SSD NVMe M.2 för primär speldisk - tips & frågor

Permalänk
Medlem

SSD NVMe M.2 för primär speldisk - tips & frågor

Hej!

Står inför ett stundande uppgraderingsprojekt av min speldator och har nu kommit till lagringsdelen. Min gamla dator har en "vanlig" SATA-ssd och tänkte därför gå över till en NVMe ssd (är väl standard idag?")

För kontext tänkte jag köpa ett moderkort som stödjer senaste AMD-sockeln.

I mitt sökande kom jag över följande erbjudande:
https://amzn.eu/d/eskNX32 , dvs för 565kr verkar det vara ett klipp, eller? Motsvarande finns på INET för 899kr.

Till mina andra frågor. Är läshastigheten tillräckligt för att spela spel på? PCI gen 3.0. Ser även att det finns nyare modeller med PCI gen 4 och med läs/skrivhastigheter på det dubbla. För/nackdelar? Och märker man som vanlig lekman som endast avser att spela någon egentlig skillnad?

Tack och bock för svar!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Jag tycker att en vanlig SSD är tillräcklig för alla spel. Dock har jag inte testat alla moderna spel som finns så det kan vara nåt som kräver lite extra fart. Kanske Ratchet & Clank Rift Apart som Sony sade bara var möjligt med deras nya SSD i PS5.
Sen har vi kommande Cyberpunk 2077 Phantom Liberty som kräver NVME för Ultra setting och ray tracing. Det står dock inte vilken hastighet så jag antar att de menar PCI-E 3.0. Cyberpunk kördes på en SSD hos mig i alla fall.
Att spela ett spel på en nvme 3 vs 4 ger knappast någon skillnad i upplevelse.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

märker man som vanlig lekman som endast avser att spela någon egentlig skillnad?

Tl;dr Nej

Långt svar, det beror på, vad du har övrigt i datorn?
Jag har en sata ssd i datorn fortfarande utöver min m.2.
Sonen har en m.2 och en hdd.

Skillnaden du kan märka är oftast snabbare laddtider. Microsoft har utvecklat någon funktion, tror det är Direct Storage, som ska kunna ge bättre prestanda med snabbare discar, men väldigt få spel använder än så länge.
Så som sagt, sitter du inte på ett prestanda monster och nöjer dig med medium inställningar så lär du inte märka nån skillnad.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Another_Lundis:

Jag tycker att en vanlig SSD är tillräcklig för alla spel. Dock har jag inte testat alla moderna spel som finns så det kan vara nåt som kräver lite extra fart. Kanske Ratchet & Clank Rift Apart som Sony sade bara var möjligt med deras nya SSD i PS5.
Sen har vi kommande Cyberpunk 2077 Phantom Liberty som kräver NVME för Ultra setting och ray tracing. Det står dock inte vilken hastighet så jag antar att de menar PCI-E 3.0. Cyberpunk kördes på en SSD hos mig i alla fall.
Att spela ett spel på en nvme 3 vs 4 ger knappast någon skillnad i upplevelse.

Tack!

Skrivet av Purrfected:

Tl;dr Nej

Långt svar, det beror på, vad du har övrigt i datorn?
Jag har en sata ssd i datorn fortfarande utöver min m.2.
Sonen har en m.2 och en hdd.

Skillnaden du kan märka är oftast snabbare laddtider. Microsoft har utvecklat någon funktion, tror det är Direct Storage, som ska kunna ge bättre prestanda med snabbare discar, men väldigt få spel använder än så länge.
Så som sagt, sitter du inte på ett prestanda monster och nöjer dig med medium inställningar så lär du inte märka nån skillnad.

Kommer köra med 3070 Ti och senaste generationen av AMD-processor. Antagligen Amd Ryzen 5 7600x. I så hög upplösning som möjligt, dvs ultra är målet. Kör mycket Baldurs Gate 3 just nu som jag märkt gjorde en hästskillnad från att ha det installerat på HDD> SSD.

Kommer man verkligen märka som laddningsskillnaderna mellan gen 3 > gen 4 alltså?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tåls att säga att jag spelar i 2560x1440p också

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Jag kör en 1tb m2 med 3500read/write och en 1tb m2 med 7500read/write. Jag märker skillnad på ibland flera sekunder och ibland 1-2 sekunder i laddtid(beroende på spel) beroende på vilken enhet jag lägger spelet på.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Det är skillnad i laddtider! Jag hade en Samsung evo 870 förut som ändå är en snabb och bra vanlig Ssd men bytte till Samsung 970 evo plus nvme och det blev en rätt stor skillnad i alla laddtider.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz