AMD: "Vi blockerar inte Nvidias DLSS i spel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det beror isf på vad mer man lägger in i "att ljuga" utöver den bokstavliga betydelsen.
Det jag framförde var istället att de åtminstone på vissa punkter gör underligt snäva uttalanden till synes just för att undvika att ljuga.
Dvs, det jag påpekar är att de svarar undvikande och att detta åtminstone ger känslan att de döljer de något (inte att de ljuger).

Vad gäller specifikt citatet “If they ask us for DLSS support, we always tell them yes.” så verkar ju sammanhanget vara att det kommer upp under förhandlingen efter att AMD framför sin önskan(?) "Are you willing to prioritize FSR?".

Och då blir ju den naturliga följdfrågan (som inte besvaras av artikeln) hur det påverkar förhandlingen om man inte svarar ett ovillkorligt "ja"? Får man en annan deal då t.ex.? Det finns ju rimligen en anledning att AMD tar upp frågan under förhandlingen iaf, så helt betydelselöst lär det ju inte vara vad spelutvecklaren svarar.

The Verge-artikeln är ju i sig tydligt kritisk, vilket väl förmodligen även färgat min tolkning av intervjun. Artikelns inledning är ju dedikerad till hur Herr Azor inte ger några raka svar, utan hela tiden återgår till en väldigt specifik formulering om att "vi stöder Bethesda om de vill implementera DLSS"...

Att han inte kan ge raka svar beror ju på att det är en NDA inblandad, dvs han får ju då inte uttala något öht angående kontraktet. Dvs han får inte lov att säga om kontrakten innehåller en spärr mot DLSS eller om det inte innehåller en spärr mot DLSS. Därför blir det formuleringar som "om de frågar y så kommer vi att svara x" och sedan vad som är deras generella hållning (vilket är där "if they ask us for DLSS support" kommer in). Hade reportern frågat honom om det finns en klausul i det som tillåter Bethesda tillgång till hans förstfödda barn så kommer han också tvingas att svara icke rakt, det är så dessa kontrakt fungerar.

Men det hela börjar bli så satans löjligt nu, folk har varit sura på AMD i en månad för att de inte gett något besked och nu när de faktiskt säger att "generellt är det så att om de vill implementera DLSS så säger vi ok" så är inte det gott nog heller. Bara se på Nozomi som tvunget ville se kontrakten i klartext (hur i he AMD skulle luckas med det utan att begå kontraktsbrott).

Ovanpå det så har vi dessutom ett AMD sponsrat spel på g med just DLSS stöd, men det är ju naturligtvis då bara AMD som försöker göra damage control (och då skiter i att göra det med Starfield som hade gett mest valuta i en damage control) plus att listan med spel som cirkulerar som en typ av bevis fortfarande har 4 eller 5 spel som faktiskt har DLSS.

Nej den absolut enklaste lösningen är vad som redan kommenterats av många, dvs att i princip alla AMD-sponsrade spel är konsolspel och då kommer FSR att prioriteras av naturliga skäl plus att jag är övertygad om att t.ex Bethesda är giriga svin som vill utnyttja sin position till att få betalt av AMD för att stödja FSR2, betalt av nVidia för att lägga in DLSS, och betalt av AMD igen för att lägga in FSR3. Därför som Bethesda är toktysta om varför de inte har stöd för DLSS och varför AMD tvingas ge politiker svar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Otroligt många inlägg som helt verkar missa problemet. Det handlar inte om ifall starfield får dlss stöd eller inte (kommer ju troligen åtminstone som en mod). Vid det här laget skulle jag knappt bli förvånad om amd bad bethesda att implementera det för att få ett slut på spekulationerna.

Problemet är att ett amd sponsorskap verkar kunna innebära att konkurrerande teknik förhindras. Detta har vi iallafall från vad som kommunicerats utåt hittills sluppit. Om ett spel har sponsrats har vi kunnat förvänta oss bättre optimering och stöd för tillverkarspecifika funktioner, men inte negativ påverkan mot andra tillverkare.

Att detta är dåligt för slutkonsumenter hoppas jag alla håller med om? Det öppnar dörren för andra att göra likadant, nästa gång är det nvidia eller intel som blockar något bra hos amd.

Att amd inte kan ge ett rakt svar på den här frågan tycker iaf jag är mycket talande.

Om konkurrerande teknik är proprietär och den som den konkurrerar med är öppen så finns det klara fördelar för konsumenten i det långa loppet att den proprietära inte stöds.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det jag känner är väl allra främst just att svaren vi fått måste ses i sitt sammanhang, och där verkar vi ha olika känsla kring hur svaren framstått.

När man ser helheten så känner åtminstone inte jag att vi i något läge fått raka tydliga svar från AMD utan bara slingriga halvsvar (initialt ickesvar), vilket ju bara späder på spekulationerna; man får lätt känslan att det kanske faktiskt finns något där eftersom det tydligen är omöjligt att bara svara på frågan.

Det första svaret undvek ju helt att svara på frågan och kan väl sammanfattas som "FSR är bäst" (typ "goddag yxskaft"). Detta "svar" kanske kom från någon som inte var rätt person att svara på detta, vi får väl nästan anta det, men det blev ju extra problematiskt när detta ställdes sida vid sida med ett samtida svar från Nvidia som var väldigt rakt på sak och tydligt.

