Val av mobil router 4g (fickrouter) till båten

Permalänk

Val av mobil router 4g (fickrouter) till båten

God eftermiddag,

Idag har jag en Huawei e5186s-22a i båten som låg i en garderob som jag klippte kabeln på eftersom den går på 12 volt. Allt fungerar jättebra, bortsett från att den drar ca 0,5 A kontinuerligt vilket äter upp mitt batteri på 100 Ah, varav man får använda 25-50 %. Egentligen borde ju mina solpaneler hålla batteriet laddat, men det är inte riktigt verkligheten i år.

Tanken är att istället se om en mobil fickrouter förbrukar mindre mängd ström och tillsammans med en 100 GB årsladdning för 475 kr på Telenor kunna använda min uppkopplade.

Är det någon som vet vad en mobil 4g hotspot drar?
Har ni några tips på en okej router att köpa? Det är väl lika bra att köpa cat6 och inte cat6?

Det känns som att det blir billigare att köpa via operatörernas egna webbplatser. Det känns som att dom har fått storköpsrabatt.

Tittat lite på några av dessa.
https://www.telia.se/produkt/zte-mf971rs2
https://www.telenor.se/handla/routrar/huawei-e5785/

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

God eftermiddag,

Idag har jag en Huawei e5186s-22a i båten som låg i en garderob som jag klippte kabeln på eftersom den går på 12 volt. Allt fungerar jättebra, bortsett från att den drar ca 0,5 A kontinuerligt vilket äter upp mitt batteri på 100 Ah, varav man får använda 25-50 %. Egentligen borde ju mina solpaneler hålla batteriet laddat, men det är inte riktigt verkligheten i år.

Tanken är att istället se om en mobil fickrouter förbrukar mindre mängd ström och tillsammans med en 100 GB årsladdning för 475 kr på Telenor kunna använda min uppkopplade.

Är det någon som vet vad en mobil 4g hotspot drar?
Har ni några tips på en okej router att köpa? Det är väl lika bra att köpa cat6 och inte cat6?

Det känns som att det blir billigare att köpa via operatörernas egna webbplatser. Det känns som att dom har fått storköpsrabatt.

Tittat lite på några av dessa.
https://www.telia.se/produkt/zte-mf971rs2
https://www.telenor.se/handla/routrar/huawei-e5785/

Det går säkert att hitta något som drar mindre än 6w, men det är verkligen inte speciellt mycket ström.
Du kan kanske börja med att stänga av den på nätter?

Hur stora paneler har du? En timme sol på en 100w panel om dagen skulle du klara dig väldigt länge på.

Den ZTE du länkar har ett batteri på 8,5wH, som ska räcka ca 10h.
Det betyder att den drar cirka 1W, men sen får du räkna med lite förluster i laddningen och sådär, i och med att den tar emot 5v och inte 12 som du har behöver du en transformator.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Det går säkert att hitta något som drar mindre än 6w, men det är verkligen inte speciellt mycket ström.
Du kan kanske börja med att stänga av den på nätter?

Hur stora paneler har du? En timme sol på en 100w panel om dagen skulle du klara dig väldigt länge på.

Den ZTE du länkar har ett batteri på 8,5wH, som ska räcka ca 10h.
Det betyder att den drar cirka 1W, men sen får du räkna med lite förluster i laddningen och sådär, i och med att den tar emot 5v och inte 12 som du har behöver du en transformator.

Målet är att driva övervakningskamera (endast batteri) + i framtiden även någon sorts enklare zigbee-larm. Så att stänga av internet går inte.

Jag har 50 W + 50 W solpaneler men på grund av placering så är dom skymda delvis och för tillfället är det konstant regn.
Mitt största problem är väl egentligen att 105Ah är för litet förbrukningsbatteri när man vill belasta det med allt möjligt. Något som jag märkte när det regnade konstant under semestern och jag laddade mobilen i omgångar.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Målet är att driva övervakningskamera (endast batteri) + i framtiden även någon sorts enklare zigbee-larm. Så att stänga av internet går inte.

Jag har 50 W + 50 W solpaneler men på grund av placering så är dom skymda delvis och för tillfället är det konstant regn.
Mitt största problem är väl egentligen att 105Ah är för litet förbrukningsbatteri när man vill belasta det med allt möjligt. Något som jag märkte när det regnade konstant under semestern och jag laddade mobilen i omgångar.

Om du bara nyttjar 50% DoD på ditt batteri så borde du ha 600wH energi, det är alltså 100h (4 dygn) drifttid utan någon sol alls, på din gamla router.

Även om du byter router till en som drar 1w kommer du vara långt över ditt gamla 6w när du lägger till larm och kamera. Så funkar det inte nu, lär det inte fungera då..
Större paneler och/eller större buffert (bygga litium-batteri kanske?) känns som att det lär behövas ja.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering kring övergång till en fickrouter. Min upplevelse här på Bohuskusten är att täckningen är ganska skakig när man ligger förtöjd ute i naturhamnarna och då kör jag ändå med en TP-link Archer MR400 och extern "Nedis" antenn. Därför skulle jag inte kunna gå över på en fickrouter. Du får dock utgå ifrån ditt eget båtliv för att göra ett fungerande val. Då du menar att din befintliga router käkar batteri undrar jag hur bra status det är på ditt förbrukningsbatteri och solpanelerna. Du har väl två ? Ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri av Fritidstyp ? Ett startbatteri är inte lämpligt som förbrukningsbatteri.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Om du bara nyttjar 50% DoD på ditt batteri så borde du ha 600wH energi, det är alltså 100h (4 dygn) drifttid utan någon sol alls, på din gamla router.

Även om du byter router till en som drar 1w kommer du vara långt över ditt gamla 6w när du lägger till larm och kamera. Så funkar det inte nu, lär det inte fungera då..
Större paneler och/eller större buffert (bygga litium-batteri kanske?) känns som att det lär behövas ja.

Kameran går som sagt på batteri och håller upp till 3 månader innan laddning via micro-usb.
Jag har tittat på att installera litiumbatteri som passar i utrymmet där mitt 33x17,2 cm Varta-batteri nu sitter.
Men det kostar 13 000 kr + dc-dc-laddare och ny solcellsregulator.

Men som idag så låg volten på 12,02 igen.. Precis som under semestern så batteriet är nog snart slut...

Om det bara kunde vara sol...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Jag har en fundering kring övergång till en fickrouter. Min upplevelse här på Bohuskusten är att täckningen är ganska skakig när man ligger förtöjd ute i naturhamnarna och då kör jag ändå med en TP-link Archer MR400 och extern "Nedis" antenn. Därför skulle jag inte kunna gå över på en fickrouter. Du får dock utgå ifrån ditt eget båtliv för att göra ett fungerande val. Då du menar att din befintliga router käkar batteri undrar jag hur bra status det är på ditt förbrukningsbatteri och solpanelerna. Du har väl två ? Ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri av Fritidstyp ? Ett startbatteri är inte lämpligt som förbrukningsbatteri.

Det sitter ett Varta LFS 105N i båten från 2019 + startbatteri. Installerat ett skiljerelä i år också.
Enligt Victron-appen (Smartshunt) så ligger förbrukningen konstant på 0,6 Ah och som idag så hade jag -25 Ah eller något och den varnade för låg batterinivå på 12.1 volt eller något sådant. Tog ingen skärmdump.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Tyvärr laddar solpaneler nästan inget alls en mulen dag. Det kan vara 50-200 W instrålat som nåt ytan, medan märkeffekten på solpaneler utgår från ca 1300 W. Det innebär att 100 W panel bara ger kanske 3-12 W under de ljusa timmarna, vilket motsvarar några tiondels, upp till en halv, ampere. Över ett dygn blir snittladdströmmen så lite som nån tiondels ampere. I praktiken inget alls när lasten är en halv ampere, och det säkert är nån övrig elektronik som snor några tiondelar.

