Handhållna Playstation Portal kostar 2 600 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Det går naturligtvis att köra den remote om man ansluter till sin PS5 via vpn. Men då måste du ju etablera en vpn-länk mellan Playstation Portal och din PS5. Hur ska du göra det? Portal lär knappast innehålla en vpn-klient, så då måste du etablera ett lan-till-lan-vpn mellan ditt hemmanät och nätet som Portal ansluter till. Du måste alltså konfigurera en router eller annan nod hemma som utgör den ena ändpunkten i vpn-länken, samt ha med dig en router eller motsvarande som du ansluter till internet där du befinner dig, och som utgör den andra ändpunkten i vpn-länken, samt etablerar ett wlan som du kan ansluta Portal till.

Finns det mobil-appar som gör detta? I så fall kanske det är tillräckligt smidigt för att vara användbart.

Men hur blir det med fördröjningar? Går det att spela action-spel, eller får man nöja sig med turordningsbaserade strategispel?

Skrivet av Cerb:

Kör själv OpenVPN mellan mobil och router hemma, ingen latens att tala om. Så med telefonen som hotspot för Wi-Fi så är jag redan redo för en sådan lösning.

Ni gör en stor sak av detta i onödan, PS Remote har redan stöd för att spela via internet utan några VPN:er eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Ni gör en stor sak av detta i onödan, PS Remote har redan stöd för att spela via internet utan några VPN:er eller dylikt.

Dåså, alltså en superpryl om man är på resande fot etc!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Dåså, alltså en superpryl om man är på resande fot etc!

Absolut! Det funkar såklart inte lika bra som när man sitter hemma på sitt eget nätverk, allt beror på bandbredd/svarstid. Men funkar gör det helt klart 👍. PS5an väcks även automatiskt när man startar igång appen oavsett om man sitter hemma eller nån annanstans.

Permalänk

En dum fråga möjligen! Fungerar den bara med digital nerladdade spel på sitt ps5 eller fungerar den att streama spel även från skiva bara man ser till att ha rätt skiva i sitt ps5?
Då jag köper mestadels med skiva på ps5 är jag inte intresserad att använda den på resor utan mest som ett alternativ i sängen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

En dum fråga möjligen! Fungerar den bara med digital nerladdade spel på sitt ps5 eller fungerar den att streama spel även från skiva bara man ser till att ha rätt skiva i sitt ps5?
Då jag köper mestadels med skiva på ps5 är jag inte intresserad att använda den på resor utan mest som ett alternativ i sängen!

PS5 renderar bilden, skickar en videoström till paddan

Så länge PS5 har rätt spel i borde det fungera, men inte annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Designmässigt är den väl inte helt fel. Som produkt de vete *an, men om den hade haft stöd för appar, och man hade kunnat köra Xcloud på den så varför inte?

Får den stöd för Xcloud så kan den bli en intressant konkurrent till Logitech.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade den hetat "Nintendo Switch Ultralite" och man enbart hade kunnat streama från sin Switch hade folk skrikit "Oooooh" och "Aaaah" och den hade sålts i hundratals miljoner

Nej.

Wii U var en flopp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Den riktar sig mot mig som bor i liten lägenhet med små barn och sambo som vill titta på tv på kvällarna. 2600:- är ju lite pengar men billig tillfällig lösning. Mycket billigare och mindre huvudvärk än att flytta till större.

Köp en liten TV till barnrummet, eller en iPad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade den hetat "Nintendo Switch Ultralite" och man enbart hade kunnat streama från sin Switch hade folk skrikit "Oooooh" och "Aaaah" och den hade sålts i hundratals miljoner

Skrivet av Sarato:

De provade det. Det hette WiiU och misslyckades fatalt.

Exakt. THB måste "glömt" den.

Nintendo-användare gick inte på denna idiotiska saken som Sony nu upprepar misstaget med.

Skrivet av Cimlite:

Finns inte en chans att den där grejen har aktiv support mer än ett år. Kommer säljas i obefintliga siffror, garanterat.

Men finns en lite större chans att det fungerar denna gången då Sony-användare ofta är mer fanboy och mer märkeslojala. Så ger Sony 50/50 chans här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Xbox Series S har funnits för 2690kr

Jo, har själv köpt en för det. Det blir ju mer användbart och mer för pengarna. Då får hushållet dessutom tillgång till två ekosystem som kompletterar varandra.

Ett annat alternativ kan vara en Switch, eller Switch Lite för motsvarande pengar (eller mindre på vissa reor).

Skrivet av kelthar:

Vilken jävla SUPERFULLTRÄFF detta hade varit om den hade haft stöd för streamade spel från sonys servrar, i stället för att man bara kan steama från en egen PS5.

Jo, extremt märkligt att 2023 lansera en produkt som inte stödjer en strömmande molntjänst. Känns gammaldags och extremt handikappat att inte ha stöd för det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urme:

Är man ute och reser mycket, eller bor växelvis på olika ställen eller spenderar mycket tid i sommarstugan så kan jag se en nytta med denna om man inte har en iPad för att köra remote play på. Nu får du handkontroll och skärm i ett.
Min son spelar mycket remote play på sin iPad till PS5:an som är hemma, men han måste dra med sig en handkontroll som är kopplad till paddan och se till att den också är laddad.

Kommer definitivt inte säljas så många men jag kan se nyttan av den för en del.

Fördelen med Sony Remote Play på en iPad, är att en iPad kan så mycket annat. Allt från att slösurfar webben på, se på YT, Netflix, och dessutom spela en massa spel lokalt. Hade helt klart satsat på en beg. iPad för samma summa. Mycket mer användbart och flexibelt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Alla har inte en smartphone, speciellt inte barn.

Alla har. Iaf sen 3-4 års ålder. Eller en iPad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, extremt märkligt att 2023 lansera en produkt som inte stödjer en strömmande molntjänst. Känns gammaldags och extremt handikappat att inte ha stöd för det.

Gissningsvis kan det vara för att Sony inte ens har en riktigt cloud streaming tjänst ännu?

Det verkar vara något dom har på gång iaf, kvarstår att se om Portal kommer få lov att streama dessa spel.

https://www.theverge.com/2023/6/14/23760879/sony-ps5-cloud-st...

Permalänk
Skrivet av martinot:

Köp en liten TV till barnrummet, eller en iPad.

Barnrum!? Hur stort tror du jag bor lol

Nä, den här Playstation Portal kan vara något för mig i alla fall. Jag kan spela våldsamma spel på den när ungen är vaken och sambon kan ha tv:n på kvällarna.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå dem som säger are den här prylen inte har någon publik.

Det finns många som har barn. Då måste man vara portabel i hemmet. Många hushåll består av flera än en individ, och de flesta har PS5 till premium-tvn.

Priset? Glöm inte att Sony säljer (eller kanske sålde) PS5 till förlust. Jämför priset PS5 och PC november 2020. Sony måste på något vis kompensera för det.

Och de som säger ”Köp en steam deck” istället. Okej? Tänk igen! Vi som har playstation är integrerade i deras ekosystem. Inte en chans att jag vill köpa alla spel igen bara för att ha en Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fördelen med Sony Remote Play på en iPad, är att en iPad kan så mycket annat. Allt från att slösurfar webben på, se på YT, Netflix, och dessutom spela en massa spel lokalt. Hade helt klart satsat på en beg. iPad för samma summa. Mycket mer användbart och flexibelt.

Hur mycket kostar den billigaste iPaden ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Hur mycket kostar den billigaste iPaden ny?

Under 4000kr i alla fall, beror på dina behov och hur gammal den kan vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag har svårt att förstå dem som säger are den här prylen inte har någon publik.

Det finns många som har barn. Då måste man vara portabel i hemmet. Många hushåll består av flera än en individ, och de flesta har PS5 till premium-tvn.

Priset? Glöm inte att Sony säljer (eller kanske sålde) PS5 till förlust. Jämför priset PS5 och PC november 2020. Sony måste på något vis kompensera för det.

Och de som säger ”Köp en steam deck” istället. Okej? Tänk igen! Vi som har playstation är integrerade i deras ekosystem. Inte en chans att jag vill köpa alla spel igen bara för att ha en Steam Deck.

Du kan ju köra remote play på en deck precis som på denna, men dessutom streama från sonys servrar som inte denna klarar. På Steams reor som är hela tiden kan man köpa många titlar för tior, så du kan ganska snabbt bygga upp ett bibliotek med helt andra spel än de du redan spelat. Och dina existerande fungerar ju med remote play (streama från din existerand ps5 som denna kan)

Jag förstår inte alls vad du skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Under 4000kr i alla fall, beror på dina behov och hur gammal den kan vara

Försök med strax över 5K så är du mer rätt ute.
För nu måste vi jämföra msrp vs. msrp eftersom vi faktiskt inte vet vad priset på Portal blir i butikerna med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Försök med strax över 5K så är du mer rätt ute.
För nu måste vi jämföra msrp vs. msrp eftersom vi faktiskt inte vet vad priset på Portal blir i butikerna med tiden.

Håller inte med, inte när det finns att få tag i för under hälften av din siffra

Inte undersökt jättenoga, men tror remote play funkar på de flesta där (definitivt nionde generationen från 2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Håller inte med, inte när det finns att få tag i för under hälften av din siffra

Inte undersökt jättenoga, men tror remote play funkar på de flesta där (definitivt nionde generationen från 2021)

Alla de där har definitivt inte stöd för remote play.

Men det stora problemet är att du nu jämför butikspriset. Vi vet inte butikspriset för Portal. Jul nästa år kanske det är 1800:- det finns ingen som vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Under 4000kr i alla fall, beror på dina behov och hur gammal den kan vara

Nej. Inte under 4000 sek. Kanske är det jag som är äldre än gatstenen. Men jag tycker att surfplattor är meningslösa prylar. Sämre på spel än Switch, mindre portabel än iPhone, osmidigare att arbeta med än laptop/desktop.

Ska vi börja snacka om svindyra och meningslösa prylar kan vi börja med iPad😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Nej. Inte under 4000 sek. Kanske är det jag som är äldre än gatstenen. Men jag tycker att surfplattor är meningslösa prylar. Sämre på spel än Switch, mindre portabel än iPhone, osmidigare att arbeta med än laptop/desktop.

Ska vi börja snacka om svindyra och meningslösa prylar kan vi börja med iPad😀

Jag köpte en ny ipad för 3950 för några veckor sedan, så jag förstår inte vad du menar

Om det är en relevant produkt för dig har inte med om den går att köpa för 4000kr eller ej

Allting måste inte vara senaste årets pro max ultra med extra allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köpte en ny ipad för 3950 för några veckor sedan, så jag förstår inte vad du menar

Om det är en relevant produkt för dig har inte med om den går att köpa för 4000kr eller ej

Allting måste inte vara senaste årets pro max ultra med extra allt

Här har främst tre invändningar mot enheten presenterats: att den är dyr, att den saknar syfte/publik och att det finns bättre alternativ.

Det beror ju helt på. Det var min enda tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Här har främst tre invändningar mot enheten presenterats: att den är dyr, att den saknar syfte/publik och att det finns bättre alternativ.

Det beror ju helt på. Det var min enda tanke.

Jag menar inte alls att en ipad är ett bra köp för alla, men den kan ersätta den här prylen om man vill och kan göra annat också. Sen om man är intresserad av det eller den mer sömlösa lösningen som Sony erbjuder är en helt annan fråga

Du behöver verkligen inte köpa en iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan ju köra remote play på en deck precis som på denna, men dessutom streama från sonys servrar som inte denna klarar. På Steams reor som är hela tiden kan man köpa många titlar för tior, så du kan ganska snabbt bygga upp ett bibliotek med helt andra spel än de du redan spelat. Och dina existerande fungerar ju med remote play (streama från din existerand ps5 som denna kan)

Jag förstår inte alls vad du skriver

Varför ska man köpa en Steam deck för att köra Remote play?

Du förstår inte alls att det är mkt mer logiskt att köpa den här prylen om man har alla sina spel på playstation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar inte alls att en ipad är ett bra köp för alla, men den kan ersätta den här prylen om man vill och kan göra annat också. Sen om man är intresserad av det eller den mer sömlösa lösningen som Sony erbjuder är en helt annan fråga

Du behöver verkligen inte köpa en iPad

För mig fyller iPad inget som helst behov. Därför äger jag ingen padda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan ju köra remote play på en deck precis som på denna, men dessutom streama från sonys servrar som inte denna klarar. På Steams reor som är hela tiden kan man köpa många titlar för tior, så du kan ganska snabbt bygga upp ett bibliotek med helt andra spel än de du redan spelat. Och dina existerande fungerar ju med remote play (streama från din existerand ps5 som denna kan)

Jag förstår inte alls vad du skriver

Vad är det man kan streama ifrån sonys servrar med en steam deck?

EDIT. Misstänker du menar spelen som man kan streama till sitt playstation ifall man har Playstation Plus Premium-paketet? Dessa är blockade att streama ifall man kör Remote Play på en platta. Kan man verkligen streama dessa via Chiaki på Steam deck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Vad är det man kan streama ifrån sonys servrar med en steam deck?

EDIT. Misstänker du menar spelen som man kan streama till sitt playstation ifall man har Playstation Plus Premium-paketet? Dessa är blockade att streama ifall man kör Remote Play på en platta. Kan man verkligen streama dessa via Chiaki på Steam deck?

Jag har inte PS själv, så jag vet inte, men såg video där det visades. Jag kan ha missförstått såklart eller så har det ändrats sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte PS själv, så jag vet inte, men såg video där det visades. Jag kan ha missförstått såklart eller så har det ändrats sedan dess

Jag tycker det är lite märkligt att klaga på priset bara. PS5 är ett väldigt prisvärt alternativ om man ser till helheten. Köpte man PS5 i november 2020 och köper nya prylarna får man ju PS5 + PSVR2 +playstation portal för under 16 000. Så stor skillnad är det inte på en high end pc och PS5 i upplevelse. PSVR2 har fantastisk prestanda för priset.

Totalt sätt tycker jag därför prisargumentet är märkligt.