Det andra svaret, som vi nu fick efter flera månaders betänketid, berör ju frågan, så det är ju klart bättre(!), men man flyttar nu målstolparna så att man bara pratar om ett specifikt spel istället för den ursprungliga frågan om varför trenden observerad över en lång lista spel ser ut som den gör, och man verkar slingra sig fruktansvärt och vända och vrida på varenda ord när man ska försöka formulera ett svar.
Det var ju tydligen viktigt att enbart säga "vi stöder Bethesda om de vill implementera DLSS" men något i stil med "vårt avtal med Bethesda begränsar dem inte från att implementera DLSS" måste tydligen undvikas till varje pris (eller ännu bättre "våra avtal generellt begränsar inte utvecklarna från att implementera DLSS", så hade man svarat på det folk faktiskt ville veta utan gå in på något specifikt avtals innehåll), även när detta hade varit det raka svaret på frågan.
Artikeln kommenterar ju extra hur Herr Azor hela tiden återvänder till det trygga "vi stöder Bethesda om de vill implementera DLSS" oavsett hur frågan är formulerad, så vi får väl anta att just det är ett svar som är godkänt av AMD Legal och att han inte får prata om vad avtalen faktiskt säger om att implementera DLSS...

Några möjliga tolkningar jag ser:

De stöder Bethesda eftersom det inte finns något hinder?

De stöder Bethesda om de vill implementera DLSS efter den avtalade exklusivitetsperioden?

De stöder Bethesda om de vill frångå avtalet och betala tillbaka pengarna?

De stöder Bethesda om...?

Ett problem med intervjun (som jag redan tycker är riktigt jävla dålig) är ju att personen som genomfört intervjun vägrar skriva ut vad han ställt för frågor. Det blir svårt att bedöma svaren rigorös utan att veta exakt hur frågan ställts. Det är alltså inte så mycket en intervju som att han bara läst beskriver en konversation han haft. Han meddelar inte om frank azor faktiskt har hört av sig för att svara i officiell roll eller bara varit villig att snacka rent generellt. Inget mer information om sammanhanget finns än att den sker på en eftermiddag.

Hursomhelst är en viktig punkt som faktiskt nämns denna: "Azor says he can’t say what the contract includes."

Vilket inte är konstigt alls om man någonsin jobbat med avtal. Gissningsvis vill AMD inte att alla ska veta exakt vad som erbjudits varje partner då varje partner är unik med sina egna pris och villkor. På samma vis lär Bethesda kanske inte vilja att alla ska veta exakt vad det avtalet säger- vad skulle de vinna på det?

Men det står ju så här i artikeln iallafall:

"He seemingly wants to say that AMD did not actually make Starfield, quite possibly the year’s biggest PC game, exclusively support AMD’s FSR upscaling technology at the expense of competitors like Nvidia DLSS."

Hade en seriös person skrivit hade vi inte behövt spekulera, men det låter ju som att frågan som ställts handlade om Bethesda snarare än rent generellt vad deras avtal innebär.

Jag håller med om att det vore intressant att svaren på fler mer spetsiga frågor. Jag tror inte vi kommer få exakta svar om vad något specifikt avtal innehåller, och jag tror inte de kommer ge några generella löften om vad alla avtal innehåller eller inte innehåller.

Jag tror att en person som var ute efter svar hade kunnat ställa bättre frågor/skriva en bättre artikel men kan också vara så att Azor var villig att snacka med just denna person då han visste att personen inte skulle hålla på och försöka vara seriös utan skulle släppa ett halvbakt svammel utan tydliga ramar som inte gör någon nytta.

En enkel lösning på det hela dock:

Anta att AMD till någon nivå vill pusha utvecklare mot exklusivitet, vare sig tidsbegränsad eller inte.
Anta att Nvidia gärna gör samma om/när FSR börjar se ut som ett hot om de inte redan gör så.
Anta att Intel gör samma om/när de känner dig säkra nog i sin position på marknaden.

Det är drygt att svälja att en enda utvecklare skulle bete sig dåligt. Som tur är så är iallafall mitt intryck att de alla gör det. Då får man välja huruvida man vill vara förbannad över alltihop hela tiden eller behandla det som en betraktarsport av något slag. Kanske lite både och.

Skrivet av Tempel:

Om konkurrerande teknik är proprietär och den som den konkurrerar med är öppen så finns det klara fördelar för konsumenten i det långa loppet att den proprietära inte stöds.

Håller med. Är lite förvånad över att det låter som att FSR3 kommer vara hårdvaruagnostiskt då det spekulerades om motsatsen tidigt. Jag funkar så att sålänge nvidia kör sådant proprietärt så köper jag hellre Intel eller AMD så jag inte känner att jag "sitter fast" med nvidia och inte vill byta mot något som på andra sätt är rimligare.

Det syns ju rätt tydligt hur smärtsamt det blir för folk att inte kunna få sin Nvidia-version av saker, vilket jag helt och hållet förstår när man betalar som man gör för kort och DLSS är viktigt USP för nvidia. Sedan tycker jag inte att AMD ska blocka DLSS eller XeSS, men om spelutvecklare säger "Fuck Proprietary" så applåderar jag.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om konkurrerande teknik är proprietär och den som den konkurrerar med är öppen så finns det klara fördelar för konsumenten i det långa loppet att den proprietära inte stöds.