Några enstaka dagar med mulet funkar, men en vecka i sträck innebär i stort sett ren batteridrift. Man bör inte använda mer än 30-40 procent av ett blysyrabatteri, så det tar bara ett par dygn med 0.5 A last innan man nått dit utan laddning.

Antingen får man slänga upp många gånger fler solpaneler, eller expandera batteribanken. Men båda kostar en hel del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

En mobiltelefon i hotspotläge är antagligen det som drar minst effekt som ändå är överkomligt i pris, de tillverkas i miljontal och har därför mer avancerad teknik än dedikerade routrar pga fördelarna med stora serier.
Ska du inte ha ethernet eller behöver mer avancerade routerfunktioner är nog en mobil ett bra val.
Måste du ha ethernet så kanske det går att lösa via usb-otg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En mobiltelefon i hotspotläge är antagligen det som drar minst effekt som ändå är överkomligt i pris, de tillverkas i miljontal och har därför mer avancerad teknik än dedikerade routrar pga fördelarna med stora serier.
Ska du inte ha ethernet eller behöver mer avancerade routerfunktioner är nog en mobil ett bra val.
Måste du ha ethernet så kanske det går att lösa via usb-otg.

Men hur bra är det om en mobil laddas konstant då? Jag har ingen extra mobil just nu. Den används för telefonsamtal och den före det är 3g.

Så här ser förbrukningen ut när det är lite ljust. Då laddar panelerna fortfarande va 0,3 A.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gothenburg:

Men hur bra är det om en mobil laddas konstant då? Jag har ingen extra mobil just nu. Den används för telefonsamtal och den före det är 3g.

<Uppladdad bildlänk>

Så här ser förbrukningen ut när det är lite ljust. Då laddar panelerna fortfarande va 0,3 A.

Hur laddningen funkar (sliter) beror på modell men du kan få tag på en mobil billigt, endera beg eller ny budgetmodell, jag gav 95 kr för min billigaste nya mobil, vet inte om den funkar om batteriet har dött men det spelar egentligen ingen större roll om telefonen är billig för då kan man byta batteri eller telefon om det behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Kameran går som sagt på batteri och håller upp till 3 månader innan laddning via micro-usb.
Jag har tittat på att installera litiumbatteri som passar i utrymmet där mitt 33x17,2 cm Varta-batteri nu sitter.
Men det kostar 13 000 kr + dc-dc-laddare och ny solcellsregulator.

Men som idag så låg volten på 12,02 igen.. Precis som under semestern så batteriet är nog snart slut...

Om det bara kunde vara sol...

Det är dyrt med batteri, ja. Men ute riktigt så dyrt behöver det vara.
https://eu.renogy.com/12v-100ah-smart-lithium-iron-phosphate-...
Bara att gå över till lifepo4 i samma storlek så har du dubbla kapaciteten, då du kan nyttja snudd på 100%.

Säker på att du inte kan programmera om dina produkter för att ladda lithium istället? De är nästan samma spänning som bly och många stödjer det.

Det blir ju tyvärr mycket pengar hur som.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Det är dyrt med batteri, ja. Men ute riktigt så dyrt behöver det vara.
https://eu.renogy.com/12v-100ah-smart-lithium-iron-phosphate-...
Bara att gå över till lifepo4 i samma storlek så har du dubbla kapaciteten, då du kan nyttja snudd på 100%.

Säker på att du inte kan programmera om dina produkter för att ladda lithium istället? De är nästan samma spänning som bly och många stödjer det.

Det blir ju tyvärr mycket pengar hur som.

Har en vanlig generator. Vill inte riskera att bränna den om batteriets bms slutar ta emot laddning.

Tänkt köpa en victron SmartSolar regulator för solpanelerna nästa säsong för att ersätta min pwm. Mest för att jag fastnat för appen. Och det är ju ett krav tror jag för litium.

Min laddare från 230v är en vanlig dum med visare och som man tillfälligt monterar på polerna med klämma. Så den klarar bara bly.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand