Ny dator - Budget mellan 20-30.000:- - Nvidia helst.

Permalänk

Ny dator - Budget mellan 20-30.000:- - Nvidia helst.

Hej ärade individer som faktiskt har koll på marknaden.

Jag själv har tyvärr inte så bra koll på markanden längre och skulle behöva lite assistans i att bygga ihop en dator, enbart för spelande och inget annat.

Budget är mellan 20-30.000, kan även gå över lite om det behövs.

Det jag söker är väl helst nvidia kort samt ett chassi som har god kylning men även ser bra ut. RGB är skitsam för det är inget som tilltalar alls (förlåt om jag svär i kyrkan).

Återkom gärna med tips, även med en liten beskrivning eller förklaring hur tänket går med just bygget, vad som är + och -.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikataswe:

Hej ärade individer som faktiskt har koll på marknaden.

Jag själv har tyvärr inte så bra koll på markanden längre och skulle behöva lite assistans i att bygga ihop en dator, enbart för spelande och inget annat.

Budget är mellan 20-30.000, kan även gå över lite om det behövs.

Det jag söker är väl helst nvidia kort samt ett chassi som har god kylning men även ser bra ut. RGB är skitsam för det är inget som tilltalar alls (förlåt om jag svär i kyrkan).

Återkom gärna med tips, även med en liten beskrivning eller förklaring hur tänket går med just bygget, vad som är + och -.

Tack på förhand!

Vad gör du med datorn?
Vad spelar du?
Vilken upplösning har din skärm?

Dessa tre frågorna kommer underlätta för dem som hjälper dig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Spannet mellan 20 och 30.000 är ganska markant, särskilt om du kan gå över 30 ifall det behövs. Det är lättare att hjälpa om du hellre lägger 20 eller 30 för annars kommer folket här alltid ”maxxa” din budget

Absolut inget personligt men tycker det är lite komiskt i många trådar i forumet nu med så stora prisspann. ”Köpråd dator mellan 5000-40.000” kommer säkert snart 😉

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad gör du med datorn?
Vad spelar du?
Vilken upplösning har din skärm?

Dessa tre frågorna kommer underlätta för dem som hjälper dig

Tack för feedbacken!

Generellt idag är det mycket fps, apex, tarkov, men även annat som single player spel där man faktiskt vill få ut mycket grafik, så en dator som kan prestera högt i FPS i single player så som cyberpunk till exempel men även få ut mycket FPS på online spel.

Tror jag svarade på 1 och 2 där.

Upplösning: 2540 x 1440 idag. 144hz Gsync predator skärm.

Permalänk
Skrivet av Aarox:

Spannet mellan 20 och 30.000 är ganska markant, särskilt om du kan gå över 30 ifall det behövs. Det är lättare att hjälpa om du hellre lägger 20 eller 30 för annars kommer folket här alltid ”maxxa” din budget

Absolut inget personligt men tycker det är lite komiskt i många trådar i forumet nu med så stora prisspann. ”Köpråd dator mellan 5000-40.000” kommer säkert snart 😉

Förstår. Men då säger vi 25-30 istället. Har som sagt noll koll idag så vet inte hur prisspannet skiljer sig mellan något som faktiskt är "bra" kontra budet, osäker om jag kan ändra rubriken dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikataswe:

Tack för feedbacken!

Generellt idag är det mycket fps, apex, tarkov, men även annat som single player spel där man faktiskt vill få ut mycket grafik, så en dator som kan prestera högt i FPS i single player så som cyberpunk till exempel men även få ut mycket FPS på online spel.

Tror jag svarade på 1 och 2 där.

Upplösning: 2540 x 1440 idag. 144hz Gsync predator skärm.

Bästa cpun och bästa nvidia kortet inom budget, kan även välja xtx får amd. Finns utrymme att välja annat chassi etc

Eller lite billigare med 4070ti (alternativt 7900 xt)

Jag tycker inte intel blir bäst val här då X3d är så pass billig för sin prestanda vs i7

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://komponentkoll.se/bild/nNmro.png
Bästa cpun och bästa nvidia kortet inom budget, kan även välja xtx får amd. Finns utrymme att välja annat chassi etc

Eller lite billigare med 4070ti (alternativt 7900 xt)
https://komponentkoll.se/bild/LqJPx.png

Jag tycker inte intel blir bäst val här då X3d är så pass billig för sin prestanda vs i7

Nätagget finns ej i lager någonstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Nätagget finns ej i lager någonstans.

Länkad version av nätaggregat finns inte längre då Corsair RMx är uppe på version "V3" och lägsta pris är för tillfället 1790:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5794711

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Nätagget finns ej i lager någonstans.

Okej det fanns 3 hos Dustin när jag länkade dem via komponentkoll.se

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att invänta black friday så får du betydligt mer bang for the buck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Har du möjlighet att invänta black friday så får du betydligt mer bang for the buck.

Eller kompletts bonanza som jag fick för mig att skulle ske den 25e september. Men jag har bara sett om det i förbifarten så jag funderar i efterhand på om det var förra året.

Permalänk
Skrivet av Specias:

Har du möjlighet att invänta black friday så får du betydligt mer bang for the buck.

Smart! Ja en eller två månaders väntan har ju aldrig skadat någon. Tack för tips!

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

https://komponentkoll.se/bild/nNmro.png
Bästa cpun och bästa nvidia kortet inom budget, kan även välja xtx får amd. Finns utrymme att välja annat chassi etc

Eller lite billigare med 4070ti (alternativt 7900 xt)
https://komponentkoll.se/bild/LqJPx.png

Jag tycker inte intel blir bäst val här då X3d är så pass billig för sin prestanda vs i7

Tack! Ska kika lite och fundera 😁

Permalänk
Medlem

Vill du ha färdigbyggd i Swedishchefs nivå får du lägga till nästan en tusenlapp (med PSU i det bygget). Samtidigt förlorar man PCIe 5 på moderkortet, 2 ns latens på RAM, samt inte lika snyggt chassi (enligt mig). Chassit är dock bra gällande luftflöde och så.
Den extra kostnaden grundas i att de inte har något bra pris på 4080 just nu.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sikataswe:

Smart! Ja en eller två månaders väntan har ju aldrig skadat någon. Tack för tips!

Ja precis! För kännedom så gjorde jag så och mycket riktigt hade Webhallen ett kanonerbjudande på en komplett dator. Det enda man fick veta från Webhallen var att de någon gång under dagen skulle släppa den där datorn, 20 exemplar. Det visade sig vara 13:37 och jag hann köpa en, kostade 34 900kr och var nedsatt till 19 900kr. Så en riktigt bra dator fick jag då för pengarna. Förhoppningsvis gör de en favorit i repris men med uppdaterade komponenter såklart

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Vill du ha färdigbyggd i Swedishchefs nivå får du lägga till nästan en tusenlapp (med PSU i det bygget). Samtidigt förlorar man PCIe 5 på moderkortet, 2 ns latens på RAM, samt inte lika snyggt chassi (enligt mig). Chassit är dock bra gällande luftflöde och så.
Den extra kostnaden grundas i att de inte har något bra pris på 4080 just nu.
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1413260/byggd

Tack för bra information och förklaringar! 😁

Permalänk
Medlem

Tänkte själv bygga något åt detta håll https://komponentkoll.se/bygg/kbmKA kan tänka att det passar in rätt bra med bad du vill ha åxå

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P