Handhållna Playstation Portal kostar 2 600 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag tycker det är lite märkligt att klaga på priset bara. PS5 är ett väldigt prisvärt alternativ om man ser till helheten. Köpte man PS5 i november 2020 och köper nya prylarna får man ju PS5 + PSVR2 +playstation portal för under 16 000. Så stor skillnad är det inte på en high end pc och PS5 i upplevelse. PSVR2 har fantastisk prestanda för priset.

Totalt sätt tycker jag därför prisargumentet är märkligt.

Priset sticker ju iväg en del om man köper många spel dock, nästan halva priset på PC-spel ganska ofta. Sony tjänar ju troligen nästan noll på själva konsolen

Permalänk
Medlem

Att den inte stöder molnspelande är lite som att de spelar mot Microsoft, leder med 3-0 och tar ut målvakten i hopp om att Microsoft inte märker något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Varför ska man köpa en Steam deck för att köra Remote play?

Du förstår inte alls att det är mkt mer logiskt att köpa den här prylen om man har alla sina spel på playstation?

PS Portal har ju bara en funktion, en padda kan mha en handkontroll göra samma sak samt kolla youtube och en massa mer vilket är ett stort användningsområde. När du använder denna så blir din PS5 upptagen, om man har en padda och spelar mot en molntjänst kan någon annan spela på PS5 samtidigt. När du är på resande fot kommer en padda kunna spela molnspel fortfarande medans en PS Portal blir lika funktionell som en tegelsten.

Kommer till en padda nära dig!
https://www.theverge.com/2023/6/14/23760879/sony-ps5-cloud-st...

Kidsen kommer sitta med en stream i PiP medans de spelar på en molntjänst. Sedan kan du sitta där och döma ut paddan som pryl hur mycket du vill men kidsen älskar iPads.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad sen jag var på den bollen...

Playstation Portal
Playstation Portable

På gränsen till trolling, Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

PS Portal har ju bara en funktion, en padda kan mha en handkontroll göra samma sak samt kolla youtube och en massa mer vilket är ett stort användningsområde. När du använder denna så blir din PS5 upptagen, om man har en padda och spelar mot en molntjänst kan någon annan spela på PS5 samtidigt. När du är på resande fot kommer en padda kunna spela molnspel fortfarande medans en PS Portal blir lika funktionell som en tegelsten.

Kommer till en padda nära dig!
https://www.theverge.com/2023/6/14/23760879/sony-ps5-cloud-st...

Kidsen kommer sitta med en stream i PiP medans de spelar på en molntjänst. Sedan kan du sitta där och döma ut paddan som pryl hur mycket du vill men kidsen älskar iPads.

Du missar hela poängen. Den är lika funktionell som en tegelsten. Men vill man ha en tegelsten är det nog bäst att köpa en tegelsten.

Jag kan lova att en den här enheten kommer att bli mycket smidigare att spela med än en iPad. Utan att ha känt på den kan jag lova detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Du missar hela poängen. Den är lika funktionell som en tegelsten. Men vill man ha en tegelsten är det nog bäst att köpa en tegelsten.

Jag kan lova att en den här enheten kommer att bli mycket smidigare att spela med än en iPad. Utan att ha känt på den kan jag lova detta.

Verkar mest som du grävt ner dig i ett konservativt ställningstagande till paddor. Dock är jag som du övertygad om att den bästa upplevelsen att streama lokalt från sin egen PS5 till en handhållen enhet fås med Playstation Portal. Men bara där, bara hemma, bara om PS5:an inte används av någon annan. Är den verkligen att föredra framför exempelvis denna handkontroll för mobiltelefon?
https://www.webhallen.com/se/product/362033-Backbone-One-Andr...

Om denna även hade PS Remote play?
https://www.logitechg.com/en-us/products/cloud-gaming/cloud-h...

Jag är i alla fall besviken, en missed opportunity av rang för PS5 cloud game streaming. Kommer det en Pro variant senare?

EDIT:
Även om du har ett PS5 spelbibliotek redan så tycker jag ändå att en Switch Lite ger så sjukt mycket mer för samma pengar, en möjlighet att spela spel du inte kan spela på PS5, som fungerar överallt, tom i baksätet på bilen på autobahn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priset sticker ju iväg en del om man köper många spel dock, nästan halva priset på PC-spel ganska ofta. Sony tjänar ju troligen nästan noll på själva konsolen

Vart kommer denna myten ifrån? Det känns väldigt gammalt om det ens varit sant nån gång.
Om man har en Playstation-konsol som inte har någon disk-läsare utan man måste köpa digitala spel så viss, då är spelen lite dyrare, kanske 20%.

Några exempel nedan:

Hogwarts Legacy
PC: 59.99Euro på Steam
PS5: 599 kronor på Spelbutiken

Lies of P
PC: 59.99Euro på Steam
PS5: 599 kronor på Spelbutiken

Diablo 4
PC: 69.99 dollar
PS5: 799kronor på Spelbutiken

TMNT Shredders Revenge
PC: 24.99 Euro på Steam
PS5: 313 kronor på Spelbutiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Vart kommer denna myten ifrån? Det känns väldigt gammalt om det ens varit sant nån gång.
Om man har en Playstation-konsol som inte har någon disk-läsare utan man måste köpa digitala spel så viss, då är spelen lite dyrare, kanske 20%.

Några exempel nedan:

Hogwarts Legacy
PC: 59.99Euro på Steam
PS5: 599 kronor på Spelbutiken

Lies of P
PC: 59.99Euro på Steam
PS5: 599 kronor på Spelbutiken

Diablo 4
PC: 69.99 dollar
PS5: 799kronor på Spelbutiken

TMNT Shredders Revenge
PC: 24.99 Euro på Steam
PS5: 313 kronor på Spelbutiken

Det kanske inte är så längre i så fall, men jag har köpt otaliga spel för några tior eller för den delen gratis via Epic, känns som att de flesta konsolspel håller sig dyra ganska länge. Kanske mest gäller digital och nintendo alltså, eller andra spel som inte är på din lista (dålig koll från min sida)

Permalänk
Medlem

PS5 vs PC

PC har ju givetvis den stora fördelen att man kan göra fler saker med den.

Men köper man high end-pc bara för spel så är det en dålig ekonomisk affär skulle jag säga. Entusiasterna giller att räkna fps. Personligen har har mkt svårt att skilja mellan 40 och 100 fps (har gjort flera blindtest).

När det gäller de visuella skillnaderna är de så små att bildskärmen/tvns kvalitet ger en större upplevd skillnad än det ena eller andra alternativet.

Jag har full respekt för pc. Har själv haft high end-pc. Men jag ska vara ärlig med att säga att jag har tröttnat på att betala överpris jämfört med konsol.

Lyckligtvis är jag för gammal för att bråka om vad som är bäst. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag är äldre än gatstenen. Tillsist tröttnar man på att stånga sig blodig om struntsaker.

Att vara en gaming-gubbe har sina fördelar. Man slipper bry sig om det barnen bråkar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kanske inte är så längre i så fall, men jag har köpt otaliga spel för några tior eller för den delen gratis via Epic, känns som att de flesta konsolspel håller sig dyra ganska länge. Kanske mest gäller digital och nintendo alltså, eller andra spel som inte är på din lista (dålig koll från min sida)

Det där stämmer inte alls. Det finns en tydlig symmetri angående spelreor. Spelen som reas ut på Steam reas också ut i PS-store, till ungefär samba pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Vart kommer denna myten ifrån? Det känns väldigt gammalt om det ens varit sant nån gång.
Om man har en Playstation-konsol som inte har någon disk-läsare utan man måste köpa digitala spel så viss, då är spelen lite dyrare, kanske 20%.

Några exempel nedan:

Hogwarts Legacy
PC: 59.99Euro på Steam
PS5: 599 kronor på Spelbutiken

Lies of P
PC: 59.99Euro på Steam
PS5: 599 kronor på Spelbutiken

Diablo 4
PC: 69.99 dollar
PS5: 799kronor på Spelbutiken

TMNT Shredders Revenge
PC: 24.99 Euro på Steam
PS5: 313 kronor på Spelbutiken

Skrivet av Edvin1:

Det där stämmer inte alls. Det finns en tydlig symmetri angående spelreor. Spelen som reas ut på Steam reas också ut i PS-store, till ungefär samba pris.

Tror det är en hel del som missat att man inte behöver köpa digitala spel genom PS-Store. Det finns andra sidor till detta och ofta till ett väsentligt billigare pris.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Måste PS 5 vara igång med samma spel du vill köra på portal ?
Så din PS 5 kan inte användas för o köra nåt annat spel?

Fattar inte riktigt hur sånt här funkar

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Måste PS 5 vara igång med samma spel du vill köra på portal ?
Så din PS 5 kan inte användas för o köra nåt annat spel?

Fattar inte riktigt hur sånt här funkar

Ja, Ps5 kommer att köra spelet och strömma det till Portal.
Ps5 kommer alltså att vara upptagen och inte kunna köra ett annat spel samtidigt på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Frånsett Nintendos konsoler så var senast det hände 1999 med Dreamcast för 2 499.

Ps2 4 500
Ps3 6 000
Ps4 3 890

Xbox 5000
Xbox 360 4 000
Xbone 4 495
https://www.fz.se/nyhet/270044-sa-har-konsolpriserna-andrats-...

2499kr år 1999 motsvarar drygt 4000kr idag enligt scb.se, så den var ju inte superbillig isåfall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Verkar mest som du grävt ner dig i ett konservativt ställningstagande till paddor. Dock är jag som du övertygad om att den bästa upplevelsen att streama lokalt från sin egen PS5 till en handhållen enhet fås med Playstation Portal. Men bara där, bara hemma, bara om PS5:an inte används av någon annan. Är den verkligen att föredra framför exempelvis denna handkontroll för mobiltelefon?
https://www.webhallen.com/se/product/362033-Backbone-One-Andr...

Om denna även hade PS Remote play?
https://www.logitechg.com/en-us/products/cloud-gaming/cloud-h...

Jag är i alla fall besviken, en missed opportunity av rang för PS5 cloud game streaming. Kommer det en Pro variant senare?

EDIT:
Även om du har ett PS5 spelbibliotek redan så tycker jag ändå att en Switch Lite ger så sjukt mycket mer för samma pengar, en möjlighet att spela spel du inte kan spela på PS5, som fungerar överallt, tom i baksätet på bilen på autobahn.

Tyvärr är mobilens display för liten så då betalar jag hellre lite extra och får en stor fin display inbyggd i kontrollen. Sen orkar jag inte hålla på att mekka/installera och ockupera mobilen varje gång jag vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Blir förvånad om den säljer i mer än 7 exemplar faktiskt.

Jag får erkänna att jag hade fel. I tex Spanien säljer den tom mer än Series X/S.

PS5: 32.000 / 385.200 YTD / ~1.000.000 LTD
Switch: 6.000 / 273.200 YTD
PlayStation Portal: 5.700 / New
XBS: 2.000 / 63.800 YTD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag får erkänna att jag hade fel. I tex Spanien säljer den tom mer än Series X/S.

PS5: 32.000 / 385.200 YTD / ~1.000.000 LTD
Switch: 6.000 / 273.200 YTD
PlayStation Portal: 5.700 / New
XBS: 2.000 / 63.800 YTD

Haha, ja nästan 3x mer.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Ärliga talat så är mln gissning att de som tycker det här var en bra idé köper den nu i början sen kommer den nog ligga på typ 7 exemplar i månaden...

Men iaf, och offtopic nu, men det verkar vara många Fido (eller Paco kanske) som blivit överkörda av tidigare Xbox konsoler... Spanjorerna skyr den som pesten. Och även om det inte fullt såhär illa i alla länder så har Xbox tappat väldigt mkt mark mot Sony iår. Det som överraskar mest är att i sitt bästa land, hemlandet USA, så går Series sämre än One! Hade jag ju aldrig tippat vid generationens början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Tror det är en hel del som missat att man inte behöver köpa digitala spel genom PS-Store. Det finns andra sidor till detta och ofta till ett väsentligt billigare pris.

Vill man köpa digitala kopior till PS5 så finns det i princip aldrig några billigare alternativ, inte ens nycklar från grå marknaden, med få enstaka undantag. Billigare spel till PS5 får man genom fysiska kopior.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priset sticker ju iväg en del om man köper många spel dock, nästan halva priset på PC-spel ganska ofta. Sony tjänar ju troligen nästan noll på själva konsolen

Halva priset? Det är väl en överdrift. Det brukar snarare handla om 100 sek för nya spel. När det gäller spel på rea är det knappt någon skillnad.

Jag köpte t ex Armored Core 6 på BF för 399, Disco Elysium för 125, Sifu för 160 och Nier Automata för 160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att det innebär en helt ny plattform att utveckla spel till*. Spelutveckling har blivit extremt kostsamt och då vill man inte sprida sig tunt (pss som man tids nog vill frångå PS4 som är påväg mot EOL på olika nivåer)

Näe, tror mer på att nyttja den befintlig PS5-världen i så fall. Dvs en variant av PS5, pss som PS5 Pro.

Eller för att vända på det hela, varför göra en ny Vita när den gamla inte föll jätteväl ut?

* (i och med PSVR2 så har man på sätt och vis redan där även om det finns kopplingar till PS5 förstås. Och resultatet ser vi ju redan att spelutbudet, iaf det unika, är fattigare än önskat. Men det är VR, nått som Sony uppenbarligen vill ha en fot i av nån anledning så PSVR2 är snarare undantaget som bekräftar regeln)

Men ja, Portal är obegriplig. Speciellt att det inte stödjer PSNow eller vad det heter nu för tiden.

Citerar mig själv eftersom allas vår mytoman (som ibland ändå får rätt, tror jag) MLiD nu säger sig ha ett scoop om "Vita 2". Och det är just en variant av PS5, precis som jag föreslog ovan, som är konceptet:
https://youtu.be/A0s0Usfg__g?si=x7nGRD6qKpB55p2W

Hans resonemang rimmar till punkt pricka vad jag såg framför mig för Sonys take på Switch (och i viss mån Steamdeck) framgång - utan att sprida mjukvaru-utvecklingen för tunt och lansera en helt egen plattform (som Vita var). Utan att man istället har en huvudmjukvara, PS5-spel, som anpassas till syskonprodukterna PS5 Pro samt då PS5 Portable (med skillnaden att Portable spelen kräver viss "översyn", ala Series S vs X. dvs bara en delmängd av PS5 spel skulle bli aktuella - så att även ha full PS4 BC vore ett klokt komplement)

2026 och TSMC N3E borde väl räcka för en APU med PS5 CPU (8c 3.2 GHz Zen2) men nedskalad GPU, förslagsvis 18 CU RDNA2 och lägre klockning. Och LPDDR5X istället för GDDR6 (16GB eller möjligen 12GB bara, fortfarande mer än Series S så...)

Samt att den ML-uppskalning ("Sony DLSS") som Pro ryktas få nog kan komma väldigt väl tillhands även i en Portable produkt...

Alternativt, som MLiD är inne på, så sparar man på konceptet till PS6 2028 och har det på plats dag 1 . Dvs man gör som Xbox Series med skillnaden att den svaga varianten (S) är en portabel konsol.

Nått kommer nog ske iaf, att se Switch krossa allt kan inte gått dem obemärkt förbi. Och som sagt, Portal istället för det "alla" ville ha; Portable, var på gränsen till trolling...