Starfield fungerar inte på Intel Arc

Permalänk
Melding Plague

Starfield fungerar inte på Intel Arc

Intel utlovar bättring med ny drivrutin, men den väntas inte släppas förrän någon gång nästa vecka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där ser man

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hmmm
Inte för att jag gillar Intel, men detta var olyckligt (jag gillar konkurens!)
Har de inte sett till att spelet testats med (minst) ett av deras egna kort?

Permalänk
Musikälskare

Aj då

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det var riktigt tråkigt då vi verkligen behöver konkurrens . Det borde åtgärdas omgående då det är viktigare än priset att spelet fungerar .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Antar att de inte tänkt på att spelkritiker o.s.v får förhandskopior och att de tänkt släppa drivrutinen på release-dagen

Permalänk
Medlem

Det kommer troligen hända en hel del på drivrutinsfronten från alla lag under den närmaste tiden. Det gör att förhands-reviews blir aningen svårtolkade.

Även AMD kom med en ny drivrutin senast igår om jag förstod rätt. En risk är att några reviewers inte hann/hinner upptäcka det?
https://wccftech.com/amd-radeon-adrenalin-23-8-2-gpu-drivers-...

Själv försöker jag hålla mig ifrån att se en massa innehåll från spelar i förväg. Vill uppleva det från scratch så att säga.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vad hände med standarder som skulle göra att alla kort och spel skulle samsas? Om varje spel och grafikkort kör något eget ihopplock så vad är poängen med standarder? Blir inte alla recensioner och prestandatester helt meningslösa om vart och varannat test och kort inte ens har samma förutsättningar?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Inte på AMD heller verkar det som hehe

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Allt jag fick från en bekant var "Don't buy starfield :/ it's quite broken" han har ett 3080 ti. Verkar vart en del krascher bland annat.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Allt jag fick från en bekant var "Don't buy starfield :/ it's quite broken" han har ett 3080 ti. Verkar vart en del krascher bland annat.

Jag har ett 3080Ti och det fungerar helt perfekt. Jag har inte haft några krascher och har spelat ca 5timmar. 1440P runt 80FPS med allt på High (funkar att köra på ultra också)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Vad hände med standarder som skulle göra att alla kort och spel skulle samsas? Om varje spel och grafikkort kör något eget ihopplock så vad är poängen med standarder? Blir inte alla recensioner och prestandatester helt meningslösa om vart och varannat test och kort inte ens har samma förutsättningar?

Vad pratar du om?

Permalänk

Hur många ARC kort har sålts världen över? 10st?

(ironisk, men det kanske inte är den största spelarbasen som sitter på ARC kort, men det kommer verka som 1 miljard spelare gnäller som vanligt)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Vad hände med standarder som skulle göra att alla kort och spel skulle samsas? Om varje spel och grafikkort kör något eget ihopplock så vad är poängen med standarder? Blir inte alla recensioner och prestandatester helt meningslösa om vart och varannat test och kort inte ens har samma förutsättningar?

Och vi är tillbaka igen på tiden innan Directx och opengl.....

och nu är det försent då Nvidia/amd/intel har hållt på i över 10 år att "Fixa" buggig/felaktig kod i spel genom deras drivrutiner istället för att visa korrekta felmeddelande om att "spelen" gör fel.

Inte konstigt att drivrutinerna växer i storlek som svampar....

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av adfactory:

Hur många ARC kort har sålts världen över? 10st?

(ironisk, men det kanske inte är den största spelarbasen som sitter på ARC kort, men det kommer verka som 1 miljard spelare gnäller som vanligt)

Medan Arc-användarna tillhör en minoritet så var det nog ändå en del som hoppade på tåget när de sålde exempelvis A750 för 2500 kronor, och då är det ju jäkligt trist att inte kunna spela ett av årets största spelsläpp vid release.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, inte för att jag köpt eller tänkt köpa stjärnfält den närmsta tiden, men jag tror intel kommer få igång det till lansering av spelet på bred front och det är väl lite det som är meningen med att släppa det tidigare till recensenter.
Många recensioner blir dock skeva om dom görs innan spelet faktiskt är fullt släppt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Däremot så finns det stöd nu för uppskalning via XeSS och DLSS om man orkar tweaka lite:
Fick köra samma lösning i Resident evil 4 remake (fast med DLSS) och förutom artefakter och småbuggar på vissa platser fungerar det utmärkt.
https://wccftech.com/starfield-dlss-2-xess-mod-now-available-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Medan Arc-användarna tillhör en minoritet så var det nog ändå en del som hoppade på tåget när de sålde exempelvis A750 för 2500 kronor, och då är det ju jäkligt trist att inte kunna spela ett av årets största spelsläpp vid release.

Inet sålde 20st A750 för 1999Kr den 17:e Maj, jag fick tag på ett

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Förklarar en del varför Intel inte ens nämndes i systemkraven. Jag noterade det inte själv men såg någon i forumet nämna att Intels grafikkort inte ens listades.
Nu skulle jag personligen varken vilja använda eller rekommendera någon att köpa Arc idag då jag upplever de vara för omogna, vilket denna lansering ganska tydligt visar. Glömde Intel bort spelsläppet? Tyvärr kan jag inte se annat än att Intel sov på posten.

Som gamer hoppas jag som en gamer till annan att de som hade köpt Starfield Premium-utgåvan med ett Arc-baserat system och hoppades få kunna spela redan första dagen får iallafall någon uppdatering så de kan komma igång idag. Beta-drivare för att lösa de mest allvarliga drivrutinsbristerna och sedan en första mer riktig när de tidigast kan få ut en.

Nu har jag bara spelat drygt en timme, spenderat ungefär lika lång tid med att mixtra med DLSS-modden samt fippla med inställningar (de få som finns) samt en del omstarter i början. Shimmering går inte att få bort vad det verkar, osäker på om jag använder fel DLSS-drivrutin (3.5.0) eller om det är något strul med modden. FSR2 i sig är lika meningslös som väntat iallafall.

Prestandamässigt i 4K med maxade inställningar så är det inga roliga prestandasiffror, 60Hz fungerar säkert okej även om @meanh rapporterat lägre än så i Starfield-tråden i städer. Och då med ett spel som inte ens använder raytracing.
Hade själv ganska stabil 120 FPS i 4K med DLSS-modden och resolution scaling på 75 men det hjälper inte när spelet börjar öppna upp sig lite. Har en 3070Ti-baserad laptop som jag kör med en ultrawide som jag tänkt mysa ner mig med under dagen men inte speciellt hoppfull där heller. 3440x1440 är mer lättdrivet men en klart klenare grafikkrets och en mobil sådan på det.

Finns nog en del som kan göras sett till speluppdateringar men också drivrutinsuppdateringar. Har själv inte stött på några krascher, förutom när jag klickade på ett ställe i DLSS-modden som inte uppskattades. Men har inte kommit långt. Men jämfört med tidigare Bethesda släpp känns detta så här långt betydligt bättre mot för hur det brukat vara. Hoppas bara att Intel-problemen löses snarast för de som drabbats samt att vi kan få se bättre prestandaoptimering. Inte fult på något vis men mer tungdrivet än vad som känns motiverbart.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu har jag bara spelat drygt en timme, spenderat ungefär lika lång tid med att mixtra med DLSS-modden samt fippla med inställningar (de få som finns) samt en del omstarter i början. Shimmering går inte att få bort vad det verkar, osäker på om jag använder fel DLSS-drivrutin (3.5.0) eller om det är något strul med modden. FSR2 i sig är lika meningslös som väntat iallafall.

Jag har inte spelat men såg ett klipp där mycket av shimmering beror på VRS och inte främst på FSR2. Så om det är flimrar på ytor även i native så kanske det är det som spökar? Finns det en inställning för VRS på PC-versionen?

Permalänk
Medlem

Har ett kort oavsett märke implementerat DX12 eller vulkan "korrekt", och spelet använder dessa API korrekt... hur F*N hamnar vi då här då ett olika spel bara ballar ur helt på intels kort... och de måste skicka en fix i sin drivrutin istället. helt j*vla bakvänt.

men ja, både amd och intel har diverse fixes i sina för tusentals spel, därför nvidia drivers närmar sig en gigabyte med stormsteg.

och stackar intel nya i marknaden måste helt enkelt "komma ikapp" med alla de tusentals spelen. helt sjukt.
(jag har grafikkort from alla teamen, rx 5500xt, rtx 2070, a770)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Förklarar en del varför Intel inte ens nämndes i systemkraven. Jag noterade det inte själv men såg någon i forumet nämna att Intels grafikkort inte ens listades.

Intel hoppas ofta över i systemkrav, varken Baldur's gate 3 eller Jedi Survivor nämner Intels kort t ex.

Permalänk
Medlem

Mycket prat om Intel. Men testade inte Bethesda spelet på en av de tre "plattformar" som finns? Känns som att det är huvudsakligen deras sak att få eländet att fungera.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hur många ARC kort har sålts världen över? 10st?

(ironisk, men det kanske inte är den största spelarbasen som sitter på ARC kort, men det kommer verka som 1 miljard spelare gnäller som vanligt)

Intel skeppar väl fler kort än AMD sen ett tag tillbaka? Så troligen finns det en hel del där ute.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag har inte spelat men såg ett klipp där mycket av shimmering beror på VRS och inte främst på FSR2. Så om det är flimrar på ytor även i native så kanske det är det som spökar? Finns det en inställning för VRS på PC-versionen?

Tack, det stämmer, fanns en sån inställning längst ner. Provar!

Skrivet av Chibariku:

Intel hoppas ofta över i systemkrav, varken Baldur's gate 3 eller Jedi Survivor nämner Intels kort t ex.

Ah, då faller ju vitsen med systemkrav kan jag tycka.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Efter 20 minuters tuggande lyckades jag starta upp Starfield på ett Arc A750. Upplevelsen därefter är...ja...ni kan se själva ovan. Nightmare fuel är väl en bra sammanfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=t37URgJxOAg

Efter 20 minuters tuggande lyckades jag starta upp Starfield på ett Arc A750. Upplevelsen därefter är...ja...ni kan se själv ovan. Nightmare fuel är väl en bra sammanfattning.

Jisses...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=t37URgJxOAg

Efter 20 minuters tuggande lyckades jag starta upp Starfield på ett Arc A750. Upplevelsen därefter är...ja...ni kan se själva ovan. Nightmare fuel är väl en bra sammanfattning.

Exakt som ett riktigt Bethesda spel ska se ut! Blir fan sugen att köpa

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Äntligen är Starfield släppt så utvecklarna kan fortsätta jobba med det viktiga spelet - Elder Scrolls 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ah, då faller ju vitsen med systemkrav kan jag tycka.

Nja, systemkrav har ju alltid varit väldigt luddiga. Jag har ett a770 och det är ju ganska lätt att se vart man borde hamna. Jämfört med motsvarigheterna för Nvidia och AMD.