Det är jätte bra om teknik är plattforms överskridande, men den ska kunna stå på egna ben.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Otroligt många inlägg som helt verkar missa problemet. Det handlar inte om ifall starfield får dlss stöd eller inte (kommer ju troligen åtminstone som en mod).

Jag skulle säga att du nu ändrar/missar problemet lite smidigt för att bortförklara tidigare anklagelser.
Hela diskussionen från början handlade klart och tydligt om att "AMD aktivt blockerar utvecklare från att implementera DLSS".
Nu med Franks ord så visar det sig att sådant inte är fallet.

Skrivet av Ragin Pig:

Problemet är att ett amd sponsorskap verkar kunna innebära att konkurrerande teknik förhindras. Detta har vi iallafall från vad som kommunicerats utåt hittills sluppit. Om ett spel har sponsrats har vi kunnat förvänta oss bättre optimering och stöd för tillverkarspecifika funktioner, men inte negativ påverkan mot andra tillverkare.

Att detta är dåligt för slutkonsumenter hoppas jag alla håller med om? Det öppnar dörren för andra att göra likadant, nästa gång är det nvidia eller intel som blockar något bra hos amd.

För att svara på om AMD-sponsorskap skulle förhindra konkurrerande teknik så får man se det som en balansgång.
AMD ger Bethesda pengar för att visa sitt varumärke i samarbete med spelet, att bundla spelet med sin hårdvara, att vara en del av pressmaterial om spelet. Jag menar, ingen går ju miste om att Starfield är AMD sponsrat vid detta laget.
AMD har också, enligt Todd Howard, skickat in sina egna utvecklare i Starfields kodbas för att få FSR2 att fungera.
Så vad vi vet har ytterst lite av Bethesdas utvecklare behövt ägna sin tid åt att få FSR2 att fungera, och istället fått mer resurser/pengar av AMD för att utveckla och göra spelet bättre på ändra sätt.
DET, skulle jag säga, betyder att vi slutkonsumenter i praktiken får en bättre produkt.

Man kan t.o.m. påstå att i de fall som utvecklare inte är sponsrade och själva implementerar FSR och/eller DLSS ägnar mindre tid åt att optimera och göra en bättre spelupplevelse för ALLA konsumenter och istället litar på att dessa uppskalningstekniker löser problemen.

Så istället för att klaga på AMD, varför inte klaga på att nvidia inte sponsrar Starfield, eller på Bethesda för att de inte lägger till DLSS?
Ett lite vågat uttalande är att AMD vid detta laget är det företag man ska skylla på allra minst...

Att detta sedan skulle vara första gången ett spel sponsras och förvärrar prestandan för en annan tillverkare är ju bara komiskt. AMD användare har levt i den verkligheten sedan lääääänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Att han inte kan ge raka svar beror ju på att det är en NDA inblandad, dvs han får ju då inte uttala något öht angående kontraktet. Dvs han får inte lov att säga om kontrakten innehåller en spärr mot DLSS eller om det inte innehåller en spärr mot DLSS. Därför blir det formuleringar som "om de frågar y så kommer vi att svara x" och sedan vad som är deras generella hållning (vilket är där "if they ask us for DLSS support" kommer in). Hade reportern frågat honom om det finns en klausul i det som tillåter Bethesda tillgång till hans förstfödda barn så kommer han också tvingas att svara icke rakt, det är så dessa kontrakt fungerar.

Men det hela börjar bli så satans löjligt nu, folk har varit sura på AMD i en månad för att de inte gett något besked och nu när de faktiskt säger att "generellt är det så att om de vill implementera DLSS så säger vi ok" så är inte det gott nog heller. Bara se på Nozomi som tvunget ville se kontrakten i klartext (hur i he AMD skulle luckas med det utan att begå kontraktsbrott).

Ovanpå det så har vi dessutom ett AMD sponsrat spel på g med just DLSS stöd, men det är ju naturligtvis då bara AMD som försöker göra damage control (och då skiter i att göra det med Starfield som hade gett mest valuta i en damage control) plus att listan med spel som cirkulerar som en typ av bevis fortfarande har 4 eller 5 spel som faktiskt har DLSS.

Nej den absolut enklaste lösningen är vad som redan kommenterats av många, dvs att i princip alla AMD-sponsrade spel är konsolspel och då kommer FSR att prioriteras av naturliga skäl plus att jag är övertygad om att t.ex Bethesda är giriga svin som vill utnyttja sin position till att få betalt av AMD för att stödja FSR2, betalt av nVidia för att lägga in DLSS, och betalt av AMD igen för att lägga in FSR3. Därför som Bethesda är toktysta om varför de inte har stöd för DLSS och varför AMD tvingas ge politiker svar.

Kanske.

Men det där med "Ovanpå det så har vi dessutom ett AMD sponsrat spel på g med just DLSS stöd" smakar ju mest halmdocka.

Som du själv noterar så fanns det ju en del motexempel redan när diskussionen startade för flera månader sedan.
Som jag ser diskussionen så var teorin som lyftes redan från början att det utövas påtryckningar för att få exklusivitet och att detta lyckas ganska ofta, inte att de har det i samtliga fall eller något liknande. (Det senare hade ju inte stötts ens av underlaget som diskussionen startade utifrån, så det har jag svårt att tro att någon som läst vad det hela handlar om trott i något läge)

Så ett nytt motexempel förändrar inte diskussionen i grunden, det är bara en ny datapunkt bland många andra.
Dessutom skulle jag spekulera att OM man nu skulle tolka det som ren "damage control" (vilket jag personligen tycker är en konstig vinkling) så undrar jag om inte ledtiden skulle vara längre.

Skrivet av Shiprat:

Ett problem med intervjun (som jag redan tycker är riktigt jävla dålig) är ju att personen som genomfört intervjun vägrar skriva ut vad han ställt för frågor. Det blir svårt att bedöma svaren rigorös utan att veta exakt hur frågan ställts. Det är alltså inte så mycket en intervju som att han bara läst beskriver en konversation han haft. Han meddelar inte om frank azor faktiskt har hört av sig för att svara i officiell roll eller bara varit villig att snacka rent generellt. Inget mer information om sammanhanget finns än att den sker på en eftermiddag.

Hursomhelst är en viktig punkt som faktiskt nämns denna: "Azor says he can’t say what the contract includes."

Vilket inte är konstigt alls om man någonsin jobbat med avtal. Gissningsvis vill AMD inte att alla ska veta exakt vad som erbjudits varje partner då varje partner är unik med sina egna pris och villkor. På samma vis lär Bethesda kanske inte vilja att alla ska veta exakt vad det avtalet säger- vad skulle de vinna på det?

Men det står ju så här i artikeln iallafall:

"He seemingly wants to say that AMD did not actually make Starfield, quite possibly the year’s biggest PC game, exclusively support AMD’s FSR upscaling technology at the expense of competitors like Nvidia DLSS."

Hade en seriös person skrivit hade vi inte behövt spekulera, men det låter ju som att frågan som ställts handlade om Bethesda snarare än rent generellt vad deras avtal innebär.

Jag håller med om att det vore intressant att svaren på fler mer spetsiga frågor. Jag tror inte vi kommer få exakta svar om vad något specifikt avtal innehåller, och jag tror inte de kommer ge några generella löften om vad alla avtal innehåller eller inte innehåller.

Jag tror att en person som var ute efter svar hade kunnat ställa bättre frågor/skriva en bättre artikel men kan också vara så att Azor var villig att snacka med just denna person då han visste att personen inte skulle hålla på och försöka vara seriös utan skulle släppa ett halvbakt svammel utan tydliga ramar som inte gör någon nytta.

Mjo, artikeln lämnar en del övrigt att önska. Mycket som lämnas oklart och man får leva med skribentens tolkningar utan att ha fått se återgivet vad specifikt som sagts i alla lägen.

Skrivet av Shiprat:

En enkel lösning på det hela dock:

Anta att AMD till någon nivå vill pusha utvecklare mot exklusivitet, vare sig tidsbegränsad eller inte.
Anta att Nvidia gärna gör samma om/när FSR börjar se ut som ett hot om de inte redan gör så.
Anta att Intel gör samma om/när de känner dig säkra nog i sin position på marknaden.

Det är drygt att svälja att en enda utvecklare skulle bete sig dåligt. Som tur är så är iallafall mitt intryck att de alla gör det. Då får man välja huruvida man vill vara förbannad över alltihop hela tiden eller behandla det som en betraktarsport av något slag. Kanske lite både och.

Håller helt med. Jag tror inte AMD är unikt dåliga eller något sådant, men intrycket jag fått utifrån det vi får höra är att verkar AMD agera sämre i det här specifika läget till följd av att Nvidia kan kosta på sig att agera good guys (relativt sett) i denna fråga.

Skrivet av Shiprat:

Håller med. Är lite förvånad över att det låter som att FSR3 kommer vara hårdvaruagnostiskt då det spekulerades om motsatsen tidigt. Jag funkar så att sålänge nvidia kör sådant proprietärt så köper jag hellre Intel eller AMD så jag inte känner att jag "sitter fast" med nvidia och inte vill byta mot något som på andra sätt är rimligare.

Det syns ju rätt tydligt hur smärtsamt det blir för folk att inte kunna få sin Nvidia-version av saker, vilket jag helt och hållet förstår när man betalar som man gör för kort och DLSS är viktigt USP för nvidia. Sedan tycker jag inte att AMD ska blocka DLSS eller XeSS, men om spelutvecklare säger "Fuck Proprietary" så applåderar jag.

Personligen ser jag både "bäst funktion" och "öppen standard" som starka argument för ett specifikt val.
I de lägen detta sammanfaller är valet enkelt, när så ej är fallet så är valet mer komplicerat.

Om vi nu ser till DLSS/FSR specifikt så hoppas jag ju att FSR3 blir tekniskt bra nog för att åtminstone nästan förena de två ovanstående idealen. Det vore ju det bästa för konsumenten, särskilt på sikt.

Själva diskussionen här gäller ju dock misstankar om "anti-consumer bs" snarare än uppskalning, och jag har väldigt svårt för argument i linje med "vi är i underläge, så vi behöver manipulera marknaden till konsumentens nackdel för att förbättra vårt eget läge, men konsumenten bör vara glad för på sikt kommer förstås vi att rädda dem". Det om något är önsketänkande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaNgEDamN:

Jag skulle säga att du nu ändrar/missar problemet lite smidigt för att bortförklara tidigare anklagelser.
Hela diskussionen från början handlade klart och tydligt om att "AMD aktivt blockerar utvecklare från att implementera DLSS".
Nu med Franks ord så visar det sig att sådant inte är fallet.

