Asus kabelfria strömförsörjning för grafikkort blir ny standard

Permalänk
Avstängd

Gud så tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt det har jag sagt i flera år. Placera kontakterna på övergänget, det finns ju standardiserade mått på mATX/ITX/ATX moderkort när det kommer till bredd, inte alls svårt att göra

Precis så. det gjordes väl nåt prototyp eller proof of concept som hade det just så. och det finns ju flertalet "180" adapters som låter dig dra kabels snyggt ovanpå kortet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Vad kan PCIe slotten ge 75 watt? 675 watt är inte dåligt men knappast framtid säkrat. Highend kort kommer nog fortfarande behöva extra kablar men inte lika många. Kanske en 6a istället för 3st 8or.
Men om några generationer när grafikkort ligger på 2 kW är det garanterat kört med denna kontakt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Desto mindre kablar i datorn desto bättre, nästa dator jag bygger blir enbart M.2 och ett sånt där grafikkort.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Spännande!

🤡

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Som en som jobbar med PCB-layout är jag inte avundsjuk på stackarna som ska behöva klämma in detta på nya moderkort i kombination med hög prispress överlag. Drygt 50 ampere (600W@12V) kräver rätt mycket koppar i PCBt.. och som ni säger så kommer kommande grafikkort troligen inte vara mindre törstiga.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Så då behövs ytterligare en typ av riser-kabel för att montera GPUn vertikalt eller i sandwich layout? Eller det kanske går att koppla förbi moderkortet som en gör idag? Beror väl på om någon typ av styrning måste ske via HPCE-kontakten på moderkortet.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Då betyder det att man måste köpa nytt moderkort.

Kanske kommer någon adapter tillsvidare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som jag ser det så har man alltså istället för att koppla direkt till grafikkortet, gjort en omväg över mobo... alla gamla problem kvarstår, plus nya som kommer med det, och moderkorten blir dyrare. *suck*

Ett förslag för att gömma kablar... välj ett chassi utan fönster.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är optimistisk
Färre sladdar är tacksamt.
Bör hjälpa mot sagg med.

Sagg är något helt annat på svenska än det engelska "sag".

https://www.synonymer.se/sv-syn/sagg

Permalänk
Medlem

En smartare lösning, och tänk på att jag patenterat denna redan, väntar också på nobelpriset i fysik för denna upptäckt, är att göra mindre effekttörstiga grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Sagg är något helt annat på svenska än det engelska "sag".

https://www.synonymer.se/sv-syn/sagg

😂

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Lugna puckar, vi snackar om en standard som vägrar dö här

Skämt åsido hade jag gärna sett att man uppdaterade standarden.
Gärna till något med mindre kontakter, framförallt mindre dumt placerade kontakter.

Mmmm
Hellre dra en "tjock" kabel från nätagg till moderkort än 5-6 stycken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Sagg är något helt annat på svenska än det engelska "sag".

https://www.synonymer.se/sv-syn/sagg

Note to self: Sluta skriv på nätet innan andra koppen kaffe 😅

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Då måste man även köpa nytt chassi för att kunna koppla in dessa kontakter på baksidan av moderkortet istället
...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Ser rätt vettigt ut, men det börjar bli rätt många olika "standard" nu 6 och 8 pinskontakt, nya dåligt designade 12 pins kontakten, och så nu detta, blir en del att hålla rätt på för köparna samt de som vill ha nytt grafikkort till äldre moderkort.

Dock man kanske kan ha både denna nya kontakt + option en 6, 8 eller 12pinskontakt för äldre moderkort....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Detta är ju att släcka bränder.
Då ska vi ha moderkort som ska kunna ta laster om kilowatten, Det lär ju bli extremt varmt och då blir det väl att vattenkylda moderkort blir en verklighet.

Detta är ju enbart i estetiskt syfte, Hade det varit i praktiskt syfte så hade man kommit fram med en ny standard om en kraftigare kabel och kontakt istället.
Samt att detta gör att du inte kan ha kortet på vertikalen längre eftersom att du då skulle behöva en förlängning till kontakten så då besegras hela syftet med detta xD

Samt att kompatibiliteten vid chassin blir knepigare och sämre eftersom att då måste tillverkare hålla sig till en viss standard av hålsättning osv. Vilket hindrar innovation och påhittighet..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Ser helt värdelöst ut!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jättebra, men inväntar smältande kontakter och ett drev

Permalänk
Medlem

Trevligt men känns mindre lovande för moderkort i itx format.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Lite tveksam till detta faktiskt, men någon förändring behöver ju göras med. Sedan skulle jag vilja se en bättre lösning på PCI-e låset, inte alla gånger man faktiskt kommer åt den i ett installerat system. Speciellt med större grafikkort och moderkort där PCB inte är synligt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

En smartare lösning, och tänk på att jag patenterat denna redan, väntar också på nobelpriset i fysik för denna upptäckt, är att göra mindre effekttörstiga grafikkort?

Det är upp till dig att välja om du vill ha ett törstigt kort eller ej, grafikkorten blir effektivare för varje generation så t.ex. RTX 4070 är det snabbaste 200W-kortet någonsin. Strömförbrukningen på toppkorten har inte gått upp för att de blivit mindre effektiva utan för att det nu går att tillverka och kyla såna kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

En smartare lösning, och tänk på att jag patenterat denna redan, väntar också på nobelpriset i fysik för denna upptäckt, är att göra mindre effekttörstiga grafikkort?

Finns många grafikkort som inte behöver en extern strömadapter, här är ett till exempel: https://www.komplett.se/product/1005930/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kommer sleevade kablar bli ett minne blott?

Är inte sådana här prylar moderkortens motsvarighet till sleevade kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Detta är ju att släcka bränder.
Då ska vi ha moderkort som ska kunna ta laster om kilowatten, Det lär ju bli extremt varmt och då blir det väl att vattenkylda moderkort blir en verklighet.

Om det enbart handlar om en genomföring från kabelanslutningen till kontakten torde värmeutvecklingen vara minimal förutsatt kopparbanorna är tillräckligt dimensionerade. Värmeutveckling i elektronik sker främst i halvledarna, inte i de anslutande kopparbanorna då de har extremt låg resistans.

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig är om man kan få plats med en adapter på den här kontakten? Känns som att det kommer vara ganska svagt intresse att implementera den på grafikkort innan de flesta moderkort har den. En adapter hade löst hönan och ägget problemet lite.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Palme_570:

Trevligt men känns mindre lovande för moderkort i itx format.

Går att lösa med vertikalt monterad dotterbräda för VRM's och dylikt, likt hur man löst det NVMe-platser i vissa fall. Överlag går det att bygga mer på höjden, behöver inte vara en regelrätt platt bräda i mITX-formatet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Vernt:

Frågan jag ställer mig är om man kan få plats med en adapter på den här kontakten? Känns som att det kommer vara ganska svagt intresse att implementera den på grafikkort innan de flesta moderkort har den. En adapter hade löst hönan och ägget problemet lite.

Det som krävs är en kraftsatsning från hela industrin för att rulla ut detta som ny standard.

Moderkort, nätaggregat, grafikkort och chassin lär lanseras tillsammans. Och då gärna från mer än en ensam aktör också, även om någon såklart lär vara först – och här är asus i en kraftposition, de tillverkar/säljar redan allt ovan och kan således sälja "kompletta lösningar".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Om jag har fattat det rätt ska alltså all ström till grafikkortet gå genom moderkortet? Känns isf väldigt onödigt när den kan gå direkt från källan till mottagaren, som den gör idag. Bättre isf att flytta kontakten till en bättre position som någon annan här har skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hur får man in 600W i moderkortet utan fler sladdar från nätagget?

Man tar kontakten från grafikkortet, flyttar till moderkortet, vips har man ett knippe sladdar som man kan sleeva igen.

Detta med nygamla kontakten är rätt korkat hela "tänket".