Sweetspot för strömsnål *och* hyfsat kraftfull server

Permalänk
Medlem

Sweetspot för strömsnål *och* hyfsat kraftfull server

Fridens liljor!

Jag kör idag en Ryzen 3600 med b460 moderkort på min unRAID server, som kör en del VM och dockers för Plex, kameraövervakning, Home Assistant osv. Planen är att byta detta mot något mer optimalt för mina behov med fokus på att få ner strömförsörjningen.

Dels så är CPU'n lite overkill, och dels så skulle jag behöva nåt med stöd för hårdvaru-transcode för Plex. Har en nVidia P600 som ligger och skräpar men det skulle bara öka strömförbrukningen.

Jag testade med ett sånt mini-ITX kort med Celeron N5105, vilket visserligen drog ner energikonsumptionen drastiskt och hanterade Plex utan minsta svettdroppe, men ett Windows VM och en kameraövervakningsprogramvara gjorde att CPU'n i övrigt gick 100% och allt annat blev segt.

Så nu söker jag hjälp hos Sweclockers hjärntrust för att få råd till vad jag ska köpa för CPU/MB-kombo, som är:

- Prisvärt.
- Strömsnålt utan att bli kraftlöst.
- Bra transcoding.
- Hyfsat expansibelt.

Gällande "expansibelt" så tänker jag ex. köra en PCIe till 4 x m.2 för att köra m.2-SATA adaptrar så det kan möjligen bli problem med PCIe-lanes och bifurcation. Tittade på moderkort med h410 som är rätt billiga, men det verkar finns rätt mycket begränsningar på dom som jag saknar kunskapen för att veta om det skulle inverka.

Återanvänder gärna mitt DDR4-minne också, för att gå över till DDR5 skulle dra ner "prisvärt" rätt ordentligt känns det som.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

https://www.servethehome.com/nvidia-quadro-p620-low-profile-l...
P620 drar 6 W i idle. Moderna grafikkort har bra strömsparfunktioner som stänger ner dem ganska hårt när de inte används. Jag skulle inte oroa mig för att grafikkortet skulle dra massa onödig ström om det löser transcoding-problemet.

Din Ryzen CPU har väl 6 kärnor och 12 trådar vilket bör ge bra skjuts till virtuella maskiner så det känns som du har en ganska optimal server redan. Moderna CPU har också bra strömsparfunktioner så den drar nog heller inte mer ström än den behöver för att göra sitt jobb. Risken när man köper något långsammare "mer strömsnålt" är att den får jobba längre tid att få färdigt arbetsuppgifterna innan den kan komma tillbaka ner i strömsparläget vilket gör att besparingen totalt sett inte blir så stor som man hade trott.

Så mitt råd är att pluppa i grafikkortet och köra vidare på det du har. Blir nog mest prisvärt totalt sett. Även det mest miljövänliga alternativet då det inte orsakar någon nytillverkning av hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blir nog mest prisvärt totalt sett. Även det mest miljövänliga alternativet då det inte orsakar någon nytillverkning av hårdvara.

Nu har jag en rätt ivrig spekulant på 3600'n också, eftersom dottern vill ha speldator, så det blir inget svinn på det sättet.

Permalänk
Medlem

Jag lekte nydligen med ett 3600 system i samma syfte i jakt på låg Idle förbruking.

En kort sammanfattning jag kom fram till är att CPUn drar minst ström av komponenterna i idle, moderkortet drog mest och nätaggen jag testade är inte optimala för förbrukningar under 40W.

Hade jag varit dig skulle jag lägga lite tid på Bios inställningarna innan ett beslut.
Tex stäng av XMP på ram, aktivera div energisparfunktioner på CPUn, sänk farten på fläktarna/koppla ur onödiga fläktar, avaktivera ljudkort osv.

Hur mkt drar din rigg nu och vilka inställningar i bios har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Jag lekte nydligen med ett 3600 system i samma syfte i jakt på låg Idle förbruking.

En kort sammanfattning jag kom fram till är att CPUn drar minst ström av komponenterna i idle, moderkortet drog mest och nätaggen jag testade är inte optimala för förbrukningar under 40W.

Hade jag varit dig skulle jag lägga lite tid på Bios inställningarna innan ett beslut.
Tex stäng av XMP på ram, aktivera div energisparfunktioner på CPUn, sänk farten på fläktarna/koppla ur onödiga fläktar, avaktivera ljudkort osv.

Hur mkt drar din rigg nu och vilka inställningar i bios har du?

Jag är medveten om att moderkortet är en stor tjuv, speciellt gamingkort som det jag kör nu. Så planen är att ersättningen ska ha ett med så lite finesser som möjligt utan att tumma på PCIe och andra expansionsmöjligheter.

För systemet i övrigt så behövs alla fläktar, C-state är avstängd pga problem med Ryzen i unRAID. Osäker på RAM.

Hela "serverhallen" drar ca 110W när alla diskar är stoppade, men då ingår router, en PoE-switch och div PoE-drivna access-switchar och AP i huset. Byte till N5105-kortet fick ner detta till 48W, så en skillnad på 60W direkt där.

*Men*, som jag skrev ovan så kommer både moderkort och CPU att gå till en speldator istället (förmodligen nätagg också), så det känns ju meningslöst att labba med detta nu. Jag hade hoppats på mera tips om konkreta chipsets/CPU'er istället på förslag att ha kvar befintliga grejor.