Vad händer om man svarar på en scam?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man svarar på en scam?

Jag får regelbundet att vi har placerat en trojan i din dator och filmat när du tittar på porr och vi kommer att lägga ut detta bla bla bla betala i bitcoin senast bla bla bla. Vad händer om man svarar på detta? ”Nah fuck you jag har din ip etc.” eller nåt. Självklart skulle jag aldrig svara utan en vpn. Men lite kanske kul hur dessa idioter kanske svarar? Eftersom detta är massutskick lär väl ev. svar dröja……

Permalänk
Medlem

Hur får du meddelandet? Sms, mail, brev, telefon?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Mail. Typ varje vecka.

Permalänk
Medlem

Om du svarar på ett mail med eller utan VPN gör 0 skillnad. Mail skickas via SMTP-servrar, inte direkt från din dator till deras dator.

Det enda du gör är att öka värdet på din epost-address på svarta marknaden eftersom du visar att du läser spammet de skickar, och riskerar då att få ännu mer spam.

Permalänk
Avstängd

Nätfiska dem.. fortsätt med fisket tills du fått de flesta.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Det finns ju de som har haft scam-baiting som hobby sedan 90-talet. Beroende på vem man har att göra med kan det så klart vara en mer eller mindre farlig hobby. Här är ett relativt nytt exempel som involverar kryptovaluta. Det hela var roligare i början på 2000-talet när folk inte hade någon speciell moral gällande vad man kunde lura lurendrejarna att göra.

Permalänk
Medlem

Du bekräftar att din mail är aktiv om du svarar.

Permalänk
Medlem

testa

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag får ett sånt mail blir jag helt förstummad. Vilken fantastisk magi använder de för att filma då jag inte har någon slags kamera kopplad till datorn? De borde ju satsa på det istället och tjäna stora pengar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2