Intel råkar visa Arc "Battlemage" i labb

Permalänk
Melding Plague

Intel råkar visa Arc "Battlemage" i labb

Under Intel Tech Tour i Malaysia dök nästa generations grafikkrets "BMG-G10" upp i Intels Failure Analysis-labb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Som litet tillägg: Det var jag som var på plats i Malaysia. Jag var inte i samma grupp och medan jag inte kan bekräfta att kretsarna fanns där är det väldigt sannolikt att det stämmer, men att jag missade det/inte reflekterade över det. Just den biten av turen var det sista på dagen och jag får helt enkelt medge att mitt huvud var väldigt fyllt av information då. Jag har ett vagt minne av det nu när jag verkligen funderar, men jag vågar inte svara på om jag lurat i mig själv det eller om jag faktiskt såg dem.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av landmarks:

Som litet tillägg: Det var jag som var på plats i Malaysia. Jag var inte i samma grupp och medan jag inte kan bekräfta att kretsarna fanns där är det väldigt sannolikt att det stämmer, men att jag missade det/inte reflekterade över det. Just den biten av turen var det sista på dagen och jag får helt enkelt medge att mitt huvud var väldigt fyllt av information då. Jag har ett vagt minne av det nu när jag verkligen funderar, men jag vågar inte svara på om jag lurat i mig själv det eller om jag faktiskt såg dem.

Oavsett är det helt orimligt att du inte snattade!!!11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Oavsett är det helt orimligt att du inte snattade!!!11

Uppmanar till brott!

*Anmäld*

/Skojar.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Skrivet av SvenskEnkrona:

Uppmanar till brott!

*Anmäld*

/Skojar.

Inte ett brott i Sverige att snatta där! >:)

Permalänk
Medlem

Om man spekulerar vidare... Det här med "råkar" och "läckor" osv. är med största sannolikhet gjort med flit av företag för att få gratis PR som tech-siter utför åt dem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Riktiga läcker-bitar det där

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Oavsett är det helt orimligt att du inte snattade!!!11

Att du kan komma på tanken att en så respektingivande och dygdig(etisk) Nyhetsredaktör som du har fått nöjet att ha som sweclocksmedarbetare kan ha snattat förbryllar mig och du borde sjävklart be om ursäkt genom att bjuda henne på en ny episod av LäskBlaskers där du står för drickat.

Btw, när du va inne i hennes arbetsrum senast, la du inte märke till den där nya (låsta) förvaringsboxen hon hade på hyllan med hennes favoprylar?

Permalänk
Avstängd

Så nu vet vi alltså att antingen hade intel sina egna kretsar i sina egna lokaler eller så hade de det inte.

Hade dessa kretsar beskådats i amds lokaler så hade det var intressant.

Permalänk
Medlem

Battle mage... tihi.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Battle mage... tihi.

Jag läser det som att en svensk skrivit "Battlemage" (ingen reflektion över stomach, bara särskriv allt som existerar)

Edit. Men kul med rykten kring Battlemage (som inte kommer från MLID) : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag läser det som att en svensk skrivit "Battlemage" (ingen reflektion över stomach, bara särskriv allt som existerar)

Edit. Men kul med rykten kring Battlemage (som inte kommer från MLID) : )

Äh Battlemage med RTX 3070 prestanda låter verkligen inte som något upphetsande precis. Kommer vara som en RTX 3070 med 12GB ev 16GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Äh Battlemage med RTX 3070 prestanda låter verkligen inte som något upphetsande precis. Kommer vara som en RTX 3070 med 12GB ev 16GB minne.

Det beror på vad du tänkt att göra med den.
Ingen proprietär nvidiadrivrutin i mina linuxmaskiner (har därtill minuslust att sponsra företaget som har 95% av alla marknader) och intel-compute-runtime har varit klippa för openCL-grejer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Som litet tillägg: Det var jag som var på plats i Malaysia. Jag var inte i samma grupp och medan jag inte kan bekräfta att kretsarna fanns där är det väldigt sannolikt att det stämmer, men att jag missade det/inte reflekterade över det. Just den biten av turen var det sista på dagen och jag får helt enkelt medge att mitt huvud var väldigt fyllt av information då. Jag har ett vagt minne av det nu när jag verkligen funderar, men jag vågar inte svara på om jag lurat i mig själv det eller om jag faktiskt såg dem.

"råkar" heter det väl?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Äh Battlemage med RTX 3070 prestanda låter verkligen inte som något upphetsande precis. Kommer vara som en RTX 3070 med 12GB ev 16GB minne.

4070 Ti-prestanda är det väl ändå det ryktas om. Får man det till ett bra pris så kan det mycket väl bli ett köp för min del.

Permalänk
Skrivet av djupfryst_baby:

4070 Ti-prestanda är det väl ändå det ryktas om. Får man det till ett bra pris så kan det mycket väl bli ett köp för min del.

