att det är nån längre kontrakt period bara och betyder att det tar lite längre innan det börjar hända igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Då var det dags igen.
Kom ihåg kolla era priser.
VPN Integrity har de sänkt priset på också.

Såg också att det börjat erbjuda 2000, 5000 och 10000Mbit i vanliga stadsnät nu.
Lägsta hastighet är numera 250/250.

Vilket stadsnät? Vad är det för priser?

Permalänk
Medlem

Bredband2 sysslar med samma taktik. Höjer priset för befintliga kunder och nya kunder får riktigt bra rabatter. Ringer man in som befintlig kund så får man endast 10% rabatt. Övergav dem förra månaden efter många år. Gick över till ownit.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Har varit trogen Bahnhof sen 2015. betalar typ 499kr för 100/100. Ringde dem idag då Tele2 erbjuder nu 1000/1000 för 399kr per månad i 24 månader. Bahnhofs support säger då att Tele2 kan hålla så lågt pris eftersom Tele2 drar in en ny fiber då min nuvarande telia stadsnät är dyrare. De kan erbjuda mig 100/100 för 429kr. Ringer Tele2, Bahnhofs info stämmer inte, Tele2 byter bara min inkommande bredbandsbox i huset gratis, sen funkar det med 1000/1000 för 399/månad. Blir ett byte här.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Owlbeast:

Verkar som dom flesta företag gör så här, så att byta operatör kändes inte värt heller. Man får väl slå en pling om ett år igen när det är dags.

Japp. Eller åtminstone många företag, och inte sällan de mer välvuxna, som ju är de som minst borde fula sig på en välfungerande marknad.

Det är just att många marknader INTE är särskilt välfungerande (annat än ur giriga &/ oetiska företags perspektiv förstås) som är kruxet. Dysfunktionella marknader alltså.

Angående topic och "usual suspects" här, så kan vi tala om det relativt vanliga fenomenet kartellbildning, där aktörerna länge lyckas dölja det faktumet för konsumenter och organ som ska bevaka och reglera marknaders korrekta funktion.

Så, "bredbandskartell" i detta/dessa fall, snudd på oligopol faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vilket stadsnät? Vad är det för priser?

kan vi nu leverera upp till 10 Gbit/s till nästan alla slutkunder i vårt nät.
https://openinfra.com/nyheter/investeringar-i-natet-for-att-o...

1 000/1 000 Mbit/s
549 kr/mån

5 000/5 000 Mbit/s
879 kr/mån

10 000/10 000 Mbit/s
999 kr/mån

Permalänk
Medlem

Även jag kommer nu välja bort Bahnhof efter haft dem i flera år.
Jag har 250 Mbit nu, Telia öppen fiber.
Nu är det dyrt tycker jag betalar 500:- i månaden dessutom har jag längre uppsägningstid än nya kunder.

Telenor erbjuder samma hastighet för 150:- lägre eller 500 Mbit för ungefär samma kostnad.

Det är synd att det är så att vara trogen kund lönar sig aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

kan vi nu leverera upp till 10 Gbit/s till nästan alla slutkunder i vårt nät.
https://openinfra.com/nyheter/investeringar-i-natet-for-att-o...

1 000/1 000 Mbit/s
549 kr/mån

5 000/5 000 Mbit/s
879 kr/mån

10 000/10 000 Mbit/s
999 kr/mån

Ser inga priser på sidan, eller har de tagit bort dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Ser inga priser på sidan, eller har de tagit bort dessa?

https://openinfra.com/fiber/marknadsplats/
Skrolla ned, klicka på bahnhof

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattning <3

Skrivet av sweisdapro:

Tycker det är intressant det här, speciellt nu när det börjar diskuteras villkor och liknande.
Vad gäller egentligen lagmässigt kring priset på tjänster, och är det en tjänst som är det de tillhandahåller?
Om jag tecknar 100/100 med Bahnhof, är det då att ses som ett individuellt avtal av "mitt bredband" eller som ett tecknande av deras tjänst/abonnemang 100/100?