Fast det är det jag inte tycker han gör. Jag tycker Sweclockers slog på för stora växlar den här gången. Han säger t.ex. ingenting om klausuler i sina avtal(*). Svaret är slingrande och öppet för tolkning.

edit: För att svara på resten. Att dlss saknas i flera amd sponsrade spel som har fsr2 är märkligt och det är ju därför misstankarna upkom. Det finns några som fokuserat mer över att dlss saknades i ett av årets största spelsläpp. En besvikelse jag förstår, men det är som jag sa inte det stora problemet. Jag har för egen del inte ändrat mig kring detta.

* exempel från nyhets artikeln, inte citatet.

Skrivet av MaNgEDamN:

För att svara på om AMD-sponsorskap skulle förhindra konkurrerande teknik så får man se det som en balansgång.
AMD ger Bethesda pengar för att visa sitt varumärke i samarbete med spelet, att bundla spelet med sin hårdvara, att vara en del av pressmaterial om spelet. Jag menar, ingen går ju miste om att Starfield är AMD sponsrat vid detta laget.
AMD har också, enligt Todd Howard, skickat in sina egna utvecklare i Starfields kodbas för att få FSR2 att fungera.
Så vad vi vet har ytterst lite av Bethesdas utvecklare behövt ägna sin tid åt att få FSR2 att fungera, och istället fått mer resurser/pengar av AMD för att utveckla och göra spelet bättre på ändra sätt.
DET, skulle jag säga, betyder att vi slutkonsumenter i praktiken får en bättre produkt.

Man kan t.o.m. påstå att i de fall som utvecklare inte är sponsrade och själva implementerar FSR och/eller DLSS ägnar mindre tid åt att optimera och göra en bättre spelupplevelse för ALLA konsumenter och istället litar på att dessa uppskalningstekniker löser problemen.

Så istället för att klaga på AMD, varför inte klaga på att nvidia inte sponsrar Starfield, eller på Bethesda för att de inte lägger till DLSS?
Ett lite vågat uttalande är att AMD vid detta laget är det företag man ska skylla på allra minst...

Att detta sedan skulle vara första gången ett spel sponsras och förvärrar prestandan för en annan tillverkare är ju bara komiskt. AMD användare har levt i den verkligheten sedan lääääänge.

Om det var Bethesdas val utan påtryckingar från AMD så kunde man sagt så från dag ett - men det kan dom inte. Man måste läsa mellan raderna här.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaNgEDamN:

Så istället för att klaga på AMD, varför inte klaga på att nvidia inte sponsrar Starfield, eller på Bethesda för att de inte lägger till DLSS?
Ett lite vågat uttalande är att AMD vid detta laget är det företag man ska skylla på allra minst...

Att detta sedan skulle vara första gången ett spel sponsras och förvärrar prestandan för en annan tillverkare är ju bara komiskt. AMD användare har levt i den verkligheten sedan lääääänge.

Helst skulle ju ingen hålla på, det vore ju idealet.

Ännu mer sånt där trams känns iaf inte som lösningen; låt utvecklarna bygga spelet de vill bygga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Grym tur av AMD att bara lyckas sponsra spel där utvecklarna brinner för FSR men inte ett dugg intresserade av DLSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Grym tur av AMD att bara lyckas sponsra spel där utvecklarna brinner för FSR men inte ett dugg intresserade av DLSS

Om det handlar om ett spel till Xbox som tex starfield så kan jag förstå att intresset för att implementera DLSS är svagt eftersom konsolen endast kan använda FSR.

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Fast det är det jag inte tycker han gör. Jag tycker Sweclockers slog på för stora växlar den här gången. Han säger t.ex. ingenting om klausuler i sina avtal(*). Svaret är slingrande och öppet för tolkning.

Tyvärr är det här vi inte kan göra så mycket, jag tycker ju tvärtom, att det svar som The Verge delade med sig av Frank Azor är solklart, sen att sättet den artikeln är skriven på uppenbart vill vrida scenariot efter journalistens åsikt och inte på ett sätt som ger läsaren en egen uppfattning och tolkning förenklar ju inte saken.
Varför är det så svårt för journalisten att skriva ner hur frågan ställdes och/eller ge svaret i sin helhet.
Det vi får är ett citat från Frank Azor som är uppdelat i en text som vill försvåra citatets mening.

Skrivet av Ragin Pig:

Om det var Bethesdas val utan påtryckingar från AMD så kunde man sagt så från dag ett - men det kan dom inte. Man måste läsa mellan raderna här.

Frågorna har ställts primärt mot AMD, och AMD vill inte lägga ord i mun på utvecklarna, och, min teori, p.g.a. semestrar så är ett snabbt officiellt svar svårt att ge, kom ihåg, allt detta startade efter 27e Juni. Men i slutändan får vi t.o.m. detta citat från Azor, “Bethesda’s decision to use FSR is console leverage”.
Nu vet jag inte vad som står i AMDs och Bethesdas kontrakt, men tror inte att AMD har tillåtelse att prata för Bethesda.
Hade varit extremt kaxigt att säga det om det nu inte var sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaNgEDamN:

Tyvärr är det här vi inte kan göra så mycket, jag tycker ju tvärtom, att det svar som The Verge delade med sig av Frank Azor är solklart, sen att sättet den artikeln är skriven på uppenbart vill vrida scenariot efter journalistens åsikt och inte på ett sätt som ger läsaren en egen uppfattning och tolkning förenklar ju inte saken.
Varför är det så svårt för journalisten att skriva ner hur frågan ställdes och/eller ge svaret i sin helhet.
Det vi får är ett citat från Frank Azor som är uppdelat i en text som vill försvåra citatets mening.

Jag håller med om din kritik mot artikeln, men inte hur du på samma gång tycker att svaret är solkart.

Skrivet av MaNgEDamN:

Frågorna har ställts primärt mot AMD, och AMD vill inte lägga ord i mun på utvecklarna, och, min teori, p.g.a. semestrar så är ett snabbt officiellt svar svårt att ge, kom ihåg, allt detta startade efter 27e Juni. Men i slutändan får vi t.o.m. detta citat från Azor, “Bethesda’s decision to use FSR is console leverage”.
Nu vet jag inte vad som står i AMDs och Bethesdas kontrakt, men tror inte att AMD har tillåtelse att prata för Bethesda.
Hade varit extremt kaxigt att säga det om det nu inte var sant.

Det där stämmer ju säkert, men det är ju en annan sak han svarar på. Varför spelet stöder FSR2 - inte om man avtalat bort stöd för dlss. Dom behöver inte svara åt bethesda.

Så här svarade nvidia tidigt när anklagelserna drog igång. Jämför det med hur amd har svarat hittills.

Citat:

NVIDIA does not and will not block, restrict, discourage, or hinder developers from implementing competitor technologies in any way. We provide the support and tools for all game developers to easily integrate DLSS if they choose and even created NVIDIA Streamline to make it easier for game developers to add competitive technologies to their games.

— Keita Iida, vice president of developer relations, NVIDIA

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Jag håller med om din kritik mot artikeln, men inte hur du på samma gång tycker att svaret är solkart.

Citat:

“If they want to do DLSS, they have AMD’s full support.”
...
“If they ask us for DLSS support, we always tell them yes.”
...
“If and when Bethesda wants to put DLSS into the game, they have our full support”

Jag tycker det är ganska solklart i alla fall.

Precis som med nvidias svar tidigare i sommar.

Skulle AMD varit snabbare med sitt svar? Kanske, men istället hamnade allt hat mot AMD, och inte på Bethesda (i detta fallet), så i slutändan gjorde AMD rätt val om man tänker rent partnermässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mjo, artikeln lämnar en del övrigt att önska. Mycket som lämnas oklart och man får leva med skribentens tolkningar utan att ha fått se återgivet vad specifikt som sagts i alla lägen.

Mycket just därför jag är väldigt skeptisk till att ta något som sägs av skribenten at face value- chansen fanns att vara tydlig och seriös men istället ägnades artikeln mest åt svammel och försök att injicera egna teorier. Får mig att undra om personen inte bara kompenserar för en avsaknad av substans som hade varit tydlig om det hela presenterats ärligt.

Skrivet av evil penguin:

Håller helt med. Jag tror inte AMD är unikt dåliga eller något sådant, men intrycket jag fått utifrån det vi får höra är att verkar AMD agera sämre i det här specifika läget till följd av att Nvidia kan kosta på sig att agera good guys (relativt sett) i denna fråga.

Fair, hade det inte skett något uttalande än så hade jag fortfarande antagit att de absolut blockerade DLSS. Jag tror bara inte de är dumdristiga nog att förneka något de gör sig skyldiga till vid detta skede.

Skrivet av evil penguin:

Personligen ser jag både "bäst funktion" och "öppen standard" som starka argument för ett specifikt val.
I de lägen detta sammanfaller är valet enkelt, när så ej är fallet så är valet mer komplicerat.

Mjo, om man kommer in "färskt" så är det mer rimligt, jag var väldigt missnöjd med både RT och DLSS vid lansering och framförallt väldigt besviken med den prestandaökning som gavs för prisen med turing, både 2060 och 2080S är nog de enda två garfikkort jag haft som jag verkligen ogillat och vart missnöjd med- 2060 pga ren prestanda och 2080S pga pris/prestanda.
Därav satsar jag hellre på vem som nu erbjuder ett öppet alternativ som inte låser in mig framöver- om alla börjar utveckla enbard hårdvarulåsta grejer igen så blir det väl den som är bäst pris/prestanda med kanske lite nya funderingar om pris/kvalitet eller vad som nu gäller. Lägger hellre pengar på ett kort starkt nog att inte behöva DLSS/FSR oavsett, så är uppskalning något man tar till om det bahövs bara.

Skrivet av evil penguin:

Om vi nu ser till DLSS/FSR specifikt så hoppas jag ju att FSR3 blir tekniskt bra nog för att åtminstone nästan förena de två ovanstående idealen. Det vore ju det bästa för konsumenten, särskilt på sikt.

Tvivlar starkt på att vi kommer se en öppen agnostisk standard som är bättre eller precis lika bra som någon stängd av det enkla skälet att det liksom skulle kräva att tillverkarna skulle koordinera runt hur tensor/RT hårdvara byggs, annars känns det sannolikt att bästa resultatet alltid kommer vara en lösning backad av specifik hårdvara.

Alternativt att Nvidia öppnar DLSS så att en gemensam lösning kan byggas för alla tre tillverkarna som implementerar hårdvaruspecifika instruktioner anpassat för den hårdvara som används. Men ärligt talat tror jag inte det finns en chans i helvete att nvidia skulle göra det. Och det är ju trist, men är lätt att inte köpa dem om man inte vill. Undantaget är väl CUDA-grejer, kan hända att jag åker dit på något enklare kort för bara det igen längs vägen.

Skrivet av evil penguin:

Själva diskussionen här gäller ju dock misstankar om "anti-consumer bs" snarare än uppskalning, och jag har väldigt svårt för argument i linje med "vi är i underläge, så vi behöver manipulera marknaden till konsumentens nackdel för att förbättra vårt eget läge, men konsumenten bör vara glad för på sikt kommer förstås vi att rädda dem". Det om något är önsketänkande.

Det är absolut konsumentfientligt. Om de blockerar DLSS "på riktigt" är det ett stort problem.

Har stött på sådant i jobbet- konkurrenter som tagit långa krångliga retoriska vägar runt att meddela kunder att de kunde få bättre pris på lösningar/produkter om de också inte köpte andra saker från min arbetsgivare.

Skulle gärna se "dödstraff" för företag efter en viss mängd konsumentfientliga eller konkurrenshämmande beteende, men det går givetvis inte realistisk att implementera på global nivå (eller nationell för den delen; politics etc).

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@MaNgEDamN ok, vi kan stanna där - vi tycker olika helt enkelt

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kanske.

Men det där med "Ovanpå det så har vi dessutom ett AMD sponsrat spel på g med just DLSS stöd" smakar ju mest halmdocka.

Som du själv noterar så fanns det ju en del motexempel redan när diskussionen startade för flera månader sedan.
Som jag ser diskussionen så var teorin som lyftes redan från början att det utövas påtryckningar för att få exklusivitet och att detta lyckas ganska ofta, inte att de har det i samtliga fall eller något liknande. (Det senare hade ju inte stötts ens av underlaget som diskussionen startade utifrån, så det har jag svårt att tro att någon som läst vad det hela handlar om trott i något läge)

Så ett nytt motexempel förändrar inte diskussionen i grunden, det är bara en ny datapunkt bland många andra.
Dessutom skulle jag spekulera att OM man nu skulle tolka det som ren "damage control" (vilket jag personligen tycker är en konstig vinkling) så undrar jag om inte ledtiden skulle vara längre.

Att det skulle tolkas som ren damage control var ju från tidigare kommentarer där folk menade att AMD nu tillåtit DLSS för Pandora i ren panik för att låtsas som att de alltid tillåtet det.

En annan sak som saknas helt om det nu hade varit sant att AMD blockerar DLSS är anonyma whistleblowers från anställda och/eller avhoppade anställda från de stora speltillverkarna. Det brukar ju alltid dyka upp sådana vid kontroverser som detta men här är det så vitt jag vet iaf, helt tyst.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Självklart är bild eller ljud alltid mer subjektivt då det inte går att mäta sig till vad som är bäst.

Utan det blir, som du säger, tester där det kan ske oavsiktligt mer fördelaktiga tester till de man föredrar.
Och när man då går igenom så blir det inte 100 % objektivt.
Precis som AMDs promotion bild för FSR 3.0 så lär det inte vara 5x så hög genomsnittlig fps

Det går att mäta hur mycket fel det blir mot en referensbild för att sen göra studier på vilka typer av fel som vi människor uppfattar som mer eller mindre dåliga vilket ger nåt som vi kan kalla för objektiv data. Men att kalla det för 100% objektiv blir svårt att uppnå såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Teknik som är sämre på alla sätt och vis.

Dessutom sus att det tog såååå lång tid för dem att uttala sig.

fan så du menar att det då funkar på konsoller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Grym tur av AMD att bara lyckas sponsra spel där utvecklarna brinner för FSR men inte ett dugg intresserade av DLSS

Brinner och brinner, inte som att varkendera teknik finns i fallout 76 såvitt jag vet iallafall (inte kört det med ett Nvidia kort på ett tag men FSR får inte jag i inställningarna iallafall), och det patchas ju och får content fortfarande liksom.

Sedan vet jag inte hur mycket det hade hjälp å andra sidan - spelet känns inte tungt alls när GPU får arbeta, men motorn sätter spikar I hjulet större delen av tiden, särskilt utomhus. Skulle gissa att de behövt göra en del arbete runt de sakerna för starfield dock.

Jag hoppas väl kolla undan med native i starfield oavsett men om uppskalning behövs så är något bättre än ingenting liksom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Brinner och brinner, inte som att varkendera teknik finns i fallout 76 såvitt jag vet iallafall (inte kört det med ett Nvidia kort på ett tag men FSR får inte jag i inställningarna iallafall), och det patchas ju och får content fortfarande liksom.

Sedan vet jag inte hur mycket det hade hjälp å andra sidan - spelet känns inte tungt alls när GPU får arbeta, men motorn sätter spikar I hjulet större delen av tiden, särskilt utomhus. Skulle gissa att de behövt göra en del arbete runt de sakerna för starfield dock.

Jag hoppas väl kolla undan med native i starfield oavsett men om uppskalning behövs så är något bättre än ingenting liksom.

Inte så konstigt när Fallout 76 släpptes runt halvår innan första DLSS och 2.5 år innan FSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Inte så konstigt när Fallout 76 släpptes runt halvår innan första DLSS och 2.5 år innan FSR.

Poängen var ju att det patchas löpande. Så varför har de då inte bara klickat i den där berömda rutan.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade utav Puredarks dlls-mod, så har han på sin discord ikväll meddelat att han kommer släppa en gratis upscaling mod, dock utan framegen (vilket endast släpps till patreon-medlemmar). Hans gratis-mod kommer finnas här när den är klar:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/111

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Inte så konstigt när Fallout 76 släpptes runt halvår innan första DLSS och 2.5 år innan FSR.

Jo visst, men det har gjort ett par större uppdateringar sedan dess, och om det är så enkelt som man ofta får det att låta så känns det som att de kunde ha slängt in något vid det här laget.

Jag klagar inte, menar att då de har ett spel som de aktivt tar betalt för och supportar som använder samma spelmotor som de bygger vidare på för starfield så hade de ju gott kunnat göra något med DLSS eller FSR vid det här laget om de "brann" för något i den stilen överhuvudtaget.

Med tanke på minimum och rekommenderade specs så känns det sannolikt att FSR är mer eller mindre nödvändigt på konsol-sidan för att erbjuda 4k och/eller något över 30fps. Visst hade de väl iofs kunnat lösa det med dynamisk upplösning osv (och det kanske används i någon form med) men de lär väl som har nämnts en miljon gånger sneglat på cyberpunks release på konsoler och hur den vart mottagen av gamers..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jo visst, men det har gjort ett par större uppdateringar sedan dess, och om det är så enkelt som man ofta får det att låta så känns det som att de kunde ha slängt in något vid det här laget.

Jag klagar inte, menar att då de har ett spel som de aktivt tar betalt för och supportar som använder samma spelmotor som de bygger vidare på för starfield så hade de ju gott kunnat göra något med DLSS eller FSR vid det här laget om de "brann" för något i den stilen överhuvudtaget.

Med tanke på minimum och rekommenderade specs så känns det sannolikt att FSR är mer eller mindre nödvändigt på konsol-sidan för att erbjuda 4k och/eller något över 30fps. Visst hade de väl iofs kunnat lösa det med dynamisk upplösning osv (och det kanske används i någon form med) men de lär väl som har nämnts en miljon gånger sneglat på cyberpunks release på konsoler och hur den vart mottagen av gamers..

Nu vet jag inte vad de gjort för ändringar, men oftast släpper man väl inte större grafikmotor-uppgraderingar flera år efter ett spel har släppts, speciellt inte ett ganska svagt presterande spel.

Men visst, de hade säkert kunna fixa in det relativt snabbt och lätt om de velat. Bägge sidor lovar ju enormt enkel implementation. Unreal Engine och Unity har ju bägge redan inbyggt, så där är det ju så gott som bara aktivera. Att man som utvecklare inte lägger lite resurser på att stödja bägge teknikerna om man har egen motor är helt oförståeligt. Gör man det är det ju klart för framtiden och underhåll lär vara ganska litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu vet jag inte vad de gjort för ändringar, men oftast släpper man väl inte större grafikmotor-uppgraderingar flera år efter ett spel har släppts, speciellt inte ett ganska svagt presterande spel.

Men visst, de hade säkert kunna fixa in det relativt snabbt och lätt om de velat. Bägge sidor lovar ju enormt enkel implementation. Unreal Engine och Unity har ju bägge redan inbyggt, så där är det ju så gott som bara aktivera. Att man som utvecklare inte lägger lite resurser på att stödja bägge teknikerna om man har egen motor är helt oförståeligt. Gör man det är det ju klart för framtiden och underhåll lär vara ganska litet.

Ja alltså, helt rimligt att inte lägga in det i efterhand. Vissa spel får ju DLSS och/eller FSR i efterhand, vissa har fått RT i efterhand eller fått RT uppgraderingar i efterhand. I sådana fall skulle jag kunna säga att utvecklarna "brinner" för teknologin, eventuellt. Det känns som att Bethesda bara gör sin grej snarare, i detta fall behövs nog FSR för konsolerna.

Även för PC är det ju välkommet så klart, särskilt för de med äldre GPUs. DLSS skulle vara välkommet till PC med men det ger inte något enormt mervärde över FSR precis, och om FSR behövs oavsett så är frågan vad poängen är att ha två varianter- att ha bara DLSS till allt är ju inte ett alternativ. Att de släpper med FSR 2 snarare än FSR 3 dessutom tyder ännu mer på (tycker jag iallafall) att det inte är ett beslut som handlar om att visa upp nyaste coolaste teknologi eller någon annan form av skrytfaktor, utan mer bara "minst det här behövs så det inkluderas". (kan givetvis även vara så att de tänkte köra FSR3 men att AMD inte fick ihop sin del i tid i guess).

Saken är ju att även alla Nvidia kort kan ju köra FSR, till och med de stackars 16xx) korten som inte får DLSS.
I en vettig värld borde det vara ett rätt okontroversiellt beslut att främst satsa på en teknologi som alla deras kunder drar nytta av. Vore ju snyggt om de kunde få in DLSS med men grejen är att de erbjuder oavsett alla en upscaler.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200