Inte en chans att de får 120% prestandahopp. Nvidia eller AMD klarar knappt 60%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte en chans att de får 120% prestandahopp. Nvidia eller AMD klarar knappt 60%.

120% folie hatten på

Permalänk
Medlem

Lite småtaggad ändå, med en aktör till kan det bara bli bättre tänker jag. Hoppas de håller rimligt scope och inte börjar fokusera på 20k kort bara -_-

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte en chans att de får 120% prestandahopp. Nvidia eller AMD klarar knappt 60%.

De kommer ju från en relativt låg tröskel med halvdåliga drivrutiner. Jämför dem mot release prestandan kan de mycket väl lyckas ligga runt där

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

De kommer ju från en relativt låg tröskel med halvdåliga drivrutiner. Jämför dem mot release prestandan kan de mycket väl lyckas ligga runt där

Har du missat Swecs senaste test där de testar de nyaste mot de som släpptes vid lanseringen? Inte ens en mätbar skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du missat Swecs senaste test där de testar de nyaste mot de som släpptes vid lanseringen? Inte ens en mätbar skillnad.

Måste jag ha gjort! men enligt vissa har det varit helt bananas bättre, kan det bero på testslingan inte testade de spel som var problematiska?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Måste jag ha gjort! men enligt vissa har det varit helt bananas bättre, kan det bero på testslingan inte testade de spel som var problematiska?

Alternativt spel som inte ännu optimerats?

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Som litet tillägg: Det var jag som var på plats i Malaysia. Jag var inte i samma grupp och medan jag inte kan bekräfta att kretsarna fanns där är det väldigt sannolikt att det stämmer, men att jag missade det/inte reflekterade över det. Just den biten av turen var det sista på dagen och jag får helt enkelt medge att mitt huvud var väldigt fyllt av information då. Jag har ett vagt minne av det nu när jag verkligen funderar, men jag vågar inte svara på om jag lurat i mig själv det eller om jag faktiskt såg dem.

Ni var I Penang eller? Bodde ni på Easting vid queen bay mall, eller något annat hotell du kan rekommendera för nästa tjänsteresa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte en chans att de får 120% prestandahopp. Nvidia eller AMD klarar knappt 60%.

Tja , till skillnad från Nvidia och AMD så har ju inte Intel snickrat på den i mer än en generation,, så kanske finns en hel del att optimera. Kanske?

Permalänk
Medlem

Hur som haver så kommer jag från och med beskriva min fysik som "kort, med battlemage"!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte en chans att de får 120% prestandahopp. Nvidia eller AMD klarar knappt 60%.

2 helt olika kort . Det är samma skillnad som med 5700 xt och 6900 xt . Dvs dubbelt upp i compute units . Så att det blir mer än ett 3070 är nog ganska givet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Måste jag ha gjort! men enligt vissa har det varit helt bananas bättre, kan det bero på testslingan inte testade de spel som var problematiska?

Skrivet av alundstroem:

Alternativt spel som inte ännu optimerats?

För att sweclockers testsuite är i princip endast DX12 titlar, och det är i framförallt titlar med DX11 och äldre som Arc har haft problem och där dom fått mest optimeringar. För den enda DX11 titeln i sweclockers test var det ett lyft på 50% i minfps för 770.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av IcenovaSwe:

Ni var I Penang eller? Bodde ni på Easting vid queen bay mall, eller något annat hotell du kan rekommendera för nästa tjänsteresa?

Japp, det stämmer bra! Jag bodde på ett hotell som heter G Hotel Gurney, som var bra! Vi blev ju dock runtkörda i buss mycket, så jag har lite dålig uppfattning av huruvida läget är bra. Det var väldigt nära stranden iaf, som dock var avstängd för att de höll på att renovera den eller nåt.

Permalänk
Medlem

ARC kortens starkaste sida i min mening är att dom har stöd för AV1 hela vägen ner i serien till skillnad från Nvidia vilket gör A380 till ett riktigt sexigt kort för media servern. Pris prestanda har också legat trevligt vilket gjort dom dugliga för low-mid gaming burkar om någon ska bygga sin första rigg. Inte riktigt något man uppgraderar till men både AMD och Nvidia är rätt osexiga i low segmentet i min mening.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Japp, det stämmer bra! Jag bodde på ett hotell som heter G Hotel Gurney, som var bra! Vi blev ju dock runtkörda i buss mycket, så jag har lite dålig uppfattning av huruvida läget är bra. Det var väldigt nära stranden iaf, som dock var avstängd för att de höll på att renovera den eller nåt.

Nice tack då vet jag.

Läget är bra för Georgetown men jobbmässigt och möten med leverantörer så tar jag hellre kortare morgontripp genom trafiken.

Hoppas ni hade det kul och hojta om du har frågor om manufacturing.