Permalänk

.

.

Permalänk
Medlem

På just Legion 5 med rtx2060 som jag provade igår ligger det på gnällgärsgården att fungera med Hogwarts Legacy - det är inte grafikkortet som är den stora flaskhalsen för att fungera eller inte fungera utan spelet behöver så kopiöst mycket med fri RAM (troligen för att 6 GB av dem äts upp av grafikkortet) att 16 GB med RAM inte räcker om man inte har rejäl page-file på minst 8 GB... - 4 GB räckte inte och man kan inte använda sig av windows page-file storleksautomatik [som i praktiken aldrig minskar igen om den har ökat på filen i storlek] heller utan man måste i förväg bestämma storleken och jag skulle säga utan att provat detta ännu - minst 12 GB hårt förallokerat...

Med 8GB stor pagefile räcker det med att starta en browser samtidigt som spelet rullar så skiter det sig med felrutor att det inte kan allokera RAM på olika sätt - och ibland hinner det inte skriva något alls utan bara just kraschar... - jag har dock inte jagat var man skruva ned för att få mer RAM och större marginaler i spelet i fråga...

---

Vi är klart förbi där 16 GB RAM räcker för somliga av A-spelen, så att i budgeten för en ny dator bör du lägga till för 24 eller 32 GB RAM om det är tänkt att vara en speldator...