Ny mobil: OnePlus 11 eller Sony Xperia 1 V?

Permalänk
Medlem

Ny mobil: OnePlus 11 eller Sony Xperia 1 V?

Hallå Sweclockers!

Jag är i behov av en ny mobiltelefon då min gamla trotjänare börjar ge vika allt mer samt dess egna uppdateringar bortom Android gör upplevelsen sämre så som kamerainställningar osv. Har i dagsläget en Huawei P20 Pro, 5 år gammal teknik, tack jag vet.

Har sneglat på två olika mobiler pga deras kamerafunktioner, men även på andra egenskaper, nämligen OnePlus 11 16GB/256GB och Sony Xperia 1 V 12GB/256GB.

OnePlus 11 för- och nackdelar (enligt mig):
+ 16GB RAM och UFS 4 lagringsteknik
+ 50+48+32 MP kameror (linser från Hasselblad)
+ 100W snabbladdning
+ Stor och tydlig display
+ Bra nattläge för foto (sett videon på youtube)
- Ej vattentålig (dit jag reser brukar det regna rätt ofta)
- Ingen trådlös laddning
- USB 2.0 Typ-C (slö vid överföring)

Sony Xperia 1 V för- och nackdelar (enligt mig):
+ Stor och tydlig display
+ Vattentålig
+ Exmor T sensor (helt ny kamerasensorteknik)
+ Trådlös laddning (Qi)
+ USB 3.2 (snabb vid överföring)
+ Uppgraderbar med upp till 1TB microSDXC
+/- Zoom-möjlighet på telelinsen, men begränsad antal MP
- Dyrare än OnePlus 11
- 2 av kamerorna är på 12 MP (vet inte hur detta påverkar i praktiken)
- Mindre mängd RAM (hade gärna sett flaggskeppet med 16GB RAM)

Har du nåndera av mobilerna, ge gärna din åsikt om den och kanske en och annan nattlägesfoto så jag kan jämföra.
Jag behöver era svar innan slutet av månaden då jag tänkt skaffa den då.

Rubrik mer specificerad. // MOD
Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag använder själv Sony Xperia 1 III och är helnöjd. Bra kamera. Är lätt att använda och UI/UX bygger mycket på androids grunddesign.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bytte själv från en P10 till en Nexus 6a (vill inte ha för stor lur).
Nöjd än så länge.
Den har en grym nattkamera, ser nästan ut som dagsljus.

Tog en bild på fullmånen:

Förgrunden är bara upplyst av innebelysning genom fönster.
Trodde faktiskt när jag tog bilden att jag bara skulle få med månen och dess reflektion.
För ögat var det ju i princip kolsvart
Lite suddig är den såklart, det är ju lite svårt att hålla helt stilla.

Permalänk
Skrivet av Miska:

Hallå Sweclockers!

Jag är i behov av en ny mobiltelefon då min gamla trotjänare börjar ge vika allt mer samt dess egna uppdateringar bortom Android gör upplevelsen sämre så som kamerainställningar osv. Har i dagsläget en Huawei P20 Pro, 5 år gammal teknik, tack jag vet.

Har sneglat på två olika mobiler pga deras kamerafunktioner, men även på andra egenskaper, nämligen OnePlus 11 16GB/256GB och Sony Xperia 1 V 12GB/256GB.

OnePlus 11 för- och nackdelar (enligt mig):
+ 16GB RAM och UFS 4 lagringsteknik
+ 50+48+32 MP kameror (linser från Hasselblad)
+ 100W snabbladdning
+ Stor och tydlig display
+ Bra nattläge för foto (sett videon på youtube)
- Ej vattentålig (dit jag reser brukar det regna rätt ofta)
- Ingen trådlös laddning
- USB 2.0 Typ-C (slö vid överföring)

Sony Xperia 1 V för- och nackdelar (enligt mig):
+ Stor och tydlig display
+ Vattentålig
+ Exmor T sensor (helt ny kamerasensorteknik)
+ Trådlös laddning (Qi)
+ USB 3.2 (snabb vid överföring)
+ Uppgraderbar med upp till 1TB microSDXC
+/- Zoom-möjlighet på telelinsen, men begränsad antal MP
- Dyrare än OnePlus 11
- 2 av kamerorna är på 12 MP (vet inte hur detta påverkar i praktiken)
- Mindre mängd RAM (hade gärna sett flaggskeppet med 16GB RAM)

Har du nåndera av mobilerna, ge gärna din åsikt om den och kanske en och annan nattlägesfoto så jag kan jämföra.
Jag behöver era svar innan slutet av månaden då jag tänkt skaffa den då.

Sonys mobiler får överlag urusla omdömen trots kapabla linser och sensorer, men de ligger så långt efter de bästa telefonerna i bearbetning och mjukvara. Sony hamnade väl typ allra sist i MKBHDs stora blindest senaste gången. Oneplus ligger också en bit efter Samsung, Google och Apple men är väl "okej". Är kameran bland det viktigaste på telefonen skulle jag dock välja ett annat märke såsom Google Pixel eller Samsung Galaxy S23.

https://www.youtube.com/watch?v=PCp1BmME6QA&pp=ygUKbWtiaGQgc2...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag är allergisk mot iPhone och Galaxy telefoner så dem försöker jag undvika.
Haft 2 st Galaxyn innan, båda exploderade då batteriet började svälla under laddning, så nä. Inget för mig.

