AMD: "Vi ska bli bättre på ray tracing"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Vi ska bli bättre på ray tracing"

I en intervju med Club386 säger AMD-höjdaren Scott Herkelman att de jobbar på höja ray tracing-prestandan i framtida Radeon-kort, som även ska bli mindre strömslukande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att deras nya projektledare erkänner brister i arkitekturen, till skillnad från Raja's one-track-mind.

Permalänk
Medlem

7700xt's tdp på 245w är över 50% mer än 4060ti's 160w.

Permalänk
Medlem

Vad som är lite udda med AMD är att de uppenbarligen kan göra strömsnåla kort. jag undervoltade mitt 6800 (non-XT) med 80mV och satte klockhastigheten 200Mhz lägre, minneshastigheten 100MHz högre. Förlorade ca 3-5% prestanda, men gick från 190-200W till 120-130W när jag maxar kortet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vad som är lite udda med AMD är att de uppenbarligen kan göra strömsnåla kort. jag undervoltade mitt 6800 (non-XT) med 80mV och satte klockhastigheten 200Mhz lägre, minneshastigheten 100MHz högre. Förlorade ca 3-5% prestanda, men gick från 190-200W till 120-130W när jag maxar kortet.

De sätter ju hög spänning för att det ska fungera på alla kretsar och minst garantitiden ut. Sen antar jag att tillverkarna har tuffare krav på funktion och stabilitet än en som nöjer sig med att några spel fungerar och inte visar artefakter. Tror amd,nvidia och intel hade satt lägre spänning på kretsarna om de ansåg att det gick med deras krav på funktion.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skönt att höra att deras nya projektledare erkänner brister i arkitekturen, till skillnad från Raja's one-track-mind.

RT förbättrades en del mellan navi 21 och navi 31 vilket de verkade nöjda med när de presenterade navi 31. Vilken magi ska de ta till för att få Nvidia's R&D och storlek och kapacitet?

jag menar helt oavsett vad AMD gör så kommer folk att jmf med korten från the Behemoth. Glhf

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kolsvart Katt:

RT förbättrades en del mellan navi 21 och navi 31 vilket de verkade nöjda med när de presenterade navi 31. Vilken magi ska de ta till för att få Nvidia's R&D och storlek och kapacitet?

jag menar helt oavsett vad AMD gör så kommer folk att jmf med korten från the Behemoth. Glhf

Tänker att det inte nödvändigtvis är enbart RND vi snackar om här. Det handlar ju också om hur stor del av ens die man ägnar åt RT.

AMD ligger ju i underkant där jämfört med både Intel och Nvidia.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hoppas vi kan nå en nivå där RT är standard när nästa generations konsoler släpps. 3 år in i den generationen så skulle då potentiellt spel kunna vara gjorda från grunden för RT(när de inte längre behöver vara kompatibla med last-gen).

Dagens RT på konsoler är rätt begränsat och i bästa fall så kan spel rulla med dagens konsol RT fast i 60FPS med PS5 Pro.
Tror inte utvecklingen hinner ge mid-gen upgrade ork nog för att palla med avancerad RT i 60FPS.

Jag tar upp konsol här, men ifall konsolerna framöver orkar med det så betyder det att utvecklarna kan fokusera mer på RT för att det då finns mycket hårdvara som pallar med det(spelarbas). Så det gynnar alltså även att spel med RT fokus utvecklas för PC.

Ratchet and Clank är tillexempel första Direct storage spelet som kör med GPUns hjälp, så det har nog hjälpt till att påskynda utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vad som är lite udda med AMD är att de uppenbarligen kan göra strömsnåla kort. jag undervoltade mitt 6800 (non-XT) med 80mV och satte klockhastigheten 200Mhz lägre, minneshastigheten 100MHz högre. Förlorade ca 3-5% prestanda, men gick från 190-200W till 120-130W när jag maxar kortet.

Så är det i princip med alla kretsar från alla tillverkare. Ökar du spänningen en viss mängd så ökar effekten med kvadraten av den.
2x spänning blir 4x effekt i en ideal krets. Effekt/spänning följer en exponentiell kurva. Minskar du spänningen med ~10% så minskar du effekten med ~19%
Tillverkarna väljer en frekvens där de har en spänning som de kan hantera effekten av.

Det var exakt detta som hände när Nvidias beryktade 600-700W 4090-monster kom ut som ett 450W kort. De såg att AMD troligen hade ett svagare kort än väntat och då kunde Nvidia skruva ner sina frekvenser och spänning på 4090-kortet vilket gjorde det mycket mindre effektkrävande.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

7700xt's tdp på 245w är över 50% mer än 4060ti's 160w.

Men också ca 20-30% mer prestanda så inte helt jämförbart. AMD ligger såklart klart efter Nvidia denna generation dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att det inte nödvändigtvis är enbart RND vi snackar om här. Det handlar ju också om hur stor del av ens die man ägnar åt RT.

AMD ligger ju i underkant där jämfört med både Intel och Nvidia.

De låg efter i förra generationen också. Hade de varit sämre i raster denna och lite bättre i rt... jag tror de behöver r&d för att ha en bättre rt-del (på sin die), inte nödvändigtvis bara större andel på bekostnad av annat. Intel har lyckats rätt bra på få försök så det är inte en nvidia-proprietär grej direkt och sett i ett vakuum har AMD gjort en del progress med varje generation. Men eftersom Nvidia är en del större och med mer resurser så får de till bättre saker, potentiellt, likt denna gen. Det är som med allt annat, när en balans väl börjar svikta vill kosmos göra slut på lidandet.

Well, ingen kan spå framtiden, jag hoppas att A. inte alla tre diskret-gpu-tillverkare satsar helhjärtat på AI för det är där pengarna finns och B. att vi har tre tillverkare ett tag till

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

De låg efter i förra generationen också. Hade de varit sämre i raster denna och lite bättre i rt... jag tror de behöver r&d för att ha en bättre rt-del (på sin die), inte nödvändigtvis bara större andel på bekostnad av annat. Intel har lyckats rätt bra på få försök så det är inte en nvidia-proprietär grej direkt och sett i ett vakuum har AMD gjort en del progress med varje generation. Men eftersom Nvidia är en del större och med mer resurser så får de till bättre saker, potentiellt, likt denna gen. Det är som med allt annat, när en balans väl börjar svikta vill kosmos göra slut på lidandet.

Well, ingen kan spå framtiden, jag hoppas att A. inte alla tre diskret-gpu-tillverkare satsar helhjärtat på AI för det är där pengarna finns och B. att vi har tre tillverkare ett tag till

Arkitekturer spikas långt i förväg och RDNA2 som till stor del designats för konsoler görs med yteffektivitet i princip som viktigaste aspekt. Det är nog skälet till att AMD är efter i RT och AI i sin hårdvara. Och även om de redan för något år sedan insåg att de behöver ett omtag rent arkitekturmässigt så kommer det ta några år till innan de får ut den.

Nvidias utvecklingsbudget gör sig nog mest påminnt i mjukvara: DLSS, Frame Gen, Remix, allt som har med Cuda och Optix osv osv. Där är Nvidia så långt före och har sådan dominans att AMD verkligen får ligga i och öka sin utvecklingsbudget under lång tid framöver innan de ens kan konkurrera, oavsett hur bra hårdvaran är.

Permalänk
Medlem

Nån som har en kvalificerad gissning på när RT blir en staple inom spel eller kommer det förbli lite av en gimmick tills next-gen console? Detta baserat på den högst ovetenskapliga erfarenhet jag haft som bara använt RT i 2 spel hittills. Det känns som cyberpunk och witcher 3 remaster är de som lagt ner mest tid på att få tekniken att fungera men mängden spelare som köper de spelen nu eller går tillbaka till dem lär vara försvinnande liten på sweclockers men ännu mer så utanför. Oavsett det vore ju gött om AMD kunde komma ikapp tills det blir mer regel än undantag med RT.

Jag är också extremt biased som spelar bara typ 2-3 AAA SP spel per år och det är ju där en kan förvänta sig RT stöd.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Nån som har en kvalificerad gissning på när RT blir en staple inom spel eller kommer det förbli lite av en gimmick tills next-gen console? Detta baserat på den högst ovetenskapliga erfarenhet jag haft som bara använt RT i 2 spel hittills. Det känns som cyberpunk och witcher 3 remaster är de som lagt ner mest tid på att få tekniken att fungera men mängden spelare som köper de spelen nu eller går tillbaka till dem lär vara försvinnande liten på sweclockers men ännu mer så utanför. Oavsett det vore ju gött om AMD kunde komma ikapp tills det blir mer regel än undantag med RT.

Jag är också extremt biased som spelar bara typ 2-3 AAA SP spel per år och det är ju där en kan förvänta sig RT stöd.

Jag tror inte att RT-kapabel hårdvara kommer vara ett generellt krav förrän som du säger, nästa konsolgeneration kommer, och har bra hårdvara för RT. Tänk minst i nivå med 4090, helst bättre. Då kanske spel börjar utvecklas helt med RT i åtanke från grunden. Ingen fall-back till raster-ljus, shadowmaps, och reflektioner osv osv.

Jag vet inte, men spontant känns det långt bort.

Permalänk
Medlem

Slöseri med tid. Fokusera på raster speed och skit i RT

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

RT kommer ha en bra framtid, det är inte utan anledning som det blir minus för AMD när det kommer till recensioner.
Nästa generations konsoler lär blir suveräna på den, tillräckligt med tid för tekniken att förbättras

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det är nog safe to say att nvidia förutspådde att ray tracing inte bara skulle bli en gimmick. De tog en risk att fokusera prestandan på RT och det lönade sig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är nog safe to say att nvidia förutspådde att ray tracing inte bara skulle bli en gimmick. De tog en risk att fokusera prestandan på RT och det lönade sig.

Vet ej om de förutspådde lika mycket som de lite tvingade gaming dit. Visst det är väl framtiden för den där hyperealistiska looken men kommer ju tyvärr ej få fullt genomslag innan det finns bred support och standarder inom spelutveckling. Om konsoller kör amd nästa gen så kommer vi fortsätta dras med 3 olika uppskalningar som känns som krav för att rt ska flyta på smooth och vi får dra lott om vilka spel som har vad. Det är det jag inte gillar även fast jag inte har något emot RT.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.