Jämför jag med min personliga erfarenhet med telefonabonnemang så har de följt det ordinarie priset som marknadsförs av leverantören, alternativt har innehållet förändrats med tjänsten (hallon höjde min datamängd två gånger när jag använde dem, och Tre har sänkt min avgift en gång) även under pågående bindningstid.

Jag kan tycka att om jag tecknar en tjänst (som ett abonnemang) så bör priset regleras mot ordinarie priset på tjänsten (utan eventuella rabatter) oavsett om det är upp eller ner.
Att göra som det beskrivs i tråden, höja priset under ett par månader för att sen justera ner det igen (utan att då minska för de som ligger på det höga priset) känns fel, och borde inte vara lagligt.

Jag håller med Dig. Det borde finnas en lag som reglerar: "ändring av i positivt nedskjutande riktning prissänkning för befintliga kunder under vissa förhållanden".

Och dessa förhållanden borde ju vara att om operatören erbjuder ett officiellt pris på sin hemsida/portal/kampanj då borde inte befintliga kunder - som ett minimum - bli drabbade av en prishöjning. Kunder med bindningstid, ja där ska avtalet hållas så klart. ❤️

Lagen borde ålägga bevisbördan på operatörerna att bevisa deras högre kostnader, för det är lätt att säga att "min kostnad har gått upp".

Operatörna borde jobba som "Hallon och Tre" i detta exemplet NB, jobba för mer lägre priser för de har marginaler så jag förstår inte prishöjningarna mer än i ett fåtal speciellt specifika legitima fall.

Se upp i andra länder DÄR gäller det verkligen att se sig för vad man skriver på, för att KO, DA och andra civila instanser hjälper Dig inte om kontraktet är välskrivet och i korrelation med lagen. Jag LOVAR: det enda de kommer säga att: Du är vuxen och vet VAD du skrev på" (i Sverige upplever jag att man kan vara resonabel och resonera om saken) för i utlandet går man STRIKT på vad kontraktet säger.

Exempel: Jag har ett kontrakt som tillåter tethering, medans i de nya kontrakten, som man tecknar med operatörerna, är det förbjudet 🚫. Och om man använder tethering ändå så har operatören rätt att stänga av tjänsten (vilket är surt om Ditt abonnemang har super bra med fördelar och super bra innehåll😁).

Jag själv har ett konstitutionellt beslut på att operatören är skyldig att tillhandahålla mig abonnemanget så länge jag vill och med de villkor som abonnemanget tecknades under. ❤️

De stängde av abonnemanget för att jag klagade hos Konsumentombudsmannen (viket är illegalt eftersom man har rätt att "klaga och låta myndigheterna få veta din klagan skriftligt") så PTS deklarerade att det operatören gjorde var inkonstitutionellt.

Så se upp där ute.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jävla skojföretag...

Fick precis ett meddelande om att de höjer priset med 90 kr/mån! I mitt fall från 359 till 449 kr. För 100/100...

Citat:

I januari 2024 kommer våra samarbetspartners att höja sina avgifter gentemot oss på grund av ökade el- och leverantörskostnader.

Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 449 kr/mån från och med 1 januari 2024. Om du har en aktiv kampanj så ändras ditt pris efter kampanjens slut.

En prishöjning är förstås aldrig kul och något vi helst hade sluppit, men vi hoppas på din förståelse och är glada att du har valt oss.
­

Även om jag gillar Bahnhof för att de tar integritet på allvar, så är det ändå sjukt mycket pengar för en sån tjänst.
Nu är det snart en ickefråga för mig, för från sommaren nästa år så blir det kollektivanslutning i föreningen. Tyvärr lär det väl bli nåt skitföretag, men det blir i alla fall billigare. Många gamlingar i föreningen så tyvärr tvångsansluter de ett kabel-TV-avtal också, så det ska tydligen bli 190 kr/mån för 1000/1000 (eller snarare "upp till", för det lär inte vara många gånger det är stabilt).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jävla skojföretag...

Fick precis ett meddelande om att de höjer priset med 90 kr/mån! I mitt fall från 359 till 449 kr. För 100/100...

Även om jag gillar Bahnhof för att de tar integritet på allvar, så är det ändå sjukt mycket pengar för en sån tjänst.
Nu är det snart en ickefråga för mig, för från sommaren nästa år så blir det kollektivanslutning i föreningen. Tyvärr lär det väl bli nåt skitföretag, men det blir i alla fall billigare. Många gamlingar i föreningen så tyvärr tvångsansluter de ett kabel-TV-avtal också, så det ska tydligen bli 190 kr/mån för 1000/1000 (eller snarare "upp till", för det lär inte vara många gånger det är stabilt).

Jag har tur, mitt gruppavtal som ska börja i januari är bahnhof 1000/1000 á 99kr i månaden på avgiften, istället för 279kr/månaden för 10/10 från dem... (får ut ca 80/80 i realiteten)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag har tur, mitt gruppavtal som ska börja i januari är bahnhof 1000/1000 á 99kr i månaden på avgiften, istället för 279kr/månaden för 10/10 från dem... (får ut ca 80/80 i realiteten)

Jag skulle tro att runt hundringen är för själva internetanslutningen, och resten upp till 190 är för kabel-TV-delen.
Tyvärr var det inte aktuellt med Bahnhof här, enligt styrelsen. Det står mellan Ownit och Sappa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu är det snart en ickefråga för mig, för från sommaren nästa år så blir det kollektivanslutning i föreningen. Tyvärr lär det väl bli nåt skitföretag, men det blir i alla fall billigare. Många gamlingar i föreningen så tyvärr tvångsansluter de ett kabel-TV-avtal också, så det ska tydligen bli 190 kr/mån för 1000/1000 (eller snarare "upp till", för det lär inte vara många gånger det är stabilt).

Du kan ju erbjuda dig att hjälpa till med upphandlingen av gruppavtalet för bredband. De flesta föreningar lär bara bli glada att medlemmar erbjuder sig att hjälpa till med saker de har koll på än gemene man. Då lär du absolut ha möjlighet att påverka vilka ISP:er de tar in offerter ifrån samt argumentera för vilken de ska välja, så länge du har objektiva vettiga argument.

Jag vet inte hur det ser ut med infrastrukturen i er förening men det finns inget som per definition talar för att det ska bli en dålig kvalitet på tjänsten. Tvärt om skulle jag säga att det är nog så vanligt att stadsnät har driftstörningar som att utrustningen hos er har det. Oftast innebär den typen av avtal färre antal mellanliggande switchar mellan er och er ISP så det kan mycket väl bli mer stabilt. Det blir också förre parter inblandade vid eventuell felsökning så även den biten kan mycket väl fungera smidigare, förutsatt att ni väljer en vettig ISP.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan ju erbjuda dig att hjälpa till med upphandlingen av gruppavtalet för bredband. De flesta föreningar lär bara bli glada att medlemmar erbjuder sig att hjälpa till med saker de har koll på än gemene man. Då lär du absolut ha möjlighet att påverka vilka ISP:er de tar in offerter ifrån samt argumentera för vilken de ska välja, så länge du har objektiva vettiga argument.

De är redan i avtalsskrivandefasen. Detta har gått väldigt snabbt, bara på 1-2 månader, utan kommunikation om det utåt till medlemmarna. Men så länge det funkar är det väl ok, även om det är synd att det inte blir Bahnhof.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De är redan i avtalsskrivandefasen. Detta har gått väldigt snabbt, bara på 1-2 månader, utan kommunikation om det utåt till medlemmarna. Men så länge det funkar är det väl ok, även om det är synd att det inte blir Bahnhof.

Aha, jag förstår. Vet du vilken ISP det blev?

Bahnhof har ju på flera sätt blivit betydligt sämre de senaste åren så att valet inte föll på dem är fullt rimligt. Jag valde aktivt bort Bahnhof senast.

Det är inte nödvändigtvis särskilt konstigt att denna process inte kommunicerats ut till alla medlemmar, på samma sätt som processen för förhandling av andra avtal (fastighetsskötsel, faktureringstjänster, sophantering, etc.) inte heller kommuniceras. Den enkla anledningen är för att de allra flesta medlemmar helt enkelt inte bryr sig. Däremot kunde de väl kanske ha sagt att man planerade att se över möjligheterna att teckna ett gruppavtal, så att de få medlemmar som bryr sig extra mycket kan erbjuda sin input/hjälp för att avlasta styrelsen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Aha, jag förstår. Vet du vilken ISP det blev?

Nja, alltså, de är nere på de två jag nämnde. Men nästa steg är att skriva avtal, och jag gav ändå lite input. Exakt tidpunkt vet jag inte, men sannolikt före årsskiftet. Sen börjar det gälla till sommaren, gissningsvis vid halvårsskiftet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nja, alltså, de är nere på de två jag nämnde. Men nästa steg är att skriva avtal, och jag gav ändå lite input. Exakt tidpunkt vet jag inte, men sannolikt före årsskiftet. Sen börjar det gälla till sommaren, gissningsvis vid halvårsskiftet.

Missade att du skrev ut Ownit och Sappa.

Av dessa två är ju Ownit överlägsna på alla tänkbara sätt. Skulle även ranka dem högre än Bahnhof. Sappa skulle jag dock definitivt undvika.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Missade att du skrev ut Ownit och Sappa.

Av dessa två är ju Ownit överlägsna på alla tänkbara sätt. Skulle även ranka dem högre än Bahnhof. Sappa skulle jag dock definitivt undvika.

Det var vad jag skrev till styrelsen. Vi får se hur det går. Men bara det faktum att Sappa fanns där som en av de två sista, gör mig orolig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jävla skojföretag...

Fick precis ett meddelande om att de höjer priset med 90 kr/mån! I mitt fall från 359 till 449 kr. För 100/100...

Även om jag gillar Bahnhof för att de tar integritet på allvar, så är det ändå sjukt mycket pengar för en sån tjänst.
Nu är det snart en ickefråga för mig, för från sommaren nästa år så blir det kollektivanslutning i föreningen. Tyvärr lär det väl bli nåt skitföretag, men det blir i alla fall billigare. Många gamlingar i föreningen så tyvärr tvångsansluter de ett kabel-TV-avtal också, så det ska tydligen bli 190 kr/mån för 1000/1000 (eller snarare "upp till", för det lär inte vara många gånger det är stabilt).

Elpriserna har ju inte ens varit höga i år (ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det var vad jag skrev till styrelsen. Vi får se hur det går. Men bara det faktum att Sappa fanns där som en av de två sista, gör mig orolig.

Det kan jag verkligen förstå.

Om du vill ha ytterligare argument så är ju Ownit kända för att ha bra och snabb support (säkert viktigt för många medlemmar) samt bra peering (eftersom de ägs av Telenor). De brukar ju få fina betyg i undersökningar också, samt ha rimliga priser.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera Mediateknik, Boxer eller Halebop? Bahnhof kommer höja till 449 kr för 100/100 den första januari, och deras erbjudanden är billigare än Bahnhof i mitt stadsnät. Ett aber är att bredbandsval.se och tjänstesajten som Stena Fastigheter länkar till inte visar samma antal tillgängliga avtal/leverantörer, så jag vet inte var jag kan och ska beställa ifrån.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Någon som kan rekommendera Mediateknik, Boxer eller Halebop? Bahnhof kommer höja till 449 kr för 100/100 den första januari, och deras erbjudanden är billigare än Bahnhof i mitt stadsnät. Ett aber är att bredbandsval.se och tjänstesajten som Stena Fastigheter länkar till inte visar samma antal tillgängliga avtal/leverantörer, så jag vet inte var jag kan och ska beställa ifrån.

Ring Stena Fastigheter och säg det du nämner här att listan är mupp. Jag hade inte valt boxer. Gillar inte det bolaget. De försöker (försökte?) behålla sina kunder genom att med passiv accept förlänga kundernas boxer abonnemang. OCH om man nu ringde på rätt "uppsägningsmånad" så försökte de förhala och förlänga på många olika sätt som blir för långa att ta upp här.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