Är inte heller typen som tycker om att följa korkade trender, i det här fallet TikTok, Snapchat, Samsung och iPhone

Nu var ju frågan om Du har nåndera av modellerna och kan ge Din åsikt om den du har, inte att du ska såga nåndera av dem eller irra iväg till andra modeller...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Miska:

Jag är allergisk mot iPhone och Galaxy telefoner så dem försöker jag undvika.
Haft 2 st Galaxyn innan, båda exploderade då batteriet började svälla under laddning, så nä. Inget för mig.

Är inte heller typen som tycker om att följa korkade trender, i det här fallet TikTok, Snapchat, Samsung och iPhone

Nu var ju frågan om Du har nåndera av modellerna och kan ge Din åsikt om den du har, inte att du ska såga nåndera av dem eller irra iväg till andra modeller...

Okej, håller någon en pistol mot mitt huvud och tvingar mig att välja så skulle jag välja Oneplus pga den galet snabba laddningen.

I övrigt tror jag de båda har för och nackdelar som du måste bestämma vad som är viktigt för dig personligen. Sony har betydligt bättre kameror och KAN ta otroligt bra bilder om man t.ex kör manuella inställningar, men deras automatiska fotolägen är urusla som sagt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vad tror du om en Google Pixel 7 pro då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Vad tror du om en Google Pixel 7 pro då?

Fortfarande, bara dom som jag nämnde som är intressanta.
Sneglat på den förut, ja, men hamnade i den här sitsen efter det..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

vad är din budget?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Fortfarande, bara dom som jag nämnde som är intressanta.
Sneglat på den förut, ja, men hamnade i den här sitsen efter det..

Funderar själv på en Sony Xperia 1 V, det känns som en väldigt bra telefon. Ska åka och klämma på en telefon på söndag när jag ska iväg för att se om det är något för mig, det jag tänker mest på är 21:9 skärmen men det är garanterat en vanesak. Kommer gå ifrån iPhone, så det blir ett "stort" kliv att lämna det ekosystemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Xiaomi och deras undermärke Poco är väldigt prisvärda. Min fru kör med Xiaomi och jag körde Poco innan jag bytte till iPhone.

Samsungr annars generellt bäst även om de är dyra men du nämnde du inte gillar dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

annars köp med blocketpaket:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/helt_ny_oneplus_11_gro...

12k för en ny sony experia känns otroligt dumt, jag har testat eländet och kommer inte göra det igen. ser absolut ingen anledning att köpa något annat än iphone faktiskt, tycks vara den enda modellen som appar aldrig kraschar på, någonsin. dessutom mycket mer användarvänligt än android som bara är totalt kaos att använda

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

annars köp med blocketpaket:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/helt_ny_oneplus_11_gro...

12k för en ny sony experia känns otroligt dumt, jag har testat eländet och kommer inte göra det igen. ser absolut ingen anledning att köpa något annat än iphone faktiskt, tycks vara den enda modellen som appar aldrig kraschar på, någonsin. dessutom mycket mer användarvänligt än android som bara är totalt kaos att använda

Eftersom jag har både Apple och Google så vill jag påstå att idén att Apple är buggfritt är strunt. Och Googles prylar är det inte heller. Frågan är mest vad som är störigt eller buggar och när.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Eftersom jag har både Apple och Google så vill jag påstå att idén att Apple är buggfritt är strunt. Och Googles prylar är det inte heller. Frågan är mest vad som är störigt eller buggar och när.

vilka buggar har du stött på med apple om man får fråga? och vilken modell har du?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

vilka buggar har du stött på med apple om man får fråga? och vilken modell har du?

Morsans nya jobblur, en iPhone 13 Mini ville inte efter att man ställt in mailen (jobbmail) att synca mail. Sa att den inte kunde hitta servern medans hennes gamla fungerade det på. Detta var förra året och nu fungerar det som det ska även på den nya men där har du en rätt stor bugg eller något för henne. Håller inte heller med om att iPhone "inte har buggar" eller "alltid bara fungerar". När jag hade iPads för många år sedan hade jag också en del problem, så som app kraschar mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator

Fokusera gärna på frågeställningen kring de telefonerna TS undrar över. Justerade rubriken en smula för att göra det tydligare.

Vill ni diskutera andra telefoner, Apple osv. så finns det trådar för det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Fokusera gärna på frågeställningen kring de telefonerna TS undrar över. Justerade rubriken en smula för att göra det tydligare.

Vill ni diskutera andra telefoner, Apple osv. så finns det trådar för det.

Hade aldrig nännt andra telefoner om han inte skrivit att han övervägde dem pga deras kameror, då båda har relativt svagt presterande kameror. Lät som kamerorna var viktigaste funktionen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ingen med erfarenhet med antingen eller av telefonmodellerna jag nämnt?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat Oneplus 11 men däremot har jag haft Oneplus 6, 6T, 8, 9 Pro och idag har jag 10 Pro. Jag har aldrig varit så nöjd med en telefon. Snabbladdningen är suverän, bra kamera, bra batteritid, inget bloatware. Haft en Sony Xperia Z5, kommer aldrig välja en Xperia igen.