Baldurs gate artifakting på två datorer

Permalänk
Medlem

Baldurs gate artifakting på två datorer

Hej!

Skaffade baldurs gate på release, och första dagen märkte jag svarta blobbar på mitt 2080ti.
Uppdaterade drivrutinen innan jag startade spelet till rekommenderade.

Har tidigare haft lite små glitchande på skärmen men inte tänkt mer på det.

Men nu har det blivit en enorm mängd artifakter, ränder på skärmen mm. Även vid andra spel.

Sen nu, provade jag med min laptop (3050ti). Också nya drivrutinen, och får nu artifakter vid första spelförsöket. Aldrig haft någon anomaly tidigare i något spel på laptoppen.

Vad tusan? Någon annan som haft det här problemet med just baldurs/nya drivrutinen från nvidia?

Laptoppen har som tur var garanti kvar, men inte 2080ti.

Hittade tråd på Reddit om samma sak.

https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/15j7gr9/baldur...

Stationär:
3700x, crosshair hero vi, 32gb vitt corsair ram, 2080ti evga micron, nvidia 536.99
Laptop
11400h, HP victus, 32gb okänt ram, 3050ti, nvidia 537.13

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Tror det ev kan va drivarna mitt 1070ti visar samma liknande fenomen i div spel sen jag gick upp över 530 releasen.

Och blir värre om man har g-sync aktiverat.

Visserligen inga svarta blobbar men glitchande texturer och div horizontella streck.

Så jag har backat till en under 530 vilket löste det för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Provade köra DDU på min laptop, och windows drivrutinen som kommer från windows update. 512.78.
Fortfarande svarta boxar. Väldigt udda.

Får testa på stationära när jag kan, och mer spel på min laptop.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Provade köra DDU på min laptop, och windows drivrutinen som kommer från windows update. 512.78.
Fortfarande svarta boxar. Väldigt udda.

Får testa på stationära när jag kan, och mer spel på min laptop.

Får svarta boxar jag med (3080)
Men lite fipplande fram o tbx mellan fullscreen/windowed fullscreen fixar det för mig.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Inga problem här. (3080 med 536.99)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Hittade info att svarta lådor ev. är pga "bloom" är påslaget i Baldurs. Får återkomma med resultat när jag spelat det senare.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.