Permalänk

Återanvända comhemkablage.

I nya lägenheten finns en mediabox med ethernethonor, enligt fastighetsägaren är comhem "3 hål i väggen" inte aktiv längre (bifogad nedan).
Jag har ett till "3 hål i väggen" på andra sidan lägenheten, kan jag använda ethernet till koaxial adapter och använda den existerande datakabel för att få ethernet i andra rummet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har bifogat en svart bild:)

Du kan säkert göra det, det finns ju nätverks/koax-adapter, frågan är hur pålitligt det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannomorth:

<Uppladdad bildlänk>

I nya lägenheten finns en mediabox med ethernethonor, enligt fastighetsägaren är comhem "3 hål i väggen" inte aktiv längre (bifogad).
Jag har ett till "3 hål i väggen" på andra sidan lägenheten, kan jag använda ethernet till koaxial adapter och använda den existerande datakabel för att få ethernet i andra rummet?

Kan kan man ju alltid. Men det kan vara en bra ide att koppla ur kabeln så att de inte går vidare ut på koaxnätet, utan bara att de två uttagen är kopplade mot varandra. Om det inte finns någon plan på att återaktivera "3-hål i väggen" så finns ju möjligheten att byta den mot en nätverkskabel och slippa omvandlare.

Permalänk
Skrivet av Mannomorth:

I nya lägenheten finns en mediabox med ethernethonor, enligt fastighetsägaren är comhem "3 hål i väggen" inte aktiv längre (bifogad).
Jag har ett till "3 hål i väggen" på andra sidan lägenheten, kan jag använda ethernet till koaxial adapter och använda den existerande datakabel för att få ethernet i andra rummet?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du har bifogat en svart bild:)

Du kan säkert göra det, det finns ju nätverks/koax-adapter, frågan är hur pålitligt det är

Vet inte hur jag lyckades bifoga en svart bild

Men du tror att de skulle vara mindre optimalt, jag kimmrr ha min NAS i andra rummet så dtabil uppkoppling är rätt viktig.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Kan kan man ju alltid. Men det kan vara en bra ide att koppla ur kabeln så att de inte går vidare ut på koaxnätet, utan bara att de två uttagen är kopplade mot varandra. Om det inte finns någon plan på att återaktivera "3-hål i väggen" så finns ju möjligheten att byta den mot en nätverkskabel och slippa omvandlare.

Har ingen aning hur de går inne i väggen tyvärr, det enda jag har är två dosor a' 3 uttag i varje som bilden ovan.
Jag har ingen aning hur sådana comhem "3 hål i väggen" dosor funkade.

Permalänk
Medlem

MoCA som det kallas är poppis i USA då det har en massa koax i sina hem.
En MoCA adapter fungerar som en powerline men använder koax istället för elkabeln.
Det ger bättre fart och stabilitet eftersom koaxkabel är betydligt bättre än elkabel.
Det är dock sämre än CAT kabel, så om hyresvärden tillåter det skulle undersöka om den går att byta ut mot CAT kablage.
MoCa adaptrar är också dyra, skall man ha 1 Gbit/s så får man räkna med runt 4000 kr, för de får du både CAT kabel och elektriker.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

MoCA som det kallas är poppis i USA då det har en massa koax i sina hem.
En MoCA adapter fungerar som en powerline men använder koax istället för elkabeln.
Det ger bättre fart och stabilitet eftersom koaxkabel är betydligt bättre än elkabel.
Det är dock sämre än CAT kabel, så om hyresvärden tillåter det skulle undersöka om den går att byta ut mot CAT kablage.
MoCa adaptrar är också dyra, skall man ha 1 Gbit/s så får man räkna med runt 4000 kr, för de får du både CAT kabel och elektriker.

Oj det var rätt saftigt.
Jag har fått ok på att dra som jag vill, borde bli i runda slängar typ 15-20 meter CAT ren gissning.
CAT6 behöver jag skärmad? Räcker det med passiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannomorth:

Oj det var rätt saftigt.
Jag har fått ok på att dra som jag vill, borde bli i runda slängar typ 15-20 meter CAT ren gissning.
CAT6 behöver jag skärmad? Räcker det med passiv?

Du behöver inte skärmat.